Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Rangordna BMW M-modeller efter agility | 2526 besök totalt |
Såhär tycker jag:
Mest svängvillig. Mest twitchig. M3 E30 1M E82 M3 E46 M2 F87 M3 E36 M3/4 F8x M3 E9x Minst svängvillig. Minst twitchig. ------- Förutom att de motorstarkare då kan kasta ut baken lite som en surprise med lite för mycket poooower då. Men jag tänker på svängvillighet, och i andra änden av skalan hur lugn den är på ställ. Har du någon annan åsikt? Jag kan ju ha fel _________________ Magnus Thomé |
||
Jag har inte kört 1M eller M2 men annars är jag med på din lista.
Dock åker jag idag Z4M Coupe och den skulle jag placera som 2a på denna lista |
||
|
||
Kul ämne som går att splitta upp hur mycket som helst.
Twitchig är negativt för mig, svängvilligt positivt. Av de bilar jag kört M3E30, M3E36, M3E46 och M3E90 så skulle jag inbördes mellan endast E90 och E36 placera om dem. E90 är imho inte riktigt lika snäll bak som E36 som är väldigt "lång". Däremot är E36:ans framaxel dess svaghet. Oroligare under inbromsning och inte särskilt bred när man vill svänga. E90 är som en grizzlybjörn med väldigt breda axlar. Så beroende på hur man skall balansera mellan twitchighet och instyrningsvillighet är E90 aningen nervösare bak men villigare att svänga. (Dock, ingen av bilarna är imho svårkörd eller farlig.) ---- Jag skulle också byta plats på M3E30 och 1M. Dock med reservation för att jag inte kört 1M "in anger". M3E30 har en fantastisk naturlig balans. Janne E (en mycket duktig chaufför) sade att 1M var som att jonglera med tarantella-spindlar. En annan duktig chaufför som bytt diff på sin 1M vet jag anser att den iom det lugnat ner sig. M3E30 - svängvillig 1M - twitchig. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||
Håller med om E30 och 1M. Jag funderade länge och var inne på din sortering men så tänkte jag som så att E30 är mer svängvillig och 1M mer twitchig. Men den sorteringen gick inte i mitt listupplägg
De Mbilar som är med i listan är de jag kört, därför fattas en del. Vissa har jag begränsad tid i förstås. Jag hade lite svårt att bestämma inbördes ordning på E90 vs F80 pga det. När det gäller E36 och E90 så tycker jag absolut att E90 känns längre men ja, kanske lite bättre instyrning. Provkör man E36 och E46 mot varandra så är instyrningen verkligen otroligt mer bestämd i E46. Faktiskt för min egen del en jössesupplevelse när jag första gången körde E46 _________________ Magnus Thomé |
||
Japp. Gjorde också den reflektionen för några veckor sedan då jag lån-bytte just E36 mot E46. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||
Jo, de är nog ganska lika. Men med en hårsmån tycker jag nog M2'an är lite mindre twitchig än E46. Fast då har jag ju mer bantid i CSL'en än vanlig M3 E46 iof. Men man blir lätt överaskad av de helt olika motorkaraktärerna när man stämplar på lägre varv Men det är ju en helt annan sak _________________ Magnus Thomé |
||
Var är M5 E39 på listan?
edit: Förövrigt har min M5 bättre lift-off-oversteer än min M2 på samma däck (michelin super sports) Troligen pga den brutala motorbroms s62an har. M2an känns som man lägger i friläge i jämförelse M2an har betydligt vassare instyrning, men M5an svarar mer på trail-braking och lift-off-oversteer. Slutsats: Kan man montera S62an i M2an? _________________ Erik Axzell BMW M2 Competition F87 Manual Long Beach Blue -19 |
||
Kör med samma däcksbredd fram o bak på M2'an så blir det gott om svansviftning i turn in Har provat, det var kul
Håller med om att motorbroms är i det närmaste obefintlig. Blir inte mer med dubbelkopplingslåda med mellangas heller _________________ Magnus Thomé |
||
Allmänt banåkaforum Rangordna BMW M-modeller efter agility | 2526 besök totalt |