Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Svetsa bensintank?
1354 besök totalt
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Hej fråga angående att svetsa i bensintank.

Ska fälla in en tankarmatur från en saab 9-5 i tanken på min kadett c.

Då behöver jag göra ett hål i ovankant på tanken som behöver svetsas fast... vågar man göra detta med migsvets? Vad ska man tänka på?

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Coupe76 skrev:
Hej fråga angående att svetsa i bensintank.

Ska fälla in en tankarmatur från en saab 9-5 i tanken på min kadett c.

Då behöver jag göra ett hål i ovankant på tanken som behöver svetsas fast... vågar man göra detta med migsvets? Vad ska man tänka på?


Om du kännner att du svetsar tunnplåt ~ 0.8mm så det blir tätt och bra utan hål med migsvets så använd migsvets.

Töm tanken, låt den gärna lufta någon dag. Skölj ur med tex lite avfettning och vatten, vänd runt etc. Låt stå någon dag.

Innan du börjar svetsa, 'boffa' tanken... Tänd en tändsticka och förbränn eventuell kvarvarande gas, mycket bättre att boffa kontrollerat än att kläcka några bruna ägg i kallingarna i förvåning

överkurs om du är extremt orolig, sätt extra regulator på svetsgasen och använd som 'rotgas'

_________________
Roland Johansson
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383


Trådstartare
Hur fungerar det att hårdlöda annars.. Kan låna gassvetsutrustning av rörmokaren..

Tack för tipsen så länge.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Coupe76 skrev:
Hur fungerar det att hårdlöda annars.. Kan låna gassvetsutrustning av rörmokaren..

Tack för tipsen så länge.


Det är väl lite samma sak där, det är dina kunskaper i svetsning av tunnplåt som är avgörande.

Men hårdlödning med gassvets, eller gasvetsa skulle jag tippa är enklare att hantera på ett bra sätt.

Eller när du frågar, förbered, borsta bort rost och ytbehandling etc och låt rörisen löda eller svetsa kanske

_________________
Roland Johansson
Citera
Costin
Skämningared
Här sen Jun 2006
Inlägg: 305



Det är lättare att få det tätt med hårdlödning. MIG kan se bra ut med när man provtrycker så är det någon förarglig liten por nånstans. Lödning kryper ju in och tätar av sig självt på ett helt annat sätt. Jag säger inte att MIG är olämpligt alls.
Oavsett hur snyggt det ser ut när du tror att du svetsat eller lött klart så provtryck, så himla jobbigt att upptäcka att det läcker när man hällt i bensin i tanken...

_________________
Bertil Hedlund, Cortinist
Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den.
Citera
Skruva banåkabil
Svetsa bensintank?
1354 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande