Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
MSCC
MSCC KM5 2017 - "Höstracet" Knutstorp 23 september
6431 besök totalt
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468


Trådstartare
Nu är inbjudan upplagd på hemsidan och det är bara anmäla sig

Länk till inbjudan: http://www.mscc.se/wp-content/uploads/2017/09/Inbjudan_KM5_2017_rev2.p . . . .

Länk till anmälan: http://www.mscc.se/klubbmasterskap/anmalan-mscc-klubbmasterskap/


Vi avslutar klubbmästerskapet 2017 med det traditionella Höstracet på Ring
Knutstorp. Vi kör hela dagen fram till 16.00 och som vanligt planerar vi att köra två
race per klass efter lunchuppehållet. Vi kommer även ha ett långt pass för att ge
chansen till övriga medlemmar att köra sina sportbilar på Knutstorp (Se separat
inbjudan). Anslut gärna kvällen innan och ladda inför finalen med trevlig grillning och
depåmys.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
max.dymling
Lund
Här sen Apr 2012
Inlägg: 51



Väderprognosen säger uppehåll och 17 grader på lördag. Kan knappast bli bättre.
Fantastiskt med 50 anmälda förare.
http://www.mscc.se/klubbmasterskap/anmalda/


_________________
Max Dymling
MSCC - Tävlingsledare Svenskt Sportvagnsmeeting
Porsche 968
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



max.dymling skrev:
Väderprognosen säger uppehåll och 17 grader på lördag. Kan knappast bli bättre.
Fantastiskt med 50 anmälda förare.
http://www.mscc.se/klubbmasterskap/anmalda/



Hoppas den prognosen håller i sig! Riktigt många i C med och kanske tillkommer en!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Roadsport C

Ska bli kul! Är resturangen öppen?

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468


Trådstartare
cirs skrev:

Ska bli kul! Är resturangen öppen?


Ja, restaurangen ska vara öppen under dagen.

_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
hedegaard
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 27



ett litet klipp från roadsport c
https://www.youtube.com/watch?v=MMhY2TjLXzM

_________________
Bjarne Hedegaard Christiansen

Lotus s1 (Helga)
Lotus s1 (Wicktoria)
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Hej alla

Lite depåbilder från KM 5

Rapport kommer

/ Bengt MetzKlicka för större bilder!

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



Härligt med bilder som vanligt Bengt! Men kunde vi inte få lite högre upplösning?

Jag klipper in min rapport som vanligt:

Pontus Fyhr skrev:
En rapport från årets sista tävling då!

Jag hade väldigt halvhjärtat packat dagen innan, hade lite magknipiga tendenser kvar från veckan, sov dåligt.

Vaknade dock pigg och glad till en jävligt kylig och fuktig morgon. Körde mot banan med härlig musik i noisecancelling lurarna! Kom ikapp Alex + följebil (Audi S1) på vägen och blev lite besviken att Björn då inte verkade köra, men det visade sig vara fel för #86 stod i depån den med! Dessutom #77 tillbaks för att utmana Oskar! Samt systerbilen #31 som saknats under stora delar av säsongen. Det hela såg väldigt lovande ut om man bortser från fukten på banan.

Friträning gick rätt smärtfitt, bilen kändes ändå progressiv i vätan till skillnad från förra året, troligen pga de bredare fälgarna. På ett varv med Mads hack i häl hade jag stundtals upplåsningar hela vägen från 100m en bra bit in i T1 och trodde nu jävlar slutar det i grusen, men det redde sig bra, smög in en bit i kurvan, fick ner farten lite mer och sen mjuuukt ut till ambulans-curbsen. I det tillfället hade ABS vart najs. Tiderna var reko (http://amigoo.se/event/1499). I Q1 var det ungefär samma förhållanden, tyvärr hamnade jag bakom Bertil som är notoriskt svår att ta sig förbi, jag blev klämd ut till bankant ut på rakan, valde att backa av och fick in ett fritt varv innan en miata parkerat i gruset i slutet på rakan

I Q2 hade det torkat upp ytterligare och banan hade ett torrt spår i vissa partier. Nu gick det stå på bättre och jag lyckades väl hyfsat, inte hindrad av någon trafik men såg lite som väntat Mads och Fredrik framför mig i listorna, Håkan tätt tätt bakom, samt Tor och Sebastian. Då de sistnämnda vart mina närmsta konkurrenter i seriesammanställningen värmde det lite extra

Race 1 var relativt lugnt, jag kom iväg lite bättre än Mads, hände på honom genom T1, där han dock fick slut på plats och studsade över curbs så jag kunde glida förbi. Jag hakade på Fredrik i #31 ett tag, men tappade honom en bit in och hade massvis av fria varv att köra. Lyckades sätta nytt PB med 1.11.5, vilket borde räcka långt för kvalet till Race 2! Det blev 7e ruta även där, nu med Tor rakt bakom. En bra start lär behövas!

Race 2 då, upplinead bakom Bjarne, med Fredrik framför till höger och en hungrig Tor bakom. Bjarne tjuv-rycker lite, stannar, men kommer iväg bra. Han verkar dock missa växel till 2an eller nåt och tappar fart, jag glider om i mitten av banan, men på utsidan om Fredrik som kommer igenom T1 bra. Jag hakar på över krönet och ner emot vänstern visar jag mig lite, Fredrik låser upp något monstruöst och jag kan lätt glida förbi på innern. Framför mig ser jag Alex och Healyn, wooohooo, vilken start!
Efter en liten miss i ingågen till bäcken tappar jag de två framför och ligger ensam ett tag, men varv efter varv kryper en mörkgrå Lotus närmre... #16.
Jag tar i för allt maskineriet har att ge, och tyckte inte han var så jävla nära, men dykningen kommer in i T1, lämnar plats på apex, och oroar mig lite för hur det ska se ut i utgången, släpper av och tyckte det blev trångt, men platsen var där, skulle litat på min medförare och klämt till. Nåja, bara att jaga. Som tur för mig är den vita MGn lite ivägen vid varvning, jag kommer upp jämnsides in i idioten men hamnar sedan själv bakom MGn. Fortsätter jaga järnet, såg som snabbast på laptimern att 1.11.1 var bästa, trycker till ytterligare på sista och lyckas komma upp i bakkofångaren på #16 över mål, 0.155 s gap. Varvet då, precis enligt årets mål, 1.10.88!

Men kanske får han straff för tjuvstart? Det spelar ingen större roll, jävlar vilket bra race!



_________________
Pontus Fyhr
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Nä Pontus

Gillar att få plats till många bilder på mitt lilla minne
Kör 2048X1536

Bilderna är endast avsedda för att visas på dator ej för storbild

Du har förståss uptäckt att bilderna blir större då du klickar på dem

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Bengt Metz skrev:
Nä Pontus

Gillar att få plats till många bilder på mitt lilla minne
Kör 2048X1536

Bilderna är endast avsedda för att visas på dator ej för storbild

Du har förståss uptäckt att bilderna blir större då du klickar på dem

/ Bengt Metz

De är dock bara 800x600 när man klickar på dem (blev förminskade vid uppladdningen till rejsa, går att välja storlek).

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Ronny
Vinslöv
Här sen Maj 2005
Inlägg: 56



Tänkte bidra med några bilder också
















_________________
Ronny Persson
Citera
hedegaard
Helsingborg
Här sen Aug 2008
Inlägg: 27



Pontus Fyhr skrev:
Härligt med bilder som vanligt Bengt! Men kunde vi inte få lite högre upplösning?

Jag klipper in min rapport som vanligt:

Pontus Fyhr skrev:
En rapport från årets sista tävling då!

Jag hade väldigt halvhjärtat packat dagen innan, hade lite magknipiga tendenser kvar från veckan, sov dåligt.

Vaknade dock pigg och glad till en jävligt kylig och fuktig morgon. Körde mot banan med härlig musik i noisecancelling lurarna! Kom ikapp Alex + följebil (Audi S1) på vägen och blev lite besviken att Björn då inte verkade köra, men det visade sig vara fel för #86 stod i depån den med! Dessutom #77 tillbaks för att utmana Oskar! Samt systerbilen #31 som saknats under stora delar av säsongen. Det hela såg väldigt lovande ut om man bortser från fukten på banan.

Friträning gick rätt smärtfitt, bilen kändes ändå progressiv i vätan till skillnad från förra året, troligen pga de bredare fälgarna. På ett varv med Mads hack i häl hade jag stundtals upplåsningar hela vägen från 100m en bra bit in i T1 och trodde nu jävlar slutar det i grusen, men det redde sig bra, smög in en bit i kurvan, fick ner farten lite mer och sen mjuuukt ut till ambulans-curbsen. I det tillfället hade ABS vart najs. Tiderna var reko (http://amigoo.se/event/1499). I Q1 var det ungefär samma förhållanden, tyvärr hamnade jag bakom Bertil som är notoriskt svår att ta sig förbi, jag blev klämd ut till bankant ut på rakan, valde att backa av och fick in ett fritt varv innan en miata parkerat i gruset i slutet på rakan

I Q2 hade det torkat upp ytterligare och banan hade ett torrt spår i vissa partier. Nu gick det stå på bättre och jag lyckades väl hyfsat, inte hindrad av någon trafik men såg lite som väntat Mads och Fredrik framför mig i listorna, Håkan tätt tätt bakom, samt Tor och Sebastian. Då de sistnämnda vart mina närmsta konkurrenter i seriesammanställningen värmde det lite extra

Race 1 var relativt lugnt, jag kom iväg lite bättre än Mads, hände på honom genom T1, där han dock fick slut på plats och studsade över curbs så jag kunde glida förbi. Jag hakade på Fredrik i #31 ett tag, men tappade honom en bit in och hade massvis av fria varv att köra. Lyckades sätta nytt PB med 1.11.5, vilket borde räcka långt för kvalet till Race 2! Det blev 7e ruta även där, nu med Tor rakt bakom. En bra start lär behövas!

Race 2 då, upplinead bakom Bjarne, med Fredrik framför till höger och en hungrig Tor bakom. Bjarne tjuv-rycker lite, stannar, men kommer iväg bra. Han verkar dock missa växel till 2an eller nåt och tappar fart, jag glider om i mitten av banan, men på utsidan om Fredrik som kommer igenom T1 bra. Jag hakar på över krönet och ner emot vänstern visar jag mig lite, Fredrik låser upp något monstruöst och jag kan lätt glida förbi på innern. Framför mig ser jag Alex och Healyn, wooohooo, vilken start!
Efter en liten miss i ingågen till bäcken tappar jag de två framför och ligger ensam ett tag, men varv efter varv kryper en mörkgrå Lotus närmre... #16.
Jag tar i för allt maskineriet har att ge, och tyckte inte han var så jävla nära, men dykningen kommer in i T1, lämnar plats på apex, och oroar mig lite för hur det ska se ut i utgången, släpper av och tyckte det blev trångt, men platsen var där, skulle litat på min medförare och klämt till. Nåja, bara att jaga. Som tur för mig är den vita MGn lite ivägen vid varvning, jag kommer upp jämnsides in i idioten men hamnar sedan själv bakom MGn. Fortsätter jaga järnet, såg som snabbast på laptimern att 1.11.1 var bästa, trycker till ytterligare på sista och lyckas komma upp i bakkofångaren på #16 över mål, 0.155 s gap. Varvet då, precis enligt årets mål, 1.10.88!

Men kanske får han straff för tjuvstart? Det spelar ingen större roll, jävlar vilket bra race!




Det var säsongens roligste race
Nu är det verkligen tid för renovering av min växellåda ( trodde att den var i neutral innan starten)
Kul att du fick upp farten lite efter omkörningen du var väldigt generös med plats för omkörning

Jag fick lyfta av på slutet pga. bilen i gräset ( gulflagg )
Tur att du inte han at köra om innan målgång ( tror det var omkörnings förbud fram till målflaggan )

Hälsningar nr16


_________________
Bjarne Hedegaard Christiansen

Lotus s1 (Helga)
Lotus s1 (Wicktoria)
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Hej Ronny

Fina bilder, ingen på Nr 14 Roadsport A?? en Caterham Grön Gul Aluminium med bur

/ Bengt Metz

Du vet man är lite narcissist


_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5072



hedegaard skrev:

Det var säsongens roligste race
Nu är det verkligen tid för renovering av min växellåda ( trodde att den var i neutral innan starten)
Kul att du fick upp farten lite efter omkörningen du var väldigt generös med plats för omkörning

Jag fick lyfta av på slutet pga. bilen i gräset ( gulflagg )
Tur att du inte han at köra om innan målgång ( tror det var omkörnings förbud fram till målflaggan )

Hälsningar nr16



Någon med bättre insikt i regler än mig får gärna fylla i, men jag ser inte hur det dels skulle vara gulflagg fram till mål, då posteringen på bäcken inte gulflaggar (den "vakar" över rakan) och på förarmötet sades att gulflagg gäller från gul-postering till nästa, även om de inte hunnit få ut sin grönflagg.

Dessutom kan posteringen innan lito, den som i sådant fall skulle gulflagga, inte ha gulflaggat för oss eftersom MGBn körde av efter vi passerat posteringen. Ingen gulflagga syns i varken din eller min video, samt bild:



Men det kanske blir automatgulflagg, vad vet jag
Grymt race hur som!

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004
Inlägg: 350



Härliga bilder Ronny!!!

/Fredrik
Citera
Ronny
Vinslöv
Här sen Maj 2005
Inlägg: 56



Bengt Metz skrev:
Hej Ronny

Fina bilder, ingen på Nr 14 Roadsport A?? en Caterham Grön Gul Aluminium med bur

/ Bengt Metz

Du vet man är lite narcissist



Jodå du hade fastnat på bild...



_________________
Ronny Persson
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Race 1. Inte så spännande då jag jagade Håkan nr88 typ hela racet.



Detta va riktigt kul, önksar att jag hade en kamera bakåt också då jag jagade Håkan nr88 med allt jag hade och Magne nr32 va lika nära efter mig
(tror jag råka stänga dig lite efter rakan Magne och ber om ursäkt, men du visade vart skåpet ska stå!)
Snyggt kört av er båda!

Race 2


_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006
Inlägg: 468


Trådstartare
Här kommer två filmer från Roadsport A & B Race 1 och Race 2.
Jag hade två intensiva heat med skoj körning.

Race 1



Race 2


_________________
Magnus Mårtenson

www.MSCC.se
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1753



Tack Ronny, man kan ju alltid drägla över bilder av en själv

Tjusiga motiv, jag menar bilder!

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
MSCC
MSCC KM5 2017 - "Höstracet" Knutstorp 23 september
6431 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande