Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vad blir max kraft i stötdämparinfästning/vippan?
2083 besök totalt
JEANSGARAGET
Hörby
Här sen Okt 2006
Inlägg: 20


Trådstartare
Hej. Jag har sökt men hittade inget.
Det är så att jag håller på att välja kullager i mina vippor i min pushrod-fjädring.
Jag kommer använda 2 st lager i varje vippa. De lager jag tittar på är SKF 6003 2RS, de klarar en statisk bärlast på 3,25 kN och dynamiskt 6,37 kN, alltså vid användning av 2 st fixar dom en dynamisk last på 12,74 kN. Kommer dom hålla eller blir det högre kraft i dämparen vid en hastig kompression? Vi behöver inte bry oss om genomslagskrafter för den tar jag hand om före vippan. Bilens vikt per framhjul gissar jag blir ca 250-280 kg och dämparna är justerbara AVO, betänk att dämparna är lagomt hårt inställda för en låg banbil.

Mvh
Chrille


_________________
Christian Gustavson
Citera
JEANSGARAGET
Hörby
Här sen Okt 2006
Inlägg: 20


Trådstartare
Bara en förtydling. Jag är helt med på att kraften i lagren blir lägre/halveras(?) av att dämparen ligger i ca 100 grader mot pushroden, men det gäller bara på vänster sida. På höger sida är det en 160 mm offset-vippa så där blir kraften i lagren gissningsvis 80-90 % av kraften i pushroden.

Edit: liten mattevurpa här.

_________________
Christian Gustavson
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Utan att svara på frågan har jag ett par lite halvdryga invändningar/frågor:

1: Hur bra toleranser har du för att säkerställa exakt jämn lastfördelning mellan lagren?

2: Hur stort vinkelslag har vippan vid normal körning och vad innebär det i kul-rotationer i spårkullager av den size du tittar på just nu?

3: Vilket lastfall vill vi dimensionera för, turn-in? bromspåslag? curbs? potthål eller går bilen enbart på banor?


_________________
Pontus Fyhr
Citera
JEANSGARAGET
Hörby
Här sen Okt 2006
Inlägg: 20


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Utan att svara på frågan har jag ett par lite halvdryga invändningar/frågor:

1: Hur bra toleranser har du för att säkerställa exakt jämn lastfördelning mellan lagren? Svar: Mycket bra skulle jag vilja påstå. Vänster sida ligger allt i linje så båda lagrerna bör lastas lika mycket. Höger sida, i offset-vippan blir det egentligen 4 lager, 2 i varje ände, kant i kant med varandra, så där vill jag också påstå att fördelningen blir lika.

2: Hur stort vinkelslag har vippan vid normal körning och vad innebär det i kul-rotationer i spårkullager av den size du tittar på just nu? Svar: vet inte riktigt. Har inte räknat på det, enda tanke jag ägnat åt det är att iaf kulorna kommer rulla flera varv fram och tillbaka, så kulorna o sig kommer nog bli jämt slitna, däremot kommer såklart bara lagrets ena sida få ta all kraft, men det tänker jag inte spelar större roll, det specade värdet borde ändå stämma, eller?

3: Vilket lastfall vill vi dimensionera för, turn-in? bromspåslag? curbs? potthål eller går bilen enbart på banor? Svar: allt som kan inträffa vid ban och gat-körning, utom genomslag. :-)


_________________
Christian Gustavson
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



Några kommentarer och funderingar
1. Nu är jag ingen kullagerexpert, men jag har fått uppfattningen att kullager är ett dåligt val för vippor i fjädringar pga följande:
- Kulorna får inte smörjning eftersom lagret inte roterar
- I en fjädring är det ett ständigt "hamrande" från ojämnheter som inte är bra för lagret eftersom varje kula bara ligger an i en liiiten punkt mot lagerbanan

Använd nållager, glidlager eller ledlager med stor lageryta

2. Jag blir lite konfunderad av dina beskrivningar av krafterna. En lagring i en pushrod-vippa utsätts garanterat för högre kraft än kraften i pushrodden.

Se nedan exempel med krafter på en liksidig vippa

3. Vad är syftet med din fjärdringslösning? Det ser ut som dina coilovers också sitter på en vippa?
Och hur ska kraften överföras i den bortre "förskjutna" vippan?



_________________
Johan Lekås
Citera
JEANSGARAGET
Hörby
Här sen Okt 2006
Inlägg: 20


Trådstartare
Johan Lekås skrev:
Några kommentarer och funderingar
1. Nu är jag ingen kullagerexpert, men jag har fått uppfattningen att kullager är ett dåligt val för vippor i fjädringar pga följande:
- Kulorna får inte smörjning eftersom lagret inte roterar
- I en fjädring är det ett ständigt "hamrande" från ojämnheter som inte är bra för lagret eftersom varje kula bara ligger an i en liiiten punkt mot lagerbanan

Använd nållager, glidlager eller ledlager med stor lageryta

2. Jag blir lite konfunderad av dina beskrivningar av krafterna. En lagring i en pushrod-vippa utsätts garanterat för högre kraft än kraften i pushrodden.

Se nedan exempel med krafter på en liksidig vippa

3. Vad är syftet med din fjärdringslösning? Det ser ut som dina coilovers också sitter på en vippa?
Och hur ska kraften överföras i den bortre "förskjutna" vippan?



Tack för engagemanget :-)

1: så kan det vara, ska kolla på alternativ, ska kolla nållager, vad för glidlager tänker du dig, har du någon länk??

2: ja lite mer kraft blir det ja, vid 90 grader, nu har jag ca 100 grader vilket gör kraften mindre än vid 90 grader, men hur mycket? Höger sida blir mer komplext, vinkeln är densamma men offset är mellan pushrod och dämparen är 160 mm, lagren blir dock att sitta med cc ca 190 mm.

3: syftet är att bilen blir höjdjusteringsbar från förarplats, mekaniskt, fram och bak. Kraften kommer primärt överföras i ett rör på 33,5x3, men kommer även förstärkas, boxas mellan vipporna, allt är såklart inte klart på bilden, alla vippor och fästen ska boxas-förstärkas.

Mvh
Chrille

_________________
Christian Gustavson
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269



JEANSGARAGET skrev:


Tack för engagemanget :-)

1: så kan det vara, ska kolla på alternativ, ska kolla nållager, vad för glidlager tänker du dig, har du någon länk??

2: ja lite mer kraft blir det ja, vid 90 grader, nu har jag ca 100 grader vilket gör kraften mindre än vid 90 grader, men hur mycket? Höger sida blir mer komplext, vinkeln är densamma men offset är mellan pushrod och dämparen är 160 mm, lagren blir dock att sitta med cc ca 190 mm.

3: syftet är att bilen blir höjdjusteringsbar från förarplats, mekaniskt, fram och bak. Kraften kommer primärt överföras i ett rör på 33,5x3, men kommer även förstärkas, boxas mellan vipporna, allt är såklart inte klart på bilden, alla vippor och fästen ska boxas-förstärkas.

Mvh
Chrille



1. Angående tips på glidlager: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1460667#1460667
2. Skillnaden mellan 90 och 100 grader är för liten att bry sig om. Sitter ändå och gissar vad belastningen kan vara.
3. Så tanken är att vrida "propellern" i mitten som coilovers sitter fast i för att höja och sänka?

_________________
Johan Lekås
Citera
JEANSGARAGET
Hörby
Här sen Okt 2006
Inlägg: 20


Trådstartare
Johan Lekås skrev:

1. Angående tips på glidlager: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1460667#1460667
2. Skillnaden mellan 90 och 100 grader är för liten att bry sig om. Sitter ändå och gissar vad belastningen kan vara.
3. Så tanken är att vrida "propellern" i mitten som coilovers sitter fast i för att höja och sänka?


1: tack ska kolla mer senare. Hittade annars dessa nållager https://www.kullagret.com/product/nki-20-16-nallager
Då borde det räcka med ett i varje ände av den långa vippan, eller? Håller sig verkligen glidlager o-glappa lika länge? Jag har något undermedveret emot glidlager tror jag, haha.

2: ja visst är det så. Tack för att du styrde upp detta i mitt huvud :-)

3: ja precis. Vilket jag kan göra de första proverna på när jag fått lager, bak funkar det redan om än mycket provisoriskt, där är lösningen lite annan men med typ samma princip.


_________________
Christian Gustavson
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



Glöm heller inte en rejäl säkerhetsfaktor!
Hur noga vi än räknar kommer vi säkert ha fel med en faktor 2. Dynamiska laster är ganska svåruträknade. Beror på fjädring, dämpning, chassiets flex osv.

Jag gissar att du har åtminstone 10 ggr statiska lasten när du kör över curbs. I en kurva har du i stort sett hela bilens vikt på enbart ytterhjulen, även statiskt. Så när ytterhjulet kommer upp på kurbsen i utgången av en kurva kan det bli ganska mycket last.

Enklast och bäst är att kolla på en beprövad rejsbil, hur det är dimensionerat.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



DJ skrev:
... hur det är dimensionerat.
genom trial & terror, även kallat erfarenhet.

Sen när kraften överstiger allt du nånsin tänkt (luftfärd över en chikan och landa på ett hjul) så skadar det inte om det finns lite svikt i grejerna ändå. Deformation är lättare att hantera än splitter.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
JEANSGARAGET
Hörby
Här sen Okt 2006
Inlägg: 20


Trådstartare
DJ skrev:
Glöm heller inte en rejäl säkerhetsfaktor!
Hur noga vi än räknar kommer vi säkert ha fel med en faktor 2. Dynamiska laster är ganska svåruträknade. Beror på fjädring, dämpning, chassiets flex osv.

Jag gissar att du har åtminstone 10 ggr statiska lasten när du kör över curbs. I en kurva har du i stort sett hela bilens vikt på enbart ytterhjulen, även statiskt. Så när ytterhjulet kommer upp på kurbsen i utgången av en kurva kan det bli ganska mycket last.

Enklast och bäst är att kolla på en beprövad rejsbil, hur det är dimensionerat.


Tack så mycket för en gissning. Gällande allt annat jag bygger kör jag efter eget huvud och känsla/erfarenhet och såklart blir det trail and error. Men just detta, att få en ungefär humm om hur stor kraft det blir i en dämpare vid en kraftig kompression, det hade jag svårt att gissa på och det är ändå rätt avgörande för mycket i mitt chassi. Därför frågade jag här, för här var stor chans att finna någon som vet. Som sagt, genomslagskrafterna behöver vi inte bry oss om i detta fall. Jag har för dålig koll på hur en dämpare fungerar i högfart, hur de brickor och fjädrar jobbar vid högfart, blir det verkligen högre kraft om dämparen komprimeras på 0,2 sek än vid 0,4 sek eller öppnar bara oljegenomföringen mer så kraften blir densamma, det är sådant jag vill veta och i vilken storleksordning pratar vi. Just detta vore intressant för mig att veta ofta då jag bygger hobbybilar åt kunder hela dagarna och i många fall måste dimensionera t.ex. fjäderbenstorn.

Enda gissningen jag fått är minst 10 ggr den statiska lasten. Skulle jag välja dessa nållager: https://www.kullagret.com/product/nki-22-16-nallager så klarar jag ca 13 ggr den statiska lasten på vänster vippa och ca 10 ggr på höger vippa (om jag tänker rätt med tanke på komplexiteten på den vippan). Om ingen har någon mer input på detta så får det nog bli en beställning på sådana idag.

Mvh
Chrille.

_________________
Christian Gustavson
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



Niklas Falk skrev:
DJ skrev:
... hur det är dimensionerat.
genom trial & terror, även kallat erfarenhet.

Sen när kraften överstiger allt du nånsin tänkt (luftfärd över en chikan och landa på ett hjul) så skadar det inte om det finns lite svikt i grejerna ändå. Deformation är lättare att hantera än splitter.

Jo, det var precis så jag menade. "Boring is good!"
(Boring, som i att det har prövats förut och funkat, inget spännande alls)

Och sen som du skriver, så ska man ha en del "offer-delar", vanligtvis bärarmarna man dimensionerar mycket klenare än infästningspunkterna och chassiet. Skruva på nya bärarmar är lätt, men laga chassi är jobbigt. Illustreras mycket bra av valfri incident med formelbilar. Bärarmarna kröker sig och skyddar på det sättet ramen.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
JEANSGARAGET
Hörby
Här sen Okt 2006
Inlägg: 20


Trådstartare
DJ skrev:
Niklas Falk skrev:
DJ skrev:
... hur det är dimensionerat.
genom trial & terror, även kallat erfarenhet.

Sen när kraften överstiger allt du nånsin tänkt (luftfärd över en chikan och landa på ett hjul) så skadar det inte om det finns lite svikt i grejerna ändå. Deformation är lättare att hantera än splitter.

Jo, det var precis så jag menade. "Boring is good!"
(Boring, som i att det har prövats förut och funkat, inget spännande alls)

Och sen som du skriver, så ska man ha en del "offer-delar", vanligtvis bärarmarna man dimensionerar mycket klenare än infästningspunkterna och chassiet. Skruva på nya bärarmar är lätt, men laga chassi är jobbigt. Illustreras mycket bra av valfri incident med formelbilar. Bärarmarna kröker sig och skyddar på det sättet oramen.


Självklart bygger jag med tankar på offerdelar kontra chassits styvhet. Lagrerna i vipporna är INTE min offerdelar. Frågan kvarstår (som jag längre beskriver i mitt förra inlägg) men svaret verkar vi inte hitta här. Tack ändå :-)

_________________
Christian Gustavson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



Dallara GP2or kör rullager. Kravet på livslängd är gissningsvis inte särskilt högt jämfört med trackdaybilar dock.


Själv valde jag SKF massiva bronsbussningar. Köptes på Swerull
Tyckte nållager kändes för bräckligt på en gatbil.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1304985#1304985

Data för maxbelastningar finns i PDFen uppe till höger i denna länk:
http://sverullelektrodynamo.se/produkt/lager/glidlager

Bilen är inte provkörd än ska sägas, men om du hittar något mer robust alternativ så får du gärna hojta till
Citera
Skruva banåkabil
Vad blir max kraft i stötdämparinfästning/vippan?
2083 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande