Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Citroen Xantia Activa 1996 - Time Attack Pro | << 1, 2, 3, 4 3 besök senaste veckan (49982 totalt) |
Garagedag idag med. Ägnade lite tid åt att börja skrapa ljudisolering:
Fick också bort bakre stolsfästena (plåtar punktsvetsade i b-stolpe och "kardantunnel") på förarsidan och provade in stolen ungefär där jag vill ha den. Kvastskaftet är en tänkt rattstång, för att kunna uppskatta hur mycket jobb det blir att få alla kontroller till rätt plats i bilen: Ni som har byggt bur i bilar förut; hur mycket plats behöver buren (mer än faktisk rördiameter) och hur mycket ska man "låsa" förarmiljön med alla kontroller innan buren är på plats? Och finns det några krav på var jag sitter / hur huvudbågen är placerad gentemot b-stolpe för att SBF ska godkänna bilen? Nu har jag inte tänkt köra SBF-tävlingar, men det kan ju ändå vara bra att ha i åtanke. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Sbf kräver ett X i huvudbågen. Sitter du där, kan du inte ha det. Jag har inget på min bil, men den är 2sitsig och jag kan inte sitta någon annanstans. Så där blir det lite "hönan eller ägget" Tänk på att FIA låter stolarna flexa max 185mm i ryggstödet. Då kan det bli konstigt med ett rör 10mm bakom. Där är inte riktigt SBF och andra överens...
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Måste krysset sitta i huvudbågen? Jag kollade lite i SBFs tekniska reglemente, och trodde jag skulle kunna göra som i lösning 253-4 i den här bilden (från http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tek Kan du förklara/länka till vad du menar med att stolarna får flexa? 185mm låter ... mycket. Läskigt mycket. Och ska jag ha plats för 185mm flex kommer det ju påverka burkonstruktionen rätt mycket ... _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Det står i fetstil högst upp att du SKA ha 2st diagonalstag enl den beskrivningen. Reglementet är lite luddigt skrivet här, men jag och en del andra har haft mycket disussioner med besktningsmän från SBF. Från 2015 är det krav på ett kryss i huvudbågen. Jag fick dispens för att min stol sitter bokstavligt inne i huvudbågen. Bilen är så pass liten att det inte går att göra på något annat sätt. KRysset kom till efter att stolar hade lossnat ur golvet och flygit bak i baksätet på bilar som gått med rumpan först in i räcket. Det var anledningen till denna regel. FIA har i sina krav för stolar ett minimum krav på flex. 185mm. Detta har inget med SBF eller med bältestillverkning att göra tex. En helt egen fristående regel. Ganska dumt i mina ögon att ha ett rör 100mm bakom en stol som flexar 180. Då hinner den få moment nog att bryta ryggen på dig över det röret. Verkar rätt dumt, men tyvärr är det skrivet så. Detta har jag fått från Simpson Europes säkerhets seminarium. Där går de igenom detta ganska grundligt. Även lite om hur bälteshål i stolarna fyller ett krav, men bältena ett helt annat. Detta gör att det i princip är katastrof med 6punkt på vissa stolar. (obs, inte alla ) Får du chansen, så gå och lyssna på detta. Det brukar vara gratis på tex Gatebil om du är där. Nu är det ju så att vi kan inte göra så mycket år detta, och har man tex en Volvo 940 rallybil så sitter ju ett X i huvudbågen klockrent. Du sitter säkert 185mm ifrån det eftersom bilen är rätt stor. Vid en krash så är ju detta X kanonstarkt, så det är ju bra i en sån bil. Därför tycker jag att du ska kontakta den besman du tänker använda dig av och låta honom se och avgöra. Fast troligen kommer du inte ifrån X i huvudbågen. Smäller du år ett annat håll än rakt bak, så kan det vara bra, och att hamna i baksätet är ju inte kul heller... Min personliga åsikt är dock att kravet skulle vara på stolsinfästningen istället. Det finns stolar som är tillverkade för att bultas i ryggen i ett burrör. Tex Nascar och V8 Supercars har dessa stolar. Det är inte lätt att bygga en säker bil... det mesta är kompromisser. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Det hade jag missat, ja. Jag läste slarvigt och tänkte att diagonalsträvorna hänvisade till de bakåtriktade rören. Hmm ... Jo, bilen är stor, men om jag ska få in en huvudbåge och sitta nästan två decimeter framför den börjar det ta slut på plats. Som det är nu vill jag knappt flytta pedalstället mot mig för att få plats med benen, så det är inte överdrivet mycket plats att leka med. Man ska tydligen inte vara nästan två meter lång och köra racebil Det får nog helt enkelt bli en del kommunikation med SBF och Finess (de har mallar för Xantian så de lär bli inblandade i burbygget) för att få det att bli bra. Säkerheten är viktig! _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
I reglementet (om du nu ska följa TR-1) står det att stolarna får flyttas bakåt till ett vertikalt plan i framkant på originalbaksätet. Nu vet jag inte hur det står i just TA-reglementet men bla rallycross så får ingen del av stolen vara bakom huvudbågens främre kant, så krysset i huvudbågen kan ju aldrig bli i vägen.
har du verkligen så långa ben att du måste sitta ända där bak _________________ Mattias Holmgren |
||||
Jag tror Xantian är ganska "kort" mellan framhjul och förare, jag måste så klart inte sitta så långt bak som jag mockat upp nu men med mycket framflytt blir det snabbt att jag sitter som i en gokart med mina knän uppe vid ratten. Det syns rätt bra på bilderna på förra sidan hur jag sitter i bilen med stolen ungefär där. _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Där ser det ju ut som att du har typ 15cm fram till originalpedalerna? Det är väl inte så tokigt?
Det är väl egentligen igen problem att sitta där bak heller mer än att man får bygga buren såpass långt bak och sen komplettera med ganska långa hjälmkrossarstag och toyotastag så du inte får ett långt ensamt rör på framstöttan utan stöd. _________________ Mattias Holmgren |
||||
Projektet haltade lite under försöken att få ut gamla lekbilen på gatan, och under en välbehövd uppfräschning i garaget medan nya lekbilen "bara fungerade". Men de senaste veckorna har saker börjat hända igen, framför allt har karossen till slut kommit upp i snurran jag köpte av Skoog för något år sedan. Eftersom Det blev en del kapande och svetsande i karossen i bakänden valde jag att slänga in en del skrot i bilen för att se vad infästningen höll för. Dryga 200 kilo utan någon reaktion får duga ...
Med karossen i ny vinkel var det enklare att fortsätta riva, så nu är all el ute och jag har frigjort alla hydraulrör som går från fronten till aktern. Nästa uppgift blir en ordentlig tvätt och rengöring, för att bättre kunna se skicket. Snart får jag veta exakt hur mycket rost det finns att laga ... _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Hej
Kom över denna tråd när jag en sällan gång är inne på forumet. Körde själv en Citroén CX i mina yngre dagar. Hopplös med tanke på tillförlitligheten men fantastisk på vägen. Har tidigare reflekterad över Xantians väghållning..., som är unik, nästan. Nu har jag körd min McLaren Mp4-12C i tre år, varav en del bandagar, och kan bara muntra dig upp med att säga: Du gör helt rätt! Väghållning där bilen ligger helt platt i svängarna samt i princip noll dive vid inbromsning, är ovanligt bra vid banåka. Din bil har mycket av dom samma finesser, så den kommer gå bra. Sannolikt är den understyrd som standard, så kanske öka camber fram med 2-3 grader, samt bak med 1-2 grader, vill fixa mycket. Så breda däck du kan klara att trycka in samt max effekt, så blir detta bra! Lycka till! PS: Om du vägarna förbi Stockholm är du välkommen att prova min kärra, för lite motivation:-) _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||||
Tack för uppmuntran! Jag tror såklart på idén, och bygger eget för att testa (och bevisa) en del teorier, men också för att jag tycker det är roligt att konstruera. Är man utbildad ingenjör är det nyttig övning att göra sånt ibland ... Bilen är absolut understyrd original; fjäderbensfästena är lite krångliga att ändra i på grund av sin design, men jag har vissa idéer om hur man kan göra vissa förändringar för att få lite mer camber i fram. I bak går det att ordna ganska enkelt. Och erbjudanden om att prova bilar accepteras alltid, jag har aldrig varit i närheten av en MP4-12C så det vore riktigt häftigt att se hur den beter sig! Vi kan höras när jag är i närheten av Stockholm i lämpligt väder, jag misstänker att du inte vinterpendlar din bil _________________ MVH/ Fredrik Henriksson "But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum |
||||
Låter bra det. Kör till snön kommer och tar den ut tidig på våren. Kontakta mig bara när den tiden kommer. Kanske på Mantorp 11/10... Annars, med din bil, skulle tro det vore bra att lägga vikt bakåt, batteri, förarstol och annat. _________________ Jan Skj McLaren MP4-12C-2012 BMW 536i E28-1986 Jaguar Sovereign-1996 Audi A4 Quattro-2005 |
||||
Jag läste Artikel 8 om skyddsburar och det enda jag hittar är att huvudbågen skall vara placerad omedelbart bakom framsätena men det säger ju inget om var framsätena placeras? Eller står det någon annanstans? _________________ A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g AC Cobra 427 S/C Replica Mazda MX-5 NBFL https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529 |
||||
Nej, jag jar aldrig sett något om vart du får sitta. Det är nog reglerat i klassreglemente. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Våra race- och banåkarbilar Citroen Xantia Activa 1996 - Time Attack Pro | << 1, 2, 3, 4 3 besök senaste veckan (49982 totalt) |