Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 302, 303, 304 ... 501, 502, 503   >>
88 besök idag (2495839 totalt)
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Mm. Verkar vanligt med gps fel loggning

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jo när den satt vid a-stolpen så har det ibland hackat till, tror jag även har nån form av isolations vindruta med "nät" i som kan störa så därför jag nu satte den ovanpå taket.

Satt i natt och klippte ihop film med split screen från 2015 varvet mot 2017 varvet:
Synkade först med tiden men hamnade olika då? så synkade nu filmerna med vart jag är i första kurvan.
Så därför tidtagningen ligger 0.4 sekunder olika.



Såg att då 2015 så växlade jag upp till femman snabbt på rakan medans jag nu varvade ur fyran istället.

Men man ser även att hastighets mätaren inte alltid hänger med mot varvräknaren då 2015.
Varvräknaren går på OBD med hastighet är GPS

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
En sak jag upptäckte som ni ser på still bilden ovan och i filmen är att det är mycket bättre fokus på filmen från 2015.
Så började fundera på om något hänt med kameran sedan dess och kollade mina filmer nu från 17/8

Men ser då att första filmen där har bra fokus men inte dom efter?

Så gissar nu bara att min GoPro kamera kräver starkt sol ljus för att fokusera bra och så fort det blir moln så tappar den fokus?

Här första passet, bra fokus både inne i bilen och utanför:




Här nedan från passet efter och nu helt tvärt dålig fokus både inne och utanför




Jag har en ny GoPro HERO+ oanvänd liggandes,
undrar om den är bättre vid skugga än mina äldre Hero3+ black jag kör med?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Oj! Vilken skillnad.

_________________
Magnus Thomé
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Japp, upptäckte dock nu att min kamera bakåt håller bättre fokus?

Här är det bra i backspegeln medans framåt har den tappat all fokus?
(Syns ännu bättre i 1080 hur finare det är i backspegeln)

Ska nog testa att byta plats på dessa.




Läste nu specifikationerna på min Hero+ och den filmar tyvärr bara i Ultra Wide = det vill jag inte ha i bilen så den får användas till annan filmning.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Tog bilder från original filmen där man bättre ser skillnaden mellan fram och bak kameran.
Bak har jag Spot off på kan det göra skillnaden i skärpan när solen går i moln?

Instrument brädan är suddig och bilen m.m. framför är suddig.


Här kan man läsa skylten på huset samtidigt som man kan se att det är filt på hatthyllan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
En annan detalj jag nu noterat är hur jämnare insugs tempen ligger nu mot 2015 och det jag gjort är ju tjockare insugspackningar, rotfria skruv och en värmematta under insuget.

2015 åkte tempen upp och ner hela tiden på banan i loggen.


Blått är nu 2017
Rött 2015



Anledningen att blå kurva steg högt på rakan är att där varvar jag ur fyran nu 2017 medans 2015 röd så växlade jag upp till femman.

Sen ligger ju även vatten temp bättre nu med ny kylare och grövre rör/slangar till och från som syns i loggen ovan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Förra helgen besökte jag en lokal bilträff i ösregn..

Och nu var det skönt att jag fått dit kulventilen till värmepaketet så det gick att få värme i bilen thumbs up

Kunde även prova bakrutans värmeslingor för första gången sedan el-dragningen gjordes om och det fungerade också.



En sak som jag däremot saknar är kupébelysning, blir ju väldigt mörkt i bilen en höst kväll..
Jag har ju inte heller någon belysning på någon knapp längre så blir att fumla i mörker för att hitta reglage och knappar.
Funderar på att få dit någon lättvikts led belysning i bilen.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



RallyQuattro skrev:
Förra helgen besökte jag en lokal bilträff i ösregn..

Och nu var det skönt att jag fått dit kulventilen till värmepaketet så det gick att få värme i bilen thumbs up

Kunde även prova bakrutans värmeslingor för första gången sedan el-dragningen gjordes om och det fungerade också.



En sak som jag däremot saknar är kupébelysning, blir ju väldigt mörkt i bilen en höst kväll..
Jag har ju inte heller någon belysning på någon knapp längre så blir att fumla i mörker för att hitta reglage och knappar.
Funderar på att få dit någon lättvikts led belysning i bilen.


Värmepaket är bra. Ser ingen anledning att plocka bort det på en bil som inte körs i sprintrace. Är trevligt att kunna dra på lite värme kalla mornar eller kvällar, eller för att få bort fukt i bilen. Körde utan värmepaket en sommar men stoppade dit det igen.

Installerade faktiskt en lättviktsmugghållare för långkörningar. En innerbelysning är nog trevligt att ha, har inte orkat fixa en, har inga dörrkontakter men det går ju att sätta på en strömbrytare. En LED strip väger väldigt lite, ger dock ganska lite ljus men det räcker nog för att kunna se hjälpligt i kupen.
https://www.seasea.se/striplight-12led-300mm-vit

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Ja det går ju att sätta en strömbrytare nära dörren som man lätt når eller bara koppla dörrkontakt på förar dörren.
Funderar på olika belysning en svag vid körning för att bland annat se min reglage panel framför växelspaken.

Sen något starkt som går att lysa upp hela kupén när man står parkerad.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Har tagit ner växellåds plattorna igen och borrat upp hålen nu till 18.5mm
Sen kapade jag till en 10mm gummi slangs bit som är 19mm utvändigt som pressades ner i hålet och sedan pressades M10 bulten igenom.

Gjorde även slangen längre än tjockleken på plattan så den verkligen kläms hårt mot bulten i hålet.




Sen testades en rivstart så drivlinan skakade till sig, men det är ändå tyst efteråt nu thumbs up

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Sen upptäckte jag att återigen har bromskylnings trattarna tagit i något och böjt sig.

Så dags att hitta på något..

Nu sitter dom i en plåt som styr luft upp under lådan och dom går inte att få högre upp.


_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Så tänkte köra utan denna plåt, vet ändå inte om det gjort någon nytta..




Sen monterade jag trattarna högre upp och mer mot mitten, fastsatta i lådan.




Så nu bör dom få en del av luften från dom två "Naca Duct" som sitter i plastskyddet under motorn och styr luft mot lådan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Här bild framifrån = nu sticker inget ner som kan haka tag i underlaget.





Bara hoppas det kommer tillräckligt med luft till bromsarna nu.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



RallyQuattro skrev:
Här bild framifrån = nu sticker inget ner som kan haka tag i underlaget.



Bara hoppas det kommer tillräckligt med luft till bromsarna nu.


Du får prova och se om det fungerar med kylningen. Gör det inte det så är nedstick betydligt mindre känsligt ute vid hjulen. Dvs en lösning med scoop som plockar in luft under bärarmen är mindre känslig då hjulet sitter närmare.

Har provkört min bil med Porsche GT3 scoop på bärarmarna nu i helgen och inte märkt några problem med ett par centimeter extra nedstick ute vid hjulen. På mitten av bilen hade det varit en annan sak

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Jo helst skulle jag vilja få dit något luftscoop med slang på bärarmarna, typ liknande denna som Magnus Thomé frågade om i en annan tråd:



Så får se om jag hittar på något i vinter.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
En sak jag glömt skriva om..

Köpte ju ett Defa larm som pratades om i våras.




Men har haft problem med att styra Golf C-lås pumpen, alltså ibland går den men oftast inte?
Kör jag den manuellt så är det som att typ kolen är dåliga så man får slå på och av flera gånger innan motorn hoppar igång? och då var detta från en låg mils bil.

Så beställde en till pump, denna gång en med skumgummi runt för att lättare montera den skyddad mot skakningar.





Men även denna pump har samma problem?
Så funderar på om Golf pumparna är så standard och har någon annan styrning än konstant + 12v för att låsa och låsa upp?

Så nu har jag hela tiden fortsatt att öppna och låsa med kabel på batteriet för då kan jag "dutta" flera gånger på + tills pumpen hoppar igång och sedan hålla still på +

Dock går det att programmera Defa larmet så det också pulserar först, men då detta program bara finns hos återförsäljare så har detta inte testats ännu, men jag ska experimentera med detta en annan gång så jag får det att fungera med fjär dosan till larmet.

Någon annan som kör med gammal Golf c-lås pump? hur styr ni den? haft samma problem som mig?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Det var dags för belägg byte nu.

Kört på PFC08 som jag tyvärr inte tyckte höll så länge som alla andra verkar tycka?

Jag har bara kört 3st Gotland Ring och 3st Sviestad och nu är dom slut..
(Xp10 för halva priset som jag körde med innan höll 2st Gotland Ring och 3st Sviestad)

Så nu blir det att testa Carbotech XP20 istället, (dock bara marginellt billigare än pfc08)




Det jag märkte nu på vägen hem från garaget är att dom tar mycket bättre kalla än vad PFC08 gjorde.
Så får se i helgen hur dom känns på banan.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005
Inlägg: 722



Vi kör långlopp med en BMW E30 och våra PFC08 belägg håller en hel säsong, 6x8h i racetempo samt ca 6h träning.
E46 CSL skivor med original E36 M3 flytande ok.

_________________
Magnus Nyholm
#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
Beläggen har slitits mer på passagerarsidan?


Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962


Trådstartare
MagnusN skrev:
Vi kör långlopp med en BMW E30 och våra PFC08 belägg håller en hel säsong, 6x8h i racetempo samt ca 6h träning.
E46 CSL skivor med original E36 M3 flytande ok.


Det är bra. Vilka andra belägg har ni testat och hur länge höll dom?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
AUDI RS8 !? 2023
<<   1, 2, 3 ... 302, 303, 304 ... 501, 502, 503   >>
88 besök idag (2495839 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande