Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjulinställning porsche 996
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (8355 totalt)
Cykelbud
Stockholm
Här sen Sep 2017
Inlägg: 31


Trådstartare
Hej, dags för första inlägget här

Jag undrar vad som är en bra hjulinställning för min 996. Bytte fjädring till en fin coilover (välrenomerad porsche mek) i våras (öhlins road &track) samt nya väg däck michelin pilot sport.

Nu efter 3,5 bandagar har framför allt bakdäcken blivit väldigt slitna på utsidan, vänster är mer slitet nu så att threadsen börjar synas. Har helt klart låtit det gå för långt.. Jag lämnade in den för en hjulinställning (oxå det en vänrenomerad däckfirma) I hopp om att kunna köra en eller två sista gånger på säsongen, men det var innan jag såg att de var så pass slitna så det går nog i alla fall inte.

Första Inställningar efter fjädringsbytet var:
Fram
Toe: 1.4mm tot
Camber: -0.8 grader
Bak:
Toe: 4mm tot
Camber: -2 grader

Vid senaste inställningen kollade de vad inställningen var för en sen efter såklart
Det verkade som att det ställt om sig en del och var mer toe bak men mindre på övriga siffror.
Före:
Fram
Toe: 0.6mm
Camber: -0.85 och -0.6 grader
Bak
Toe: 1.3mm och 4.6mm tot 5.9mm
Camber: -1.75 och -1.5 grader

Jag förklarade vad jag ville, kunna köra bana någon sista gång på däcken och sen kanske en ny inställning med nya däck. och de ställde den:
Fram
Toe: 0.2mm båda tot 0.4mm toe in
Camber: -1.5 gr på båda
Bak
Toe:0.6 och 0.8 mm tot 1.4 mm toe in
Camber: -1.75gr på båda

Jag kan inget om hur inställningarna ska vara men som jag tolkat det så har man mycket slit på utsidan så ska man ställa mer neg camber, nu är de samma som innan men han sa att han inte ville ställa upp camber bak mer för det gick inte att få mer fram och han ville behålla balansen.

Vad är ert råd för inställning till nästa sommar med nya däck så de inte blir så slitna på utsidan utan mer jämnt? Jag kör max ett par hundra mil på väg, som det har varit nu uppfattar jag att allt slitits på bana så en inställning mer för bana borde väl kunna funka? Det måste inte vara maxat för bana, bara så inte utsidorna slits så där mycket bak.

_________________
Anders ancker
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Här har du lite referenser.

Dessa hjulvinklar körde jag med i 2 år på 996GT3, körde ungefär 8-9dagar bana/sommar och hade jämnt slitage på r-däck, körde ungefär 400-800mil totalt inkl gatmil till och från bana per säsong och däcken var ofta 30% kvar på efter en säsong.



Lite tider, Kullen 1.00.87(A048), Mantorp 1.28.53 (cup2).

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581



Håller med Peter ovan. Du ska ha mer negativ camber runt om och mindre toe in fram. Har samma framvagn på Boxstern och skruvade dit GT3-bärarmar med schims. Enkel åtgärd, bara tre skruv på varje för att byta varav en iofs är kulbulten till spindeln. Har en justerbar solid bussning för att justera caster genom att rotera bussningen.

Jag tycker den svänger in bättre med bredare spårvidd fram, och det känns mer rätt att flytta ut navet än att använda tjocka spacers.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Håller med ovanstående på r-däck. Du verkar dock köra på "vanliga" michelin gatdäck. Gatdäck har en vekare stomme och det kan bli lite sladdrigt med så mycket camber.

Vad kör du på för däcktryck varmt? Däcktrycket tillsammans med gatdäck kan vara förödande för ytterslitaget.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Jag justerade cambern i fram genom att vrida/flytta original GT3 topplagring till cup settings (man flyttar pinnbultarna till andra hål för mer offset i topplagringen).

Inga shims eller annat på länkarmarna behövdes.

Tror iofs att vanliga 996/ej GT2/3 inte har dessa topplagringar original.

Vad har du kört med för däcktryck på bana? Hur beter sig bilen och vad har du för körstil?

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Cykelbud
Stockholm
Här sen Sep 2017
Inlägg: 31


Trådstartare
Wärhner skrev:
Jag justerade cambern i fram genom att vrida/flytta original GT3 topplagring till cup settings (man flyttar pinnbultarna till andra hål för mer offset i topplagringen).

Inga shims eller annat på länkarmarna behövdes.

Tror iofs att vanliga 996/ej GT2/3 inte har dessa topplagringar original.

Vad har du kört med för däcktryck på bana? Hur beter sig bilen och vad har du för körstil?


Kul med så snabba svar!

Min bil är en vanlig original C2, förutom fjädringen då, och däcken vanliga gat-däck michelin pilot sport.

jag läste att för vanliga gatdäck ska man ha lite mer än rek däcktryck för att det inte ska slitas för mycket på sidorna utan mer på mitten. Första rundan pumpade jag till rek tryck 2.5 och 3.0, sen hade jag tyvärr inget att mäta med under dagen.
När jag sen såg att det slitits på utsidan ökade jag nästa trackday till 2.6 fram och 3.2 bak, men det var kalla däck.... Så varmtrycket var nog ganska högt antar jag. Trodde att slitaget berodde på däcktrycket, men nu verkar det ju troligare att det är hjulinställningen eftersom det slits på utsidan på bakdäcken.

Vid senaste inställningen sa däckkillen att de ställde max camber fram som gick och det var typ 1.5 grader. Framdäcken har slitits lite snett, men inte så mycket som bak. och enligt protokollet så har jag kört med -0.85 och -0.6 grader camber fram innan inställningen, så jag antar att de borde räcka att öka den fram till typ -1.5 grader?

Fast det är bak camber som jag funderar över, siffrorna ovan och som jag har sett även på andra ställen (som verkar gälla gt3) har ju ungefär lika camber både fram och bak...? Känns som att om jag fortsätter med ca -1.75 grader camber bak så kommer den fortsätta att slita snett, hur tror ni det funkar att öka till typ -2.5 grader? Blir det konstigt då att inte ha mer camber fram?

Min körstil är glad amatör, har kört fem-sex gånger nu på bana (är helt hooked!!) och jag har börjat stänga av psm nu, klart roligare

_________________
Anders ancker
Citera
Cykelbud
Stockholm
Här sen Sep 2017
Inlägg: 31


Trådstartare
Wärhner skrev:
Här har du lite referenser.

Dessa hjulvinklar körde jag med i 2 år på 996GT3, körde ungefär 8-9dagar bana/sommar och hade jämnt slitage på r-däck, körde ungefär 400-800mil totalt inkl gatmil till och från bana per säsong och däcken var ofta 30% kvar på efter en säsong.



Lite tider, Kullen 1.00.87(A048), Mantorp 1.28.53 (cup2).


Bra med reella siffror! Känner igen protokoll väl, tror det är från samma firma
Vad tror ni om att använda samma siffror som dessa bak, blir det knas då om jag har mindre camber fram?

_________________
Anders ancker
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581



Cykelbud skrev:
och däcken vanliga gat-däck michelin pilot sport.


Jag skulle rekommendera att investera i en hjuluppsättning till, med r-däck.


Det är lätt att köra slut gatdäck på bana. Jag hade nya Michelin Pilot Sport på en banträff. Det var dumt.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Hade gått på. -2.25 bak och typ -2.75-3 fram MEN då på R-däck. Det kommer inte att funka lika bra på gatdäck. Har du inte köpt däck inför nästa säsong så titta på Michelin SuperSport eller dess ersättare PilotSport 4+, dessa däck har samma stomme som cup2 däcken men gummi för att köra på gata. Har du original topplagringar kvar så byt dem, original är för veka och får hjulet att gå mot 0 camber när du svänger hårt på banan. Nu har du Öhlins R&R så jag förutsätter att du även har bytt topplagringar.

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



DJ skrev:

Jag skulle rekommendera att investera i en hjuluppsättning till, med r-däck.



Såklart!

&

Lyssna på Wärhner han är snabb på R-däck, om du skall köpa såna!

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158



Jag byggde förra vintern en trackdaybil av en 997S.
Jag satte på Bilstein B16 damptronic coilovers och kompletterade dessa med Rennlines toplagringar (fram). Dom är väldigt bra då camber kan ställas mer än -3 grader och du måste då inte ha undre länkarmar från t ex GT3 (även om det är bättre men också dyrare).

Jag körde -2,9 grader fram och -2,4 grader bak. Då slets däcken nästan perfekt. Jag skulle kört -2,6 bak om jag gjorde om det idag (bilen är nu såld).

Men jag tycker även du ska ställa in cornerweight när du investerat i ett par coilovers och se till att dom som gör det är duktiga. Du ska inte sänka bilen mer än att länkarmarna är horisontella. Annars utnyttjar du inte fjädringsvägen rätt (många sänker bilen väldigt lågt).

Tänk på som föregående personer skriver att vanliga däck klarar inte för lågt tryck. Dock låter det som du kör för högt tryck enligt vad du skriver ovan. Försök hålla det på rekommenderat tryck men även som varma.

Om du vill ta steget mot R-däck följer en del uppgraderingar som behöver göras för att få bilen driftsäker. De två största är listade nedan. Men jag rekommenderar även en hel del andra.
1. Tarrett 0.5QT deep sump med tillhörande bafflar (X51 räcker inte)
2. En uppdaterad AOS för att motverka hydrolock. Detta är vanligare då motorn sitter 180 grader åt andra hållet (boxster/cayman) men ändå en bra försäkring.

Jag kan hjälpa dig med en hel del info om du vill förändra din bil mot att köra på bana. Kom dock ihåg att alla förändringar får en negativ effekt på bilen i vardagen, så frågan är hur långt du vill gå?
Jag gick hela vägen ut vilket också slutat i att jag sålde den och köpte en riktig tävlingsbil eftersom jag bara körde bilen på bana i slutet och inte ville förstöra en fantastiskt fin bil.

_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Cykelbud
Stockholm
Här sen Sep 2017
Inlägg: 31


Trådstartare
964RS skrev:
Hade gått på. -2.25 bak och typ -2.75-3 fram MEN då på R-däck. Det kommer inte att funka lika bra på gatdäck. Har du inte köpt däck inför nästa säsong så titta på Michelin SuperSport eller dess ersättare PilotSport 4+, dessa däck har samma stomme som cup2 däcken men gummi för att köra på gata. Har du original topplagringar kvar så byt dem, original är för veka och får hjulet att gå mot 0 camber när du svänger hårt på banan. Nu har du Öhlins R&R så jag förutsätter att du även har bytt topplagringar.


ja det byttes topplagringar i samband med fjädringsbytet, men jag tror det är orginal. Max camber fram verkar vara -1.5...
Vore ju kanon med en uppsättning r-däck kan man köra med samma hjulinställning med vanliga som r-däcken?

_________________
Anders ancker
Citera
Cykelbud
Stockholm
Här sen Sep 2017
Inlägg: 31


Trådstartare
Johns skrev:
Jag kan hjälpa dig med en hel del info om du vill förändra din bil mot att köra på bana. Kom dock ihåg att alla förändringar får en negativ effekt på bilen i vardagen, så frågan är hur långt du vill gå?
Jag gick hela vägen ut vilket också slutat i att jag sålde den och köpte en riktig tävlingsbil eftersom jag bara körde bilen på bana i slutet och inte ville förstöra en fantastiskt fin bil.


ja låter som att jag inte vill gå hela linan ut, jag vill köra ett antal trackdays per år och som den är nu räcker gott och väl ett bra tag till tror jag, nu är det mina förarskills som sätter begränsningarna och inte bilen ..

Förutom slitaget på bakdäcken då, slitaget vore ok om jag slet hela däcket jämnt.

Kanske var det overkill att gå på coilovers, men en dämpare var trasig och behövde bytas, man byter bara i par from och bak sa verkstan, och då tänkte jag det var lika bra att köpa ett helt sett så bilen hängde ihop för samma pris som nya orginal... men det känns som att det dragit med sig en massa annat också såklart

Om jag får till hjulinställningen så det sliter jämnt så är det ok för mig, vad tror ni ska jag satsa på att öka camber till -2.25 bak?

_________________
Anders ancker
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158



Om du bara ska köra några trackdays per år tycker jag du ska hålla hjulinställningen så original som möjligt. Jag tolkar det då som att du kör bilen mestadels på vanlig väg.

Tänk på att en inställning som sliter jämt på bana sliter väldigt mycket på insidan på vanlig väg och tvärt om (fast yttersida istället).

_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Cykelbud skrev:
...
2.6 fram och 3.2 bak, men det var kalla däck....
...


Oj! Det lär blivit extremt höga varmtryck.

Köp en däckstryckmätare på biltema eller nåt, en klar måstehamedsiggrej thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3435



Kan tillägga att jag körde min 996GT3 första säsongen på gatdäck (MPS2 & S02A) och standardbetonade hjulvinklar.

Du kan läsa mer här om du orkar: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=86491

Det var först till säsong 2 som jag gick på med mer camber (speciellt fram) och R-däck.

Jag körde alltid runt 2.1-2.3Bar varmtryck även i gatdäcken, det flexa en del i stommen men kan inte påstå att jag fick problem med snett slitage eller slitage på skuldran, dock var säsongen 2013 många regntävlingar.

Här kan man se flexet i stommen ganska tydligt från Rudskogen:


_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Cykelbud
Stockholm
Här sen Sep 2017
Inlägg: 31


Trådstartare
Johns skrev:
Om du bara ska köra några trackdays per år tycker jag du ska hålla hjulinställningen så original som möjligt. Jag tolkar det då som att du kör bilen mestadels på vanlig väg.

Tänk på att en inställning som sliter jämt på bana sliter väldigt mycket på insidan på vanlig väg och tvärt om (fast yttersida istället).


Gäller att hitta gyllene medelvägen alltså
Känns som att hela slitaget på däcken har varit på bankörningen, jag har kanske kört 3-400mil totalt varav kanske 80mil på bana, och insida av däcken ser helt nya ut. Så där borde man kunna lägga om till lite mer baninriktad inställning. Hade jag haft bättre tur med omständigheter tror jag det hade blivit minst 6 hela trackdays i alla fall.

Vore fint med r-däck, men får jag inte samma typ av slitage med dem? Om jag åker samma blandning av väg/bana? Ni som har r-däck, hur tar ni er i så fall till banan? Trailer?

_________________
Anders ancker
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Många moderna high-end gatdäck har idag så styva stommar (och låg profil) att man inte behöver gå upp i "extra" tryck.

Enklast är att köra ett pass men normaltryck (varma!) och titta på däcket om man skrubbat något upp på däckssidan. Man ser tydligt var gränsen går på vad som varit i asfalten och inte. Har man varit en bit upp på däckssidan och kört så kan man höja trycket lite eller be någon erfaren att åka med för att se till så att man inte överkör däcken i något parti på banan. Lätt hänt!


PS: Har du någon bild på däckets slitage?

_________________
Magnus Thomé
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581



Cykelbud skrev:


Vore fint med r-däck, men får jag inte samma typ av slitage med dem? Om jag åker samma blandning av väg/bana? Ni som har r-däck, hur tar ni er i så fall till banan? Trailer?


Jag kör r-däck hela sommaren. Bilen känns roligare på r-däck. Tycker inte Camber ger så värst mycket slitage på gata. Toe är värre för däckslitage. Om man kör t.ex. toe-out fram, så slits det på insidorna en hel del. Men har mina ganska nära neutral toe fram.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Cykelbud
Stockholm
Här sen Sep 2017
Inlägg: 31


Trådstartare
Så här ser de ut:
Dessa har suttit på vänster men nu har jag skiftat sida så nu sitter de på höger sida. De har alltså gått två trackdays och en kvällskörning på vänster sida, och en på höger sida.



Här är gamla höger sidan som nu har suttit en trackday på vänster också.




Gamla vänsterhjulet (nu höger) på insidan, knappt använt

_________________
Anders ancker
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10581




Ser ju rätt rejält skadat ut.
Har slitbanan börjat släppa?

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Skruva banåkabil
Hjulinställning porsche 996
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (8355 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande