Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4M Coupe -06
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 28, 29, 30   >>
48 besök senaste veckan (179370 totalt)
P.Hermansson
Sveg
Här sen Dec 2008
Inlägg: 407



Kul med dina Norge bilder, ser ut som mina ( förutom bilen då )

_________________
Patrik Hermansson
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Har varit tyst i denna tråd ett tag, mest pga att bilen inte körs, varken på gata eller bana.
Måste först reda ut detta "knackande" som endast hörs vid riktigt varm motor och endast på tomgång.
Ett slags skallrande nästan, vilket nog utesluter lager etc.

Det lutar åt VANOS-bultarna, vilket iofs är ett seriöst fel det med om än mer lättlagat.
Blir nog en vanosrenovering i vinter hursomhelst.



Nästa helg är det Knutan med Alfaklubben men eftersom Alfan är totalrasad får det bli Argentan. Den har inte gjort Knutan sen 2001 så det blir nog skoj.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Hej!

Kamkedjespännaren bytt?

Skall du göra vanosjobb i vinter har jag verktygen till att dela vanosdreven och byta brickorna. Verktygen är nya i kartong om du vill köpa. Köpte till s62/s54 men det var samma som till s50 som jag redan hade.

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Spännaren ej bytt. Stämmer den in på beskrivningen?

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Jag skulle nog inte gissa på kamkedjespännaren. När de blir kassa så brukar de låta när motorn är kall.

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Efter mer lyssnande är jag mer säker på vanosdrevet, och då hela apparaten liksom är oljedriven känns det rimligt att det är temperaturrelaterat.
Kan bytet till Motul från Castrol påverkat detta? Om Motuloljan t.ex håller viskositeten sämre som varm vore det ju rimligt, och ljudet har inte hörts innan oljebytet. Min slitna Vanos kanske helt enkelt inte hördes med Castrol.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Knutan blev alltså inte i BMW utan i en veteranFiat, dock lika kul det i vätan. Vem vet jag hade kanske åkt av efter startrakan med Z4an, klotat & blivit fattig.



Oldschool drifting

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Händer inte mkt här, är alltför upptagen med att bygga om Alfa 75an.

Mest undersöker jag Vanosrenovering och var jag hittar bäst delar billigast.

Edit: Testar först att bara byta Vanos-filtret & olja/filter efter samtal med Spiros Kontis i Sthlm.
Filter & o-ringar 330kr på BMW, mer överkomligt.



Idag dök iaf denna fina pryl upp!
Funkade exakt som utlovat i kort test. Hittade ett par felkoder (low battery etc) som snabbt o enkelt raderades.
Grymt att kunna se vattentemp osv.




_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Äntligen fick Zätan lite uppmärksamhet, vanosfilterbyte.





Kan inte påstå att gamla filtret såg speciellt igensatt ut men visst fanns lite partiklar.
O-ringarna var som hårdplast så det var nog inte igår detta byttes, om någonsin.

Nytt (mindre) batteri, samt litet alu-smide för nytt fäste..
Avluftningsnippeln hade dessutom gått av tidigare i bilens liv men nya sådana finns ju typ gratis på Biltema numera.


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Ett stort lyft jämfört med original setup (som inte ens har aux-ingång):

Installerade GROM konverterare till original cd-växlaringång bak på originalstereon. Bluetooth samt USB sladd för Spotify etc.

Ingen försämring av ljudet som man t.ex får med 3.5mm aux-sladden jag hade innan.
Dessutom funkar rattknapparna ("nästa låt" osv), mobilen laddas samtidigt & original-displayen visar artist osv. Fick till slut en installation som ser helt "factory" ut.

Rekommenderas!!

Denna får lätt plats inuti mittkonsolen.


Schema


Hitech converteringskabel (usb till bmw dosa) från Kina 50kr...


Det man ser av det hela nu. Denna position av aux-ingång satt precis där på 2007-2008 (finns t.o.m en hål-anvisning på baksidan denna panel) men då endast med 3.5mm ingång..

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



Hej Per,

Läste igenom hela din tråd igen , då jag har en Z4M på G som jag funderar på att köpa. Den har gått drygt 8000 mil. Tips på nåt speciellt man ska undersöka/kolla extra på? Att ventiljustering är gjord, diverse oljefukt självklart, men hur vet man t.ex. att Vanos är ok?

Du har ju köpt relativt mycket originaldelar; lister et.c. Köper de dem via svenska BMW eller har du hittat nån favvo butik med bättre priser?

//Lasse

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Hej!

Enda tipset jag har är att kolla efter fel som normalt gälller för beg. bilar, krockskade-tecken osv.
Motorn är ljudlig original så det kan vara bra att lyssna in sig på hur en S54 ska låta innan.
Vanosskrammel hörs normalt uppåt 2500-3000rpm.

Var även beredd på allmänt höga driftskostnader, vevlager kommer alltid bytas ngn gång, ventiljust. osv. Skatten skyhög liksom förbrukn.

Har köpt nästan allt på svenska BMW, delar är inte speciellt dyra faktiskt.
Sen är Bilia i Gbg alltid dyrare än i Solna t.ex...

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Stingray468

Här sen Dec 2004
Inlägg: 225



Tack.
Brukar köra rätt lite, å jämfört med 468cui går det mesta rätt magert
Försäkring var lite billigare än för 3.0si på Trygghansa (säkert nån förstaårs rabatt), men ska ringa till Bilsport och MC också. Skatten kan man gissa går upp med åren dock...

Det jag oroar mej mest för är motor och elfel. Nån som gasat utan att värma upp oljan t.ex... Du böt vevlager. Går det att fixa underifrån med motorn i?

_________________
Lasse Eklund
- Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS
- BMW Z4M Coupe '07. BMWCS
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Elfel har jag aldrig hört talas om men motorn är känslig ja. Vevlagren tas underifrån men för att få bort tråget måste t.ex framvagnsbalken bort så därav tid/kostnad.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Tog fram Bmw'n och lät FTP Dekor i Gbg dra på ett stenskottskydd på fronten/lysena.
Fortf hyfsat nylackad med endast ett par stenskott, why not.
Helt ok för 3000kr, ett par små bubblor bara.

De kör med ngn slags mall från en databas, ger ett par skarvar som synes mem extremt jämna & snygga ytterkanter.
Godtagbart på det stora hela ändå.






_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
..

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Väcker liv i denna tråd efter en lång europasemester (i Fiaten denna gång).

Det svaga tickandet nästan helt borta med ny Castrololja och Vanosfilter.

Fixade ett par skyddsplåtar för frontspoilern som lätt tar i trottoarkanter etc. "Spoiler fangs" som de kallas på engelska forum.
Lättare att fixa dem än lackad plast!






Hagmans mattsvart..









Schysst att ha bilen ute igen!
Siktar på Kullen med Alfaklubben i aug. Kanske hinner få på mina coilovers tills dess.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Haft en envis felkod för en av lambdasonderna i sommar oavsett oktan, så den byttes.
Så även beläggen, nya Carbotech xp8 runtom. Sedan tidigare satt xp8 fram, funkade gott o väl med bara 5mm kvar så jag vet inte om jag håller med om snacket om Z4M's "kassa bromsar".
Öppnade även upp slitsarna i bromssköldarna fram då jag hade 5min över. Man får lätt 100% större öppningsarea med en stor mejsel...



Fräschade upp bakre skivorna lite.. (6.5mm borr)


Frambeläggen hade väl 6-7mm kvar men bakre beläggen var sådär. De täckte dessutom inte hela skivan vilket XP8orna gör.


Resultatet var märkbart med bättre balans i slutet av rakan även om man bromsar en aning sent.

Summering 2018:
Gelleråsen (fiat)
Nürburgring (fiat)
Rudskogen! (bmw)
Förra lördagen. Vilken fantastisk bana. Dock kall och fullsmetad med norskt driftinggummi. Så med gamla gatdäck på 18-tummarna blev det riktigt halt. Fick köra konstant med M-Track på. Funderar lite på om min nollade toe bak gör den extra svansviftig såklart.
Märkligt att Michelin Pilot Sport 3 däcken aldrig tar slut hur mkt jag än halkar runt.
Next up - R-däck!
Svenska/norska Alfaklubben arrangerade.



Kolla in Mike i hans grymma E30 328 jag försöker haka på här.. Lönlöst!


_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
..

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135


Trådstartare
Besiktad o avställd kom jag plötsligt på att jag saknade en billig/snål vinterpulka.
Vad är mer naturligt när man kör en e86 än en e87?
118dM 2010 med 9550mil och täta oljebyten...

Funderar på att använda 18" Performance (313)-fälgarna till R-däck på Zätan, beroende på vikt. Sjukt snygga!
Runflatdäcken gör ju ingen glad.

#bringbangleback





_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
zmicke
Köping
Här sen Dec 2016
Inlägg: 323




_________________
Mikael Persson M3 E46 Competition 2006
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW Z4M Coupe -06
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 28, 29, 30   >>
48 besök senaste veckan (179370 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande