Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
tråden läst  
26389 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<< Föreg. sida  1, 2, 3, 4, 5
 
   
Christian Jansson
Borås






Här sedan: 11 Jan 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Aug 2017 13:27     Citera

Hylsorna följde med när jag köpte bilen för några år sedan. Föregående ägare
hade själv låtit en mekanisk verkstad göra dem efter måttskiss, som väl fanns / finns
på PPF om jag minns rätt.

Eftersom muttern går "in" i lagret är det gott om gänga som greppar. På mina bilder är muttern
bara inskruvad till lagerkanten, den skall in ytterligare ~8 mm.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364

BMW 332is E30
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Christian Jansson
Borås






Här sedan: 11 Jan 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  21 Aug 2017 20:34     Citera

Då var det dags för lite lackeringsverkstad igen...





_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364

BMW 332is E30
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Christian Jansson
Borås






Här sedan: 11 Jan 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  22 Aug 2017 23:35     Citera

Fortsättning gällande frontplåten:

Monterade nya clips för is-läppen, det blev en uppgradering mot
tidigare lösning med bl.a. buntband.
Beställde ett nytt galler till mittenhålet i plåten, där satt ingenting
tidigare eftersom oljekylet placerats där. På en 316 är ju hålet täckt
med en plastskiva.



Is-läppen fick en duvning också. Färdiga resultatet :



_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364

BMW 332is E30
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Christian Jansson
Borås






Här sedan: 11 Jan 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Sep 2017 21:48     Citera

Har inte hänt jättemycket sedan sist. Fått dit en del bitar men väntar fortfarande på några delar.

Det som fanns kvar av befintliga innerskärmar hade gjort sitt. Satte dit nya, hela, innerskärmar.






Bockat till en värmeskyddsplåt till höger länkarmsfäste. Det är ont om plats
vid S50-grenröret i E30-karossen och föregående ägare hade prioriterat
bort orginalplåten som inte fick plats längre.
Plåten behövs, som kan ses på den demonterade bussningen. Inget
som hade hunnit påverka funktion, men nu när jag skiftar till excentrisk
bussning vill jag göra vad jag kan för att bromsa strålningsvärme.







_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364

BMW 332is E30
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Christian Jansson
Borås






Här sedan: 11 Jan 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  13 Sep 2017 22:42     Citera

Vererra-krängaren är klar och uppmonterad.



När den kom på plats uppdagades en ny punkt på att-göra-listan:
Motorn sitter för lågt.



Vererra-krängaren följer väl inte orginalformen helt 100%, men dessutom var den befintliga
krängningshämmaren värmd och bockad något i höjd med grenröret. Nu står grenröret på hämmaren
och så kan jag ju inte ha det.

En närmare titt på motorkuddarna visar att de nog ändå gjort sitt.



Kuddarna är högst troligt E34 M20-kuddar, som passar bra vid motorkonverteringen men
har några nackdelar:
- Relativt korta pinnbultar gör att det blir svårt att få upp motorn högre än vad den är nu
med hjälp av distanser.
- Kuddarna håller inte i längden för belastningen från S50-motorn, E34-kuddarna
är dimensionererade för det lättare M20-blocket och har vad jag fått fram en
hårdhet på 50 shore A.

Planen nu är att byta ut dessa kuddar mot E28 M30/S38-kuddar. De är snarlika i utförande
och mått, men har en väl tilltagen längd på en av pinnbultarna vilket medger distanser för att finjustera
in rätt höjd på motorpositionen. Har även hittat uppgifter att de håller 70 shore A,
så förhoppningsvis håller de bättre också.


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364

BMW 332is E30
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
C.Harrysson
Kinnekulle






Här sedan: 07 Jan 2009
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Sep 2017 08:57     Citera

Snyggt jobbat!


_________________
Carl Harrysson

Bmw 318 E30 (2,8 Turbo) *banprojekt*
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Min biltråd här på Rejsa
Christian Jansson
Borås






Här sedan: 11 Jan 2003
Tipsa Facebook   Inlägg  18 Sep 2017 20:26     Citera

Tack för det!

I väntan på delar så jag kommer vidare har det blivit lite små-pill med diverse olika saker.

Servokylet och tryckslangen från servopumpen var lite anfrätta och fick en översyn.
Monterat kylet på styrväxeln också.



Även monterat ihop bromsoken med nya packningar, glidbultar mm och belägg. Inskaffade
rostfri stålomspunnen slang, så att det blir stålomspunnet runt om.



Det är lite knivigt att få till distanser på 7 mm till bromsoken. Just 7 mm är ingen
gångbar dimension på järngården och jag ville inte använda brickor.
Valde att svetsa ihop två plattjärn på ca 3,5 mm vardera, det fyller funktionen
och blir stabilt nog.



_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364

BMW 332is E30
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Min biltråd här på Rejsa
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 332is
tråden läst  
26389 ggr 
<< Föreg. sida  1, 2, 3, 4, 5

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Server render time: 0.0430   |||   Client render time: