Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Andra projekttrådar
Saab 93B - Glassbilen
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 33, 34, 35   >>
98 besök senaste veckan (225263 totalt)
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3954


Trådstartare
Just nu inne i en relativt arbetsorienterad period, men stötvis försöker jag hålla svetsen varm i garaget.

Då högersidan där tröskel möter golv hade ungefär samma problem som vänstersidan så blev nästa projekt att ta tag i det. Här var de tidigare lagningarna iof snyggare, men mer omfattande. Men men... för symmetrin så var det väl lika bra att börja operera.

Bort med plåt!

För den intresserade kan jag nämna att oanade mängder rostskyddsmassa och spillolja kan rymmas i en saabtröskel... visserligen lär det konserverat bilen på ett bra sätt, men ett helvete att bli av med när man ska dit och svetsa.

Iom att hålet var stort så tog jag och delade upp det i två etapper, här är den första på väg dit.


Fick även lappa lite i förstärkningsbalken under stolen, då rötan spritt sig lite


Därefter tillkapning av den bakre repplåten.


...som så småningom kom på plats.


Nu återstår bara att lappa den nedre delen av tröskelbalken som jag på den här sidan valde att skära bort, då den var lite väl bubblig.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Lite "Binky"-glädje i kroppen när ny uppdatering av denna tråd finns i listan!

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3954


Trådstartare
När eget fokus och energi måste riktas mot annat så är det skönt när det finns vänner och familj som stöttar! Eller om man så vill, delegering...

Svårt att outsourca rostlagning, men lyckligtvis har jag händiga föräldrar som glatt tog sig an saabens inredning.
Inte i fullständigt vedervärdigt skick, men med några svårtvättade fläckar i baksätet och ganska slitna framsäten.
Arbetet börjar med baksätet:

Dynan ser ut att vara i bra skick.

Ryggstödet var lite sämre.


Skador på bakstycket och ytrostig på fjäderpaketet.

Igång med rostfix och nytillverkning:





Därefter åter tillbaks till sitsen. Bra stomme, men nytillverkning av klädsel:







Det här med delegering... bra skit..

_________________
Ragnar Burenius
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18583





Wow!

Alltid kul med uppdateringar i den här tråden och nu med lite annat än rostlagning så blev det ju lite mer intressant.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



MaZ skrev:


Wow!

Alltid kul med uppdateringar i den här tråden och nu med lite annat än rostlagning så blev det ju lite mer intressant.


+1 thumbs up

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12853



Från förstasidan
Ragnar skrev:
Tack för hejjaropen, kul! thumbs up

Bara haft bilen någon vecka eller två, så har inte hunnit med så mycket, men lite har det blivit trots allt. Målet är att hålla den rullande, och då gäller det att använda sensommarens möjligheter så mycket som möjligt. Som en första steg blev det därför en enklare motortvätt och några provturer. Bortsett från ett igensatt soppafilter som ledde till bogsering första turen så har det gått fint. Motorn sjunger gudomligt och är föredömligt lättstartad. En stämningsbild från en kväll på stan:


Ingen kritik, alltid lika kul att se riktigt hantverk.
Jag lånar gärna dina föräldrar när det är dags för inredning till Pontiacen. thumbs up
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3954


Trådstartare
Jaja... det spårade väl ur lite....

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Christer Johansson
Nora
Här sen Feb 2011
Inlägg: 168



Kul tråd som jag följer, saabnörd som man är..

_________________
Christer Johansson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3954


Trådstartare
Så blev det lite tid i garaget. Började med att svetsa klart tröskeln jag påbörjat sedan tidigare:



Resterande del av nationaldagen gick sedan åt att skrapa och torka rent golvet från underredsmassa. Som väntat ett ordentlig arbetspass...


Samtidigt håller mor och far god fart på sitt håll. Baksätet är nu helt färdigt:



Så efter det började de med framstolarna. Passagerarstolens skum var väldigt fint, men förarstolens hade några skador. Svårt att få tag på nytt, så det fick bli lagning:


Därefter full fart med sömnaden:





Här det dock tillsvidare stopp, tyvärr :-( Behöver få tag på en ersättare för den gråa, randiga vinyl som sitter på baksidan av stolsryggarna samt på dörrsidornas nederdel.

Verkar svårt att få tag på exakt samma som ersättare, så just nu försöker jag hitta andra vettiga alternativ. Helst då randiga. Alla tips är välkomna! thumbs up

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19468



Helt fel stuk, men på en nascarinpirerad galaxi61 i nåt motortrendavsnitt hade de gjort dörrsidor av "husvagnsaluminium" som filmats och målats som original inredning.
http://www.roadkill.com/musto-drives-super-cool-nascar-influenced-1960 . . . . (ingen bild måste kolla videon).

Naturligtvis ska du inte fuska med inredningen nu när du har proffshjälp, men temporära lösningar kan ju göras med stil de med.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8030



https://www.kovifabrics.com/search/product_detail/4256

Enklaste är kanske att ringa TopnTrim och höra om dom har nåt liknande annars?
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3954


Trådstartare
Mats> Ja, jag har som snabbast frågat Top-n-trim (delar av materialet vi använt är köpt där), och jag vill minnas de sa att just den här vinylen är svår att få tag på. Har även förstått att fler letar efter en ersättare för just denna vinyl. Exemplet du länkar till är i grunden likt, men samtidigt "fel" då det är velourlikt. Originalets vinyl är mer som en präglad vaxduk. Ytan är inte "luddig".
Väntar just på provbitar av lite alternativa material som inte är rätt, men som kanske kan ge duglig känsla. Har även skickat en provbit till en amerikansk vinylleverantör som försöker hitta något matchande, men det verkar svårt det också. I "värsta fall" (nåja...) så får jag väl helt enkelt ta en vanlig, slät, grå vinyl.

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Alex Eriksson
Märsta
Här sen Dec 2016
Inlägg: 198



Den här danska sidan har ett rätt stort utbud vad gäller bilbeklädnad på metervara.

Nåt på denna sida?:
https://flbuur.dk/nappa/?categories=metervarer

_________________
Alex N Eriksson
Citera
Lilln

Här sen Aug 2017
Inlägg: 4



Kul tråd och vilket fint plåtarbete du gör!

Håller själv på att renovera en 93b -59 så den här tråden kommer jag följa.
Vart fick du tag på säkringsboxen?

/Jonas

_________________
jonas Arnberg
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3954


Trådstartare
Kul du tittar in Jonas! Följer din renovering på Instagram thumbs up

Har varit lite sommarlov i garaget. Andra projekt, resor och jobb tar sin tid. Häromveckan var jag över i Kalifornien för att hålla drycken kall när polarna provade på El Mirage med sin Volvo. I samband med detta blev det en mycket inspirerande och trevlig visit hos Erik Hansson, som driver Scandinavian Street Rod. Riktig plåtkonstnär med en mycket fin verkstad:




Väl hemma igen så var plåtsuget således tillbaka, och härnäst på listan stod den största utmaningen hittills: dörrar. Utgångsläget är rostigt, och dessutom klåparlagat. Lyckligtvis hade jag traderafyndat ekonomiplåt för dörrbottnarna:



Med denna på plats så var det dags att fixa dörrskinnet. Här säljer lyckligtvis Saabklubben ekonomiplåt. Kurvaturmatchen var väl inte hundraprocentig, men bara att elda dit:



Personligt punktsvetsrekord, och betydande oro för hur den dubbelkrökta ytan skulle slå sig. Som väntat krympte det rejält, med ett plattare dörrskinn som resultat. Gjorde några försök att knacka till det hela, men tyckte det var dålig access, så lika bra att plocka av skinnet för att kunna banka till det på arbetsbänken:



Därefter upp i engelska hjulet för att släta till och skapa form:


Väl rullat tyckte jag att ytan såg slät och välkrökt ut, men var den inte lite rakare i nederkant innan? Hmm... tog därför och hämtade den andra dörren och krökte till en enkel profilmall efter denna:


Snabbkoll på den rostlagade dörren bekräftade misstanken:


Gör om gör rätt! Många timmar senare med engelskt hjul för form och gassvets för krymp lyckades jag fixa till det:


Därefter bara knacka över kanten och betrakta produkten:



Hoppas detta ska bli bra nog. Helt klart mest utmanande plåtjobbet hittills för mig som nybörjare, men jävligt lärorikt. Kul att kunna lösa ett problem i engelskt hjul och faktiskt lyckas ta plåten dit man vill! Hoppas dock nästa dörr går fortare...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Kanon jobb du gör! Kommer bli jätte fint!

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1263



Grymma framsteg och mycket kul att följa tråden.

_________________
Dennis Johansen PCS 3413
Porsche 911 SC -83

Saab 9-3 -07
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Som vanligt är det bara att berömma ett snyggt jobb. Du kommer att vara en riktigt driven bilplåtis när du är klar med den där. Låt mig förutspå att ditt nästa projekt blir något i stil med att bygga en Cobra Daytona coupé i plåt!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12853



Grymt jobb!
Drömverkstad du verkar hålla till i! thumbs up
Riktigt fint arbete. Önskar också att jag hade plåtkunskaper och verktygen du har.

Ragnar skrev:
...Målet är att fixa till den lite lagom...

Vill bara än en gång påpeka det du skrev i första posten. Hoppas du har som mål med nästa projekt att göra en riktig renovering. Sådana här halvmesyrer ger ju lätt mersmak.
Citera
John Nilson
nyköping
Här sen Jun 2004
Inlägg: 348



vinylfundering,?
Det går väl att "varmprägla" de flesta varianter av vinyl?
isof om du bara hittar rätt kulör i slät variant
Så får du göra en vals (svarva ?) som du värmer och rullar in mönstret med,
Lite Lagom omständigt men kanske en möjlig lösning.

_________________
John Nilson
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3954


Trådstartare
Tack för hejjaropen! thumbs up

Anders> Ja, mycket bra att kunna låna polarnas verktyg ibland, väldigt tacksamt! Har dock bilen på annan plats, så det blir lite åkande. Mina plåtkunskaper innan detta projekt var mer eller mindre noll, så jag försöker lära allt eftersom.

John> Präglingstanken har slagit mig, men inte kommit längre än lite funderingar med stängd mun över en kall folköl. Antar man behöver förvärma rullen konstrollerat och någorlunda homogent? Elvärme, vätskevärme? Skulle även behöva svarvas med god repeterbarhet, så skulle jag då behöva slipa ett verktyg eller köra NC, osv osv. Därefter slagit bort tanken, iom att projektet inte får bli för petigt. Skulle behöva läsa på om hur egentligen gör sånt där...

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Andra projekttrådar
Saab 93B - Glassbilen
<<   1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 33, 34, 35   >>
98 besök senaste veckan (225263 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande