Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tipps på racingserie för nybörjare / företagsteam
3066 besök totalt
HP
Gbg
Här sen Feb 2006
Inlägg: 53


Trådstartare
Vi är ett gäng arbetskambrater som börjat fundera på att prova på att köra någon enklare racing serie.
Vi får nog även ett litet stöd från företaget.

Jag söker förslag på vad för serie / tävling som kan vara lämplig!

Det skall vara en enkel klass, Man skall kunna åka med en bil som är i stort sett orginal. Max 4 -5 tävlingar under säsongen.
Det bör va ngt där 3 - 4 personer kan turas om att köra, tex långlopp. Vissa av oss har aldrig kört på bana innan.
Budget för färdigbyggd bil blir nog 30 - 50 000 kr max.

Det finns ju ngt som heter 5 papps cuppen, har också hört talas om ngn privatserie på anderstorp och kinnekulle.
ERF ? SLC ? vad finns för klasser där? finns fler privata standardvagnscupper el ?
Tänken är att åka nästa år. Så kom gärna med förslag på vad som kan va lämpligt att börja med!

_________________
Henrik Petersson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



HP skrev:
Vi är ett gäng arbetskambrater som börjat fundera på att prova på att köra någon enklare racing serie.
Vi får nog även ett litet stöd från företaget.

Jag söker förslag på vad för serie / tävling som kan vara lämplig!

Det skall vara en enkel klass, Man skall kunna åka med en bil som är i stort sett orginal. Max 4 -5 tävlingar under säsongen.
Det bör va ngt där 3 - 4 personer kan turas om att köra, tex långlopp. Vissa av oss har aldrig kört på bana innan.
Budget för färdigbyggd bil blir nog 30 - 50 000 kr max.

Det finns ju ngt som heter 5 papps cuppen, har också hört talas om ngn privatserie på anderstorp och kinnekulle.
ERF ? SLC ? vad finns för klasser där? finns fler privata standardvagnscupper el ?


Våran 5papp+ klass passar rätt perfekt in där.... slå mig en signal på 0708 800 695 så hjälper jag gärna till med mer info och även råd och tips om hur ni startar upp teamet bäst....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Hej Henrik,

Vi har gjort precis samma sak, ett antal arbetskamrater på Caran (numera Semcon) som tillsammans drev en bil i ERCup:
http://www.ercup.se

Enligt min mening är det den bästa långloppsserien i Sverige för tillfället där alla kör i samma klass, det brukar vara 30-35 startande, och man kör på de flesta svenska banor: Knutstorp, Falkenberg, Anderstorp, Sturup, Kinnekulle (tror de även jobbar på att köra Gelleråsen). Serien drivs dessutom gemensamt av teamen vilket betyder att man kan påverka tex reglemente och kalender på ett enkelt sätt.

Jag var teamchef/förare i vårt team 01-08 så jag har bra koll på kostnader för att driva en bil i denna serie. Vi hade dessutom en väldigt begränsad budget så man får komma på sätt att hålla ner kostnaderna. Teamet var öppet för alla medarbetare på Caran/Semcon i Göteborg och om man var med och skruvade på bilen under vintern fick man köra racing under sommaren. Vi hade varje år några nya teammedlemmar som aldrig kört på bana tidigare.

Hör av dig om du är intresserad av att veta mer angående budget.
Jag har dessutom en perfekt bil till salu för ett team som erat: Bra tillförlitlighet så man får köra mycket, lättmekat med många standarddelar som är lätta att få tag på till bra pris. Men samtidigt konkurrenskraftig med rätt strategi och duktiga förare:

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=68516

I den annonsen står även en del angående den totala budgeten inkl transport mm.
Beroende på vilken nivå man vill lägga sig på samt vilken serie man ska köra så kan man naturligtvis påverka den summan.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Jocke K
Falkenberg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 648



Kolla på BMC motorsport.com vi har även en flik här på rejsa.nu

Det är en kul serie med bränsle begränsning som gör att man kan hålla ner kostnaderna men ändå åka fort

om ni e sugna på att titta o snacka vidare så åker vi Sturup 10/9

Mvh Joakim
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 252



Ni är mycket välkomna till NSHC (Karlskoga Motorförening)
NSHC är en lågkostnads serie med hög kvalitet på arrangemangen.
det körs klasser med fri bensin samt 1 klass med bränslebegränsning
trots den låga kostnaderna så åker vi ganska fort, tex helgens race på kinnekulle hadde en snittfart på 130km/h
och bästa varvtid 1.05.2
Vi kör nästa tävling på gelleråsenbanan i Karlskoga söndag 11/9 besök oss gärna.
Vill ni ha mer information ring gärna mig Tommy 0708-121651
eller Roy Stubberud 0703-148875 så ska vi försöka att besvara era frågor.

MVH Tommy Karlsson Team 33

_________________
Tommy Karlsson
Citera
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 203



Lyfter denna tråden lite.

Har kört banträffar till och från i några år men vill ha ut nåt mer av körningen och därför lockar att börja tävla mer.
Körde skrotbils rejs i helgen och var ju helt underbart att få "kriga" till sig placeringar.
Vill ha tips på nån bra enklare serie och gärna "billig". Liknande Miata cup standard klassen men utan att behöva köpa miata....
Time attack lockar inte.
Har en 318ti med uppgraderad väghållning nu som jag helst vill använda isf om det räcker med bur och mindre kompletteringar.

_________________
Tobias Gunnarsson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



TGR skrev:
Lyfter denna tråden lite.

Har kört banträffar till och från i några år men vill ha ut nåt mer av körningen och därför lockar att börja tävla mer.
Körde skrotbils rejs i helgen och var ju helt underbart att få "kriga" till sig placeringar.
Vill ha tips på nån bra enklare serie och gärna "billig". Liknande Miata cup standard klassen men utan att behöva köpa miata....
Time attack lockar inte.
Har en 318ti med uppgraderad väghållning nu som jag helst vill använda isf om det räcker med bur och mindre kompletteringar.


fortsätt i Race4fun.... tror dom kommer utveckla konceptet till mer än skrotbil snart kanske

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Allmänt banåkaforum
Tipps på racingserie för nybörjare / företagsteam
3066 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande