Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Knotans Garage,
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 25, 26, 27   >>
21 besök senaste veckan (136012 totalt)
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Läste faktiskt om att köra roundup första tiden för att döda dem så gott det går sedan gödsla och nytt gräs. Så tar gräset över.

Problemet är ju att jag vill ha mindre gräs, helst inte mer

Men hellre gräs i kanten än tistlar iofs.

Har testat köpa en gasol brännare /ogräs brännare och ska elda lite imorrn sen Några ggr till under sensommaren sen giftar jag dem i vår när dem växer upp igen så får väll se om det hjälper. Förhoppningsvis blir jag av med lite av gräset just i övergången mot gruset med så man slipper köra ut på gruset med klipparen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kymi
Kristianstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 219



Kokande vatten är sjukt effektivt mot ogräsbekämpning,miljövänligt och minimal arbetsuppoffring
Ingen risk man eldar upp halva trädgården,och det är kostnadseffektivt thumbs up

_________________
Andreas Nilsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Bara koka upp vatten och hälla några dl / halvliter? På varje tistel??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Daniel Johansson
Avesta
Här sen Mar 2003
Inlägg: 67



NCC har en intressant metod för ogräsbekämpning som heter SPUMA, där de sprutar upphettat skum på ogräset. Ser förjävligt ut, men är tydligen hett betydligt längre än bara vatten och gör därför ett bättre jobb. Trafikverket har börjat använda det för att utrota jätteloka, så det verkar funka.

_________________
Absolute beginner
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19479



Tricket är att koka sönder växtcellerna utan att bränna dem. Så gasolen är svåranvänd. Hetvattentvätt är väl den garagegrunka som borde ha störst chans till funktion.

Täcka skiten med svart plast nåt år borde bromsa dem lite (den lata, snåla och fula lösningen).

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Kymi
Kristianstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 219



knotan skrev:
Bara koka upp vatten och hälla några dl / halvliter? På varje tistel??


Precis,vi har på jobbet en sån maskin som hettar upp vattnet och sedan duschar man där man har problem,eller med större växter som björnlokan,ett spjut man trycker ner så långt man kan mot roten och spolar vattnet.Tror den hamnar på 96-98 grader om jag minns rätt.Så det borde absolut funka med en kastrull kokande vatten och ösa med precision över tistlarna.de dör direkt,och är bruna efter 2 dygn.Annars upprepa med mer vatten bara

_________________
Andreas Nilsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ok jag testar lite med ogräs gasol brännaren och en ordentlig kastrull kokande vatten på några för att se då, spelar det någon roll när på säsongen man ska döda tistlar för att minska risken att dem växer upp igen?

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



knotan skrev:
Så nu är frågan. Medel för att lösa upp polyuretan färgen så jag Kan skrapa bort det mesta innan jag slipar rent?

Bromsvätska?


Kan vara värt att testa Biltemas färgborttagare. Den är rätt mild så låt den verka över natt åtminstone, men den luktar inte mycket vilket kan vara rätt skönt inomhus.
Finns säkerligen effektivare medel, men då blir det kanske jobbigt att vistas där inne

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Hällt på 5 liter kokande vatten nu över några av tistlarna. Får se på lördag när jag kommer hem från jobb om dem är döda.

Ska försöka hinna smeta ut Bromsvätska med innan jag åker så får det dra fram till helgen thumbs up

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Ett par timmar senare är tistlarna bruna och har krumpit ihop så ser ut som ruttna bananskal redan

Testat gaselda på några på ett annat ställe nu

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kymi
Kristianstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 219



knotan skrev:
Ett par timmar senare är tistlarna bruna och har krumpit ihop så ser ut som ruttna bananskal redan

Testat gaselda på några på ett annat ställe nu


Som jag sa,sjukt effektivt thumbs up

Kan ju vara kul att se skillnaden med eld och vatten

_________________
Andreas Nilsson
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Helt klart är varmvatten bättre än eld iallafall. Där jag elda har inget hänt än. Har testat elda igen men ingen skillnad. Dem jag hällde vatten på är döda än. Lär dock bli många vändor mellan kök och trädgården för att lösa alla permanent. Skulle behöva någon rejält stor vattenkokare med pump på gårdsplanen

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Kymi
Kristianstad
Här sen Sep 2007
Inlägg: 219



knotan skrev:
Helt klart är varmvatten bättre än eld iallafall. Där jag elda har inget hänt än. Har testat elda igen men ingen skillnad. Dem jag hällde vatten på är döda än. Lär dock bli många vändor mellan kök och trädgården för att lösa alla permanent. Skulle behöva någon rejält stor vattenkokare med pump på gårdsplanen


Hyr en hetvattentvätt.Alternativt ring en som har en K-Heat eller liknande.Är rotavdrag på sånna jobb

_________________
Andreas Nilsson
Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011
Inlägg: 693



Bondens bästa vän en dunk med riktig roundup, kanske inte de bästa ur miljö-synpunkt.

_________________
Magnus Helin
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Var idag och investerade i denna kombinerade mini svarv /fräs

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Svensktillverkad. Ska peovköras nästa helg tänkte jag

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Helgens jobb avklarat städat bort gammalt överblivet byggmaterial bakom verkstaden,
Och kom över ett parti blankförzinkade fyrkantsrör 40x40x3 så byggde ett litet materialställ så jag kunde få upp lite stålrör och elmaterial. Så nu får det även plats att parkera in två mindre bilar på längden här om man vill ställa undan där det inte är ivägen.


Om någon behöver billigt stål 40x40x3 nytt /överblivet i blankförzinkade bitar (2400långa) så hojta till. Jävligt smidigt med färdigt ytbehandlat måste jag säga.

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Investerade såklart även i en sådan i förra veckan. Inte hunnit testa så mycket men som vanligt med kinagrejjor så krävs lite modifiering innan man är nöjd. Men känns helt klart prisvärt.
Även om jag tycker vinkelslip fungerar bra för det mesta. Så siktar det ned mycket mer och dessutom mindre brandrisk och mer ekonomiskt med blad än skivor i längden tror jag.





Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
dantiberg
Norrköping
Här sen Feb 2017
Inlägg: 44



kan aldrig gå fel med fler maskiner

_________________
Daniel Berg
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6124


Trådstartare
Nej det ända är väll att jag känner att jag har för dåligt med plats. Ska kolla på å Skaffa container å ställa på baksidan mot skogen nästa sommar. Skulle vilja ha halva förvaring av prylar och maskiner och en bastu i andra halvan

Sen är jag lite sugen på att bygga en kombinerad hydraulisk press /kantpress /gradsdax

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 273



knotan skrev:


Sen är jag lite sugen på att bygga en kombinerad hydraulisk press /kantpress /gradsdax


Låter intressant, nu blev jag nyfiken. Kan du berätta mer?

_________________
SO Johansson
Citera
Andra projekttrådar
Knotans Garage,
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 25, 26, 27   >>
21 besök senaste veckan (136012 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande