Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Litet batteri "stor" v8?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
18 besök senaste veckan (24663 totalt)
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Då har jag fått mitt batteri, billigt är det ju inte på långa vägar men riktigt snyggt och jag gillar verkligen "testfunktionen" av batteriet.

Laddare för Lion batteri "ingår".

Än så länge mkt nöjd, väger noll känns det som och tar ingen plats alls, inga problem att hantera med en hand, det gör jag inte med mitt monsterbatteri som sitter i nu.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Fastlane skrev:
Då har jag fått mitt batteri, billigt är det ju inte på långa vägar men riktigt snyggt och jag gillar verkligen "testfunktionen" av batteriet.

Laddare för Lion batteri "ingår".

Än så länge mkt nöjd, väger noll känns det som och tar ingen plats alls, inga problem att hantera med en hand, det gör jag inte med mitt monsterbatteri som sitter i nu.


Okej, men vilket batteri är det du fått

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



RallyQuattro skrev:
Fastlane skrev:
Då har jag fått mitt batteri, billigt är det ju inte på långa vägar men riktigt snyggt och jag gillar verkligen "testfunktionen" av batteriet.

Laddare för Lion batteri "ingår".

Än så länge mkt nöjd, väger noll känns det som och tar ingen plats alls, inga problem att hantera med en hand, det gör jag inte med mitt monsterbatteri som sitter i nu.


Okej, men vilket batteri är det du fått


Det stora 12ah med dubbla poler och laddare.

trodde det var uppenbart med tanke på V8 och batteriet bak.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Okej, nä jag kollade senaste sidorna och såg inte att du skrivit något så därför jag undrade vad du menade.
Tänkte om du hittat något annat..

Blev det 3500kr inkl laddare eller vad hamnade priset på?
Har du någon bild på laddaren?

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



4910 ink. laddare och frakt.

Det är en slant men också största viktminskningen jag kan göra efter att framstolarna byttes ut mot skalstolar.

Jag kan fota ikväll.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Bilder




_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Behöver köpa nytt batteri till Pontiacen;
6,8 liter, 10.2kg komp ungefär, startmotor 1,8kW

Lutar åt ett Odyssey PC950 - 9kg är ju trevligare än 20kg...
Motorn är inte mappad än, så det blir säkert en del nötande på starten i början men det känns lite trist att handla ett batteri nu och sen ett lättare snart igen då 950 inte kostar mycket mer än 500:- mer än biltemas.
Kommer det orka med lite nötande på starten, urladdningar osv i början av sin livscykel?

Tankar och synpunkter?


Kan jag ladda 950n med min C-tek Multi XS-3600?
Citera
Per Honda
Stockholm
Här sen Jun 2014
Inlägg: 202



Hej
Har en ny modell av 12 Ah som du kan vara med som test pilot på, om bilen är startklar nu
du får låna ett batteri av mig och testa det som du vill, om det fungerar får du köpa det , om inte skicka tillbaka det till mig
maila till per@topend.se för detaljer om det låter intressant
mvh / P

_________________
// P e r r a
P e r _ F o h l s t r ö m
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Hej,

det var generöst, men jag tror 12A är lite för litet för mina behov. Det är gatbil, så jag behöver mer än så. Men kanske när bilen är utsorterad och fullt fungerande (om det inte är dags att bygga om till 100% eldrift då )
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



And ersJepp sson skrev:
Hej,

det var generöst, men jag tror 12A är lite för litet för mina behov. Det är gatbil, så jag behöver mer än så. Men kanske när bilen är utsorterad och fullt fungerande (om det inte är dags att bygga om till 100% eldrift då )


Med tanke på din vikthets bantning av kablar m.m. så var jag övertygad om att du skulle köra på lättvikts batteri?

Miarpe Audi R8 GT kör med 12Ah batteriet i sin moderna bil med larm och allt utan problem, så du borde överväga ett test i alla fall innan du köper ett Odyssey.

Jag är självsugen på ett 12Ah till min men har en massa annat fix innan det blir dags för batteri lättning.

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



RallyQuattro skrev:
...men har en massa annat fix innan det blir dags för batteri lättning.

Samma här. Där är nog rätt mycket utsortering av bilen, och då accepterar jag helt enkelt lite extravikt mot att alltid kunna starta om man skulle bli ståendes någonstans.

Det är betydligt enklare att kunna byta till ett lättare batteri i framtiden, än att minska alla elkablar 1mm2...
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



And ersJepp sson skrev:
RallyQuattro skrev:
...men har en massa annat fix innan det blir dags för batteri lättning.

Samma här. Där är nog rätt mycket utsortering av bilen, och då accepterar jag helt enkelt lite extravikt mot att alltid kunna starta om man skulle bli ståendes någonstans.

Det är betydligt enklare att kunna byta till ett lättare batteri i framtiden, än att minska alla elkablar 1mm2...


Jo men har du inte ett vanligt batteri nu?
Billigare att testa vidare med det än köpa ett Odyssey nu och sen byta till race batteri senare..

Jag kör med ett stort 95Ah AGM batteri på typ 25kg just för att ha ett som funkar nu under all test..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2242



Köp ett vanligt stort batteri på Biltema och använd det medan du sorterar ut bilen.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12863



Utan att vara doktor i batterilära - är det inte risk för att sådana där lättlättlättviktsbatterier brinner upp? Ställer väl helt andra krav på cellövervakning osv?
Teknologin är lite ny att adapteras av mig - jag kör ju fortfarande med stötstänger.
Citera
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8989



Dom senaste race batterierna som säljs på marknaden är typen LiFePO4
Och söker jag på nätet om det så hittar jag denna info:
LiFePO4 (Lithium Iron Phosphate) batterier är utvecklade för cykliska applikationer där batterierna laddas/urladdas frekvent.
*Snabba att ladda utan att bli varma och utan att "gasa".
*Skyddade mot överladdnig och djupurladdnig.
*Klarar djupurladdning ned till 100%.*Cellspänningen är 3,2V och spänningen hålls mellan 3,2-3,0V under 85% av urladdnigstiden.* Ingen minneseffekt.
*Säkraste Li-Ion batteriet: Extremt säkert och stabil uppbyggnad.
Exploderar ej & börjar ej brinna vid en kollision pga. överladdning eller kortslutning



Antar Per på Topend kan svara bättre på om hans batterier, men han har en företags tråd med lite info här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=106813&postdays=0&posto . . . .

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
Skruva banåkabil
Litet batteri "stor" v8?
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
18 besök senaste veckan (24663 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande