Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Focus RS MkII -2010 "Såld"
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (26164 totalt)
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



linpaul skrev:
Jo jag vet Fredrik... Men som bilen kändes idag vill jag göra en hel del uppdateringar innan jag kör TA, men jag vill ju dit så du har helt rätt


King of Mantorp.... som test för formen som one-off är ett bra sätt att lära sig lite om allt runt omkring och hur man själv fungerar under press.... thumbs up

även utan alla bra att ha uppdateringar

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Fredrik - SLC skrev:
linpaul skrev:
Jo jag vet Fredrik... Men som bilen kändes idag vill jag göra en hel del uppdateringar innan jag kör TA, men jag vill ju dit så du har helt rätt


King of Mantorp.... som test för formen som one-off är ett bra sätt att lära sig lite om allt runt omkring och hur man själv fungerar under press.... thumbs up

även utan alla bra att ha uppdateringar


Jag får väl ta mig en rejäl funderare på det då Dock är ju vinnerskallen några storlekar för stor för mitt eget bästa Så jag måste förbereda mig väl...

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Efter de två bankörningarna som är genomförda så har jag dessa funderingar:

Bilen känns på tok för mjuk i fram... och kanske lite svajjig bak. Jag behöver lite seriösa tips och råd på hur jag ska råda bot på detta. Själv går tankarna så här...

Sitter ju Bilstein B16 PSS10 monterat som inte är känt för att vara speciellt hårt för svenska knixiga banor. Det har jag nu själv fått erfara, och verkar stämma bra. Är det värt att beställa hårdare fjädrar fram, eller ska jag gå loss på busningar och ny krängare? Bak sitter ju redan krallig ställbar från elevate, så där ska det nog gå att ordna till. Men huvudfrågan är mer vad som gäller med busningar? Polyuretan som säljs i mängder av varianter, är jag lite skeptisk till... läst lite för många trådar om spruckna och veka poly-busningar av olika fabrikat som inte har hållt måttet. Är elastomer-busningar något att ha? Whiteline har ju detta som sin usp, och det sitter ju redan längkarmsinfästningar från dom på bilen. Är väldigt sugen på ett komplett kit från PEAN där jag även uppgraderar krängaren. Kommer detta att bli stor skillnad eller tänker jag galet? Vet ju att de här på rejsa som är lite bättre på matematik än genomsnittssvensken ofta förespråkar bra krängare före hårdare fjädrar.

Självklart skulle ett nytt coilover-kit kunna lösa problemet delvis, men jag tror jag kan köpa mycket andra chassikomponenter för 25-30 tusen som gör minst lika stor skillnad..

Så om någon har några bra tips, bring it on

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Lägg pengarna på att köra allt du kan på alla träffar du kan hitta istället


Bara som en alternativ tanke in från vänster liksom

_________________
Magnus Thomé
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Lägg pengarna på att köra allt du kan på alla träffar du kan hitta istället


Bara som en alternativ tanke in från vänster liksom


Ja du Magnus... självklart en god idé thumbs up Dock känner jag att jag tidigare aldrig har haft problem med lite softare chassisättningen när jag kört bakhjulsdrivet, snarare tvärtom. Men nu blir det betydligt mer påtagligt med fwd... Och jag vill verkligen få ut mer av chassit på bilen. Lägger absolut hellre pengar på väghållning än effekt thumbs up Vi får se vad jag hittar på

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Efter lite research på en del brittiska Ford-sajter så bestämde jag mig förra veckan för att beställa ett Mountune insugsplenum från JWR Idag hämtade jag ett paket som kommit med DHL Bra pris och snabb leverans!


Det blir fint att få på innan den ska mappas

Sedan hade jag ju lite annat liggandes som ska på samtidigt...

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare

Sista bankörningen för denna säsong avnjöts idag på Sviestad. Började med strålande höstväder, som ganska snabbt övergick till 6 grader och regn . Riktigt kul dag med den vanliga blandningen av bilar och trevligt folk thumbs up . Spännande att köra Kumho V70 K91 i dessa förhållanden ... blev aldrig någon riktigt attack, men desto mer bakvagnssläpp

Kul att köra var det i alla fall

Nu blir det vinterdvala för Fårrden...

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Lägger in ett par bilder som Robban tog igår på Sviestad...






_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Efter en lång och segdragen vinter så har bilen äntligen kommit ut ur dvalan... Inget speciellt har gjorts till denna säsong, men jag kunde konstatera att de nya 650cc Boschspridarna blev lite too much för en original databox tillsammans med de andra moddsen. Bilen gick ju perfekt innan den föll i vintersömn, men på vägen hem till mitt "riktiga" garage här hemma för ett par veckor sedan så gick den ner i något slags semi-limphome... 0,5 laddtryck och helt kraftlös. Jag hade ju redan i höstas planerat att få den mappad i slutet av april, men det blev inte riktigt så... Lite problem med det stället som jag hade blivit lovad en mappning hos, gjorde att jag började ringa runt till alla jag kunde tänka mig som eventuellt kunde hjälpa mig. Efter många samtal och mail fick jag inget napp, och paniken började komma. Då slog det mig att jag inte hade kontaktat världens bästa rallycross-trimmare i Trollhättan... dvs Trollspeed

Så jag ringde dit och dom ville gärna hjälpa till thumbs up Jag blev superexalterad och självklart glad att äntligen få den hjälp jag verkligen behövde! Detta var som sagt ett par veckor, och idag gick turen söderut



Nästa vecka ska den vara klar, så vi får se hur det går Jag är bara glad att få riktig proffshjälp, och att det är legendarerna på Trollspeed som ska hjälpa mig att få lite mer krut i maskinen

Sedan har det inhandlats lite prylar från PEAN också... nya XP12 frambelägg och XP10 bakbelägg thumbs up Lite ny bromsvätska och motorolja med filter blev det också. 2 nya däck har även inhandlats Allt åker på när bilen kommer hem... förutom stiften som självklart redan sitter i





_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Simonjanne
Göteborg
Här sen Jul 2017
Inlägg: 131



Roligt Projekt, skall följas
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Segmonsson skrev:
Roligt Projekt, skall följas


Tack för det

Din bil ligger högst på min önskelista just nu

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



Jag gillar normalt sett vare sig fordar eller Volvos femmor. Men något med dessa bilar är bara på något vis så himla rätt

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Var köpte du däcken? Kumho V70A är kalas men kan vara lite svåra att få tag i.

_________________
Magnus Thomé
Citera
iqbad
Linköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 598



Vad sitter det för turbo på en Ford rs, är det en 19T eller en kkk-k24? Hur mycket kan man få ut innan man måste byta?

_________________
Eric Andrén
Mazda MX-5 2018
AUDI RS3 2023
PORSCHE Macan Turbo 2017
Citera
lurius
Västerås
Här sen Apr 2013
Inlägg: 218



K16, runt 420-440hk

_________________
Simon Åkerstedt
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
knotan skrev:
Jag gillar normalt sett vare sig fordar eller Volvos femmor. Men något med dessa bilar är bara på något vis så himla rätt


Jag håller med

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Var köpte du däcken? Kumho V70A är kalas men kan vara lite svåra att få tag i.


Magnus du vet ju vem som säljer KUMHO V70 till bra pris här på rejsa... Martin på Wheelbase Förövrigt tokigt bra däck!!!

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
linpaul
Motala
Här sen Maj 2005
Inlägg: 622


Trådstartare
iqbad skrev:
Vad sitter det för turbo på en Ford rs, är det en 19T eller en kkk-k24? Hur mycket kan man få ut innan man måste byta?


Precis som Simon skriver så sitter det en K16 från BorgWarner. Vettig snurra som det går att kräma på ganska bra med. Peakar vid ca 430 Hk enligt britterna... Vi får se vad Trollspeed kan locka fram ur min maskin

_________________
Linus Pålsson

GR Yaris -21
Lexus RC-F Track Edition - 20
Focus RS MkII -10 såld
Honda MB6 -97 såld
M535i -86 såld
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

linpaul skrev:
Magnus Thomé skrev:
Var köpte du däcken? Kumho V70A är kalas men kan vara lite svåra att få tag i.


Magnus du vet ju vem som säljer KUMHO V70 till bra pris här på rejsa... Martin på Wheelbase Förövrigt tokigt bra däck!!!


Hehe, jo, så är det ju. Tyvärr har han ju periodvis inte alla storlekar hemma. Vet inte vad jag fick för mig ärligt talat

_________________
Magnus Thomé
Citera
Simonjanne
Göteborg
Här sen Jul 2017
Inlägg: 131



linpaul skrev:
Segmonsson skrev:
Roligt Projekt, skall följas


Tack för det

Din bil ligger högst på min önskelista just nu


Haha, ja den är trevlig den med Funkar bra för mig iaf
Citera
Göran Svensson
Sjuntorp Trollhättan
Här sen Maj 2005
Inlägg: 116



Här är bromspapper på min gamla Focus RS.
Hade ATM 420 kit, fast 2 hekto mer ladd än det dom sålde till kund.
För max effekt gick den med 10-15 L E85 i tanken.

https://www.garaget.org/?car=331192&amp;image=3236833

435hk 675nm i motorn. 388hk 603nm på hjulen.

Är väl ungefär max som gick att få ut med standard turbo.

_________________
Göran Svensson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Focus RS MkII -2010 "Såld"
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (26164 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande