Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4M Coupe -06
tråden läst  
96616 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3 ... , 13, 14, 15  Nästa>>
 
   
AL
Göteborg





Här sedan: 21 Mar 2006
Inlägg: 1237
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jun 2017 16:12     Citera

Du låg bakom mig på möldalsvägen i onsdags runt 8.30 tiden. Jag körde en silvrig V70 som du borde lagt märke till då mitt bilmärke och modell är en udda fågel på svenska vägar

/AL


_________________
Alexander Wilborg

Z3 M Coupe x 2
M5 e39
X5 e53
V70N 2.5T
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Eldh
Göteborg





Här sedan: 23 Sep 2004
Inlägg: 1089
Tipsa Facebook   Inlägg  30 Jun 2017 21:40     Citera

Haha ok javisst en V70 ser man fasen inte varje dag!
Du menar förra onsdagen? Det var då jag lämnade in för vevlagerbytet.


_________________
Per Eldh
Bilarna
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Westersund
Hallstahammar





Här sedan: 15 Jul 2011
Inlägg: 141
Tipsa Facebook   Inlägg  01 Jul 2017 20:35     Citera

Och det fanns dom som tyckte att det var onödigt när jag rekommenderade dig att byta vevlagren med dom milen på motorn... Men grattis till att du bytte i rätt tid!


_________________
André Westersund
BMW 520dA M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Eldh
Göteborg





Här sedan: 23 Sep 2004
Inlägg: 1089
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jul 2017 03:05     Citera

Haha minns inte vad jag sagt till dig men oavsett har jag läst på under vintern och blev riktigt skraj..!
Grejen är att inte en enda verkstad jag pratat med har fattat min oro. Bmw, Bavaria, Wölkes etc. De borde ju ändå ha ngn sorts näsa för affärer? Men icke.
Bo&Jimmys var mäkta förvånade över att de var slitna överhuvudtaget.
Har de levt under en sten?


_________________
Per Eldh
Bilarna
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Westersund
Hallstahammar





Här sedan: 15 Jul 2011
Inlägg: 141
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jul 2017 07:26     Citera

Jag har också läst en del under de åren jag har ägt Z4:an. Vevlager och navet till vanosen på avgassidan är det svaga på motorerna, det är för mycket spel mellan nav/hål i skivan till oljepumpen på vanosen så "öronen" på navet kan gå av med tiden. Sen är bultarna till drevet på insugssidan för löst dragna från fabrik och kan gå upp/av. Det verkar vanligt att samtliga bultar till avgas-/insugsdreven byts ut när det ändå är där och rotas.


_________________
André Westersund
BMW 520dA M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Eldh
Göteborg





Här sedan: 23 Sep 2004
Inlägg: 1089
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Jul 2017 11:57     Citera

Japp.


_________________
Per Eldh
Bilarna
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Eldh
Göteborg





Här sedan: 23 Sep 2004
Inlägg: 1089
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Jul 2017 14:51     Citera

Använder delar av semestern till 200 mil inkörning under 3-4000rpm.

Har även jobbat vidare med lättvikts-ljudisolering för att få kärran fähig Nürburgring-resor.
Som väntat gjorde isolering innanför panelerna bakom stolarna en rejäl skillnad.
Allt skulle ändå demonteras pga byte av mikroswitch till belysning i bakre handskacket, lucka, tunnelkonsolpanel, diverse plastkonsoler m repor & dra kabel till GPS-antenn.
Vilket helvetes jobb på flerar dagar när man trodde man hade semester!
Tyskar och deras konstruktioner.
Skruvarna på bilden håller endast alupanelen på tunnelkonsolen...









Alla paneler ur bilen:







Blev en jävla skillnad, lika mkt som isoleringen i dörrarna.

Norrut:



Hotell Knaust i Sundsvall - rekommenderas!



_________________
Per Eldh
Bilarna
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Magnus Thomé
Stockholm



Forumägare
Forumägare

Här sedan: 03 Nov 2002
Inlägg: 28825
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Jul 2017 15:27     Citera

Fräscht det blev med nya mittkonsolbitar! Nybilsfeeling thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
MaZ
Göteborg



Moderator i ett av underforumen

Här sedan: 20 Nov 2002
Inlägg: 15895
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Jul 2017 17:54     Citera

Knaust är bra, brukar stanna där på
norrlandsreporna.


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Eldh
Göteborg





Här sedan: 23 Sep 2004
Inlägg: 1089
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Jul 2017 21:40     Re: Citera

MaZ skrev:
Knaust är bra, brukar stanna där på
norrlandsreporna.

High end!


_________________
Per Eldh
Bilarna
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Eldh
Göteborg





Här sedan: 23 Sep 2004
Inlägg: 1089
Tipsa Facebook   Inlägg  02 Aug 2017 01:30     Citera

Hemkommen från Norge är motorn äntligen inkörd ++.
Passande nog är 98oktan lika sällsynt som palmer i Norge så det var aldrig några fullgas/fullvarv.
Och aldrig har det gått åt så lite soppa - 0.86 vid en av tankningarna!

Gbg-Uppsala-Sundsvall-Klövsjö/Åre-Trondheim-Fredrikssund-Ålesund-Bergen-Kristiansand-Svinesund-Gbg.

Atlantvägen var ett delmål, grann men kort.

Men satan så bortskämda vi är med vårt vägnät.. det märks att det inte var länge sedan Norge var en fattig nation.

Nu blir det nya belägg från Pean!
Planer har börjat smidas för en Ringentripp i höst..









_________________
Per Eldh
Bilarna
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Eldh
Göteborg





Här sedan: 23 Sep 2004
Inlägg: 1089
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Sep 2017 15:30     Citera

Alcantararatt på plats, mysigt.



...samt ett paketinnehåll från Pean Sweden, XP8 runtom denna gång.
Fräsch vätska.
Tänkte även förbättra ventilationen en smula, dock utan att ta till slangar etc.



_________________
Per Eldh
Bilarna
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
super7
Umeå





Här sedan: 26 Nov 2002
Inlägg: 3244
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Sep 2017 15:57     Re: Citera

Eldh skrev:
Alcantararatt på plats, mysigt.

Omklädd i så fall vars?



_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Eldh
Göteborg





Här sedan: 23 Sep 2004
Inlägg: 1089
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Sep 2017 16:29     Citera

RoyalSteeringWheels UK:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=98143&postdays=0&postorder=asc&start=252


_________________
Per Eldh
Bilarna
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Dave79
Södermanland





Här sedan: 04 Maj 2003
Inlägg: 117
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Sep 2017 18:50     Re: Citera

Westersund skrev:
Vevlager och navet till vanosen på avgassidan är det svaga på motorerna, det är för mycket spel mellan nav/hål i skivan till oljepumpen på vanosen så "öronen" på navet kan gå av med tiden. Sen är bultarna till drevet på insugssidan för löst dragna från fabrik och kan gå upp/av. Det verkar vanligt att samtliga bultar till avgas-/insugsdreven byts ut när det ändå är där och rotas.


Kan rekommendera en kille i "Jönköping" som jag lät renovera min vanos hos just pga uppglappet av hålen till oljepumpen.
Min glappade så det kunde höras mellan 2-3000rpm.
Givetvis så renoveras alla slitagedelar och inte bara glappet till hubben.
Skruvarna till avgas-/insugsdreven byttes även till 12.9 ist för 8.8 och det finns många där dessa skruvar skjuvats av på.
Jag passade på att byta även dessa.
Samuel 070-5176478


_________________
David Alsén
BMW M3 E46
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Eldh
Göteborg





Här sedan: 23 Sep 2004
Inlägg: 1089
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Sep 2017 00:18     Citera

Tack för tipset, det blir vintermecket (tillsammans med KW V3 montering).
Har inget vanos-rassel än men jag vet att det aldrig är bytt så varför inte!


_________________
Per Eldh
Bilarna
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Dave79
Södermanland





Här sedan: 04 Maj 2003
Inlägg: 117
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Sep 2017 05:38     Re: Citera

Eldh skrev:
Tack för tipset, det blir vintermecket (tillsammans med KW V3 montering).
Har inget vanos-rassel än men jag vet att det aldrig är bytt så varför inte!


Låter som ett lagom vintermek.
Här är vad som görs med vanosen förövrigt:
- total isärplockening med rengörning
- Nya packningar i hela enheten
- Renoverade drev (byta nållager)
- Ny oljepump med mindre hål för minskat glapp och skrammel
- Samt byte av de ökända kamskruvarna.


_________________
David Alsén
BMW M3 E46
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Eddie Varvstopp
Kävlinge





Här sedan: 09 Nov 2002
Inlägg: 2308
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Sep 2017 07:27     Citera

Man blir glad av denna tråden thumbs up


_________________
Edvin Persson
Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.tk
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Eldh
Göteborg





Här sedan: 23 Sep 2004
Inlägg: 1089
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Sep 2017 10:12     Citera

Tack för tipsen.

Slänger ut en fråga till alla S54-kunniga här, Bo&Jimmys hällde i och rekommenderar Motul 8100 10w-60 (istället för Castrol TWS).

Ngn som skulle protestera högljutt?
Har googlat men inte hittat ngt katastrofalt om den.


_________________
Per Eldh
Bilarna


Senast ändrad av Eldh, 17 Sep 2017 23:30, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Westersund
Hallstahammar





Här sedan: 15 Jul 2011
Inlägg: 141
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Sep 2017 15:45     Citera

Det är bara anala personer som vägrar hälla i annat än Castrol TWS i en S54, det är ingen mirakelolja. Enda anledningen att BMW rekommenderade den var $$$. Nu är det ett annat märke som är det bästa tydligen. Åter igen $$$.


_________________
André Westersund
BMW 520dA M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
erikjakan
Sthlm





Här sedan: 31 Dec 2004
Inlägg: 5131
Tipsa Facebook   Inlägg  16 Sep 2017 17:59     Citera

Håller med Westersund här, det kommer funka finfint, nu har BMW gått över till Shells olja utvunnen ur gas för mindre orenheter.

MVH Erik


_________________
Erik Wedlund

Mantorp 1.26.8 BMW 330xi
Mantorp 1.27.4 Ascona A
Kinnekulle 1.00.2 Ascona A
Gotland Ring 1.33.6 Ascona A
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4M Coupe -06
tråden läst  
96616 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3 ... , 13, 14, 15  Nästa>>

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Från request till response:
sec varav server render 0.322 sec
Webbrowser render:
sec
Dvs totalt:
sec