Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Stora eller tjocka skivor? | 2422 besök totalt |
Större diameter är att föredra. Större klossar, större moment för klossarna, större yta för kylning.
Undvik håll borrat så spricker de inte (så lätt). _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo) |
||
Jag tror nästan på stora.
Svår balansgång då värmen precis när du bromsar till största delen måste få plats i skivan och tåla den värmeökningen som blir innan den kyls av. Större skivan kyler av fortare och har "större massa" i och med att de är större. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Det går åt mer effekt att accelerera en stor skiva. Stor Radie/Diameter. Pga att tröghetemomentet ökar.
ÄVEN om vikten är den samma vill man ha så liten diameter som möjligt. Fungerar det utan värmeproblem skulle jag utan tvekan köra på så lite skiva som möjligt. Den "lilla" skivan är ju bredare också. Borde vara fördelaktigt för kylningen. Men behöver man mer bromskraft, så är det fördel med större skiva...... Mats _________________ Mats Lind |
||
De argumentet är en klar fördel med tjockare skivan och kan vara kvar med en tunnare fast större dia. Det känns som den tjockare med mera massa mellan klossarna bör få en jämnare temp över tiden eller? _________________ Peter Franzén Nissan 200SX V6 SSK-racing klass3 MB SLK230 Kompressor sommarbil |
||
Man vill ju hålla nere vikten och inte överdriva storlekn. _________________ Peter Franzén Nissan 200SX V6 SSK-racing klass3 MB SLK230 Kompressor sommarbil |
||
Med större diameter får du bättre känsla och kontroll, tänk när du ska lossa en skruv eller mutter som sitter fast. Med en lång hävarm så behöver du inte ta i väldigt mycket och muttern lossar. Med liten hävarm får du ta i rejält och sedan har du blodiga knogar Nu känns ju 340*20mm som kanske väl smala, men det hänger en del på bilens vikt och effekt också. Skulle troligen fungera utmärkt. _________________ Roland Johansson |
||
med de alternativen som föreslås så ser jag det som pest eller kolera beroende på resten av bilen såklart.
340/20 tänker jag är för smalt för en så stor skiva på bana därav föreslog jag 300/32 och gissar 340/20 inte är en racing skiva men den andra kan vara det. kör själv 330/32 pfc skivor _________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||
Skruva banåkabil Stora eller tjocka skivor? | 2422 besök totalt |