Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 1984 Walter T:B
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
39687 besök totalt
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467


Trådstartare
The Bastard
Efter Walter D.Ä, D.Y och D.N (den nye..) så har jag tagit ett steg bakåt och lite åt sidan.

Jag kände att jag saknade lite saker från de äldre bilarna, jag gillade D.Ä som bil, utseende, känsla men jag gillade D.Y's motor och den lite mer rejsiga känslan.

Och jag ville ha något jag inte behövde vara så rädd om. Något man kunde bygga om så att det passar mig.

Någonting lätt, smidigt som går sådär lagom fort för mig. (D.N var utanför min komfortzon)

En HotrodcupRS typ. En bastard.

Efter lite sökande fick jag möjlighet att köpa ett påbörjat projekt. Ett syskon till D.Ä, En vit Carrera 1984. Såld på Lindhagensplan under det ljuva 80-talet. Körd 17000mil. Med hål i taket för mobiltelefonantenn. Café Opera vibbar.

Omkring millennieskiftet så bestämde sig ägaren för att montera ner en 3,6l motor från en 964 från 1992á. Det är en både enkel och rätt omständlig operation, men här genomfört seriöst.

Ägaren körde en del, men sen avstannade projektet.

Det hade också samlats ihop en hel hög med bra uppgraderingar som aldrig monterades.

Så efter över 10 år så tar jag nu vid och skall sätta ihop en 911á som jag vill ha den.

Målet är lite oklart än men det får växa fram.
Jag vill & gillar att utnyttja möjligheten med att mixa & matcha mellan de olika generationerna av 911ór. Jag kommer att sno idéer och saker från alla 911ór R/ST/RS/CUP/R Gruppe/Hotrods. Fabriksracers och hemmabyggen, gamla och nya etc...

Några hållpunkter har jag satt upp:
 Det kommer inte att bli exakt kopia av någon äldre modell.
 Det kommer att bli en 911á som jag vill ha den. Till det jag vill göra med den.
 Det skall inte bli ett projekt där bilen blir stående. Renovera & uppgradera på vintern, från 1 april -till snön skall det köras varje år.
 Det skall inte bli en bil som måste trailas.
 Ringen optimering är en sak som prioriteras.
 Inga 50% lösningar, vänta med uppgraderingar till jag har råd att göra det exakt som jag vill.

Nu är bilen på i garaget så jag ber att få återkomma med vinterns arbete.
Först skall den skruvas ihop hjälpligt så man kan besiktiga och köra lite.
Den behöver en shake down efter några års stillastående.

Och en sak är redan klar, jag har bokat tre dagar på Ringen i April/Maj.

Och lite bilder, från resan och efter en söndags rivande...







Vinterjobbet kommer att handla om att få igång och testa allt. Montera massa chassigodis som jag fick till. Sen får vi se vad vi hittar på. Det finns mycket jag vill göra....men vi börjar med att få basen på plats.

_________________
Jens Lanvin
Citera
Fredrik Gabrielsson
Nyköping
Här sen Sep 2003
Inlägg: 107



Grattis till nya bilen. Det ska bli kul att se vad som händer i vinter och vilka trevliga resor du och bilen ska ut på.

_________________
Fred rik Gab riel sson
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1365



Härligt med fler gammelbilar thumbs up
Ser väldigt fin ut på bilderna. Så helt "o öm" ser den ju inte ut!
Hoppas du behåller Fuchsen på

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467


Trådstartare
Kjell 944 skrev:
Härligt med fler gammelbilar thumbs up
Ser väldigt fin ut på bilderna. Så helt "o öm" ser den ju inte ut!
Hoppas du behåller Fuchsen på


Visst är det.
Fuchsen stannar. Rufarna är till salu.

Nja, lite oöm är den. org motorn är borta så det kan inte bli en org renovering.

Men org fronten åker nog på.

_________________
Jens Lanvin
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Vad glad jag blir när jag läser om någon som vågar modifiera en äldre 911:a efter sin egen smak och inte låter "marknadsvärdet" sätta stopp för att verkligen använda bilen.
Måste tyvärr erkänna att jag hamnat lite i ett vakuum med min SC-82, den har alldeles för mycket tid stillastående i garaget av någon anledning som jag inte riktigt kan sätta fingret på.

Kommer att följa er och hoppas din inställning till bilen smittar mig

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467


Trådstartare
Janne J skrev:
Vad glad jag blir när jag läser om någon som vågar modifiera en äldre 911:a efter sin egen smak och inte låter "marknadsvärdet" sätta stopp för att verkligen använda bilen.
Måste tyvärr erkänna att jag hamnat lite i ett vakuum med min SC-82, den har alldeles för mycket tid stillastående i garaget av någon anledning som jag inte riktigt kan sätta fingret på.

Kommer att följa er och hoppas din inställning till bilen smittar mig


Tack!

Det kommer nog att smitta! Få ladda upp lite fina bilder till våren.

_________________
Jens Lanvin
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Det här kan bli hur bra som helst, man behöver inte heta Magnus Walker för att få ihop en schysst 911!

Vad är det för mått på RUF-fälgarna? Jag har fälgar som jag gillar på Caymanen, men...

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Floyd33

Här sen Feb 2012
Inlägg: 56



Herregud va avis jag är. Min drömbil!!
Lycka till med allt.

_________________
Dennis Berglind
-------------------
Porsche 997 GTS
Volvo 850R racebil
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467


Trådstartare
Victor. skrev:
Det här kan bli hur bra som helst, man behöver inte heta Magnus Walker för att få ihop en schysst 911!

Vad är det för mått på RUF-fälgarna? Jag har fälgar som jag gillar på Caymanen, men...


Har faktiskt inte koll på et't men det borde vara lågt ca 10-25, förmodligen inte Cayman size.

_________________
Jens Lanvin
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



Dö fränt med gammel 11a och av någon outgrundlig anledning tycker jag 3.2 har snyggaste locken med sina breda höfter och fågelbad thumbs up

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11189



Jens L skrev:
 Det kommer att bli en 911á som jag vill ha den. Till det jag vill göra med den.
 Det skall inte bli ett projekt där bilen blir stående. Renovera & uppgradera på vintern, från 1 april -till snön skall det köras varje år.


thumbs up
Det här skall bli kul att följa!

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467


Trådstartare
Tack för alla thumbs up , dom kommer att behövas när smekmånaden är över..

Så här ser motorn ut.
Förutom service så är detta utrymme något jag inte kommer att göra något åt. Kanske någon annan luftfilter lösning.


_________________
Jens Lanvin
Citera
JakobJ
Reftele
Här sen Jul 2005
Inlägg: 270



Snyggt! Ska bli kul att följa!

_________________
Jakob Josefsson
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Rätt inställning, bygg den Porsche som du vill ha! Jag håller på att göra samma sak med en 944:a. Men det finns ju alltid en risk att man helt plötsligt har en bil som har fullbur, skalstolar, sexpunktsbälten, saknar inredning men har 3,5 graders cambervinklar... Och då har man en jäkligt frän bil som man inte använder för kvällsturer till glasskiosken.
Kan vara svårt att kompromissa ibland.
Bygget kommer att följas!
Mvh /Claes

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



claes t skrev:
Rätt inställning, bygg den Porsche som du vill ha! Jag håller på att göra samma sak med en 944:a. Men det finns ju alltid en risk att man helt plötsligt har en bil som har fullbur, skalstolar, sexpunktsbälten, saknar inredning men har 3,5 graders cambervinklar... Och då har man en jäkligt frän bil som man inte använder för kvällsturer till glasskiosken.
Kan vara svårt att kompromissa ibland.
Bygget kommer att följas!
Mvh /Claes


Två bilar?

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467


Trådstartare
Efter lite grävande i lådor så har jag hittat alla prylar till chassit.
Det är en del saker som skall dit:

Hjullager runt fram & bak
Styrstag Turbo
22mm torsionsstavar fram
29mm torsionsstavar bak
Polybronze bussningar fram+ bak från Elephant Racing
Inre ledlager bak från Elephant Racing
Nedre kulbult fram, "de camber" från Elephant Racing
"Bumpsteer" brickor
Bromsskivor bak org
Bromsskivor fram, lösa bells med 300mm skivor
Bromsok runt om C12 ok. 6 kolv fram/4 kolv bak passar under 15"
Bromsslangar och Ferodo Racing belägg
Krängningshämmar bussningar org fram + bak
FVD övre justerbara camber plattor fram

På bilen sitter det nya Bilstein Clubsport Rennen.

Puh.

För att kunna ställa höjd et.c så behöver jag ha koll vilken hjulstorlek jag skall åka nästa år.

Jag har 15" hjul till som jag tänker använda. Dom är 7/8" breda så jag kommer att åka 205/50 resp 225/50 R däck.

Det blir bilder när jag kommer till bilen om ett par veckor.


_________________
Jens Lanvin
Citera
Janne J
Kinna
Här sen Jul 2008
Inlägg: 4063



Trevlig lista!

Hade du detta liggande hemma bara sådär?

Jag har fått lite inspiration av ditt bygge och börjat fundera på att utveckla min bil lite mer, några av punkterna på listan finns redan på min bil men jag åker fortfarande med originalstavarna, var köpte/köper du dina?

Bumpsteerkit behöver jag också, det behövs inte mycket sänkning innan det blir påtagligt.

_________________
Janne Josefsson

Porsche 911 SC 1982
Ford Mustang HT 1965
BMW F11 520D bruksis
IPteknik Väst AB
SVKG 60
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467


Trådstartare
En del följde med bilen, en del hade jag på "bra att ha hyllan"!

Stavarna 22 stavarna låg på hyllan, köpta i USA för länge sen, 29órna följde med bilen.

Annars är väl Rosepassion ett bra ställe att handla på, jag tar hem lite småprylar därifrån och det funkar utmärkt.

Ja det är rejäl lista. Är väl bara justerbara krängare som saknas. Men det får bli senare.

_________________
Jens Lanvin
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Jens L skrev:
Efter lite grävande i lådor så har jag hittat alla prylar till chassit.
Det är en del saker som skall dit:

Hjullager runt fram & bak
Styrstag Turbo
22mm torsionsstavar fram
29mm torsionsstavar bak
Polybronze bussningar fram+ bak från Elephant Racing
Inre ledlager bak från Elephant Racing
Nedre kulbult fram, "de camber" från Elephant Racing
"Bumpsteer" brickor
Bromsskivor bak org
Bromsskivor fram, lösa bells med 300mm skivor
Bromsok runt om C12 ok. 6 kolv fram/4 kolv bak passar under 15"
Bromsslangar och Ferodo Racing belägg
Krängningshämmar bussningar org fram + bak
FVD övre justerbara camber plattor fram

På bilen sitter det nya Bilstein Clubsport Rennen.

Puh.

För att kunna ställa höjd et.c så behöver jag ha koll vilken hjulstorlek jag skall åka nästa år.

Jag har 15" hjul till som jag tänker använda. Dom är 7/8" breda så jag kommer att åka 205/50 resp 225/50 R däck.

Det blir bilder när jag kommer till bilen om ett par veckor.



Ganska liknande vad jag har på min targa.
Jag har inga camberplattor, 21mm fram och 930 bromsar.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467


Trådstartare
Har inte varit hos bilen sen jag parkerade den. Men det händer lite med hjälp av far.

Kolfiber huv på.
Larm ur.
Stereo ur
36 amp batteri i
Carrera vinge borta, behåller den släta luckan tills jag får tag på en anklucka.
Stolar och lite mattor och dörrsidor ur
Avgassystem lagat, det var en stor spricka på slutljuddämparen
Bränsle läcka fixat
Spolarsystem rensat


Snart är allt klart för att köra bilen till TA som skall montera chassisaker.

Att beställa:
R däck
RS mattsats
Dörrhandtag till RS dörrsidor
Batteribrytare + vajrar ute/inne
Liten Spolarbehållare med pump


Sen funderas och pratas med med kloka människor hur mycket oljekylare man behöver. Idag sitter det en 28 raders mäsingskylare utan fläkt i H hjulhus. Och en RUF kylare bakom fronten. RUF fronten skall väck och vi får se hur vi skall lösa detta.
Finns några olika alternativ.

_________________
Jens Lanvin
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Jens L skrev:
Men org fronten åker nog på.

Vill du bli av med Ruf-fronten är jag intresserad. Jag har letat länge efter en och har modellen till en turbo liggande här, halvtrasig. Men en som passar direkt är bättre än en som jag måste "massera".

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 911 Carrera 1984 Walter T:B
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
39687 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande