Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 Honda K20A2 i-VTEC, Gelleråsen Video
tråden läst  
172159 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3 ... 21, 22, 23

Andreas Millbro
Stockholm

Här sedan: 26 Dec 2002
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Sep 2017 09:02     Re: Citera

Fricke.w skrev:
Kör du bromsvåg och hur bra tycker du att du fått till balansen fram/bak

Nu är det bra. Men det var endel meck för att få till det bra.

1. Räknade ut storlekar på huvudcylindrarna, blev minsta fram och näst största bak om jag minns rätt. Funkade dock dåligt, låste upp bak trots vågen i ändläget fram.
2. Bytte till största cylindern bak, inget problem förutom att de kostar 1000kr styck. Bättre men inte bra trots vågen i ändläget fram
3. Bytte från 996 carrera bakok till 987 boxter framok. Från 36-40mm storlek på den största kolven om jag minns rätt. Var acceptabelt men fick köra nära ändläget fram.
4. Bytte frambelägg från Boxster Textar "gatbelägg" till PFC08 och nya Ferrodo skivor, nu funkar det fint med vågen närmre mittläget.

Nyckeln till bromsprestanda är att ligga precis på rätt sida om upplåsning bak för att utnyttja friktionen i bakdäcken maximalt.

Karnske att det hade funkat med racebelägg med de mindre oken, men det hade krävts mer bromskraft än nu. Är inte solklart att allt blir bra bara för att man har bromsvåg. Framförallt får man lätt väldigt tung pedal utan servo. Bromsade lika bra med gamla motorn med orginalbelägg, servo och reducering på bakkretsen, dock tål bromsarna mer värme nu.

Hade inte riktigt plats för servo med nya motorn och behövde ändå byta pedalställ för att få hydraulisk koppling.

Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Benci
Stockholm

Här sedan: 02 Sep 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Sep 2017 09:55     Re: Citera

Andreas Millbro skrev:
Nyckeln till bromsprestanda är att ligga precis på rätt sida om upplåsning bak för att utnyttja friktionen i bakdäcken maximalt.

Bra laborerat med bromsarna, sånt tar massor med tid. thumbs up

Ditt påstående ovan, är det vid rak inbromsning på torrt?
Om ja, vad händer vid trail-braking och i blött?
Du kommer att få släpp om du ligger på gränsen till upplåsning rakt fram och du inte kan justera tillräckligt med bromsvågen när det blir blött.

Bättre att ha lite marginal i bakvagnen, för oss med kort axelavstånd.
Och ta smällen med större slitage på frambromsarna istället.

Mina 5 Dong.

Gotland Ring 1:33,33s
Våra race- och banåkarbilar
Andreas Millbro
Stockholm

Tipsa Facebook   Inlägg  11 Sep 2017 15:03     Re: Citera

Benci skrev:
Andreas Millbro skrev:

Bra laborerat med bromsarna, sånt tar massor med tid. thumbs up

Ditt påstående ovan, är det vid rak inbromsning på torrt?
Om ja, vad händer vid trail-braking och i blött?
Du kommer att få släpp om du ligger på gränsen till upplåsning rakt fram och du inte kan justera tillräckligt med bromsvågen när det blir blött.

Bättre att ha lite marginal i bakvagnen, för oss med kort axelavstånd.
Och ta smällen med större slitage på frambromsarna istället.

Mina 5 Dong.

När jag har byggt om bromsarna brukar jag testa att bromsa helt rakt på gata i låg hastighet, först försiktigt och sen hårdare och hårdare. Låser jag upp bak då får man skruva fram balansen, då är balansen åt helvete. Sen testa i högre hastighet på gata. Nästa steg om den är stabil är att prova lite på banan när däcken är varma men fortfarande bara bromsa rakt fram. Samma sak på bana att man börjar lite försiktigt och känner på bromsarna. Oftast är den lite mer instabil i bakvagnen när man bromsar riktigt hårt, upplever att bakvingen hjälper till lite här. Sen lägga till normal mängd trailbraking. Visst kan man lägga sig väldigt safe, i värsta fall genom att inte bromsa bak alls men då tappar man ungefär 20% av bromsprestanda på en framhjulsdriven bil.

Kör man när det är blött får man inte samma viktförflyttning fram vilket gör att man i teorin kan bromsa mer bak när det är blött. Men under förutsättning att inte bakdäcken tappar mer i temp än framdäcken, vilket jag tror att de i praktiken gör!

Är trevligt med bromsvåg eller viss reducering på bakkretsen så man kan finjustera. Det luriga är om belägg skivkombinationen på en axel överhettar före den andra. Med en bra ABS kan ju ABS bromsarna ta sådant, men risken är att man får en massa andra problem istället.

Andreas Millbro
Stockholm

Tipsa Facebook   Inlägg  21 Sep 2017 12:02     Citera

Har varit ute och kört bilen nu med nya drivaxeln. Fungerar fint, behöver en hjulinställning innan det är vettigt att köra bana. Får se om jag hinner bara, kan bli så att det blir ett långlopp den 1:a Oktober istället .

Skulle kunna gå att köra helgen den 7-8:e Oktober eller 14-15:e Oktober. Sviestad den 8:e Oktober skulle kunna vara något. Eller om man ska dra ner till Gotland, vore iofs roligast men sommarstugan är nedstängd för året.

Behöver besiktiga bilen också, ska bara vara en vanlig besiktning och bilen är i samma utförande som när den var godkänd förra året så det ska inte vara nått problem. Bilen är 30 år gammal i år så efter denna besiktning borde det bli besiktning vartannat år vilket är trevligt.

Andreas Millbro
Stockholm

Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2017 12:25     Citera

Gotland Ring i helgen. Lite kvar att fixa men det ska vara hanterbart.

Bilen är besiktigad, utan anmärkning och i två år till. Enda modifiering ingen takvinge och ingen ratt till bromsvågen.

Utan förare, inte full tank men mer än halvtank iaf. Den är märkligt lätt höger bak. Förstår inte varför, har batteriet där av anledningen att den bör vara lite lätt där bak men inte 27kg lätt...

Med förare, inte full tank men mer än halvtank iaf.

Hjulinställning är gjord, kör 3 grader negativ camber

Bränslepumpshaveri på matarpumpen till catchtanken 1 mil utanför Norrtälje. Köpte en utombordartank och fyllde catchtanken med blåsan varannan mil påväg hem

Fredrik Hård
Vibble (Gotland)

Här sedan: 22 Jun 2010
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Okt 2017 20:31     Citera

Grattis till 2 nya år. Surt med bränslepumpen men måste ju berömma listigheten det löstes på thumbs up
Hoppas att vädret är med dig till helgen, det har varit lite fram och åter här de senaste veckorna.

volymmannen
Timmernabben

Här sedan: 22 Apr 2007
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Okt 2017 11:13     Citera

Det är inte så att eftersom bilen är så liten och hård så kan du få att vikten placeras på 3 hjul? Prövat att ändra fjädringen vänster bak så att höger får ta mer last?

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Våra race- och banåkarbilar
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Andreas Millbro
Stockholm

Tipsa Facebook   Inlägg  12 Okt 2017 15:55     Re: Citera

volymmannen skrev:
Det är inte så att eftersom bilen är så liten och hård så kan du få att vikten placeras på 3 hjul? Prövat att ändra fjädringen vänster bak så att höger får ta mer last?

Vad jag vet kan man inte flytta vikt från vänster bak till höger bak utan bara vikt diagonalt med fjädringshöjd? Karnske blir annorlunda om fjädringen är väldigt styv i förhållande till vikten. Är torsionsstav bak så den kan ju ha hamna ett steg fel. Kontrollmätte mot skärmkanten och det verkar inte vara nått uppenbart.

Bilen är iaf provkörd och verkar fungera bra. Är mindre torquesteer men inte så bra som jag skulle vilja. Blir intressant i helgen, framvagnen har aldrig kännts bättre iaf. Verkar kunna bli okej väder men det verkar bli lite regn på Lördag förmiddag fram till lunch. Dock blåsigt så jag hoppas att det torkar upp framåt eftermiddagen. Söndag ska det inte regna och det är möjligt att köra då också.

Hade problem med att den sköt säkring till bränslepumpen igår, har troligen hittat felet som var en lös anslutning som också strömförsörjer avgasspjället. Men helt säker kan jag inte vara, ev är det en skada på isoleringen på en kabel som kan ha uppstått av vibrationer eller när bränslepumpen dog.

Manlac
Östersund

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Här sedan: 16 Okt 2017
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Okt 2017 20:45     Fjäderben Citera

Hallå

Trevligt bygge! Är lite fel ute kanske, men du verkar vara en person som vet lite saker. Har en Renault 19 chamade 1.8 som jag verkligen skulle behöva coilovers till men dom har slutat tillverkat till den modellen så det är lite svårt att hitta saker.

Tänkte bara om du visste något liknade som stämmer ganska bra i längd och vikt, sen lär man få modda det nedre fästet lite.

Mitt fjäderben: https://gyazo.com/1e32fb563a93dc19635ca64cd714e882
Vanlig Renault 19: https://gyazo.com/772aec47f79ebe4b27c47874fe5306b4

Har försökt kolla runt lite på clio, dom ser mest lovade ut att passa med mindre kapade och svetsande.

Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Andreas Millbro
Stockholm

Tipsa Facebook   Inlägg  21 Okt 2017 22:19     Re: Fjäderben Citera

Manlac skrev:
Hallå

Trevligt bygge! Är lite fel ute kanske, men du verkar vara en person som vet lite saker. Har en Renault 19 chamade 1.8 som jag verkligen skulle behöva coilovers till men dom har slutat tillverkat till den modellen så det är lite svårt att hitta saker.

Tänkte bara om du visste något liknade som stämmer ganska bra i längd och vikt, sen lär man få modda det nedre fästet lite.

Mitt fjäderben: https://gyazo.com/1e32fb563a93dc19635ca64cd714e882
Vanlig Renault 19: https://gyazo.com/772aec47f79ebe4b27c47874fe5306b4

Har försökt kolla runt lite på clio, dom ser mest lovade ut att passa med mindre kapade och svetsande.

Vet inte exakt vad som skiljer. Men min uppfattning är att Renault 5, Clio 1 och R19 är lätt lika bilar. R19 har längre bärarmar än R5 och Clio. Laguna 1 har 65mm mellan hålen i fjäderbenet. De andra modellerna har mindre avstånd. Jag hade nog köpt ifrån Clio om jag inte hade lyckats få fram annan information

Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 Honda K20A2 i-VTEC, Gelleråsen Video
tråden läst  
172159 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3 ... 21, 22, 23

<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.332 sec
Webbrowser render:
sec