Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3, ... 24, 25, 26   >>
62 besök senaste veckan (198825 totalt)
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Det enkla svaret är här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=4568

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Väghållningsboken borde väl ha en del matnyttigt?

Det är en extrem djungel i alla fall... Jag hade i ditt fall börjat med att bestämma vilka spindlar som ska användas, och sen jobbat mig innåt därifrån. Finns ju ett program som jag tror heter Casim? Där man kan mata in sina spindelvärden, samt infästingspunkter och göra enklare simuleringar över var rollcenter hamnar, cambergain etc.

Sen är de ju upp till var och en att bestämma vilket håll man vill dra åt Finns gott om matnyttiga forumstrådar och artiklar som behandlar hur bilens balans förändras om man ändrar olika parametrar.

I slutändan finns det inget stopp och inget som är "perfekt". Man får hitta nått som beräkningsmässigt blir så bra man tycker, sen bygga in justerings möjligheter och köra trial and error när allt är ihop.

Hur du vill att chassiet ska reagera handlar inte bara om teori utan också körteknik. Du kan antingen bygga/justera bilen efter din körteknik/stil eller ändra teknik/stil efter hur bilen blev.

Förlåt om det blev ett flummigt svar, men de är ungefär vad jag själv tycker om chassie geometri med Finns inga "korrekta" vägar, bara mer och mindre bra

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Tack för responsen.
Jag funderar på o köra corvette z06 grejer.
Detta pga. Tillgång till riktigt stora bromsar.
Frågan är ju bara hur pass "rätt" sryrspindlarna är.
Tyckte det såg ut som att styrledens infästning var lite väl central.
Den vill man väl ha så nära övre eller undre infästningen som möjligt?

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Jag tror inte höjdmåttet på styrväxeln spelar så stor roll. Viss justering i höjdled kommer du behöva om du inte använder en komplett framvagn för att få till bumpsteer.

Beroende på corvettens hjulbas och spårvidd jämfört med GT40ins kanske du vill titta lite på styrarmarnas vinkel samt positionen i längsled däremot (så du får det ackerman samt rattutslag du vill ha).

När jag planerade GT40 bygge hade jag tänkt använda Mercedes Compact spindlar fram, brotcha om för nedre spindelled så jag kunde använda en förlängd variant (spindeltappen sitter ganska lågt vilket troligen hade gett en bärarm som var vinklad uppåt i rideheight om jag inte hade monterat den högre upp på ramen). Dom spindlarna är ganska rejäla och har en lös styrarm = styrarmen hade gått göra en custom variant på för att få till rattutslag och ackerman.

Bak hade jag tänkt använda delar från en Audi A6 med C5 karossen, dom hubbarna ska fungera med GT40ins bakvagns design. Då passar även Audi drivaxlar av kortaste sort kom jag fram till då jag hade tänkt använda en Audi låda med. Smidigt med "original" delar som passar

Sen finns det upp till 360mm skivor original till Audi, och Mercedes har ju också 5x112 i bultmönster (Även till merca finns ju stora skivor och det mesta verkar vara bakåtkompatibelt vad gäller mercedes)

Kanske lite mer meck än med Corvette delar, men klart billigare att jobba med.

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Nu har lite bromsar och andra Corvette grejer anlänt.
Bromsarna mäter 201mm i radie, och sticker ut strax under 50mm från navet.
Fälgarna jag har siktet på är som minst 406mm och det ger minst 2mm frigång = godkänt. Även om det är på håret.
Och ang. offset så tar jag negativt på fälgarna, och sedan bygger skivorna 7,5mm och adaptrarna 9,5mm. då får jag 24,9(fälgar std offset)+8(negativ offset)7,5(skiva)+9,5(adapter) och hamnar på 49,9mm som absolut tightaste punkt. Och den punkten är nära centrumet, där är inte bromsoket. Så det kommer funka finfint med 355 skivor och 6kolvsoken på 17" fälgar Cool

Det som möjligen kan ställa till det är det inringade röda området. Får jag problem där så får man se om man kan skava av bromsoken lite, eller montera spacer för att lösa problemet.

Har försökt att mäta den vinkeln lite med bromsoken, och det borde gå fritt. Men riktigt säker är man ju inte förens man har provmonterat.





_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Annars finns det ju riktiga bromsar,nav, hjulupphängningar att köpa så bilen kommer se ut som en riktigt GT40 istället för ett hembyggt kit.
Bilen kan i slutändan komma att se lite konstig ut ifall Du har fälgar med helt fel offset- även om den funkar bra.
Vi har på jobbet just tagit hem riktiga fälgar , knock offs etc till en kille som bygger- vad jag tror kommer bli en av landets mer autentiska GT40s
OK det kostar mer men i långa loppet blir det bra.
Dock kanske Du är som de flesta andra "rejsa-medlemmar" att Du ska uppfinna hjulet igen och göra allt själv.....isf är Du inne på rätt väg- Din egen väg
Keep up the good work!!

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
2QIK4U skrev:
Annars finns det ju riktiga bromsar,nav, hjulupphängningar att köpa så bilen kommer se ut som en riktigt GT40 istället för ett hembyggt kit.
Bilen kan i slutändan komma att se lite konstig ut ifall Du har fälgar med helt fel offset- även om den funkar bra.
Vi har på jobbet just tagit hem riktiga fälgar , knock offs etc till en kille som bygger- vad jag tror kommer bli en av landets mer autentiska GT40s
OK det kostar mer men i långa loppet blir det bra.
Dock kanske Du är som de flesta andra "rejsa-medlemmar" att Du ska uppfinna hjulet igen och göra allt själv.....isf är Du inne på rätt väg- Din egen väg
Keep up the good work!!


Som du själv säger (även om det kan tolkas som spydiga kommentarer) så är det inte 100% original.
Och så är inte tanken heller.
Bygget kommer att hålla en linje där det är originallikt i så lång utsträckning som jag anser rimligt inom en viss budget och praktiska lösningar.
Bara det faktum att det inte är en monocoque är ju det grövsta övertrampet. Kort o gott, det ÄR ett hemmabygge och det är bara ett faktum
Där jag ser brister eller öppenbara tillfällen till förbättring så kommer jag att modernisera och göra det bättre.

Så nej, det är ej en originalreplika, men visuellt kommer det vara rätt så nära iaf.

Inspirationen till bygget är från denna underbara bild, och redan i fälgstorleken så har jag gjort första avsteget mot originalet.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Med en stor budget kan man flippa ut hur långt som helst. Men risken e att det alldrig blir färdigt, för då finns det ju bättre och finare lösningar hela tiden.
Nä bara jobba på med det du har och tycker är i din budget, det kommer alltid finnas dom som bygger dyrare och mer "rätt" men det e ju upp till dom.
Är själv en sådan där som uppfinner hjulet bla, eftersom jag kan, och det är intresant och kul... Men oftast eftersom jag inte har råd med dom fina lösningarna..
Så bara kör på, vi är många som följer och går i liknande tankar!

_________________
Michael Thulesius
Citera
Håkan Haver
Ingarö
Här sen Okt 2006
Inlägg: 1444



Bygg så du blir klar, inget annat räknas.

_________________
Håkan Haver / Ingarö
Ex proj / Alfa bertone Iluzione
Ex proj / Mazzarini R/T
Nuvarande P3000E / P1800 driv modernisering
Citera
2QIK4U
Stockholm
Här sen Feb 2006
Inlägg: 517



Självklart ska Du bygga klart.....
Självklart ska Du bygga som Du vill....
Det var mer en tanke. Om Du tittar på alla Cobra kit cars som kör med Vette C4 hjulupphängning så sitter fälgcentrum nästan längst ut och Du får inget djup i fälgen- som orginalCobrorna hade. Då ser det ganska B ut.
När Du om 1.5,10år är klar och lagt en förmögenhet och massor av timmar på Din GT40 Kan det vara samma sak med Dina hjul då GT40 är relativt smal( som nämts ovan) och Du kanske tycker det ser lite B ut.....Det är synd att så sent inse det. Dom bilarna kräver balla hjul.
Här får Du lite inspiration på fredagseftermiddagen- Så här ska det se ut!!

Bump up the volume!!, Go to full screen!! Enjoy!!

https://www.youtube.com/watch?v=aB8Okel7cU4

_________________
mvh
Stockholms snabbaste speedhopägare
________________________________

Robert Hoffman
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
2QIK4U skrev:
Självklart ska Du bygga klart.....
Självklart ska Du bygga som Du vill....
Det var mer en tanke. Om Du tittar på alla Cobra kit cars som kör med Vette C4 hjulupphängning så sitter fälgcentrum nästan längst ut och Du får inget djup i fälgen- som orginalCobrorna hade. Då ser det ganska B ut.
När Du om 1.5,10år är klar och lagt en förmögenhet och massor av timmar på Din GT40 Kan det vara samma sak med Dina hjul då GT40 är relativt smal( som nämts ovan) och Du kanske tycker det ser lite B ut.....Det är synd att så sent inse det. Dom bilarna kräver balla hjul.
Här får Du lite inspiration på fredagseftermiddagen- Så här ska det se ut!!

Bump up the volume!!, Go to full screen!! Enjoy!!

https://www.youtube.com/watch?v=aB8Okel7cU4


Att köra med korrekta fälgar på corvetteupphängning blir helgalet. Det håller jag med om. Men det är också därför jag inte kommer använda spindlarna, utan göra nya egna spindlar för att kunna köra vettiga fälgar med bra djup och ändå få till scrubben.

Men det kommer vi till mycket senare, först ska ramen byggas thumbs up

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



SwedishGT40 skrev:


Heja heja! Målet ser helrätt ut, så följ din linje.

Får man fråga vart i Västmanland du bygger? Bor själv i Västerås.

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



Hur komplett är karossen? Är det med rutor osv?
Ska bli att följa.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Coupe76 skrev:
Hur komplett är karossen? Är det med rutor osv?
Ska bli att följa.


Förstår inte riktigt syftet med frågan.
Tänkte du på transporthjälp?
Isf är det hela glasfiberkarossen i 3 delar samt sparklådor och instrumentpanel.

Ska få plats på en yta av 200x200x120cm.
Inkl. Vindruta i separat exportförpackning.

Edit: glömde senaste bilderna ju.

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Idag kom vinkelmätaren, så det var bara o sätta igång.

Först drog jag ett svetsprov med nya utrustningen så man vet att inställningarna är bra 👍





_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Går sakta framåt. Endast punktat hittills.




_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12837



SwedishGT40 skrev:

Mums vilken godbit!

Kämpa på, det där kan bara bli bra!
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005
Inlägg: 383



Syftet med frågan var att jag blev nyfiken på hur pass komplett den är och till vilket pris. Vad ingår? Behöver man köpa till massa karossdelar på det priset som dykt upp i tråden. Dvs rutor luckor inredningsdelar mm? Man får ju massa idéer och planer som antagligen inte leder nånstans mer än några timmars surfande och vilda drömmar.

Nej jag har ingen möjlighet att hjälpa till med transport.😊
Det är en riktig drömbil du bygger.

_________________
/Christer Lakkapää

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
dagens jobb, droppat tvärbalken under växellådan 40mm och fått in några stag av klenare dimensioner(25 pipor)



_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Coupe76 skrev:
Syftet med frågan var att jag blev nyfiken på hur pass komplett den är och till vilket pris. Vad ingår? Behöver man köpa till massa karossdelar på det priset som dykt upp i tråden. Dvs rutor luckor inredningsdelar mm? Man får ju massa idéer och planer som antagligen inte leder nånstans mer än några timmars surfande och vilda drömmar.

Nej jag har ingen möjlighet att hjälpa till med transport.😊
Det är en riktig drömbil du bygger.


När det gäller att köpa direkt från Southern i alla fall så är "karosskitet" endast själva karossen. Sen tillkommer rutor, ventilationsgaller, gångjärn, huvlås, lyktglas och allt sånt.

Har ju funnits kompletta byggsatser för 150-200 tusen. Då är det "typ" inredning, bromssystem, drivlina, elsystem, hjul och lyktor man fått komplettera med själv. Då får man å andra sidan en färdig ram och färdiga hjulupphängningar

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
SwedishGT40
västmanland
Här sen Apr 2006
Inlägg: 377


Trådstartare
Cassius skrev:
Coupe76 skrev:
Syftet med frågan var att jag blev nyfiken på hur pass komplett den är och till vilket pris. Vad ingår? Behöver man köpa till massa karossdelar på det priset som dykt upp i tråden. Dvs rutor luckor inredningsdelar mm? Man får ju massa idéer och planer som antagligen inte leder nånstans mer än några timmars surfande och vilda drömmar.

Nej jag har ingen möjlighet att hjälpa till med transport.😊
Det är en riktig drömbil du bygger.


När det gäller att köpa direkt från Southern i alla fall så är "karosskitet" endast själva karossen. Sen tillkommer rutor, ventilationsgaller, gångjärn, huvlås, lyktglas och allt sånt.

Har ju funnits kompletta byggsatser för 150-200 tusen. Då är det "typ" inredning, bromssystem, drivlina, elsystem, hjul och lyktor man fått komplettera med själv. Då får man å andra sidan en färdig ram och färdiga hjulupphängningar


Det finns olika variationer på vad kitten innehåller.
Vissa startkit innehåller "bara" färdig ram+kaross. Vissa kit är så kompletta att dom garanterar att du har varenda liten pinal du behöver för en 100% färdigställd bil exkl. lack(39'900pund+frakt+VAT+lack ~600'000SEK)

_________________
Daniel Lorenz
Bygger Ford GT40 replika
Gatlegal klassiker
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford GT40 - Scratchbygge/Amatörbygge
<<   1, 2, 3, ... 24, 25, 26   >>
62 besök senaste veckan (198825 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande