Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86 2013
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11   >>
12 besök senaste veckan (70616 totalt)
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
En sista vända (för detta året hoppas vi) i Challengebanan.
Gick inte lika fort som förra gången - fattades nå'n halvsekund. men 17.62 är ju ändå mer än godkänt...



Kikade lite närmare på bromsarna - det börjar komma lite microsprickor i framskivorna och damskydden till kolvarna är klart påverkade av värmen.
Frågan är om man ska fortsätta åka med OEM ok och skivor nu när vi förbättrat kylningen eller om man ska öppna lädret och investera i ett svindyrt AP-åkafort-broms-kit...



Har även funderat på att brotta dit främre ok från Citroën C8 V6 som är rätt fina... Räknade lite på kolvarean, bromsbalansen blir nästan oförändrad med dessa - en liten aning bakåt med standard diameter på skivorna...
Om man samtidigt går upp lite i skivstorlek hamnar man nog på ca 0-förändring.

_________________

Rice and shine
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349



Lars Falk skrev:
främre ok från Citroën C8 V6


Peugeot 807 V6 ska vara samma vill jag minnas

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Alex H skrev:
Lars Falk skrev:
främre ok från Citroën C8 V6


Peugeot 807 V6 ska vara samma vill jag minnas

Och den i Sverige extremt vanliga Lancia Phedra V6 om jag förstått rätt.

_________________
Citera
Himlar
Linköping
Här sen Mar 2007
Inlägg: 1495



Alex H skrev:
Lars Falk skrev:
främre ok från Citroën C8 V6


Peugeot 807 V6 ska vara samma vill jag minnas


Oken ska också vara väldigt liknande i Peugeot 406 Coupe och Peugeot 607 med V6, vad jag fattar skiljer infästningsmetod (radiellt/axiellt).

_________________
MVH/ Fredrik Henriksson

"But this car is full of my two least favorite things: rust and electrical issues." / _\_(ツ)_/_ Dork @ GRM Forum
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349



Himlar skrev:
Alex H skrev:
Lars Falk skrev:
främre ok från Citroën C8 V6


Peugeot 807 V6 ska vara samma vill jag minnas


Oken ska också vara väldigt liknande i Peugeot 406 Coupe och Peugeot 607 med V6, vad jag fattar skiljer infästningsmetod (radiellt/axiellt).


Är faktiskt mer skillnad än så. Material skiljer, de är i magnesium plus att C8/807/Phedra är delbara.

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5251



Peugeot 607 V6 bromsoken är "samma" som Evo 4-9 samt Impreza STi.

Haft 607 V6 bromsok med ovan nämnda bilars bromsbelägg monterade.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Lars Falk skrev:

Kikade lite närmare på bromsarna - det börjar komma lite microsprickor i framskivorna och damskydden till kolvarna är klart påverkade av värmen.
Frågan är om man ska fortsätta åka med OEM ok och skivor nu när vi förbättrat kylningen eller om man ska öppna lädret och investera i ett svindyrt AP-åkafort-broms-kit...


Frågan är vad som är huvudorsaken till problemet. Finns såklart en chans att nya orginalskivor överlever längre ihop med den förbättrade kylningen än vad de tidigare skivorna gjorde. Byta ok till 4 kolv brukar oftast innebära större belägg vilka troligen går lite kallare och håller längre. Tror att problemet till stor del är att kylkanalerna är smala och få i skivor som inte är så tjocka.

Skivorna är ju relativt små med 277*24mm med 9.5mm bred kylkanal i mitten och väger 6kg. Om du inte har de större skivorna som är 293*24 och har 7.5mm kylkanal väger 7.7kg, känns som en uppgradering annars om nu inte kylningen är sämre.

Vi bytte från enkolvs glidok till 4 kolvs aluminium ok på långloppsbilen med samma skivstorlek. Stora skillnaden är att känslan i bromsarna är bättre och att beläggen slits mer djämnt. Tror inte det gör ett dugg för skivtemperaturen.

Clio Sporten har 280*24 skivor men med endast 6mm kylkanal i mitten de väger 7.1kg. Clio III fick brembo 4 kolvs ok och 312*28 skivor med 13mm kylkanal som väger 8kg.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1093



Europeiska GT86 har dom större skivorna thumbs up

_________________
Carl-Fredrik Wernboe'
Kör Toyota GT86
Tanu Club challange 81#
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Millbro skrev:
Frågan är vad som är huvudorsaken till problemet.

Det är nog egentligen inget problem. Sprickor av den här typen uppstår mer eller mindre alltid när man använder grejerna lite utanför kravspecens ramar...
Det är nog att betrakta som normalt.


Sorry för kass telefonbild...


Fricke skrev:
Europeiska GT86 har dom större skivorna

Jupp - stämmer.


Vi hade med oss GT86'an på Gelleråsen häromdagen när vi höll förarkurs.
Jag passade på att skjutsa runt folk lite i bilen.
Alla som åker med kommenterar hur välbalanserad och lätthanterligt den är.
Piskade på rätt ordentligt ett antal varv i följd - bromsarna känns helt stabila och verkar subjektivt gå kallare efter den enkla kylnings-modden jag gjort.
Väntar nog med att uppgradera till värre grejer. Det får nog bli PFC igen och nya OEM-style skivor även till nästa säsong tror jag.
Jag kommer inte riktigt överens med AR-1'orna. Nu hade jag iofs inga andra däck med mig att jämföra med, men jag inbillar mig att det fattas en bit upp till V70A (och även trippelåttorna).
Dock ska sägas att körkänslan är helt okej - däcket är lättkört och konsekvent och faktiskt rätt kul att åka med, men greppet både längs och tvärs är inte riktigt upp till det bästa jag testat. Det känns som om att bilen har mer att ge än vad däcken klarar av lixom.
En lustig detalj är att däcken skriker på ett för R-däck ovanligt sätt om man tar i lite. Körde f.ö med drygt 2bar varmtryck runt om.


Några bilder by Robban.








_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
I höstas konstaterade vi att det började bli dags att se över bromsarna.
Nya skivor fram behövdes då de var fulla med småsprickor. Jag har ju velat lite vad gäller bromsarna. Frågan var om vi skulle fortsätta åka på originalskivor och ok eller stoppa dit nåt som är värre.
Har kört PFC08 med originalok och är i princip helt nöjd med standardbromsarna.
Med "porscheplasten" och de modifierade bromssköldarna genererar man lite extra kylning och det verkar räcka till t.o.m för Junior som ju laddar lite hårdare än vad jag gör.
Köpte ett par ett par rätt fina Cayman/966-ok och ett par begagnade DBA-skivor som jag tänkte kombinera ihop och montera.
Man måste ju nästan ha grejerna handen för att kunna mäta sig fram till om det går att passa ihop bitarna på bilen.
Bromsbalansmässigt skulle porscheoken fungerat ganska hyggligt, men det visade sig att det mekaniskt blev lite knepigt att få dit dem med de relativt små skivorna (ca300mm) jag vill ha (vill inte ha onödigt tunga grejer).
Okens infästningar radiellt och axiellt krockade med varandra. Man hade behövt modifiera oken rätt ordentligt och det hade blivit knepigt att få till adaptrarna på ett bra sätt.
Så - då var jag tillbaka på ruta ett.
Vid närmare kontroll visade sig DBA skivorna vara i lite sämre skick än vad jag först trodde. Det var lite småsprickor i dessa också vilket iofs är helt normalt.
Behåller dem dock för framtida gatåka-behov. Då lär de duga fint.
Då jag ändå behövde beställa nya skivor och pads gjorde jag slag i saken och skaffade riktiga grejer med hjälp av PEAN.
Nu blir det anpassade bromsbitar från Essex som består av AP-Racing ok och AP skivor med Essex's egna bells och adaptrar för oken.
Passar också på att byta hjulskruvarna mot längre då originalfälgarna med ET48 kräver 5-7mm spacer för att gå fritt för AP-oken. ET35-eftermarknadsfälgar är rymligare och funkar fint utan spacer.
Det blir också nya slangar och PFC11 runt om. Hade hellre kört PFC08, men de finns tyvärr inte för AP's CP8350 caliprar.
Essex själva rekommendeerar Ferodo DS1.11. Kanske får ta och testa det nästa gång...





_________________

Rice and shine
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



AP racing, seriösa grejer!!

Kan det möjligtvis finnas lite loggar från typ Gelleråsen och Kinnekulle man kan få låna? Skulle kunna vara lärorikt då er kärra har rätt lika dimensioner och mos jämfört med min, samt med vettiga chaufförer

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Cédric skrev:
...Kan det möjligtvis finnas lite loggar från typ Gelleråsen och Kinnekulle...

Har ju mest åkt i samband med förarutveckling... så det är nog inte så gott om rättvisande loggar - blir lite konstiga varv när man håller på med sån't...
Ska kolla vid tillfälle.

_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Uj vad det var länge sen jag skrev nå't här i biltråden.

Får väl göra lite sammanfattning av Toyobarusäsongen 2018.
Jag fick ju på de nya AP-bromsarna från PEAN/Essex i våras och jösses vad trevliga dom är.
Även om jag egentligen inte hade något att klaga på vad gäller originalbromsarna så lirar den nuvarande set-upen i en helt annan liga. Har kört med PFC11 runt om i år. De funkar riktigt bra. De skriker dock nå't helt obeskrivligt när de är kalla på gatan. En detalj som blev pricken över i-et när det gäller bromskänsla är en liten stödvinkel som jag tillverkade. Den stagar upp och håller emot så att inte hela bromscylindern flexar när man kliver på pedalen. Man kan förspänna lite, den stöttar mot fjäderbenstornet som ju är en aning stadigare än torpedväggen. Det tillsammans med de stumma AP-oken och Spieglerslangarna gör skillnad mot originalgrejerna.





Jeff Ritter på Essex ville att vi skulle ge lite feedback på hur vi upplevde bromsbitarna.
Blev en mix av våra och Teknikens Världs (Linus Pröjtz) intryck.
https://www.essexparts.com/news-blog/video-essex-and-ap-racing-surface . . . .



Har åkt på lite olika däck i år. Kört trippelåttor, AR-1'or, MPSC2 och V70A. AR-1 gillade jag inte först, men de vinner i längden, "lättkörda" och rätt okej att åka på faktiskt. MPSC2 känns lite som en felsatsning för hard-core banåka. Ett bra däck, men passar inte oss på det sätt vi använder bilen. Som enda uppsättning däck om man kör bana någon enstaka gång kan det nog funka. Mönstret på Cup2orna kollapsade på liknande sätt som på ett gatdäck trots inte alltför hård körning.



De däcken som känns mest förtroendeingivande och som är snabbast av de vi kört på den här bilen är V70A i K61-compound. Martin Gistell har fått förtroendet att leverera ytterligare en bunt såna till nästa säsong.
Det börjar bli fullt av däck och hjul i garagen - får nog sälja av lite begagnade däck till våren tror jag.



I år har vi mest åkt bana i samband med förarkurserna. Det har blivit några vändor på Sviestad, Kullen och Gelleråsen.



Junior har harvat lite på Mantorp också, åsså har vi kört en del konbana på Lunda. Nicke backade upp rekordet och satte snabbaste tiden för året i Challengebanan - så den absoluta rekordtiden från 2017 var nog inte en slump.



Får se om det blir något Challenge-åka för Toyobarun 2019 - det är väl ännu inte riktigt klart hur det blir med den saken. Nya Gröndal skulle vara kul att inviga också.
I övrigt har bilen gått bra, inga radikala ändringar bara oljebyte och allmän översyn. Tog och flyttade upp dashen till DL1'an i siktlinjen så att man ser displayen och shiftlighten lite bättre. Köpte en skärm över instrumenten på skroten så att jag kunde ta upp hål i den med gott samvete. Monterade en mer ergonomisk noname-ebay växelspaksknopp - gör en del för känslan faktist.

Just nu på pallbockar för lite allmän översyn - byta lite vätskor.
Om energi infinner sig skulle det vara trevligt att ta bort lite anti-squat i bakvagnen genom att flytta ner främre infästningen för de bakre längsgående bärarmarna lite. Det finns ett kit med färdiga "bolt-on brackets" för ändamålet. Tyvärr är de i dyraste laget. Typ SEK2500:- för några plåtbitar - får nog böja till dem själv tror jag.



Nu är det ju bara några månader tills man åter kan njuta av varm torr asfalt.


_________________

Rice and shine
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Jag tänkte bara säga att det inte är roligt att köra med lite motoreffekt. Det är en grundläggande sanning som ni verkar ha missat.


_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Lennart Mäkinen skrev:
...tänkte bara säga att det inte är roligt att köra ...


Stämmer, BRZ'or och GT86'or har precis samma problem som t.ex. Miator - trista wannabe-sportbilar som knappt orkar ett varv runt en bana för egen maskin - därför så impopulära och tråkiga att köra...


_________________

Rice and shine
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Hmm - vad är det som är på gång nudå...? Tror bestämt byggnaden i bakgrunden ser lite bekant ut.


_________________

Rice and shine
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Lars Falk skrev:
Hmm - vad är det som är på gång nudå...? Tror bestämt byggnaden i bakgrunden ser lite bekant ut.



Passar bra tillsammans med färgen på fälgarna..

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Role
Ronneby
Här sen Jun 2012
Inlägg: 586



Ingen mer hint för folk som inte känner igen byggnaden i bakgrunden?

_________________
Matthias Karlsson
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 13202



Blått och guld samt väghållning brukar vara associationer, andra kan vara lapplandsväsby

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13160

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Tord skrev:
...väghållning...

Fast väghållning... Kan det bli så mycket bättre?
Den där gamla riskokarbilen utan effekt och på smala däck är ju redan outright snabbast i Challenge...

_________________

Rice and shine
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



Tord skrev:
Blått och guld samt väghållning brukar vara associationer, andra kan vara lapplandsväsby

Börjar på Öh.... thumbs up

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Toyota GT86 2013
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9, 10, 11   >>
12 besök senaste veckan (70616 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande