Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i E36 -97 SDC5000
2 besök senaste veckan (6924 totalt)
Feke40
Luleå
Här sen Mar 2007
Inlägg: 14


Trådstartare
LA¤gger ut vA¥r tA¤vlingsbil som i och fA¶r sig inte A¤r ett nytt projekt utan som vi tA¤vlat med i 3 sA¤songer.
Det A¤r en 320i -97 som vi byggt efter SDC5000 lA¥ngloppsreglemente och som vi vann hela serien med 2016.


Vad A¤r dA¥ gjort...?

Som sagt sA¥ har vi ju reglementet fA¶r SDC5000 att hA¥lla oss till vilket gA¶r att nA¥gon trimning eller brutal lA¤ttning inte A¤r gjord.

- Karossen rensad pA¥ allt som sitter lA¶st.
- Igensvetsad taklucka.
- Svetsad bur enligt Folkrace reglemente.
- Powerflex Black Series bussningar i alla infA¤stningar.
- Polyuretan motorkuddar.
- Polyuretan vA¤xellA¥dsbussningar.
- Hembyggt shortshift med stum montering och lA¥ng spak.
- M3 front
- Pagid RS29 belA¤gg.
- StA¥lomspunna bromsslangar.
- Tar-Ox G88 Skivor
- Bortplockade bromsskA¶ldar och slangar in fA¶r bA¤ttre kylning.
- H&R Grupp G fjA¤drar 120N/mm 160N/mm.
- Bilstein Clubsport kortade och omschimsade dA¤mpare.
- M3 fjäderbenslagringar.
- Original 325 krA¤ngare bak.
- 100 cells racekat och hembyggt 2,5" system.
- Sparco RA¶ramsstol.
- Schrott 6-punkts lA¥ngloppsbA¤lte.
- Sparco mockaratt 65mm
- Jamex Alu pedaler och fotstA¶d.
- 8,5x18 ET10 BBS RX209
- Yokohama Advan Neova AD08R 225/40-18
- Jamex Fjäderbensstag.
- Green Cotton öppet filter.
- Volvo 940 kylare med Volvo 240 expansionskärl.
- Bortplockad antispinn och ABS.
- Litet lätt batteri flyttat till reservhjulsbaljan.


1150kg plus förare.

_________________
Fredrik Jansson
Audi A4 Avant Q -19
Porsche 997 C4S
BMW 320i E36 -97
Citera
Feke40
Luleå
Här sen Mar 2007
Inlägg: 14


Trådstartare
Lite byggbilder.....
















_________________
Fredrik Jansson
Audi A4 Avant Q -19
Porsche 997 C4S
BMW 320i E36 -97
Citera
Feke40
Luleå
Här sen Mar 2007
Inlägg: 14


Trådstartare
Ett klipp från en tävling 2016

https://youtu.be/zcAUGvFrzuQ

_________________
Fredrik Jansson
Audi A4 Avant Q -19
Porsche 997 C4S
BMW 320i E36 -97
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Kör ni SDC5000 med den i år också? Grattis till segern

_________________
Magnus Thomé
Citera
Feke40
Luleå
Här sen Mar 2007
Inlägg: 14


Trådstartare
Jajjemän Magnus...den går även iår....
Dock med alla dekaler i Guld istället för silver som en reminder åt de andra vem som trots allt vann ifjol....

_________________
Fredrik Jansson
Audi A4 Avant Q -19
Porsche 997 C4S
BMW 320i E36 -97
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Hahaha thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Feke40
Luleå
Här sen Mar 2007
Inlägg: 14


Trådstartare
Race 1 170520

Lördag den 20/5 var det då dags för det första racet I SDC 5000 2017. Vi kom till racet med en testdag i bakfickan vilket var aningen lite med tanke på att årets bansträckning var helt ny och både underlag och förarbyten var oprövade för säsongen. Dessutom kör vi i år på helt nya däck från Yokohama som vi inte testat förutom det test som gjordes i +3 grader under en kort testdag. Ett stort tack till Däckia i Luleå som sponsrar med däck 2017. Vi hade försökt hitta rätt däcktryck under vår testdag men det var svårt pga den låga temperaturen i asfalten. Vi har till 2017 uppgraderat bilen med som tidigare nämts nya däck från Yokohama och även gått upp i storlek på fälgarna till 18" för att få lägre profil och bättre styrrespons i bilen. Som pricken över I:et har vi också stripat om bilen med dekaler i guld i och med att vi stod som slutsegrare 2016. Ett jättestort tack till Joppe på Fyrkantens Skylt & Reklam som har gjort ett suveränt jobb med bilen. Vi har redan vunnit skönhetstävlingen för året tack vare honom.
I racet startade vi i sjätte startruta och Fredrik J som tog första passet och därmed startade fick till en kanonstart där han plockade tre placeringar innan första kurvan. Efter ett varv låg han tvåa och efter ytterligare ett par kurvor ledde vi racet. Ett långlopp vinns naturligtvis inte efter ett varv men de var ett betyg på vår bil och setup med nya däck och fälgar. Efter åtta varv hade Fredrik byggt upp en trygg ledning på ett halvt varv och bilen gick som ett skott. Trots ett misstag och efterföljande stop and go behöll vi ledningen till första bytet. Fredrik Melander gick ut och pga vår akilleshäl som är bytena där vi av säkerhetsskäl kör med 6-punktsbälte, tappade ett par placeringar gjorde han ett starkt stint där han efter en försiktig start fick upp ett fint tempo och knappade in på 2:an och 3:an allt eftersom. Efter ännu ett byte som gick aningen bättre gick Christer ut och fick efter en, även där, försiktig start upp tempot ordentligt. En liten miss vid en omkörning slutade lyckligt och han kunde köra upp oss till en tredje placering efter Team 4sign och Forsman Motorsport. Våra byten gick bättre och bättre och Christer lämnade över till Mats som gick ut med behållen tredjeplats och började jaga ledarbilarna. Mats är känd för sitt lugn och gjorde inga misstag utan plockade sekund för sekund och kunde till slut byta som tvåa i racet. Fredrik J hoppade in och gick ut i ett ursinnigt tempo allt för att jaga ikapp 4sign och överta ledningen. Det var under detta stint som han även presterade racets snabbaste varvtid, 1.47.664. Många varvningar och passeringar av långsammare team gjorde körningen svårare och det var i en av dessa varvningar som olyckan var framme. Fredrik tog ett felaktigt beslut och skulle passera ett långsammare team på insidan utan att ha försäkrat sig om att de hade sett honom. När Fredrik var uppe i höjd med förardörren svängde de in mot apex och smällen var ett faktum. Det var inte mycket att göra utan bilen touchade sidan på den insvängande och klippte sedan en av de vattentunnor som begränsar banan på vissa ställen. Tunnan gjorde pinan kort och mosade både front och kyl vilket gjorde det slutkört för denna gång för Team Mayflower. Teamet var mycket besvikna och fick dessvärre packa ihop utan någon topplacering i detta race. Endast 47 varv hans med innan smällen och det gjorde att teamet slutade på en 15 plats av 18 bilar. Man fick ändå med sig 6 poäng och om det är någon tröst får det sämsta resultatet räknas bort i slutställningen i slutet av säsongen. Nu tar vi nya tag och siktar på nästa race som körs lördag den 3 juni.
Väl mött då!
Mvh
Team Mayflower Racing






_________________
Fredrik Jansson
Audi A4 Avant Q -19
Porsche 997 C4S
BMW 320i E36 -97
Citera
Feke40
Luleå
Här sen Mar 2007
Inlägg: 14


Trådstartare
Race 2 170603

Då var det dags igen för Race 2 i långloppserien som vi åker. Lördag 3/6 så drog vi till Fällfors med nyrepad och fräsch bil. Efter förra racet och kraschen som vi då tyvärr fick avsluta med så fanns en del att reparera på bilen. Front, kylare, fläkt samt en del riktningsarbete på både golv och skärmar. En hjulinställning ordnade Marcus på Euromaster i Luleå i sista sekund dagen före race, stort tack Marcus. Vi fick även nya dekaler så det är på sin plats med ett jättetack till Joppe på Fyrkantens Gravyr & Reklam som ordnade det på ett kick. Tyvärr ordnade han också en ny dekal som helt plötsligt satt på vår baklucka och verkade syfta på någons misstag från förra racet.. 😊
Vi startade denna gången i tredje startruta tack vare, eller kanske på grund av att vi bröt förra racet. Vi kör i serien med omvänd startordning och de som varit med och kommit sist får starta först osv. Christer gick ut först och var den som skulle försöka ta starten. Han gjorde ett bra jobb och förvaltade startrutan väl och vi kom iväg som tredje bil och höll platsen stadigt. Han fick en knuff i ingången till chikanen och kjolen lossnade men det var inget som störde vår körning i stort. Efter byte till Mats så tappade vi några placeringar bara på grund av att vi är de enda som kör med 6-punktsbälte. Vi behöver träna mer på byten för att få upp den riktiga speeden där för då är vi med utan att förlora tid i depån. Mats körde som vanligt mycket stabilt och kunde knappa in de vi förlorat i bytet. Vi låg på en fjärde plats men tog oss stadigt närmare de övriga framför oss.
Bytet till Fredrik gick hyfsat smärtfritt och vi tappade endast lite mark till de övriga. I fältet. Fredrik gjorde en stark insats och knappade in på ledningen så vi låg nu tvåa efter 4sign. Bytet sinkades av att den tidigare lossnade bakkjolen nu fick åtgärdas och efter lite silvertape så skulle den nog klara sig racet ut. Fredrik Melander hoppade in och gjorde en av sina bästa körningar någonsin och plockade hem de vi förlorat i bytet, han satte teamets näst bästa varvtid och kom in helnöjd. Nu låg vi på tredje plats med två Oplar framför oss. Team 4sign och Team Skelleftereklam. Vi hade ett långt härligt race med dessa och tyvärr fick den ena Opeln problem och gick i depå för rep. Racet löpte på fint och vi höll oss topp 3 under hela tiden. Efter Opeln med Team Skelleftereklam fick kasta in handduken så var det vi och 4sign med sin Opel Astra GSi som hade ett stort försprång till trean. Under ett av våra stint med Fredrik Melander i bilen blev vi osäkra på hur många varv vi hade kört. Enligt regelboken måst vi byta var tionde varv annars straffas vi med 20sek stop and go. Vi valde att åka ett varv till vilket var felaktigt och vi hade åkt ett varv för mycket. Som tur var hade ledarna 4sign tittat på oss och gjorde även de samma misstag.
Vi hade nu så stor lucka till tredje plats så ett stop and go äventyrade inte vår position neråt. Efter ytterligare ett par byten hade vi tyvärr tappat lite mark till ledarbilen och låg 15sek efter. Chrille och Mats körde på bra för att ta igen de i depån förlorade sekunderna och vi hade en lucka på 13sek när Fredrik Jansson gick ut på sitt stint. Enligt beräkningarna kunde detta bli det sista stintet i racet med möjlighet för Fredrik att ta målflagg. Han gick ut med sikte på Opeln som låg först och gjorde allt vad han kunde för att ta ikapp. Han tog in mer och mer och det såg ut som att detta kunde bli en strid in på mållinjen. När stintet började närma sig slutet insåg vi att vi måste göra ett byte till, skulle Fredrik hinna ikapp innan vi gick i depå det var frågan. På näst sista varvet satte han racets snabbaste varvtid med 1.42.704 och han upp ledarbilen i infarten till depån. Nu gällde det att göra ett grymt snabbt förarbyte. Fredrik kastade sig ur bilen och Fredrik Melander slängde sig in och satte iväg ut ur depån. Team 4sign hann ut framför nosen på honom och när de båda accade ut ur depån flaggades de av och vi slutade på en hedervärd andra plats.
Ett stort tack till våra sponsorer, Däckia Luleå, Fyrkantens Gravyr & Reklam, H&R, Bilstein, Forza, Euromaster Luleå,
Mvh
Team Mayflower Racing
Fredrik Jansson, Fredrik Melander, Christer Strömberg, Mats Loggert







_________________
Fredrik Jansson
Audi A4 Avant Q -19
Porsche 997 C4S
BMW 320i E36 -97
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

thumbs up

Ser ut att vara ett shysst startfält

_________________
Magnus Thomé
Citera
Feke40
Luleå
Här sen Mar 2007
Inlägg: 14


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
thumbs up

Ser ut att vara ett shysst startfält


Ja det är det faktiskt, vi ligger på knappa 20 startande och har väl varit 25 som mest. Vi vill gärna att fler kommer och är med, bara roligare med större startfält.

_________________
Fredrik Jansson
Audi A4 Avant Q -19
Porsche 997 C4S
BMW 320i E36 -97
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag hade ju missat den här tråden! Kul att läsa om rejsen ur ett annat teams perspektiv också.

Vi kör finalen på lördag :-)

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Feke40
Luleå
Här sen Mar 2007
Inlägg: 14


Trådstartare
Racerapport SDC 5000 Mayflower Racing
Race 3 170819

Då var det dags för Race 3 i SDC5000 för Mayflower Racing. Lördag 19/8 åkte vi till Fällfors för att ta nya fräscha poäng och försöka knappa in på täten i totalen.
Bilen hade fått en översyn och det kändes bra inför det tredje loppet där vi verkligen behövde alla poäng vi kunde få. Banan var blöt efter nattens regn men det såg ut som om det kunde torka upp under racets gång.
Vi startade på näst sista ruta i och med den omvända startordningen och hade Team 4sign bredvid oss. Fredrik Melander hade lotten att gå ut som förste man och gjorde en lugn start allt för att undvika sammanstötningar under de första varven. Allt eftersom stintet gick tog Melader in mer och mer på täten och växlade över till Chrille som fick förmånen att åka ut i torrt spår. Han utnyttjade det perfekt och däcken fick upp temp vilket gjorde att Chrille plockade placeringar.
Våra byten har förbättrats under säsongen och vi blir inte efter så mycket pga vårt 6-punktsbälte. Efter några varv var Chrille uppe på topp fem och jagade frenetiskt efter toppteamen.
Vi kunde byta som 5:a och Mats gick ut för sitt stint. Han gjorde inga misstag under de första varven och körde lugnt och snabbt upp oss till en tredje plats.
En liten Touch på en tunna på sista varvet resulterade i ett 30sek stop and go som Fredrik J fick ta efter sitt första varv.
Vid växlingen till Fredrik gjorde vi vår för säsongen bästa förarbyte. Vi plockade ytterligare en placering och gick nu ut som 2:a med endast Opeln som 4sign rattade framför oss. Fredrik J lade in högsta växeln och började jaga Opeln men fick efter ett varv gå in för stop and go. När Fredrik sen åkte ut igen rasade tyvärr bakaxeln och han fick snällt rulla åt sidan med en bil som inte längre drev sig själv framåt. 30 000mil och de sista 4åren på en racerbana hade gjort sitt. Riktigt surt för oss som redan hade ett brutet race. Vi får räkna bort det sämsta resultatet av fem när säsongen är slut men nu hade vi redan en bruten tävling med låga poäng. Det innebär att vi dessvärre inte kan försvara titeln från ifjol.
Vi har redan jagat fram en ny bakaxel och den sitter redan på plats allt för att få avsluta serien med flaggan i topp och så många poäng som det är möjligt. Återkommer till det i nästa racerapport.


Ett stort tack till våra sponsorer, Däckia Luleå, Fyrkantens Gravyr & Reklam, H&R, Bilstein, Forza, Euromaster Luleå,
Mvh
Team Mayflower Racing








_________________
Fredrik Jansson
Audi A4 Avant Q -19
Porsche 997 C4S
BMW 320i E36 -97
Citera
Feke40
Luleå
Här sen Mar 2007
Inlägg: 14


Trådstartare
Äntligen dags för fjärde deltävlingen i SDC5000 för året. Som vi dessvärre fick erkänna redan efter förra racet så har vi inte någon chans på totalsegern pga. våra två brutna lopp. Vi kämpar däremot hårt för att slutföra säsongen på allra bästa sätt.
Till deltävling 3 hade vi tyvärr förarbortfall i form av Christer och Mats som fått förhinder till denna tävling. Ingen skada skedd då vi lyckats värva två unga talanger till dagens Race. Albin Jansson 17år med ett förflutet i Norrlandscupen i Karting samt Jonathan Melander 16år som också tävlat mycket framgångsrikt inom Kartingen. Dessa båda kom med ett SDC5000 race i ryggen då de hade deltagit med en Audi 80 i Team Paydrivers i race 3 där de båda gett ett mycket stabilt intryck och tog Audin i mål på en hedrande 10 plats.
Fredrik J startade Racet i andra ruta och planen var att försöka bygga upp ett bra försprång till övriga fältet innan vi släppte ut juniorerna. Allt för att de skulle hinna bli varma i kläderna och köra in sig på bilen innan det blev för mycket trafik. Allt gick enligt planen och Fredrik hakade på den sjukt snabba och lätta Opel Kadetten som Skellefteå Reklam efter många race med problem nu fått ordentlig fart på. Tempot var högt och Opeln med Mayflower hack i häl ökade försprånget till de övriga med ett par sekunder per varv. Dagens snabbaste varvtid 1.41.005 sattes också av oss under denna första stint.
Efter första stintet gick vi in i depå och Fredrik Melander hoppade in för sitt första byte. Han gick ut som 2:a och gjorde inga misstag utan höll sig till vår strategiska plan. Tempot lugnades ner en aning och ställningarna höll sig även om vi tappat en del i vårt byte. När Jonathan hoppade in hade vi en tredje plats efter att vi tappat en del i vårt byte. Jonathan gick ut lugnt och säkert och ökade takten för varje varv som gick.
Efter bara 5 varv hade han andra tid i teamet och var snabbare än Melander Senior. Han gjorde ett mycket bra stint och kom in som 4:a. Albin hoppade in och gick ut på sitt första stint i helt ny bil. Han började även han lugnt men det tog inte många varv så var även han snabb och lade sig på tider jämna med Jonathan.
Mot slutet av stintet hände dock det som inte fick hända, växelspaken gick av och där satt Albin i bilen med spaken i handen och friläge på bilen. Bilen bärgades in i depån och vi petade i 4:an och tänkte nu får det bära eller brista i mål ska vi. Fredrik J hoppade i bilen och resten av gänget puttade för allt vad de var värda och med lite slir kom han iväg. Vi fullföljde racet på 4:ans växel och det gick faktiskt att åka relativt snabbt trots detta. Vi klarade av att ligga på varvtider mellan 1.44 och 1.46 vilket gjorde att vi landade på en helt ok 10:e plats. Med alla växlar hela hade vi stått på pallen det ser vi på de tider som alla i teamet presterade. Nu bara finalen kvar, återkommer till den i nästa rapport.
Ett stort tack till våra sponsorer, Däckia Luleå, Fyrkantens Gravyr & Reklam, H&R, Bilstein, Forza, Euromaster Luleå,
Mvh
Team Mayflower Racing







_________________
Fredrik Jansson
Audi A4 Avant Q -19
Porsche 997 C4S
BMW 320i E36 -97
Citera
Feke40
Luleå
Här sen Mar 2007
Inlägg: 14


Trådstartare

_________________
Fredrik Jansson
Audi A4 Avant Q -19
Porsche 997 C4S
BMW 320i E36 -97
Citera
Feke40
Luleå
Här sen Mar 2007
Inlägg: 14


Trådstartare
Så var det då dags för final i SDC5000 2017. Som vi tidigare konstaterat fanns ingen chans längre att försvara vår titel från 2016. Vi hade två race som vi brutit vilket gett oss alldeles för få poäng för att kunna vara med i absoluta toppen, detta trots att vi får räkna bort det sämsta av racen. När man ser på säsongen så här i efterhand så gäller det som vanligt att hålla en jämn hög nivå för att vara med i slutstriden om titeln.
Vi kom till ett regnigt Fällfors med endast några få plusgrader på termometern som väntat bjöd på en bana med dåligt fäste. Mats startade och vi hade 10 ruta på griden efter vår förra tävling med halva racet på 4: ans växel.
Mats startade mycket bra och plockade ett par positioner under hans första stint och åkte förvånansvärt fort i det såphala underlag som rådde. Efter ett för oss snabbt byte gick Fredrik ut och jagade de framförvarande och hade en fight med Björnligans BMW E46 om en placering högre upp i listan.
Fredrik klagade även han på bilen och att den understyrde i vätan. Han lyckade trots detta tillsammans med Björnligan plocka ytterligare några placeringar så vi närmade oss toppen i racet.
Chrille bytte in som nummer tre och gjorde inte heller han några misstag. Han jobbade sig upp i fältet och vi låg nu efter halva racet på en hyfsat stabil femteplats.
Melander hoppade in och gjorde en stabil insats. Inga missar utav honom och han höll vår femte plats under hela stintet.
I de kommande stinten låg vi och jagade och fick under ett pass på halvt upptorkande bana till racets snabbaste varv 1.42.365 på varv 59 av 119 innan regnet kom och förstörde de fäste som börjat komma. Vi kunde inte riktigt komma till skott i det hala underlag som rådde och vi hade häng på trean och fyran i slutet men tempot som vi brukar kunna hålla fanns inte riktigt idag. Då vi normalt sett med torr bana brukar kunna köra upp oss en hel del och definitivt fightas om pallplats fanns inte möjligheten till det med dessa omständigheter. Vissa partier på banan var riktigt hala och det visade sig att vår setup var på tok för hård vilket gav oss en hopplöst understyrd bil i vätan.
Vår chassiingenjör får ta på sig stor del av detta och det finns en del att fundera på till nästa säsong. Vi slutade på en helt ok 4:e plats i racet vilket vi får vara nöjda med. Det gav en total 7:e plats i serien vilket vi däremot inte alls är nöjda med eftersom vår målsättning låg på att försvara vår titel. Vi tittar framåt och inväntar nästa år som troligtvis bär med sig ett nytt reglemente.

Vi vill med detta passa på att tacka våra sponsorer som ställt upp i år, Kurt på Däckia Luleå som ställt upp med däck, Joppe på Fyrkantens Gravyr & Reklam som fixat gulddekaler på bilen, H&R, Bilstein, Pagid och Forza som ordnat grymma belägg som faktiskt räcker nästan hela säsongen, samt Magnus, Marcus, Kenny och Jocke på Euromaster Luleå som fixat hjulvinklar på beställning..
Ett stort tack till er och på återseende 2018
Team Mayflower Racing
Fredrik Jansson, Fredrik Melander, Christer Strömberg, Mats Loggert







_________________
Fredrik Jansson
Audi A4 Avant Q -19
Porsche 997 C4S
BMW 320i E36 -97
Citera
chrix74
Alingsås
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1063



Kul läsning.
Tråkigt med strul, men ni verkar snabba när allt funkar..
Lycka till nästa säsong..

_________________
Christian Carlsson

http://www.nogg.se/christianracing
http://gtr.forum24.se/gtr.html
Porsche 944 3,0 16v
pcs#14958
Citera
Feke40
Luleå
Här sen Mar 2007
Inlägg: 14


Trådstartare
chrix74 skrev:
Kul läsning.
Tråkigt med strul, men ni verkar snabba när allt funkar..
Lycka till nästa säsong..


Tack för det Christian...
När det funkar har vi en riktigt snabb och lättkörd bil som trots sin "höga" vikt är riktigt konkurrenskraftig.

_________________
Fredrik Jansson
Audi A4 Avant Q -19
Porsche 997 C4S
BMW 320i E36 -97
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW 320i E36 -97 SDC5000
2 besök senaste veckan (6924 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande