Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Att tänka på vid bankörning med bruksbilen?
2 besök senaste veckan (15901 totalt)
Hasselstrom
Lidköping
Här sen Mar 2014
Inlägg: 21


Trådstartare
Tjenare!

Såhär ligger det till.. Jag har aldrig kört på bana förut, men håller på att bygga en e30 med bur annan motor osv osv...
Bilen är dock långtifrån färdig iår och suget efter att få testa på att köra på bana är duktigt stort!

Har dock ev fått möjlighet att köra lite på kullen i sommar och tänkte ju att det kan vara ett ypperligt tillfälle att testa på och lära sig lite!

Lär vara nervös som fan, men nånstans ska man väl börja..

Nackdelen är ju dock att jag bara har bruksbilen att tillgå.. Och då är min stora fråga vad man kan/ska göra enkelt för att anpassa bilen för en bankörning/trackday?

Bilen är en BMW e36 323i touring.

Baksäte, reservhjul, domkraft osv går ju enkelt att slita ut.. Men finns det något mer kan enkelt kan göra?
Nåt särskilt man ska eller måste tänka på?

Tack på förhand!

_________________
Anton Hasselström
Citera
Hasselstrom
Lidköping
Här sen Mar 2014
Inlägg: 21


Trådstartare
Slänger in en bild på skiten

_________________
Anton Hasselström
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Hasselstrom skrev:
Tjenare!

Såhär ligger det till.. Jag har aldrig kört på bana förut, men håller på att bygga en e30 med bur annan motor osv osv...
Bilen är dock långtifrån färdig iår och suget efter att få testa på att köra på bana är duktigt stort!

Har dock ev fått möjlighet att köra lite på kullen i sommar och tänkte ju att det kan vara ett ypperligt tillfälle att testa på och lära sig lite!

Lär vara nervös som fan, men nånstans ska man väl börja..

Nackdelen är ju dock att jag bara har bruksbilen att tillgå.. Och då är min stora fråga vad man kan/ska göra enkelt för att anpassa bilen för en bankörning/trackday?

Bilen är en BMW e36 323i touring.

Baksäte, reservhjul, domkraft osv går ju enkelt att slita ut.. Men finns det något mer kan enkelt kan göra?
Nåt särskilt man ska eller måste tänka på?

Tack på förhand!


Ha en tät bil som inte skvätter glykol, olja eller andra vätskor runtomkring sig.

Tillräckligt fräscha bromskivor och belägg, NYbytt bromsvätska.

Plocka ur löst plock i bilen.

Tillräckligt mönster i däck och rätt lufttryck.


Kör några få varv, gå i depå och svalna av både det som sitter mellan öronen och bromsar/däck. Ut igen och ha kul.

_________________
Roland Johansson
Citera
Hasselstrom
Lidköping
Här sen Mar 2014
Inlägg: 21


Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Hasselstrom skrev:
Tjenare!

Såhär ligger det till.. Jag har aldrig kört på bana förut, men håller på att bygga en e30 med bur annan motor osv osv...
Bilen är dock långtifrån färdig iår och suget efter att få testa på att köra på bana är duktigt stort!

Har dock ev fått möjlighet att köra lite på kullen i sommar och tänkte ju att det kan vara ett ypperligt tillfälle att testa på och lära sig lite!

Lär vara nervös som fan, men nånstans ska man väl börja..

Nackdelen är ju dock att jag bara har bruksbilen att tillgå.. Och då är min stora fråga vad man kan/ska göra enkelt för att anpassa bilen för en bankörning/trackday?

Bilen är en BMW e36 323i touring.

Baksäte, reservhjul, domkraft osv går ju enkelt att slita ut.. Men finns det något mer kan enkelt kan göra?
Nåt särskilt man ska eller måste tänka på?

Tack på förhand!


Ha en tät bil som inte skvätter glykol, olja eller andra vätskor runtomkring sig.

Tillräckligt fräscha bromskivor och belägg, NYbytt bromsvätska.

Plocka ur löst plock i bilen.

Tillräckligt mönster i däck och rätt lufttryck.


Kör några få varv, gå i depå och svalna av både det som sitter mellan öronen och bromsar/däck. Ut igen och ha kul.


Tack för tipsen!
Det mesta i kylväg är bytt och olja o bromsvätska tänkte jag byta precis innan:)

Bromsarna är nybytta med slitzade skivor fram. Alla leder osv är bytt i framvagn. Hjulinställning gjord, dock ingen direkt camber..

Vad bör man ha för kalltryck i vanliga gatdäck?

_________________
Anton Hasselström
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Om du aldrig kört på bana tidigare kan du vänta med alla prestandahöjande modifikationer på din bil. Utvecklingen kommer ligga hos dig, inte hos ditt fordon. Se till att den är säker: nybytt bromsvätska, gott om bromsbelägg, inga läckor, inget löst inne i bilen. För att ha hand om bilen kan du byta så många av bilens vätskor (Motorolja, växellådsolja, diffolja, kylarvätska) som du orkar.

Se till att få åka med i någon van förares bil och (om du klarar stressen) låta någon van förare köra din bil med dig i passagerarsätet.

Lämna all prestige och stolthet hemma. Ha buskul!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Hasselstrom
Lidköping
Här sen Mar 2014
Inlägg: 21


Trådstartare
Torkel K skrev:
Om du aldrig kört på bana tidigare kan du vänta med alla prestandahöjande modifikationer på din bil. Utvecklingen kommer ligga hos dig, inte hos ditt fordon. Se till att den är säker: nybytt bromsvätska, gott om bromsbelägg, inga läckor, inget löst inne i bilen. För att ha hand om bilen kan du byta så många av bilens vätskor (Motorolja, växellådsolja, diffolja, kylarvätska) som du orkar.

Se till att få åka med i någon van förares bil och (om du klarar stressen) låta någon van förare köra din bil med dig i passagerarsätet.

Lämna all prestige och stolthet hemma. Ha buskul!


Ja jag förväntar mig att jag kommer vara helt värdelös! Och med denna bilen kommer jag inte göra nåt avancerat direkt..

Får hoppas att de finns någon vänlig själ som vill köra den gamle skiten:p

_________________
Anton Hasselström
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Hasselstrom skrev:
...Vad bör man ha för kalltryck i vanliga gatdäck?


0,5 bar mer än vad som står i boka.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Janne Levenrot
Järfälla
Här sen Dec 2011
Inlägg: 212



Och ska du åka långt hem, se till att ha koll på bromsbeläggen, eller ha en reservuppsättning så du tar dig hem. Been there, done that

_________________
Janne Levenrot
Peugeot 306 GTI-6 - Trackdayleksak

Tack till:
FR Autosport - König motor
Citera
E.Svensson
Askersund
Här sen Apr 2010
Inlägg: 1104



Lite bättre bromsbelägg kommer man långt på, carbotech kostar väl inte så mycket? Kanske till och med ebc yellowstuff kan funka (vet att många som kör lite hårdare säger sig ha problem med dom dock... fast en del säger ju att det funkar bra så... ).

Ta en bra bromsvätska när du ändå är i farten också, Motul rbf600 är prisvärd.

Och införskaffa en däcktrycksmätare! kostar under hundringen Har aldrig varit på en bankörning utan att minst en person har behövt låna min

_________________
Erik Svensson

Kör M140i xDrive
Körde M3 e46 imola
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 838



Precis som alla skriver, ordning och reda på bilen (bromsar) och se till att komma ut på bana och testa.
Kan garantera att du kommer vara långsammare än vad en original bil kan prestera. Alla har vi vart där.
Bästa, billigaste och roligaste sätt att få bilen snabbare är att köra köra köra thumbs up

Har du någon polare som kört innan eller hitta nån från rejsa kan du få lite coachning på plats.

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6101



Utöver vad som redan nämnts: håll oljenivån på övre markeringen. Kolla över kylarslangarna/slangklämmor/avgasupphängning.

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

E.Svensson skrev:
ebc yellowstuff

Nja, tror bilen är för tung så det känns som onödigt att testa yellowstuff på just den här bilen. Finns massa andra belägg att välja mellan men man kan ju faktiskt till och med börja med en första träff på originalbelägg. Bara man lär sig att bromsa fullt hårt och kort och inte mjukbromsa. Men ny fräsch bromsvätska som tål lite extra thumbs up Motul RBF600 är klockrent thumbs up Men är beläggen som sitter på bilen ändå på uppehällningen så är det ju läge att köpa tåligare grejer, Carbotech, Ferodo eller nåt. Lite utifrån hur mycket bromsgnissel man står ut med


PS:
Mina första tre år i banåkasvängen hade jag en VR6 Golf som vägde 1550 kg och hade 190hk. Jag körde massa massa massa banträffar under hela tre år på den belägguppsättning som satt på bilen från fabriken thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
MankanG
Linköping
Här sen Aug 2012
Inlägg: 36



ice skrev:
Hasselstrom skrev:
...Vad bör man ha för kalltryck i vanliga gatdäck?


0,5 bar mer än vad som står i boka.

Jag släpper ut ca 0,3 bar.

_________________
Marcus Gustafsson
Audi S5 Sportback
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

MankanG skrev:
ice skrev:
Hasselstrom skrev:
...Vad bör man ha för kalltryck i vanliga gatdäck?


0,5 bar mer än vad som står i boka.

Jag släpper ut ca 0,3 bar.


Då kör du väl med rdäck isf? Eller extremt lågprofildäck med extra styva sidor?


De flesta gatdäck orkar inte hålla däcksprofilen intakt vid bankörning så det viker sig med elakt slitage på skuldran eller ojämnt över däcksbredden. Högre tryck vill man egentligen inte ha men blir då ett nödvändigt ont för att hjälpa däcket att inte vika sig.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3676



Fin bil du har, e36'orna går superbra på banan!

Jag har kört en hel del varv med min 330 touring och nej det går inte lika fort som med banbilen men det går bra. Jag kör med standard bromsbelägg men med Castrol SRF, kanske lite onödigt dyr men väl värt pengarna när man skall bromsa. Gå ut med maxtrycket för däcken som står definierat på klisterlappen i dörren så blir det bra. Ta det lugnt och lär dig bromsteknik, hårt och bestämt och inga komfortbromsningar så du eldar upp bromsarna. Koncentrera dig på spåret i stället för farten, kan du inte hålla spåret så har du kört för fort och då provar man med lägre hastighet nästa varv. Ja du förstår säkert, man behöver inte lägga fokus på en snabb bil de första banmötena.

Lycka till!

Film,

En fördel med att köra bruksbil är att inte ha R-däck och stenhård chassisetup visar sig så fort det blir kallt och lite blött och de normalt lite snabbare bilarna får problem med fästet.


_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
MankanG
Linköping
Här sen Aug 2012
Inlägg: 36



Magnus Thomé skrev:
MankanG skrev:
ice skrev:
Hasselstrom skrev:
...Vad bör man ha för kalltryck i vanliga gatdäck?


0,5 bar mer än vad som står i boka.

Jag släpper ut ca 0,3 bar.


Då kör du väl med rdäck isf? Eller extremt lågprofildäck med extra styva sidor?

Nej och nej (245/40 R18). Släpper jag inte ut luft så upplever jag däcken väldigt sliriga efter ett tag.

_________________
Marcus Gustafsson
Audi S5 Sportback
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

MankanG skrev:
Magnus Thomé skrev:
MankanG skrev:
ice skrev:
Hasselstrom skrev:
...Vad bör man ha för kalltryck i vanliga gatdäck?


0,5 bar mer än vad som står i boka.

Jag släpper ut ca 0,3 bar.


Då kör du väl med rdäck isf? Eller extremt lågprofildäck med extra styva sidor?

Nej och nej (245/40 R18). Släpper jag inte ut luft så upplever jag däcken väldigt sliriga efter ett tag.


Ja, så är det ju, högt tryck för att däcken inte ska vika sig = blir varma i däcksytan fortare. Lägre tryck = tempen i däcksytan drar iväg lite långsammare.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hasselstrom
Lidköping
Här sen Mar 2014
Inlägg: 21


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
MankanG skrev:
Magnus Thomé skrev:
MankanG skrev:
ice skrev:
Hasselstrom skrev:
...Vad bör man ha för kalltryck i vanliga gatdäck?


0,5 bar mer än vad som står i boka.

Jag släpper ut ca 0,3 bar.


Då kör du väl med rdäck isf? Eller extremt lågprofildäck med extra styva sidor?

Nej och nej (245/40 R18). Släpper jag inte ut luft så upplever jag däcken väldigt sliriga efter ett tag.


Ja, så är det ju, högt tryck för att däcken inte ska vika sig = blir varma i däcksytan fortare. Lägre tryck = tempen i däcksytan drar iväg lite långsammare.


Däcken som sitter på bilen nu är några skitdäck, men med bra mönster dock.. Men tänkte kränga på ett par stadigare michelin på bilen men iaf 6-7mm mönster.. Dom lär väl slitas ut rätt fort ändå på ytterkanterna..

Har ingen aning om vad för däckstryck man ska ha överhuvudtaget! 2, 5 bar på ett par 235/45- 17?

_________________
Anton Hasselström
Citera
Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005
Inlägg: 441



Var i precis samma sitution som du Hasselstrom förra året. Halvfärdig E30 i garaget och löjligt sugen på att prova på bankörning.

Skulle ta brukisen till banan men ett par vipparmar gick sönder så jag blev desperat och köpte en annan brukis dagen före bankörningen. Hann med sanity check av bromsar, vätskor och styrning/leder. Gick dock bra.

Du har redan fått bra tips, och instämmer i dessa. I början handlar det mer att lära sig hur bilen uppför sig, bromspunkter, spårval, bromsteknik, växelteknik och hålla uppsikt bakåt!
Trots futtiga 113 hk på 1500 kg (var en BMW E34 518i som jag köpte i panik) och ballongdäck lika hala som bakelitpuckar så hade man mycket roligt och man lärde sig hela tiden och kunde förbättra och finslipa sin körning. Fast med det vikt/effekt-förhållandet behövde man aldrig oroa sig att baken alltid skulle drifta ut vid för häftigt gaspådrag - praktiskt för en nybörjare :-)

Bromsbeläggen fram är väl egentligen det enda som tänkas behövas uppgradering, det var det enda jag gjorde (byte av bromsvätska ska man såklart också göra då det görs ganska sällan på bruksbilar). Köpte en uppsättning Ferodo DS2500 belägg och de höll bra (heldag på Knutstorp samt ca 90 varv på Sturup) - fast å andra sidan med 113hk/1500kg är det bara ett par kurvor jag behöver bromsa för på Knutstorp :-)

Angående däckstryck så tänk på att trycket ökar lite när däcken blir varma ute på banan.
Jag var lite desperat även med däcken och lyckades snabbt hitta en billig uppsättning Kleber "lågprofil" 195/50R15 (de däck som följde med var i halaste laget - 1st Michelin MXV, 1st Galaxie MSQ, 1st Champiro GT Radial, 1st Federal Himalaya WS1 - yes 3st M+S däck och ett Michelin tillverkat vecka 33 år 1990).
På Knutstorp noterade jag att trycket (jämfört med kalla däck) ökade med ca 0.4 bar fram och 0.3 bar bak (det var med en motorsvag bil).

_________________
Henrik Johannisson
BMW 323i E30
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Ja gjorde banpremiär med bil idag, typ bruksbil, med Evo8an. Det blev panik eftersom polaren inte fick ihop bilen i tid så jag åkte istället. Helt orginal och på gatdäck, förvisso bättre belägg o skivor. Tror jag kände på hjulbultarna 4-5 gånger idag innan jag till slut övertygade mig själv om att det var skivorna som orsakade vibrationer eftersom dom bara uppstod vid värme Höjde trycket till 2,7 kalltryck, verkar ha funkat bra för jag har inte alls slitit så mycket däck som jag trodde, körde väl realtivt sakta oxo

Men ja, ny bromsvätska är nog ett bra tips. Jag , korkat nog, har inte bytt än men det gick bra iaf. Bromsteknik är en viktig faktor oxo, bromsa hårt när du väl bromsar.

För mig var mer spårval en faktor, har åkt massa bana med hoj. Bil är ganska avslappnat tyckte jag, man sitter realtivt stilla och kan koncentrera sig på att köra

Kontentan är , plana av skivorna fram, se till att oken rör sig som dom skall, byta bromsvätska. Sedan är man redo för nästa åk

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
roadwraith
Lönsboda
Här sen Sep 2017
Inlägg: 8



GluffiS skrev:
Ja gjorde banpremiär med bil idag, typ bruksbil, med Evo8an. Det blev panik eftersom polaren inte fick ihop bilen i tid så jag åkte istället. Helt orginal och på gatdäck, förvisso bättre belägg o skivor. Tror jag kände på hjulbultarna 4-5 gånger idag innan jag till slut övertygade mig själv om att det var skivorna som orsakade vibrationer eftersom dom bara uppstod vid värme Höjde trycket till 2,7 kalltryck, verkar ha funkat bra för jag har inte alls slitit så mycket däck som jag trodde, körde väl realtivt sakta oxo

Men ja, ny bromsvätska är nog ett bra tips. Jag , korkat nog, har inte bytt än men det gick bra iaf. Bromsteknik är en viktig faktor oxo, bromsa hårt när du väl bromsar.

För mig var mer spårval en faktor, har åkt massa bana med hoj. Bil är ganska avslappnat tyckte jag, man sitter realtivt stilla och kan koncentrera sig på att köra

Kontentan är , plana av skivorna fram, se till att oken rör sig som dom skall, byta bromsvätska. Sedan är man redo för nästa åk


Hej nykomling här.

Inskaffade precis en lite Toyota celica jag tänkte testa som ban bil. Har servat upp den och tänkte att den ska bli min instegs bil till köra på bana.

Tänkte vänta till efter vintern men suget är stort och kan va bra att känna lite på bilen nu och sedan uppgradera det som behövs under vintern.

Min fråga är hur jag går till vägas. Vilken försäkring samt hur anmäler man sig till en bankörning. Ser i kalendern att ring knutstorp har något för gatbil. Jag antar att det är banträff som gäller? Finns även långlopp? (Vad är det) haha

Passar bra för om bilen skulle bli oförmögen att ta mig hem har jag vänner i ett samhälle 5km bort.

All hjälp är tacksam

_________________
Jimmie Nilsson
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Att tänka på vid bankörning med bruksbilen?
2 besök senaste veckan (15901 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande