Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 56, 57, 58 >> 530 besök senaste veckan (219222 totalt) |
Hylsorna följde med när jag köpte bilen för några år sedan. Föregående ägare
hade själv låtit en mekanisk verkstad göra dem efter måttskiss, som väl fanns / finns på PPF om jag minns rätt. Eftersom muttern går "in" i lagret är det gott om gänga som greppar. På mina bilder är muttern bara inskruvad till lagerkanten, den skall in ytterligare ~8 mm. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Fortsättning gällande frontplåten:
Monterade nya clips för is-läppen, det blev en uppgradering mot tidigare lösning med bl.a. buntband. Beställde ett nytt galler till mittenhålet i plåten, där satt ingenting tidigare eftersom oljekylet placerats där. På en 316 är ju hålet täckt med en plastskiva. Is-läppen fick en duvning också. Färdiga resultatet : _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Har inte hänt jättemycket sedan sist. Fått dit en del bitar men väntar fortfarande på några delar.
Det som fanns kvar av befintliga innerskärmar hade gjort sitt. Satte dit nya, hela, innerskärmar. Bockat till en värmeskyddsplåt till höger länkarmsfäste. Det är ont om plats vid S50-grenröret i E30-karossen och föregående ägare hade prioriterat bort orginalplåten som inte fick plats längre. Plåten behövs, som kan ses på den demonterade bussningen. Inget som hade hunnit påverka funktion, men nu när jag skiftar till excentrisk bussning vill jag göra vad jag kan för att bromsa strålningsvärme. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Vererra-krängaren är klar och uppmonterad.
När den kom på plats uppdagades en ny punkt på att-göra-listan: Motorn sitter för lågt. Vererra-krängaren följer väl inte orginalformen helt 100%, men dessutom var den befintliga krängningshämmaren värmd och bockad något i höjd med grenröret. Nu står grenröret på hämmaren och så kan jag ju inte ha det. En närmare titt på motorkuddarna visar att de nog ändå gjort sitt. Kuddarna är högst troligt E34 M20-kuddar, som passar bra vid motorkonverteringen men har några nackdelar: - Relativt korta pinnbultar gör att det blir svårt att få upp motorn högre än vad den är nu med hjälp av distanser. - Kuddarna håller inte i längden för belastningen från S50-motorn, E34-kuddarna är dimensionererade för det lättare M20-blocket och har vad jag fått fram en hårdhet på 50 shore A. Planen nu är att byta ut dessa kuddar mot E28 M30/S38-kuddar. De är snarlika i utförande och mått, men har en väl tilltagen längd på en av pinnbultarna vilket medger distanser för att finjustera in rätt höjd på motorpositionen. Har även hittat uppgifter att de håller 70 shore A, så förhoppningsvis håller de bättre också. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Tack för det!
I väntan på delar så jag kommer vidare har det blivit lite små-pill med diverse olika saker. Servokylet och tryckslangen från servopumpen var lite anfrätta och fick en översyn. Monterat kylet på styrväxeln också. Även monterat ihop bromsoken med nya packningar, glidbultar mm och belägg. Inskaffade rostfri stålomspunnen slang, så att det blir stålomspunnet runt om. Det är lite knivigt att få till distanser på 7 mm till bromsoken. Just 7 mm är ingen gångbar dimension på järngården och jag ville inte använda brickor. Valde att svetsa ihop två plattjärn på ca 3,5 mm vardera, det fyller funktionen och blir stabilt nog. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Efter en semestertripp så har jag tagit lite nya tag.
Nya kuddar har kommit. Pinnbultarna var bra mycket längre och det var inga problem att få plats med distanser och ha gänga kvar. Tycker dock inte att de verkar vara uppenbart hårdare än E34-kuddarna. Är tveksam till uppgiften om 70 Shore A, får visa sig hur de håller. E28 till vänster jämfört med E34. Nu blev det bättre plats. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Dags att fortsätta med framvagnen. BMW:n får berikas med Mazda-delar.
Eftersom jag både har trångt om plats vid grenrör och har ombyggda fjäderben för coilovers passar inte stag från M3 E30, de blir för långa. Visade sig att Mazda 323F har lagom långa stag, 190 mm i cc-mått, som i allt övrigt överensstämmer med BMW:s utförande. Tyska Meyle HD-stag beställdes. Kraftigare utförande som Meyle gör bättre än OE-kvalitet. Blev inte så mycket riskokare av den gamle bayraren i alla fall. Efter detta åkte styrväxeln och övriga framvagnsdelar upp. Passade också på att göra en provmontering av 8" fälg. Den går fritt både mot skärmkanter, fjäderben och bromsok. Den ökade castern syns tydligt, speciellt helt utfjädrat. Blir trångt mot innerskärm i framkant hjulhus, där får jag titta lite närmre om jag kan justera nedre delen av innerskärmen för bättre frigång. Sitter också 235/40-17 däck på fälgarna vilket troligen inte kommer att bli den slutliga dimensionen, lutar åt 215/40-17 som ger lite mer frigång och stämmer bättre med rullomkretsen som hjulhuset är dimensionerat för från början. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Eftersom materialet egentligen inte räcker för att ha så tunna spacer som 10 mm innanför skivan
så har tillverkaren av mina spacer genat lite i sin konstruktion. De sticker ut ~1 mm extra utanför skivans anläggningsyta mot fälgen. Detta visade sig vara tillräckligt för att fälgen skulle nypa mot spacern före ett riktigt anlägg mellan alla komponenter fanns = glapp. Lösningen blev att fräsa ur motsvarande i fälgarna. Tack vare tipset som Eric Johansson lade ut i sin värsting-Polo tråd så gick jag lös med handöverfräs - funkade klockrent! Tack Eric! Fixade också till mina spacer så att det går att fästa upp både skivor och spacer med bult liknande OE-lösningen. Har ju inte konverterat till pinnbult och det blir så väldigt meckigt annars när grejorna inte vill sitta kvar på plats. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Ett delmål är uppnått - bilen står tillbaka på egna hjul igen!
Dags att få till första SFRO-avstämningen alltså. Förutom de synpunkter som man evt får rätta till så kvarstår nu huvudcylinder / bromsvåg, ombyggnad urtrampningslagerarm/slavcylinder, kopplingsbyte från sinterlamell till avfjädrad Sachs Race Engineering istället, avgassystem och båge (+ allt annat som man glömt att man behövde fixa) För att få ner den från lyften slutförde jag först monteringen av frambromsarna. Äntligen nere: _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Ser riktigt fint ut!
Själv håller jag på med min 318 med samma färg och chrome lister fast med en s62b50:) Kommer dock inte kunna hålla samma finnish som dig mest pga av tidsbrist men även lite lathet:) Ska bli intressant och följa eftersom jag ska göra i princip samma saker som dig. _________________ Richard Jönsson |
Tack!
Uppmuntringar värmer alltid! Finish, ja... Man är nog lite skadad på det viset, när man ändå rivit ned saker i smådelar så bär det emot att inte samtidigt fixa till dem. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Byggbesiktning är bokad, skräckblandad förväntan nu...
Innan besiktning tänkte jag få gjort färdigt bromssystemet. Funderat en del på hur jag skulle göra. Var ett tag inne på att bygga bromsvåg, men för att få vettig bromskraft så krävs ju relativt små cylindrar vilket i sin tur lirar dåligt med mina enkolvs-ok. Tittade på att backa några steg och byta till Brembo fyrkolvsok, men det fick jag lägga ned eftersom de inte får plats innanför fälgen utan extra spacer. Eftersom jag byggt för att inte skärmbredda så var det inget alternativ. Bestämde mig alltså för att få till en lösning med tandemcylinder och servo, vilket nu påbörjats. Efter letande på skroten och i måttlistor (kan för den som inte sett det tipsa om Ate Classics hemsida, speciellt deras Partfinder: http://partfinder.ate-classic.de/ ) landade jag i följande recept: * 25,4 mm huvudcylinder (ingen stegning) från Ford Transit (!) * 7" bromsservo från Smart * Upp- och sidoförflyttad position på servo/huvudcylinder för att gå fritt samt ge en utväxling på 5,8:1 på pedalen. Utgår från att servo-verkan från Smart-servot är begränsad. * Borttagen reducering till bakre kretsen. * Bromsvätskebehållare från E34 540i, separat behållare till kopplingscylinder. Om jag räknar rätt så skall detta, tillsammans med övriga bromsdelar, ge mig en bromsbalans fram/bak på 73% / 27%. Det ligger inte jättelångt ifrån de 69/31 som E30 har orginal när man räknar in reduceringsventilens effekt. Någon med mer erfarenhet som kan bekräfta eller korrigera? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Smart Fortwo servo:
Påbörjat ombyggnad pedalställ, Smart-servot har en annan hålbild men det gick att flytta upp positionen 19 mm genom att svetsa på material. Högre går inte pga torpedens form. Pedalen skall kopplas ihop med servot med uniball som fästs med genomgående bult 51 mm från övre fästet. Tagit upp hål i torpeden för nya positionen samt flyttat slangen till kopplingscylindern utåt så den kan samsas med servot. Gjorde en plåt för att täta till mot motorrummet. I avvaktan på mer delar så har jag inte kommit så värst mycket längre, grovkapat staget till servot och slagit en gänga också. Tänkta monteringspositionen. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 332is | << 1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 56, 57, 58 >> 530 besök senaste veckan (219222 totalt) |