Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 Honda K20A2,MR mätning, Diffusor tunnlar
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 26, 27, 28   >>
66 besök senaste veckan (266810 totalt)
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897


Trådstartare
Fricke.w skrev:
Kör du bromsvåg och hur bra tycker du att du fått till balansen fram/bak


Nu är det bra. Men det var endel meck för att få till det bra.

1. Räknade ut storlekar på huvudcylindrarna, blev minsta fram och näst största bak om jag minns rätt. Funkade dock dåligt, låste upp bak trots vågen i ändläget fram.
2. Bytte till största cylindern bak, inget problem förutom att de kostar 1000kr styck. Bättre men inte bra trots vågen i ändläget fram
3. Bytte från 996 carrera bakok till 987 boxter framok. Från 36-40mm storlek på den största kolven om jag minns rätt. Var acceptabelt men fick köra nära ändläget fram.
4. Bytte frambelägg från Boxster Textar "gatbelägg" till PFC08 och nya Ferrodo skivor, nu funkar det fint med vågen närmre mittläget.

Nyckeln till bromsprestanda är att ligga precis på rätt sida om upplåsning bak för att utnyttja friktionen i bakdäcken maximalt.

Karnske att det hade funkat med racebelägg med de mindre oken, men det hade krävts mer bromskraft än nu. Är inte solklart att allt blir bra bara för att man har bromsvåg. Framförallt får man lätt väldigt tung pedal utan servo. Bromsade lika bra med gamla motorn med orginalbelägg, servo och reducering på bakkretsen, dock tål bromsarna mer värme nu.

Hade inte riktigt plats för servo med nya motorn och behövde ändå byta pedalställ för att få hydraulisk koppling.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Andreas Millbro skrev:
Nyckeln till bromsprestanda är att ligga precis på rätt sida om upplåsning bak för att utnyttja friktionen i bakdäcken maximalt.

Bra laborerat med bromsarna, sånt tar massor med tid. thumbs up

Ditt påstående ovan, är det vid rak inbromsning på torrt?
Om ja, vad händer vid trail-braking och i blött?
Du kommer att få släpp om du ligger på gränsen till upplåsning rakt fram och du inte kan justera tillräckligt med bromsvågen när det blir blött.

Bättre att ha lite marginal i bakvagnen, för oss med kort axelavstånd.
Och ta smällen med större slitage på frambromsarna istället.

Mina 5 Dong.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897


Trådstartare
Benci skrev:
Andreas Millbro skrev:
Nyckeln till bromsprestanda är att ligga precis på rätt sida om upplåsning bak för att utnyttja friktionen i bakdäcken maximalt.

Bra laborerat med bromsarna, sånt tar massor med tid. thumbs up

Ditt påstående ovan, är det vid rak inbromsning på torrt?
Om ja, vad händer vid trail-braking och i blött?
Du kommer att få släpp om du ligger på gränsen till upplåsning rakt fram och du inte kan justera tillräckligt med bromsvågen när det blir blött.

Bättre att ha lite marginal i bakvagnen, för oss med kort axelavstånd.
Och ta smällen med större slitage på frambromsarna istället.

Mina 5 Dong.


När jag har byggt om bromsarna brukar jag testa att bromsa helt rakt på gata i låg hastighet, först försiktigt och sen hårdare och hårdare. Låser jag upp bak då får man skruva fram balansen, då är balansen åt helvete. Sen testa i högre hastighet på gata. Nästa steg om den är stabil är att prova lite på banan när däcken är varma men fortfarande bara bromsa rakt fram. Samma sak på bana att man börjar lite försiktigt och känner på bromsarna. Oftast är den lite mer instabil i bakvagnen när man bromsar riktigt hårt, upplever att bakvingen hjälper till lite här. Sen lägga till normal mängd trailbraking. Visst kan man lägga sig väldigt safe, i värsta fall genom att inte bromsa bak alls men då tappar man ungefär 20% av bromsprestanda på en framhjulsdriven bil.

Kör man när det är blött får man inte samma viktförflyttning fram vilket gör att man i teorin kan bromsa mer bak när det är blött. Men under förutsättning att inte bakdäcken tappar mer i temp än framdäcken, vilket jag tror att de i praktiken gör!

Är trevligt med bromsvåg eller viss reducering på bakkretsen så man kan finjustera. Det luriga är om belägg skivkombinationen på en axel överhettar före den andra. Med en bra ABS kan ju ABS bromsarna ta sådant, men risken är att man får en massa andra problem istället.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897


Trådstartare
Har varit ute och kört bilen nu med nya drivaxeln. Fungerar fint, behöver en hjulinställning innan det är vettigt att köra bana. Får se om jag hinner bara, kan bli så att det blir ett långlopp den 1:a Oktober istället .

Skulle kunna gå att köra helgen den 7-8:e Oktober eller 14-15:e Oktober. Sviestad den 8:e Oktober skulle kunna vara något. Eller om man ska dra ner till Gotland, vore iofs roligast men sommarstugan är nedstängd för året.

Behöver besiktiga bilen också, ska bara vara en vanlig besiktning och bilen är i samma utförande som när den var godkänd förra året så det ska inte vara nått problem. Bilen är 30 år gammal i år så efter denna besiktning borde det bli besiktning vartannat år vilket är trevligt.



_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897


Trådstartare
Gotland Ring i helgen. Lite kvar att fixa men det ska vara hanterbart.

Bilen är besiktigad, utan anmärkning och i två år till. Enda modifiering ingen takvinge och ingen ratt till bromsvågen.

Utan förare, inte full tank men mer än halvtank iaf. Den är märkligt lätt höger bak. Förstår inte varför, har batteriet där av anledningen att den bör vara lite lätt där bak men inte 27kg lätt...




Med förare, inte full tank men mer än halvtank iaf.

Hjulinställning är gjord, kör 3 grader negativ camber

Bränslepumpshaveri på matarpumpen till catchtanken 1 mil utanför Norrtälje. Köpte en utombordartank och fyllde catchtanken med blåsan varannan mil påväg hem


_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Grattis till 2 nya år. Surt med bränslepumpen men måste ju berömma listigheten det löstes på thumbs up
Hoppas att vädret är med dig till helgen, det har varit lite fram och åter här de senaste veckorna.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Det är inte så att eftersom bilen är så liten och hård så kan du få att vikten placeras på 3 hjul? Prövat att ändra fjädringen vänster bak så att höger får ta mer last?

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897


Trådstartare
volymmannen skrev:
Det är inte så att eftersom bilen är så liten och hård så kan du få att vikten placeras på 3 hjul? Prövat att ändra fjädringen vänster bak så att höger får ta mer last?


Vad jag vet kan man inte flytta vikt från vänster bak till höger bak utan bara vikt diagonalt med fjädringshöjd? Karnske blir annorlunda om fjädringen är väldigt styv i förhållande till vikten. Är torsionsstav bak så den kan ju ha hamna ett steg fel. Kontrollmätte mot skärmkanten och det verkar inte vara nått uppenbart.

Bilen är iaf provkörd och verkar fungera bra. Är mindre torquesteer men inte så bra som jag skulle vilja. Blir intressant i helgen, framvagnen har aldrig kännts bättre iaf. Verkar kunna bli okej väder men det verkar bli lite regn på Lördag förmiddag fram till lunch. Dock blåsigt så jag hoppas att det torkar upp framåt eftermiddagen. Söndag ska det inte regna och det är möjligt att köra då också.

Hade problem med att den sköt säkring till bränslepumpen igår, har troligen hittat felet som var en lös anslutning som också strömförsörjer avgasspjället. Men helt säker kan jag inte vara, ev är det en skada på isoleringen på en kabel som kan ha uppstått av vibrationer eller när bränslepumpen dog.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Manlac
Östersund
Här sen Okt 2017
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hallå

Trevligt bygge! Är lite fel ute kanske, men du verkar vara en person som vet lite saker. Har en Renault 19 chamade 1.8 som jag verkligen skulle behöva coilovers till men dom har slutat tillverkat till den modellen så det är lite svårt att hitta saker.

Tänkte bara om du visste något liknade som stämmer ganska bra i längd och vikt, sen lär man få modda det nedre fästet lite.

Mitt fjäderben: https://gyazo.com/1e32fb563a93dc19635ca64cd714e882
Vanlig Renault 19: https://gyazo.com/772aec47f79ebe4b27c47874fe5306b4

Har försökt kolla runt lite på clio, dom ser mest lovade ut att passa med mindre kapade och svetsande.

_________________
Isak Rolandsson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897


Trådstartare
Manlac skrev:
Hallå

Trevligt bygge! Är lite fel ute kanske, men du verkar vara en person som vet lite saker. Har en Renault 19 chamade 1.8 som jag verkligen skulle behöva coilovers till men dom har slutat tillverkat till den modellen så det är lite svårt att hitta saker.

Tänkte bara om du visste något liknade som stämmer ganska bra i längd och vikt, sen lär man få modda det nedre fästet lite.

Mitt fjäderben: https://gyazo.com/1e32fb563a93dc19635ca64cd714e882
Vanlig Renault 19: https://gyazo.com/772aec47f79ebe4b27c47874fe5306b4

Har försökt kolla runt lite på clio, dom ser mest lovade ut att passa med mindre kapade och svetsande.


Vet inte exakt vad som skiljer. Men min uppfattning är att Renault 5, Clio 1 och R19 är lätt lika bilar. R19 har längre bärarmar än R5 och Clio. Laguna 1 har 65mm mellan hålen i fjäderbenet. De andra modellerna har mindre avstånd. Jag hade nog köpt ifrån Clio om jag inte hade lyckats få fram annan information

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897


Trådstartare
Blev en sista sväng för året på Gotland med STACC. Hade laddat med hjulinställning enligt ovan, gjort brickor som skulle ta bort en del av glappet i mina Powerflex bärarmsbussningar, de glappade 3mm framåt och bakåt när man drog i dem för hand samt bytt inre styrleder.

Var blött på Lördagen men jag var ute och körde väldigt mycket ändå, bra att över upp bilkontroll men speciellt snabbt gick det inte med r-däck. Bilen har dock fin balans som det är nu men -3 grader Camber på kalla r-däck gör att det känns som att åka på cykelhjul fram och med kalla bakdäck kommer bakvagnssläppen om man vill. Upptäckte att diffbromsen verkligen förändrar bilen i blött då det går att gasa sig ut ett bagvagnssläpp på ett helt annat sätt. Bara att styra dit man vill och hålla lagom gas så rätar den ut sig. Körde mycket den dagen och behövde tanka trots vätan. Hade lite märklig känsla i bromspedalen som ibland tog långt ner i slutet av dagen, tror att det berodde på drivaxelmuttern som hade släppt och orsakade att hjullagret glappade och tryckte tillbaka beläggen.

Började torka upp framåt eftermiddagen och greppet började komma, upplever dock samma problem som tidigare att bilen inte har det riktiga greppet. Körde med några bekanta som har Lupo GTI 205 r-däck Kw chassie och extra krängare och Mini Cooper GP 215 Kuhmo V70 och de har ett helt annat grepp i kruvorna, åker tappar spåret helt om jag försöker åka lika snabbt. Min motor levererar dock riktigt bra, men det hjälper föga i blött.

Var torrt på Söndagen så jag tänkte köra då med men upptäckte att grenröret hade sprickit i en svettsskarv igen. Så jag avstod att köra den dagen. Tråkigt då jag tror bilen hade gått bättre i torrt. Får åtgärdas i vinter med flexzon då det inte är första gången grenröret spricker i det området.

Förutom dåligt grepp så känns framvagnen sladdrig. Undersökte detta när jag kom hem och hittade att knuten mellan rattstång och styrväxel glappade trots att den var åtdragen, berodde på kort gänga på skruven. Efter en provkörning så känns bilen klart bättre, men fortfarande sådär i styrningen. Ett drivaxel muttern vänster fram hade även den släppt, får bli Nordlock brickor framöver.

Upptäckte även att styrväxeln är ordentligt glapp i bussningen på passagerarsidan, en ny är på tillverkning i metall. Hoppas att detta minskar torquesteer då jag tror att glappet påverkar toe vid pådrag. Bärarmsbussningarna flexar även dem trots extra brickor vilket gör att hjulen rör sig vilket inte heller kan vara bra.

Finns film som jag ska prova att göra nått av men det får komma senare. Planen i vinter är uppgradera chassiet, mest akut är bärarmsbussningarna och minska krängningen. Framdäcken är även dom dåliga men klarar karnske en träff till. Är sugen på att gå till 225 fram men då måste chassiet vara betydligt bättre.

Summeringen av året 2017.
Initialt drivaxelstrul vilket jag trodde var löst redan förra året, verkar nu vara löst på riktigt
Diffbromsen minskar inte torque steer utan gör det nästan värrre då man kan gasa mer i låga hastigheter
Bilen går kanon i motor, låda och fungerar bra. Men greppet är fördåligt i kurvorna på bana. Har inte uppgraderat chassiet nått på många år förutom dämparrrenovering och ställbara topplagringar så det är helt klart en svag punkt.


Färjekön

Trött efter ett långt pass i regn

Påväg från banan, Gotland är bra fint även på hösten

Sprucket grenrör Söndag morgon

Färjekön påväg hem.



Liten bild av jblphoto som visar krängningen, är inte ens helt torrt när bilden togs. Är det torrt tror jag att det ser liknande ut då bilen bara kommer hasa med positiv camber på ytterhjulet när greppet blir bättre. Mätte lite i denna bild och det är ungefär 2.5 grader krängning vilket innebär -1 grad negativ camber på ytterhjulet om nu inte bussningarna flexar bort endel.


Styrväxeln där bussningen sitter

Sliten plastbussning


Funderar nu på vad jag ska göra med chassiet. Har mätt upp det ordentligt och tittat lite på hur det ser ut. Måste få upp rollstyvheten på bilen så jag tittar på att uppgradera krängarna, inte helt lätt på denna bil då det inte finns färdiga saker att köpa. Jag återkommer till chassiet i vinter, har haft rätt mycket annat nu med renovering av lägenhet.

Är iaf trevligt med en körbar bil i dagsläget, om än med ett chassie som inte är bra på bana. Men den är besiktigad tills 2019

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897


Trådstartare
Halka runt på Gotland Ring video, var ganska kallt i luften och det regnade tills ett tag efter lunch.

Byggde dåligt med temp i bakdäcken men det var rätt kul ändå.


_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Du har sänkt och inte gjort rollcenter justering? En sak som jag själv behöver fixa

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897


Trådstartare
volymmannen skrev:
Du har sänkt och inte gjort rollcenter justering? En sak som jag själv behöver fixa


Har sänkt bilen men den är faktiskt inte så låg nu. Lägre än en orginal R5 men bärarmarna pekar fortfarande nedåt när bilen står på marken. Så det är nog inte det stora problemet, problemet är förmjuka fjädrar och kränghämmare samt massor med flex i ena sidan på styrväxeln och i bärarmsbussningarna. Detta gör att bilen kränger massor och däcket tappar grepp med en massa positiv camber. Förutom en allmänt sladdrig känsla med mycket bumpsteer.

Bifogar min nuvarande framvagn. Ser inte så illa ut förutom allt glapp och flex.
Renault 5 GTE

Är sugen på rollcenterjustering men det kräver byte till Laguna I spindlar vilket gör att jag behöver göra om okadapters och ev drivaxlarna, om det nu inte finns ytterknutar som passar. Hinner inte med det i vinter. Trodde att rollcentret var det stora problemet men även med det fixat så är mitt chassie förvekt så jag väljer att bygga om chassiet istället.

Nya framfjädrar är fixade 95N/mm

Grövre kränhämmare från Megane (25mm) är monterad fram, tillkommer dropplänk


Blir dropplänk till fjäderbenet

Gamla krängaren överst 21mm, Megane under 25mm, inte riktigt samma form men det löser jag med dropplänken. Behöver dock en klammer för att fästa dropplänken. Nån som vet vart man kan hitta en sådan?

Mockup dropplänk för att kolla frigång. Får bli nått stadigare Ska kapa av krängaren en liten bit när allt är på plats.


Sellholm knivkrängare bak ligger i garaget och ska monteras

Ny bussning är svarvad till styrväxeln och Pures Casterjusterbara ledlager till främre bärarmarna ligger i garaget och ska monteras.


Har även lekt lite med splitter, har monterat skenor så det går att dra ut splittern framåt, den hålls sedan bakåt med vantskruv.




Nya flexzoner till grenröret från Vibrant, så att det förhoppningsvis inte spricker.


Bromsoken blev inte direkt varma på Gotland, dock en blöt dag.


Har fixat luftstyrningsplåtar runt kylaren för att förhindra att luften går runt kylaren isf igenom. Hoppas att det ska räcka för att hålla vatten och oljetempen på en bra nivå. Annars får det bli separat oljekylare, har en sådan liggande men det tar längre tid innan oljan blir varm med en sådan och jag får slangar med trycksatt olja under grenröret vilket känns lite otrevligt.



Återkommer med lite bilder när jag monterar. Har nyligen blivit Pappa så det tar mycket fokus.

Mycket som är påbörjat och inte så mycket av vintern kvar vilket är ett klassiskt misstag Får fokusera på att knyta ihop säcken och få bilen körbar igen. Klart nyfiken på hur chassiet kommer att kännas efter detta, kommer säkert krävas nån träff och ev ombyggnad innan det funkar. Det jag vet om nu är att bilen är förmjukt fjädrad bak med nya framfjädrarna, åker nog på att byta torsionsstavar men jag hoppas att det går att få till hyffsat med den justerbara krängaren.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
96special

Här sen Okt 2004
Inlägg: 339



Andreas Millbro skrev:
Har nyligen blivit Pappa så det tar mycket fokus.


Då får man ta och gratulera !!

Det var som fan!!!

_________________
Truls Herland
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897


Trådstartare
Skickar upp lite blandade bilder, håller på med att slutföra lite saker

Grenröret som sprack på Gotland har fått flexzoner som ska helsvetsas, de är punkade nu
Framvagen är klar förutom ihopmontering och en bussning till styrväxeln, går att shimsa caster fram så jag kan flytta fram hela framhjulet 2cm mot orginal, sen börjar det bli trångt mot frontspoilern, ser sjukt sportigt ut med flyttad hjulposition.
Drog en slang med luft till bromsoket och skivan, återstår att se hur mycket skillnad det gör men bromskylning får man nog inte så lätt förmycket av, kombinerar detta med luftscoopen från Porsche 911 GT3.
Dropplänkarna är klara till framkrängaren, hoppas att m8 håller, sjukt lätta iaf med aluminiumstag som är justerbara i längd för cornerweight.
Ska installera oljetempgivaren i lådan. Måste på och svetsa lite då det är en spricka runt dräneringspluggen.
Bakkrängaren är inte påbörjad men tanken just nu är att fästa den i fästena till de bakre säkerhetsbältena. Kommer att väga runt 5kg då röret är ihåligt och vara justerbar mellan 10-30N/mm. Hoppas att det räcker

Risken är att bilen blir för understyrd med hårdare framfjädrar och krängare och därmed att bakkrängaren inte räcker för att balansera upp det. Får gå på mjukare framfjädrar än 95N/mm isf. Är mycket nyfiken på hur chassiet kommer att kännas nu, det var verkligen inte bra förut.

Är mycket annat som tar tid men jag är i garaget en kväll i veckan iaf. Hoppas komma ut med bilen om nån vecka.


Klicka för större bilder!

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 180



Har du räknat något dina droplinks i framvagnen så att skärningspunkten mellan KPI and droplink skär varndra? Annars so kommer det att existera en hävarm för krängningshämmaren kring KPI som kan ge "intressanta" eller oönskade styrkrafter vid krängning.

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010
Inlägg: 904



Bra jobbat och bra uppgraderingar.

_________________
Fredrik Hård
Clio Sport 172-02
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897


Trådstartare
Mr. Pink skrev:
Har du räknat något dina droplinks i framvagnen så att skärningspunkten mellan KPI and droplink skär varndra? Annars so kommer det att existera en hävarm för krängningshämmaren kring KPI som kan ge "intressanta" eller oönskade styrkrafter vid krängning.


Det har jag inte gjort, bra tips. Behöver linjen mellan droplink och KPI skära varandra innan topplagringen eller behöver de bara skära varandra öht?

Det är rätt trångt mot bärarmen, fälgen, styrstag och drivaxel och kränghämmaren har inte riktigt optimal form. Men det finns nog viss möjlighet att vinkla om droplinken något om det gör det hela bättre.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Mr. Pink
Belmont Kalifornien USA
Här sen Dec 2005
Inlägg: 180



De behöver bara skära varandra. Spelar ingen roll om det sker ovanför topplagringen eller inte.
Dock så kommer geometrin givetvis att vandra vi fjädring och styrning. Men om du kan få till det någelunda vid designpos är det är det bättre om något.

/Johannes

_________________
Johannes Edrén
R5 Gt-TURBO
2016 Ford fiesta ST
1953 Ford F100
2023 Ford Bronco Badlands
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897


Trådstartare
Mr. Pink skrev:
De behöver bara skära varandra. Spelar ingen roll om det sker ovanför topplagringen eller inte.
Dock så kommer geometrin givetvis att vandra vi fjädring och styrning. Men om du kan få till det någelunda vid designpos är det är det bättre om något.

/Johannes


Tror att jag fick till det hyffsat. Körde både med och utan krängaren och märker ingen jätteskillnad. Är nog mer bumpsteer i framvagnen.

Bilen har iaf fått smaka på Gelleråsen igen. Har gjort följande i vinter

Fram
Byggt bort flex i styrväxeln pga sliten bussning samt fixat glapp i splines på styrstång
Motorsport ledlager i bärarmsbussningarna istället för Powerflex med +-5mm deformation. R19 bärarmar men kortade för att vara lika långa som R5
60N/mm framfjädrer bytt mot 95N/mm
Kränghämmare 21mm med motion ratio 0.84 dvs 21.9N/mm bytt mot 25mm framkrängare med motion ratio 1 52.4N/mm
Tjockare spacers, 12mm isf 8mm. Gav lite mindre torquesteer och lite bättre känsla i styrningen

Bak
Sellholm knivkrängare justerbar mellan 21N/mm till 38N/mm utöver orginal krängare och halvstel axel

Tanken är att hålla ner krängningen och hålla hjulvinklarna bättre pga mindre krängning och flex. Provkört på gata och det känns lovande.

Bilen har även fått smaka på Gelleråsen. Fick klart bakkrängaren samt valde lite bredare spacers fram då det verkade minska torquesteer.

Första passet
Bilen känns betydligt bättre i år, är mycket mer direkt i styrningen och har bättre grepp trots att däcken inte är de bästa. Delvis pga mindre glapp och flex i styrväxeln men bärarmsbussningarna hjälper nog en hel del de med. Torque steer är betydligt mindre vilket är skönt. Balansen är dock åt det understyrda hållet vilket är väntat med 95N/mm fjädrar fram isf 60N/mm samt 52N/mm krängare isf 22N/mm.

Andra passet
Beslutar mig för att ställa på bakkrängaren, chansar på 45 graders vinkel vilket jag tänkte skulle ta mig hallvägs i fjäderstyvhet. Har dock hittat ett diagram på att det endast blir ungefär 20% av intervallet på bakkrängaren med den vinkeln. Krängarjusteringen blir dock kanon, från att ha varit hopplöst understyrd till att ha en lagom lös bakvagn vid gasuppsläpp på 5 minuter med två insexnycklar Nu känns bilen iaf bra, chassiet är någorlunda i balans med resten av potentialen i bilen med motor och bromsar. Samt bakkrängarens justerbarhet är inom fönstret på balansen vilket var det jag var osäker på. Var lite rädd att bakkrängaren inte skulle räcka för att få rätt balans i bilen även på styvaste vinkeln.

Kom även på en till bil som har McPhersonframvagn, Porsche 911.
http://www.carreracup.com.au/wp-content/uploads/2017/02/2015-991-Cup_T . . . .

Dåligt med information i den men på sidan 143 finns ett intressant diagram på knivkrängarens styvhet.

Nästa steg är nya däck, tänker nog gå upp till 205 bak för att kunna ställa på krängaren lite ytterligare samt bygga bort bilens två sista gummibussningar i bakvagnen. Lite mer negativ camber bak skulle nog också vara bra vilket skulle kunna möjliggöra ytterligare lite styvare bakkrängare. Men nu är iaf chassiet i rätt värdsdel, det var gjort för R5 junior vilka kör smalare r-däck och har betydligt mycket mindre effekt.

Tyvärr började catchtanken läcka ännu en gång i en por i en svetsfog efter andra passet. Typiskt när man för en gångs skull köper färdiga prylar. Verkar vara fel aluminiumlegering i denna då det blir porer bredvid svetsfogen som börjar läcka efter ett tag. Har tagit ner tanken och lagt på ny svets men den verkar läcka på nya ställen istället. Får bygga en ny tank istället. Kan inte rekomendera denna till någon, är andra gången den börjar läcka av sig själv...

Läckande svetsfog på catchtanken

Tur att man trailar bilen

1:20.4 bäst efter andra passet, bromsade ganska tidigt då jag inte hann ratta in vågen ordentligt

Splitter klar och provad på gata, hann inte testa den på bana. Hade velat göra det för att känna och få lite loggdata

Bakkrängare, valde att lägga den i bagaget för att lätt kunna justera. Är min primära justering på balansen på bilen, förutom justering av bromsvågen och vinkel på bakvingen

Fulversion på dropplänk, hann inte tillverka M10 till M12 stag i aluminium så det fick bli gängstång

Genomföring för krängarens dropplänk vilket tyvärr var lite liten och delvis i fel position

Notcha i fräsen är fint

Svetsa lite TIG, borde hålla tror jag

Bytte även tändstift, blir än en gång imponerad av hur snygg orginal kabelkanal är

Hjulpositionen i främre hjulhuset, hjulet är framflyttat ungefär 10mm för lite mer caster. Ställbart med shims.

Fulversion på toe justering, ställde 2mm toe out vilket nog är lite mycket nu när den är så direkt i framvagnen.

Bussning till styrväxel i delrin. Betydligt bättre än en plastbussning som sitter löst i röret och är sliten oval flera mm

Slitet framdäck, innerhjulet på banan som får smaka Honda K20. Borde dock ha bättre slitage numera, detta har gått även utan diffbroms.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault 5 GTE -88 Honda K20A2,MR mätning, Diffusor tunnlar
<<   1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 26, 27, 28   >>
66 besök senaste veckan (266810 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande