Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 36, 37, 38   >>
56 besök senaste veckan (218529 totalt)
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Pontus Fyhr skrev:
cat7even skrev:
Ser bra ut
Jobbat med geo eller bara förarträning!
Ser ut att vara betydligt mindre understyrning nu jmf med tidigare filmer


Ingen setup-förändring, bara börjar bli van vid vad bilen gör och kör med mer förtroende.

Jag märkte av skillnaden beroende på attack på SSM kval/race kontra publikkörningen, om man kör "publiktempo" och rullar in i kurvorna så är den lite milt understyrd, men går man "hårt in" med lite broms kvar så styr den in väldigt fint.

Ytterligare kan nog bero på hur fort man styr (faktisk rattvridar-frekvens), jag tror jag vrider in ganska långsamt, i alla fall nu när det var blött och det sitter kvar, och väntar på att bilen svarar på det. Men det leder också till att jag smyger in lite tidigt ibland i kurvorna (tack Oskar), något att fila på till nästa år.

AAAHH
Har problem med att elisen understyr kanske måste bli mer new school istf old school ( Old school= brake, off brake stabilize turn in. accelarate as early as poosible..) New school turn in under brake carry speed accelarate out?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
Jag tror new school kan vara något att testa Johan!

Nu är den vaskad, mestadels putsad och avdekalifierad:


Samt avställd för vintern

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Pontus Fyhr skrev:
Samt avställd för vintern


Va? vaffödedå

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
Dennis Kullman skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Samt avställd för vintern


Va? vaffödedå


Något om att säsongen (KM I alla fall) är slut, besiktningsperiod går ut, med tanke på de ändrade besiktningsperiod-reglerna tänkte jag fixa det på våren.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379



Pontus Fyhr skrev:
Dennis Kullman skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Samt avställd för vintern


Va? vaffödedå


Något om att säsongen (KM I alla fall) är slut, besiktningsperiod går ut, med tanke på de ändrade besiktningsperiod-reglerna tänkte jag fixa det på våren.

Ändrade regler? Det har jag missat...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
Dennis Kullman skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Dennis Kullman skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Samt avställd för vintern


Va? vaffödedå


Något om att säsongen (KM I alla fall) är slut, besiktningsperiod går ut, med tanke på de ändrade besiktningsperiod-reglerna tänkte jag fixa det på våren.

Ändrade regler? Det har jag missat...


Det var visst inte förrän 20e maj, drygt som fan: https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsbesiktning/ny . . . .

_________________
Pontus Fyhr
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Pontus Fyhr skrev:
Dennis Kullman skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Dennis Kullman skrev:
Pontus Fyhr skrev:
Samt avställd för vintern


Va? vaffödedå


Något om att säsongen (KM I alla fall) är slut, besiktningsperiod går ut, med tanke på de ändrade besiktningsperiod-reglerna tänkte jag fixa det på våren.

Ändrade regler? Det har jag missat...


Det var visst inte förrän 20e maj, drygt som fan: https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsbesiktning/ny . . . .

Fegis brukar besiktiga i December

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
Jag är avundsjuk på Simons nya fina ratt:



Så det kanske är läge att köpa en ny till Lotusen och samtidigt passa på att flytta den ytterligare någon hårsmån närmre, då den tidigare flytten korrelerade bra med lägre varvtider är det väl läge att se om någon mättnadsgräns finns eller inte.

Har ni något tips på rattar som passar bra i Eliser? Kanske lite djupare än Simons, clean design likt ovan premieras. Eller kanske en full retro trä moto-lita?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 247



Pontus Fyhr skrev:
Jag är avundsjuk på Simons nya fina ratt:

Så det kanske är läge att köpa en ny till Lotusen och samtidigt passa på att flytta den ytterligare någon hårsmån närmre, då den tidigare flytten korrelerade bra med lägre varvtider är det väl läge att se om någon mättnadsgräns finns eller inte.

Har ni något tips på rattar som passar bra i Eliser? Kanske lite djupare än Simons, clean design likt ovan premieras. Eller kanske en full retro trä moto-lita?


Jag sneglar lite på denna:
http://www.speeding.nu/p/interior/rattar/qsp-rattar/qsp-300-flat.html

Ser schysst ut och bra pris också. 300mm känns lagom iallafall i min s2a
Vill du ha en orginalare (s2ans) så kan jag sälja min, den är i nyskick

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Verkligen kul utveckling thumbs up . Skönt att jag inte ska köra C och det påminner mig att det snart är dags igen . Har herrn några andra roliga planer för att bli snabbare ?

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
Otto Leffler skrev:


Jag sneglar lite på denna:
http://www.speeding.nu/p/interior/rattar/qsp-rattar/qsp-300-flat.html

Ser schysst ut och bra pris också. 300mm känns lagom iallafall i min s2a


Bra tips, verkligen reko pris! Jag behöver göra en mockup, original ska vara 320 med lite centrumoffset, det känns rätt lagom för mig tror jag. Vill inte tappa någon "input hastighet"

Eddie Varvstopp skrev:
Verkligen kul utveckling thumbs up . Skönt att jag inte ska köra C och det påminner mig att det snart är dags igen . Har herrn några andra roliga planer för att bli snabbare ?


Come play with us, forever and ever and ever!

Inga direkta planer, lite mer camber bak, vända bakdäcken. Får se om jag hinner bygga (eller köpa?) lite reglementesenlig splitter och dylikt.

På längre sikt har jag har köpt mig en extra baklucka med för eventuellt ving-montage, som kunde vara ett kul experiment i Roadsport B / nån TA klass eller så.

Byta stol och montera in A-frame istf harness bar med, any day now....

Annars mest sugen på att göra klart min accelerometer/gyro/gps logger för bättre analyser av vad man bör och inte bör göra. Ta lite mer hjälp av Oskar och Alex i kurvorna efter idioten, kanske upp och köra andra banor...?

Knutstorp är dock en favorit, under 1.10 nästa år!


Varv 3 i racet var på gång att bli riktigt bra, men lite väl mycket speed in över bäcken på lite kalla däck som resulterade i ett litet litet kast (här: https://www.youtube.com/watch?v=IKa3sAQ6A2E&t=2m35s) annars fanns det ett par tior till på PB't. Annars var det extra speed över krönet mot SSM (121 km/h vmin mot 115), samt den kallare luften som ger bättre flås på rakan som gjorde mycket.

Vmin i t1 är 79, det går nog ta sig upp över 80 vilket borde göra en del, bäcken är rätt bra med 82.5. Men utgång idioten och frammåt är nog där de dramatiska förbättringarna finns. Jag kommer behöva växla till 3an någonstans och jag vet inte riktigt var.

Full fart i garaget enl. bloggen (eddievarvstopp.tk)! Du får rådfråga Victor (https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=110460) om stripedesign! Det kan vara dags för en garageträff i Flädietraken snart?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Loggning is da shit thumbs up Med sub 1:10 i sikte så ska du klart köra C, det blir nog inte roligare än så .


För egen del så är det som jag sagt tidigare, 10 år i C får räcka och nu lockar slicks . Men 2018 skall jag vara med på startplattan i KM .
Får nog ta och uppdatera lite här också nu när du påminner och helt klart får vi träffas

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2365



Pontus Fyhr skrev:
Jag är avundsjuk på Simons nya fina ratt:



Så det kanske är läge att köpa en ny till Lotusen och samtidigt passa på att flytta den ytterligare någon hårsmån närmre, då den tidigare flytten korrelerade bra med lägre varvtider är det väl läge att se om någon mättnadsgräns finns eller inte.

Har ni något tips på rattar som passar bra i Eliser? Kanske lite djupare än Simons, clean design likt ovan premieras. Eller kanske en full retro trä moto-lita?

Snap off med extra rattar is da shit
Har en retro stål mountney läderatt m tillhörande växelspaksknopp för gata, räserratt och knopp för bana.

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
Det är mörkt i garaget och händer inget.



Inte för det behövs, i pollen för ett par veckor sedan valde jag "Justera däcktrycket och köra", hur sant det blir får vi se.

Men tillbaks till ett kärt gammalt ämne, jag behöver fälgar. De lånade jag kör på nu finns att köpa på Eliseparts för 700£, väl fungerande men tråkigt. Jag överväger om det går att beställa något från Force Racing (http://www.force-racing.co.uk/wheels/force-racing-16-wheels/product/16-three-piece-modular-wheels/), ni som har kört på liknande på sjuor eller miator eller annat, hur är er upplevelse? Styva nog? Håller för bankörning?

_________________
Pontus Fyhr
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10612



Pontus Fyhr skrev:
Det är mörkt i garaget och händer inget.



Inte för det behövs, i pollen för ett par veckor sedan valde jag "Justera däcktrycket och köra", hur sant det blir får vi se.

Men tillbaks till ett kärt gammalt ämne, jag behöver fälgar. De lånade jag kör på nu finns att köpa på Eliseparts för 700£, väl fungerande men tråkigt. Jag överväger om det går att beställa något från Force Racing (http://www.force-racing.co.uk/wheels/force-racing-16-wheels/product/16-three-piece-modular-wheels/), ni som har kört på liknande på sjuor eller miator eller annat, hur är er upplevelse? Styva nog? Håller för bankörning?


Hjulen du har är ju egentligen både billiga och bra, men förstår hur du tänker.

Compomotive MO ser helfett ut på Elisen. Finns i bra bredder och ET. Men de är aningens tunga, enligt vad jag hört.

Köpa lösa fälgbanor och vattenskära, fräsa, svarva fram egna centrum vore fränast. Men mycket jobb och definitivt inte billigare än en färdig lösning.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
DJ skrev:

Hjulen du har är ju egentligen både billiga och bra, men förstår hur du tänker.

Compomotive MO ser helfett ut på Elisen. Finns i bra bredder och ET. Men de är aningens tunga, enligt vad jag hört.

Köpa lösa fälgbanor och vattenskära, fräsa, svarva fram egna centrum vore fränast. Men mycket jobb och definitivt inte billigare än en färdig lösning.


Det är en väldigt, låt oss säga speciell bil gällande fälgar.
Compomotive finns knappt på begmarknaden i "rätt" delning, klart delnings-ändrar-spacer går an.

Här är en bild med lite mått fram:



Bak ställer tydligen toe-link förstärkningen till det mer än jag hade väntat mig. Finns det någon resurs med ritningar på split-banors innermått?

Edit: för att förtydliga problemet bak är här en bild på den lite klantigt konstruerade toe-linken, den sticker ut ~183 mm från centrum, vilket skulle kunna minskas till kanske 175 mm med modesta ingrepp. Detta var ett problem för force-racings fälgbanor.


Kanske Image Wheels har något, typ sånna här: http://www.imagewheels.co.uk/l5-alloy-wheel/

_________________
Pontus Fyhr
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10612



Vad har du mellan 84 och 164 i bilden? Bromsok?

Du måste heller inte åka 15/16" i fortsättningen. Både Exige S1 och Elise S2 hade 16/17", och det funkade alldeles utmärkt. thumbs up
En S2:a åkte roadsport för några år sen med helfeta 17/18" hjul, och svängde fint den med.
Kan vara lättare att få plats med stag och annat då.

Compomotive finns nya med rätt PCD, begagnat är det nog svårt. Men beroende på hur centrum ser ut på fälgen kan det gå att borra 4 hål till med rätt PCD.

Delnings-ändrar-spacer känns "sådär" på en banåkabil. Nog bättre att borra om fälgarna, alternativt byta till S2 nav med 4x100.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
DJ skrev:
Vad har du mellan 84 och 164 i bilden? Bromsok?

Du måste heller inte åka 15/16" i fortsättningen. Både Exige S1 och Elise S2 hade 16/17", och det funkade alldeles utmärkt. thumbs up
En S2:a åkte roadsport för några år sen med helfeta 17/18" hjul, och svängde fint den med.
Kan vara lättare att få plats med stag och annat då.

Compomotive finns nya med rätt PCD, begagnat är det nog svårt. Men beroende på hur centrum ser ut på fälgen kan det gå att borra 4 hål till med rätt PCD.

Delnings-ändrar-spacer känns "sådär" på en banåkabil. Nog bättre att borra om fälgarna, alternativt byta till S2 nav med 4x100.


Ja det är bromsoket, som även sticker "utåt" 49 mm från navet. Lite hastigt gjord "ritning".

S2 nav är inte så rättframt då lagret är annorlunda och således kräver byte av uprights och drivaxlar.

16-17 eller 17-18, klart man kan köra det, men förutom att det ser lite dumt ut i mina ögon, kostar däcken bra mycket mer. 15" däcken särskilt är väldigt billiga, hade det gått på hade jag övervägt 15" runt om.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Simon Bjerkborn
Lund
Här sen Sep 2015
Inlägg: 101



Fälgförslag, courtesy of Victor: Image TRR


_________________
Simon Bjerkborn

Pendlarbil: 1990 NA Miata
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



Har Braid nåt som kan passa?
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5082


Trådstartare
Mats Karlsson skrev:
Har Braid nåt som kan passa?


Absolut, tyvärr är det halvdyrt och väldigt tungt, eller svindyrt.
Med reservation för ett år gamla siffror


Maxlight 8x15"             8.2 Kg       2230  kr
Fullrace A TCT 9x16"       10.7 Kg      4350  kr
Forged I 8x15"             5.4 Kg       9850  kr
Forged I 9x16              7.1 Kg       10100 kr


Simon Bjerkborn skrev:
bild

Dessa ligger närmst hjärtat just nu, om det går att lösa offsets. I rätt bredder borde det bli 11000 totalt.
Vikten är oviss.

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise -98 - lär återkomma med annan förare
<<   1, 2, 3 ... 23, 24, 25 ... 36, 37, 38   >>
56 besök senaste veckan (218529 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande