Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 Honda K20A2 i-VTEC, Gelleråsen Video
tråden läst  
163823 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... 21, 22, 23
 
   
Andreas Millbro
Stockholm






Här sedan: 26 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Sep 2017 09:02     Re: Citera

Fricke.w skrev:
Kör du bromsvåg och hur bra tycker du att du fått till balansen fram/bak


Nu är det bra. Men det var endel meck för att få till det bra.

1. Räknade ut storlekar på huvudcylindrarna, blev minsta fram och näst största bak om jag minns rätt. Funkade dock dåligt, låste upp bak trots vågen i ändläget fram.
2. Bytte till största cylindern bak, inget problem förutom att de kostar 1000kr styck. Bättre men inte bra trots vågen i ändläget fram
3. Bytte från 996 carrera bakok till 987 boxter framok. Från 36-40mm storlek på den största kolven om jag minns rätt. Var acceptabelt men fick köra nära ändläget fram.
4. Bytte frambelägg från Boxster Textar "gatbelägg" till PFC08 och nya Ferrodo skivor, nu funkar det fint med vågen närmre mittläget.

Nyckeln till bromsprestanda är att ligga precis på rätt sida om upplåsning bak för att utnyttja friktionen i bakdäcken maximalt.

Karnske att det hade funkat med racebelägg med de mindre oken, men det hade krävts mer bromskraft än nu. Är inte solklart att allt blir bra bara för att man har bromsvåg. Framförallt får man lätt väldigt tung pedal utan servo. Bromsade lika bra med gamla motorn med orginalbelägg, servo och reducering på bakkretsen, dock tål bromsarna mer värme nu.

Hade inte riktigt plats för servo med nya motorn och behövde ändå byta pedalställ för att få hydraulisk koppling.


_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Benci
Stockholm






Här sedan: 02 Sep 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Sep 2017 09:55     Re: Citera

Andreas Millbro skrev:
Nyckeln till bromsprestanda är att ligga precis på rätt sida om upplåsning bak för att utnyttja friktionen i bakdäcken maximalt.

Bra laborerat med bromsarna, sånt tar massor med tid. thumbs up

Ditt påstående ovan, är det vid rak inbromsning på torrt?
Om ja, vad händer vid trail-braking och i blött?
Du kommer att få släpp om du ligger på gränsen till upplåsning rakt fram och du inte kan justera tillräckligt med bromsvågen när det blir blött.

Bättre att ha lite marginal i bakvagnen, för oss med kort axelavstånd.
Och ta smällen med större slitage på frambromsarna istället.

Mina 5 Dong.


_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Andreas Millbro
Stockholm






Här sedan: 26 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Sep 2017 15:03     Re: Citera

Benci skrev:
Andreas Millbro skrev:
Nyckeln till bromsprestanda är att ligga precis på rätt sida om upplåsning bak för att utnyttja friktionen i bakdäcken maximalt.

Bra laborerat med bromsarna, sånt tar massor med tid. thumbs up

Ditt påstående ovan, är det vid rak inbromsning på torrt?
Om ja, vad händer vid trail-braking och i blött?
Du kommer att få släpp om du ligger på gränsen till upplåsning rakt fram och du inte kan justera tillräckligt med bromsvågen när det blir blött.

Bättre att ha lite marginal i bakvagnen, för oss med kort axelavstånd.
Och ta smällen med större slitage på frambromsarna istället.

Mina 5 Dong.


När jag har byggt om bromsarna brukar jag testa att bromsa helt rakt på gata i låg hastighet, först försiktigt och sen hårdare och hårdare. Låser jag upp bak då får man skruva fram balansen, då är balansen åt helvete. Sen testa i högre hastighet på gata. Nästa steg om den är stabil är att prova lite på banan när däcken är varma men fortfarande bara bromsa rakt fram. Samma sak på bana att man börjar lite försiktigt och känner på bromsarna. Oftast är den lite mer instabil i bakvagnen när man bromsar riktigt hårt, upplever att bakvingen hjälper till lite här. Sen lägga till normal mängd trailbraking. Visst kan man lägga sig väldigt safe, i värsta fall genom att inte bromsa bak alls men då tappar man ungefär 20% av bromsprestanda på en framhjulsdriven bil.

Kör man när det är blött får man inte samma viktförflyttning fram vilket gör att man i teorin kan bromsa mer bak när det är blött. Men under förutsättning att inte bakdäcken tappar mer i temp än framdäcken, vilket jag tror att de i praktiken gör!

Är trevligt med bromsvåg eller viss reducering på bakkretsen så man kan finjustera. Det luriga är om belägg skivkombinationen på en axel överhettar före den andra. Med en bra ABS kan ju ABS bromsarna ta sådant, men risken är att man får en massa andra problem istället.


_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 Honda K20A2 i-VTEC, Gelleråsen Video
tråden läst  
163823 ggr 
<< Föreg. sida  1, 2, 3 ... 21, 22, 23

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Server render time: 0.0279   |||   Client render time: