Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Rangordna BMW M-modeller efter agility
2526 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Såhär tycker jag:


Mest svängvillig. Mest twitchig.

M3 E30
1M E82
M3 E46
M2 F87
M3 E36
M3/4 F8x
M3 E9x

Minst svängvillig. Minst twitchig.

-------

Förutom att de motorstarkare då kan kasta ut baken lite som en surprise med lite för mycket poooower då. Men jag tänker på svängvillighet, och i andra änden av skalan hur lugn den är på ställ.


Har du någon annan åsikt? Jag kan ju ha fel

_________________
Magnus Thomé
Citera
PIato
Göteborg
Här sen Nov 2006
Inlägg: 808



Jag har inte kört 1M eller M2 men annars är jag med på din lista.

Dock åker jag idag Z4M Coupe och den skulle jag placera som 2a på denna lista

_________________
R°bin P|ato
www.Verkstadskungen.se
Återförsäljare av Twin-Busch i Sverige
Citera
Z3 M
Norrköping
Här sen Aug 2004
Inlägg: 455



Jag skulle sätta Z3 M längst upp på listan. Men jag kanske är partisk😇

_________________
T0RBJÖRN ELLESS0N

Porsche Cayman S Clubsport -09
Caterham 7 Superlight R400 -05
Porsche GT 4 - 16 såld
Z3 x 3 Sålda
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



M5 och M6 då, nån motpol måste det ju finnas

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Kul ämne som går att splitta upp hur mycket som helst.
Twitchig är negativt för mig, svängvilligt positivt.

Av de bilar jag kört M3E30, M3E36, M3E46 och M3E90 så skulle jag inbördes mellan endast E90 och E36 placera om dem. E90 är imho inte riktigt lika snäll bak som E36 som är väldigt "lång". Däremot är E36:ans framaxel dess svaghet. Oroligare under inbromsning och inte särskilt bred när man vill svänga. E90 är som en grizzlybjörn med väldigt breda axlar.

Så beroende på hur man skall balansera mellan twitchighet och instyrningsvillighet är E90 aningen nervösare bak men villigare att svänga.
(Dock, ingen av bilarna är imho svårkörd eller farlig.)

----
Jag skulle också byta plats på M3E30 och 1M. Dock med reservation för att jag inte kört 1M "in anger". M3E30 har en fantastisk naturlig balans.
Janne E (en mycket duktig chaufför) sade att 1M var som att jonglera med tarantella-spindlar.
En annan duktig chaufför som bytt diff på sin 1M vet jag anser att den iom det lugnat ner sig.

M3E30 - svängvillig
1M - twitchig.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Håller med om E30 och 1M. Jag funderade länge och var inne på din sortering men så tänkte jag som så att E30 är mer svängvillig och 1M mer twitchig. Men den sorteringen gick inte i mitt listupplägg

De Mbilar som är med i listan är de jag kört, därför fattas en del. Vissa har jag begränsad tid i förstås. Jag hade lite svårt att bestämma inbördes ordning på E90 vs F80 pga det.

När det gäller E36 och E90 så tycker jag absolut att E90 känns längre men ja, kanske lite bättre instyrning. Provkör man E36 och E46 mot varandra så är instyrningen verkligen otroligt mer bestämd i E46. Faktiskt för min egen del en jössesupplevelse när jag första gången körde E46

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Är verkligen M2 ovilligare att svänga än M3 E46? Såna uppfattar jag som tröga klumpar.
Längst ner i listan kan man ha M5 E34 med motsvarande E39 ovanför.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Magnus Thomé skrev:
Provkör man E36 och E46 mot varandra så är instyrningen verkligen otroligt mer bestämd i E46. Faktiskt för min egen del en jössesupplevelse när jag första gången körde E46


Japp. Gjorde också den reflektionen för några veckor sedan då jag lån-bytte just E36 mot E46.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
Är verkligen M2 ovilligare att svänga än M3 E46? Såna uppfattar jag som tröga klumpar.
Längst ner i listan kan man ha M5 E34 med motsvarande E39 ovanför.


Jo, de är nog ganska lika. Men med en hårsmån tycker jag nog M2'an är lite mindre twitchig än E46. Fast då har jag ju mer bantid i CSL'en än vanlig M3 E46 iof. Men man blir lätt överaskad av de helt olika motorkaraktärerna när man stämplar på lägre varv
Men det är ju en helt annan sak

_________________
Magnus Thomé
Citera
axzell
Stockholm
Här sen Feb 2013
Inlägg: 156



Var är M5 E39 på listan?




edit: Förövrigt har min M5 bättre lift-off-oversteer än min M2 på samma däck (michelin super sports) Troligen pga den brutala motorbroms s62an har. M2an känns som man lägger i friläge i jämförelse

M2an har betydligt vassare instyrning, men M5an svarar mer på trail-braking och lift-off-oversteer.

Slutsats: Kan man montera S62an i M2an?

_________________
Erik Axzell

BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kör med samma däcksbredd fram o bak på M2'an så blir det gott om svansviftning i turn in Har provat, det var kul


Håller med om att motorbroms är i det närmaste obefintlig. Blir inte mer med dubbelkopplingslåda med mellangas heller

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Rangordna BMW M-modeller efter agility
2526 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande