Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil smal styrväxel med servo EJ centrumstyrning/a-arms frågor | 2346 besök totalt |
ska använda mig av 140 spindlar, egna bärarmar. och som hag förståt det ska övre vara ca 0,75 gånger undre i längd.
colicoverfästet så nära spindeln som möjlig. på mitt tidigare bygge krånglade jag med en centrumstyrd styrväxel från en högerstyrd opel astra med el servo. är väll inte helnöjd med det. dålig svängradie, lite halvdålig känsla i ratten med den elekriska servon osv. dock var det olika vinkel på rattstång och ingående axel i styrväxel för och få ihop det. tänkte lite mer hålla det enkelt 240 styrväxel med tillhörande pump är väll 680 mellan lederna bra svängradie. skulle bli halvkorta unde bärarmar.(ner åt 300mm) vet inte vad gränsen för godtagbart går. 80 in 40 ut gatracer. e36 vad är den läst att den ska bara väldigt snabb. vad är den i cc inre lederna någon som vet ? andra förslag motages gjärna. men vill ha bra svändradie samt gjärna så kort som möjligt. "äta och ha kakan samtidigt" tänkte ca 7 grader caster. 0,5 grad camber. samt 1 grad camgain på 25 mm infjädring. om ni inte rekomenderar något annat. borde jag förbereda fästen på a-armarna för krängare ? _________________ Christoffer Gustavsson |
||
Styrarmen på spindeln bestämmer ju lika mycket som kuggstången hur snabb (antal rattvarv) styrningen är. Förhållandet mellan dom två spelar också in på styrradien.
Bärarms längden är det inget fel på, Kadett C, Manta A/B m.fl. svängglada gamla oplar har bärarmar som är runt 300 (nedre armar då). Längre skadar aldrig men.. Kadett C är rätt smal också, finns korta kuggstångar till dom med, tror den är i närheten av 530-550mm bred _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
mätte både på 140 samt 240 (vilket i mina mått svänger helt okej) hade 140 mm från centrum till centrum ytre styrled. finns det någon gamal opel som hade smalare samt servo ? _________________ Christoffer Gustavsson |
||
Med servo blir de svårare.. Ingen av dom äldre små oplarna hade de vad jag vet. Samtidigt har jag aldrig tyckt de behövts heller..
Kortare arm = färre rattvarv och totalt sett mer styrutslag med samma kuggstång. Varje varv på stången ger ju X mm ute vid hjulet. Så kommer du inte optimalt med kuggstången så går de lösa med styrarmen också. Ang. elservo sen så har jag själv aldrig provat en bil med det, men det finns väl justerbara elservos med så man kan få den "lagom" trög? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Tänkte köra med såpass mycket caster så det blir onödigt tungstyrt annars, elservo på rattstången har jag faktiskt kikat på. avskräcker mig lite då jag vill hålla det på ett någolunda enkelt plan. ska mäta lite på kompisens bmw om ett par dagar. är den bara smalare än 240 = kan ja ha något längre a-armar. och i sin tur snabb växel samt bra svängradie om den har det slaget vid inre p-ändarna jag hoppas på alla "montagetips" motogaes oxå glatt. _________________ Christoffer Gustavsson |
||
Jag har samlat lite obekräftade uppgifter om kuggstänger:
Escort MkII 585-595-620 mm (mellan ledpunkterna, olika tillverkare, den bredaste enligt uppgift nytillverkad som Rally Design säljer) Capri 675 mm (finns med servo) Sierra 762 mm BMW E30 573 mm (kuggstångens längd så lägg på kanske 10-20 mm för att få mått mellan ledpunkter) BMW E36 som ovan Stämmer måtten på E30/E36 är det ju kanske bra kandidater. Jag kör själv med MGF elservo på Caprin och tycker att det funkar bra. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
tack för tipsen. underlättar och ha några altenativ och kolla på, lätt och snöa in och ha tunnelseende _________________ Christoffer Gustavsson |
||
Den manuella sierraväxeln är busenkel att korta. Jag har för mig att min är kortad ca 250mm.
Finns dessutom snabbare växlar från quaife att sätta i den. Använder man originalrattstången från vorsan så har den DD-infästning. Dvs man slipper hålla på med adaptrar och annat för att få bra övergångar mellan de olika komponenterna. Glöm att försöka korta en servostång. Been there Done that |
||
har inte bestämmt cc måttet varken på undre balkarna ifram eller undre a-armarna än. så har som sagt lite spelrum. man vill ha så långa som möjligt samtidigt som man vill kunna svänga med bilen. tråkigt och ligga på ställ när ratten tar stopp. _________________ Christoffer Gustavsson |
||
har du koll vad det totala slaget är ? så då tillkommer ca 10-15mm på varje sida till den inre leden ? samt sitter styrväxen framför framaxel centrum ? _________________ Christoffer Gustavsson |
||
måttade på en E36 igår ganska exakt 600 cc lederna, 150 mm i slag 55mm på ett rattvarv så gankska snabb _________________ Christoffer Gustavsson |
||
Om man ska lista data om styrväxlar, så är det ganska bra att ange åt vilket håll de svänger - i praktiken, om styrväxeln sitter framför eller bakom framaxeln (eller, om styrarmarna på spindeln pekar bakåt eller framåt).
Jag vet mer än en (1) byggare som tagit styrväxel för bakåtriktade styrarmar, och monterad med framåtriktade, med spännande resultat (vrid ratten åt höger, bilen svänger vänster). Alla jag nämnt är för styrarm framåt. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Corsa B ska ligga bakom hjulcentrum om jag inte missminner mig.
Däremot kan man väl importera en från England och sätta den framför? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Mitt förra bygge impoterade jag en högerstyrd opel astra med centrumstyrning och vände på den 180 grader för den skulle svänga åt rätt håll.. _________________ Christoffer Gustavsson |
||
Skruva banåkabil smal styrväxel med servo EJ centrumstyrning/a-arms frågor | 2346 besök totalt |