Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 eGT 1991 - Racerapport nr 4 -17, sämre...
tråden läst  
46645 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<< Föreg. sida  1, 2, 3, 4, 5, 6

therealpinto
Skellefteå

Här sedan: 09 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Aug 2017 08:06     Citera

Efter ett långt sommaruppehåll skulle vi i alla fall köra rejs tre av fem lördag 19 augusti. Vi grävde fram bilen från garaget, luftade bromsar och kollade över så allt verkade sitta fast.

Som backup hade vi lagt två nya däck på fälg och så bytte vi sida på framdäcken för att förhoppningsvis kunna köra dem ett torrt rejs till. Mer än så behövde vi knappast göra med bilen - jo, vi blåste ur luftfiltret lite.

Inför start var det relativt lugnt, eftersom vi kom trea senast skulle vi starta långt bak igen (omvänd startordning som sagt). Några av de snabbare teamen bröt eller hade problem senast så vi kände på oss att det inte skulle vara så lätt att ta sig framåt i fältet.

Man skymtar vår gröna vindrutebård i ledet till höger i bild.

Hans i vårt team gjorde åter en ganska bra start och tog sig förbi ett par bilar i första svängen och låg sedan runt plats 6-7 nånstans i ett ganska samlat fält, tills vi fick en svartflagg. Jag tror att det är en lätt touch på BMW nr 95 vid 3.46 ungefär. Ganska hårt dömt kanske, men det blev en stop & go och då tappade vi en del kontakt med fältet. Nu skulle det visa sig senare att sådant jämnar ut sig...

Vi hade ändå rätt bra tempo i prylarna men även i nästa stint (om jag inte minns fel) fick vi en stop & go, denna gång för att ha smekt en banmarkering. När jag gick ut i mitt första pass (som förare nummer tre, 10.44 in i filmen) hade banan i praktiken torkat upp helt så det blev lite mer lättkört. Det regnade tidigt på morgonen men nederbörden slutade innan start. Jag tyckte det var bra flyt i körningen och jag passerade ett par bilar. Alltid svårt att minnas om man varvar eller vinner placeringar men det är ju skoj att köra om :-)

Efter ett par-tre varv så försvann flytet, jag missbedömde helt hur Audi nr 79 i Paydrivers tog kurvan in mot "skogsområdet". När jag gick på innern blev det alldeles för tajt så jag träffade dem strax bakom höger bakhjul. Det är runt 17.30 i filmen. Klantigt gjort av mig, som tur var blev det inga större skador på deras bil men båda tappade ju en del på incidenten. Domaren missade detta så svartflaggan som kanske var tveksam i starten hade vi helt klart tjänat ihop till nu.

Vi rullade trots allt på och måste ha legat runt tredje-fjärde plats nånstans, 4Sign i täten var grymt snabba men vi var rätt jämna och hängde med bra.

Vi brukar tanka med knappt två timmar kvar (bytet som kommer närmast efter halvtid) men nu hade vi halv tank på mätaren vid målgång senast, och det visade mätaren även vid normal tanktid. Så vi tänkte tanka ett stint senare.

Det var ett dåligt val. Förutom att jag hann skaffa mig en egen stop & go (banmarkering...) så kom det en hostning på mitt nionde varv, samtidigt tändes soppalampan och sedan stannade bilen. Slut soppa! Självklart längst bort på banan också. Nu har vi i alla fall komradio i bilen så jag kunde ropa in till teamet att de skulle meddela bärgningsteamet att det bara var slut drivmedel, dvs att vi önskade snabb och effektiv bogsering :-)

Det fick vi, men vi tappade ungefär 6-7 minuter på stoppet och i trakterna av 3,5-4 varv. Nu var vi nere på sjunde plats eller liknande.

Då kändes det som att vi bara skulle rulla bilen i mål men när vi kom ut igen så började det hända saker för andra också. 4Signs växellåda rasade när de låg i täten på varv 96, Spisens BMW tappade en kylslang, RRs Golf drabbades av punktering och ett hängande avgassystem.

Jag tror att vi körde om Puma Racing och sedan var vi femma, så nu började det vara allvar igen. Vi höll i det till slutet, samtidigt som Team Burén i sin Colt frenetiskt jagade Björnligans e46 320 som ledde. Det blev riktigt spännande, tre sekunder skiljde i mål. Trea blev Forsman i sin BX (med debutanten Colin Forsman som en av förarna) - alla tre i topp på 125 varv. Fyra kom Släp in the Face (BMW 320, nr 95 som vi knuffade på) på 124 varv och så var vi femma på 123.

Hela listan här (och även live när vi kör):
http://sdc5000.megatiming.se/

Totalställningen jämnades ut i och med att 4Sign som vunnit två rejs fick bryta, så Forsman gick upp i täten och vi står som tvåa före 4Sign. Men så ska ju sämsta tävlingen räknas bort också...gör man det leder 4Sign ändå före Forsman och sedan är vi tre team på samma poäng. Nästa tävling blir viktig...!

Vi har tyvärr en del plåtjobb att göra, denna gång har vi själva ställt till med allt. Min reflektion är att i alla fall jag själv ska försöka höja koncentrationen ett snäpp, och undvika misstag.

Filmen finns här:
http://youtu.be/XkTr-bltl4E

Som vanligt har också Carina och Leif jobbat fram ett bra reportage:
http://calemotorfoto.blogspot.se/

Nästa rejs är 2/9.

Gustaf

Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
therealpinto
Skellefteå

Här sedan: 09 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Sep 2017 07:45     Citera

Inför rejs nummer fyra så lade vi på nya däck på våra nya fälgar (vi hittade ett set BBS i våras till rätt kurs), vi bytte den krokigaste framskärmen och bytte bromsbelägg bak.

De nya fälgarna har ET46 vilket gör att de inte går fritt från fjäderbenen bak utan spacers, så vi ordnade sådana för att komma tillbaka till ungefär rätt ET.

Det visade sig inte vara det klokaste draget, eftersom vi skippade spacers fram. Nu hade vi plötsligt en bil som understyrde kraftigt, speciellt i lite långsammare kurvor. Men det märktes ju inte förrän en bit in i första stintet.

Då vi kom femma senast stod vi relativt långt bak på gridden men kunde passera tre bilar ganska direkt på första varvet. Mayflower (BMW 320) och Skelleftereklam (Kadett GSi) bröt båda ganska tidigt förra tävlingen och stod längst fram nu, de ryckte snabbt till sig en stor ledning. Men i gruppen efter hängde vi på rätt bra.

Efter ytterligare något varv var vi, trots en understyrande bil, uppe på plats 4-5 nånstans. Vid förarbytet rapporterades också att ett bakhjul tar i en skärmkant ibland men vi bedömde det som så lite att det inte spelade någon större roll. Själva bytet var kvickt så vi tog en placering där i depån av 4Sign. Men de tog sig förbi igen efter ett par varv.

När jag byttes in som tredje förare upprepades scenariot, vi tog oss förbi 4Sign i depå, och gick ut precis efter Forsman Motorsport och Mayflower. Jag kom rätt fort in i någon sorts rytm och kunde ta mig förbi Forsman redan på utvarvet i utgången på en chikan - jag vet inte om de missade en växel eller vad som hände. Sedan hade jag bra häng på Mayflower och var precis i stötfångaren ett tag tills koncentrationen åter tröt och jag smekte en tunna igen. Då borde vi ha legat tvåa men en 30s stop&go knuffade ned oss en bra bit. Ett tag senare fick Mayflower problem med växelspaken så på något sätt var vi ändå med rätt bra.

Vi kunde se att varvtiderna var betydligt sämre än tidigare men lite hjälpt av andras otur såg det ganska ljus ut.

Den här gången tankade vi när jag gick ut andra gången, ingen mer soppatorsk tack...

Jag hann köra 2-3 varv innan det började vibrera rätt bra i fart och på gaspådrag, så mycket att jag missade igen och tog en tunna till. Under stop&go hade vi lite radiokonferens med depån men bestämde att jag skulle prova att köra vidare. Men det blev bara värre så jag vek in i depå. Inget synbart fel och vi släppte ut nästa förare för en "second opinion" - men han linkade direkt tillbaka.

Vi konstaterade att inre drivknuten på förarsidan glappade rejält, och bestämde oss för att parkera. Vi var ändå på sämre placering än senast (ramlat ned till 7-8) och såg ingen chans att köra upp oss till något bättre- Så istället för att riskera ett större haveri kastade vi in handduken.

Drivknutarna är aldrig bytta och vi räknade ut att vi kört cirka 400 mil i rejstempo med bilen så det är väl inget att bråka om. Jag var mer besviken på min egen insats, även om det dämpades lite av haveriet - nu hade mina misstag ingen direkt konsekvens förutom lite bucklig plåt.

Skelleftereklam var oslagbara denna tävling, de drog iväg i täten och nu höll bilen äntligen hela vägen in i mål. Forsman blev tvåa och Burén trea - och där hade vi kanske största dramatiken i slutet. De försvarade sin tredjeplats trots slut bromsar och ett hjullager som inte alls ville vara med. Puma Racing närmade sig snabbt men hann inte riktigt ända fram.

Forsman har gjort en kanonsäsong, sämsta placering är fyra och matematiken säger att det är bara 4Sign och Burén som har en teoretisk chans att nå dem - men då krävs att Forsman blir fyra eller sämre. Kommer de på pallen kan det bli tal om att räkna bästa placeringar och blir Forsman tvåa är de oslagbara.

För vår del så kan vi vid en seger nå pallplats men då måste andra resultat också gå rätt.

Vår film finns här:

http://youtu.be/rCbba3v7g5c

Det går också att se två andra team, Skelleftereklam;

http://youtu.be/MCTo7hltlj8

och Mayflower:

http://youtu.be/LTbOT2quQ4g

CaLe Motorfoto är som vanligt värda ett besök!

http://calemotorfoto.blogspot.se/2017/09/sdc-5000-2-september-deltavling-4.html?spref=fb

Vi plockade en begagnad drivaxel från den alltmer tomma reservdelsbilen redan söndagen efter rejs, och igår hade vi fått ihop allt igen. Nu siktar vi på en bra säsongsavslutning och ett rejs utan bestraffningar...

Gustaf

Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida Min biltråd här på Rejsa
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Nissan Primera 2.0 eGT 1991 - Racerapport nr 4 -17, sämre...
tråden läst  
46645 ggr 
<< Föreg. sida  1, 2, 3, 4, 5, 6

<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Server render time: 0.2824   |||   Client render time: