Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Lämplig utrustning att börja med?
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (15968 totalt)
BusHi
Lund
Här sen Aug 2005
Inlägg: 17


Trådstartare
Hej!
Har inhandlat en ny leksak som jag hoppas köra på lite track days och konbanor med vid tillfälle, samt äta en jävla massa glass...
Tänker inte satsa på att vara med i någon tävlingsserie eller så, utan rent för nöjes skull.
Tänkt mig att ta licens till våren.

Har förstått att där finns ett visst baskrav på hjälm osv för att få lov att vara med.

Finns där någon mening med att köpa FIA klassificerad utrustning eller räcker det med så kallad "folk race" utrustning..? (Godkänd av SBF för folkrace om jag förstått det hela rätt)

Funderar lite på att köpa följande paket.

http://rallyshop.se/produkt/Folkracepaket-RallyShop

Med vänliga hälsningar,
Peter

_________________
Peter Valdt
Citera
andreasivarsson
Svanesund
Här sen Okt 2014
Inlägg: 117



Hej

Ska du börja köra så räcker det länge med ett folkracepaket så kan du uppgradera i din egen takt sen om du fortsätter köra mer. Jag är inne på fjärde året med mitt paket och har hittills bytt ut hjälm och nackkrage till riktiga grejer från Simpson. Samt kompletterat med flamsäkert underställ från turn one.

Har detta paket och det ända som är nu efter 3 år är att kardborren på overallen är bra sliten så overall blir nästa grej att byta ut. http://www.ga1.se/folkraceutrustning/folkrace-paket

MvH
Andreas Gottfridsson

_________________
Andreas Gottfridsson
Tanu.se
1:a 2018 Club Challenge
4:a 2017 Club Challange
6:a 2016 Club Challenge
2:a 2014 club
Facebook.com/TimeAttackTeam91
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

För den absoluta majoriteten av trackdays krävs bara riktig hjälm och handskar. Sen räcker heltäckande klädsel i bomull, tex jeans och vanlig tröja alltså.

Lägg gärna en slant på en kvalitetshjälm som är lätt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



BusHi skrev:
Hej!
Finns där någon mening med att köpa FIA klassificerad utrustning eller räcker det med så kallad "folk race" utrustning..? (Godkänd av SBF för folkrace om jag förstått det hela rätt)

Funderar lite på att köpa följande paket.

http://rallyshop.se/produkt/Folkracepaket-RallyShop

Med vänliga hälsningar,
Peter


Finns absolut en mening att köpa FIA godkänt isället för folkrace innan den dagen en olycka sker. Orsaken är att ett folkracepaket inte ger lika bra brand och skydd vid en kollision som ett FIA godkänt. Men ett folkrace paket är betydligt bättre än ingenting. FIA godkänt står emot en brand längre än folkrace.

Men personligen kan tycka att det känns lite skumt att lägga massor med pengar på bil och uppgraderingar på bilen och sen köra med minimal skyddsutrustning.

Rimlig prioritering säkerhetsmässigt enligt mig. Från låg till hög säkerhet. Skalstol med 6p bälte är trevligt även körmässigt.
1. Hjälm, nackkrage, handskar och heltäckande bomullskläder
2. Folkrace Hjälm, nackkrage, handskar, skor och underkläder
3. FIA Hjälm, nackkrage, handskar, skor och underkläder
4. FIA Hjälm med Hans hybrid (krävel skalstol och anpassat 6p bälte), handskar, skor och underkläder

Jag har kört många trackdays i heltäckande bomullskläder, ett par enkla handskar men med hjälm och nackkrage. Numera har jag FIA godkända grejer och kör med dessa även på trackdays, även om det känns lite överdrivet. Men är olyckan framme känns det dumt att ha bra saker hemma i garderoben.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



Lyfter den här tråden, lite lätt frustrerad. Behöver få tummen ur och tänkte att prova-på-körning med klubben vore en bra början. Så då behövs bomullskläder, handskar och en hjälm. De två första är inget konstigt men hjälm... De kräver hjälm men vill inte tala om ifall den behöver vara FIA och Snell godkänd utan svarar med "hur mycket har du lagt på bilen?", som om det skulle ge någon ledning Har inte lagt nämnvärda pengar på bilen så då duger det med en begagnad cykelhjälm? Eller är det inköpspriset som är vägledande så att jag ska ha biltemas billigaste MC-hjälm när övriga fältet kör hjälmar i 30.000-kronorsklassen? Lite frustrerande detta men om enda kravet är "hjälm" och inget mer precist går att få fram... Tittade på Sparco Club X-1 men i ärlighetens namn ser inte biltemahjälmarna så dåliga ut som jag trodde förutsatt att man alls släpps ut på banan med någon av dem...

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Vilken klubb/arrangör ska du köra med?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242



Som tidigare banmötesarrangör i AlfaRomeoklubben kan jag säga att för gatbilskörningen godkänner vi hjälmar avsedda för motorfordon. Så alla bilhjälmar, moppehjälmar eller motorcykelhjälmar godkänns om du ska köra trackday hos oss. Sen är det ju en helt annan fråga om man funderar över vad som är säkrast av de alternativen, där är kanske en lätt bilhjälm av välkänt fabrikat en bra satsning.

En fråga till alla andra som läser tråden, "nackkrage" nämns massa gånger här ovan. De nackkragar jag stött på hittills har varit någon form av Nomex-klädd halsduk i skumplast. Vad är syftet med en sån? (Vad HANS och Hybrid är behöver ni inte förklara utan det kan vi betrakta som känt. :-) )

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1272



Björnbusen skrev:

En fråga till alla andra som läser tråden, "nackkrage" nämns massa gånger här ovan. De nackkragar jag stött på hittills har varit någon form av Nomex-klädd halsduk i skumplast. Vad är syftet med en sån?


Va det inte Sir Jackie som sa typ: den är skön att vila hjälmen på i väntan på starten...


Som tidigare sekreterare i Hondaklubben och besiktningsansvarig på våra mantorpträffar så har vi haft samma åsikt som dig.
Moppe/MC ok, men att det finns klart bättre alternativ.

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Civic -00 BilsportSS 1.24.12
Civic FK8 Type R -19
Subaru Outback Summit 2,0D -17
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Det finns argumentation at de skumfyllda nackkragarna kan bli hävstång att dra i hjärnstammen (istället för att böja den), och med den argumentationen kan det vara bättre att vara utan en sån.
Om de kan vara vettiga i karting är ju en annan femma, där är de ju tänkta att flyga som vantar ifrån karten (som en MC-förare), inte sitta fastspända med ett huvud som fortsätter i tangentens riktning.

MC/Moppe-hjälmar brinner som facklor, men det kanske inte ska vara första fokus de första gångerna man provar på. Men ju fler gånger man testar så jobbar man sig in i statistiken.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



Magnus Thomé skrev:
Vilken klubb/arrangör ska du köra med?


Corvetteklubben tänkte jag, de brukar ha prova-på i samband med sitt klubbmästerskap på Mantorp

*edit: fick svar nu från en annan del av racingsektionen att "enklare hjälm" är ok.

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Som du sett i tråden så brinner tyvärr moppehjälmar alldeles för bra (hemska bilder när de smälter...). För en enda första banträff för test och om du ändå redan har en moppehjälm liggandes så kan det ju vara en lösning men att köpa en "fel" hjälm för pengar är ju inte så optimalt.

Sen är det ju inte exakt alla arrangörer som tillåter moppehjälm, om än ganska många.

Förr fanns ju den så kallade "bilsportshjälmen" för inte alltför mycket pengar men vad som är smart val idag som instegshjälm har jag tyvärr inte koll på längre, någon annan som har tips?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Någon som vet mer om denna snorbilliga https://www.radne.se/Product/250103/Hjalm-Sparco-Club-J-1



EDIT:

Näää, inte så konstigt med tanke på priset:

Sparco Club J1 jethjälm av ATM. ECE R22.05 Godkänd. Vikt 1150+-50gr. Ej brandsäker. Godkänd att använda i folkrace.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

https://www.demon-tweeks.com/se/race-safety-accessories-ace-open-face- . . . .

https://www.demon-tweeks.com/se/race-safety-accessories-pro-full-face- . . . .


Bra pris. Brandskyddade. Godkända.

Kanske?



Gissar (har INTE kollat) att de kan vara lite tyngre än dyrare hjälmar. Egentligen kan man ju fråga sig vilket som är störst risk att råka ut för, brand eller nackskada pga tyngd. Och vilket som får värst konsekvenser å andra sidan. Inte lätt det här...

_________________
Magnus Thomé
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



Magnus Thomé skrev:
Som du sett i tråden så brinner tyvärr moppehjälmar alldeles för bra (hemska bilder när de smälter...). För en enda första banträff för test och om du ändå redan har en moppehjälm liggandes så kan det ju vara en lösning men att köpa en "fel" hjälm för pengar är ju inte så optimalt.

Sen är det ju inte exakt alla arrangörer som tillåter moppehjälm, om än ganska många.

Förr fanns ju den så kallade "bilsportshjälmen" för inte alltför mycket pengar men vad som är smart val idag som instegshjälm har jag tyvärr inte koll på längre, någon annan som har tips?


jo, har noterat det där om brandskydd. Så en SA-klassning vore egentligen bra. Och det vore ju fästen för HANS och liknande också (fast en sån där nomex-korv kanske får duga för att minska whiplash-risken).
Men så tittar man hos t.ex. GPartners och ser att Sparco Club J1 saknar allt det där men är godkänd för folkrace. En integralhjälm godkänd enligt ECE 22:05 känns ju annars som ett absolut minimum.

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



Magnus Thomé skrev:
https://www.demon-tweeks.com/se/race-safety-accessories-ace-open-face-helmet-506144/

https://www.demon-tweeks.com/se/race-safety-accessories-pro-full-face- . . . .


Bra pris. Brandskyddade. Godkända.

Kanske?



Gissar (har INTE kollat) att de kan vara lite tyngre än dyrare hjälmar. Egentligen kan man ju fråga sig vilket som är störst risk att råka ut för, brand eller nackskada pga tyngd. Och vilket som får värst konsekvenser å andra sidan. Inte lätt det här...


nu var det ju utförsäljning på "pro full face"-varianten men den här:

https://www.demon-tweeks.com/se/race-safety-accessories-bf1-750-full-f . . . .

ser ju ut att vara ett alternativ om man vet att man kommer att åka mer än en gång men är begränsad i resurser.

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



Hej,jag kör med en som heter Race helmets,en folkrace hjälm
som bara väger 800 gram,men den börjar att bli gammal,
så om det är någon som kan rekomendera en lätt hjälm så hojta till.
(lätt hjälm går före brandklassning)

Mvh Peter

_________________
Peter Infang
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Tänk också på att inte ha random arbetshandske som handskar, dom smälter fast i huden innan dom ens har börjat att brinna det finns så pass billiga FIA klassade handskar att det känns dumt att snåla där.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



När var någon med om att en bil börjat brinna efter en smäll på bana sist?

Jag skulle vilja påstå att det är extremt ovanligt, antagligen mycket vanligare att en bil tar eld utan att det är en olycka inblandad. Det är en helt annan femma.

I min klubb har vi krav på heltäckande klädsel, helst av icke syntet typ, men det har lite med eld att göra och väldigt mycket med glassplitter att göra.

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



När det brinner med förare på plats så spelar anledningen mindre roll.
Visst förekommer det brand i samband med annan händelse (kollision, voltning etc), men det är en annan dimension av frekvens.
Men effekterna av brand är också mycket värre än enklare fysisk skada (bortsett från avryckt hjärnstam), så val av skydd kan anses lika viktigt av bägge anledningar (risk * effekt ungefär).

Tror man i valet av två produkter, så kan man lika gärna välja det brandsmartare valet, om prisskillnaden inte är så stor att man undviker alltihop.
Bomullstyg brinner det med, men ger mjuk kolad fiber efteråt. Viss syntet ger smält plast som inte går att separera från den brända huden.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



J.Schuman skrev:
Tänk också på att inte ha random arbetshandske som handskar, dom smälter fast i huden innan dom ens har börjat att brinna det finns så pass billiga FIA klassade handskar att det känns dumt att snåla där.

Väljer man en skyddshanske så är liknande dessa bra thumbs up
https://www.ejendals.com/sv/products/hand-protection/255/

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005
Inlägg: 242



Niklas Falk skrev:
Det finns argumentation at de skumfyllda nackkragarna kan bli hävstång att dra i hjärnstammen (istället för att böja den), och med den argumentationen kan det vara bättre att vara utan en sån.


Mmm, det hade ju varit ett argument om de hade haft någon sorts strukturell integritet... Nu går ju en sån där krage att pressa ihop till fem millimeters tjocklek med tumme och pekfinger och fem millimeter blir ju inte mycket till hävstång...

Nä jag fortsätter att vara förbryllad varje gång någon halar fram en sån där... Men det vore kul om det kom en förklaring som höll. Kan det vara brandskydd för halsen? Att det faktiskt är just en halsduk?

_________________
Björn Ek
AlfaRomeo Alfetta 1976
Banmötesgruppen Club Alfa Romeo Svezia
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Lämplig utrustning att börja med?
1, 2, 3   >>
3 besök senaste veckan (15968 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande