Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Stora eller tjocka skivor?
2421 besök totalt
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 352


Trådstartare
Ska uppgradera frambromsarna (300/20 mm), vad är att föredra 340/20 eller 300/32 mm?
jag kör sprintrace så de är max 15 varv.

_________________
Peter Franzén
Nissan 200SX V6
SSK-racing klass3
MB SLK230 Kompressor sommarbil
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Vad har du för fälgdiameter?

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 352


Trådstartare
ice skrev:
Vad har du för fälgdiameter?


18"

_________________
Peter Franzén
Nissan 200SX V6
SSK-racing klass3
MB SLK230 Kompressor sommarbil
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



tjockare skiva. risken med smala skivor är att de sprickor lättare

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2231



Större diameter är att föredra. Större klossar, större moment för klossarna, större yta för kylning.
Undvik håll borrat så spricker de inte (så lätt).

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag tror nästan på stora.

Svår balansgång då värmen precis när du bromsar till största delen måste få plats i skivan och tåla den värmeökningen som blir innan den kyls av. Större skivan kyler av fortare och har "större massa" i och med att de är större.
Citera
mats757
Hedemora
Här sen Okt 2009
Inlägg: 72



Det går åt mer effekt att accelerera en stor skiva. Stor Radie/Diameter. Pga att tröghetemomentet ökar.
ÄVEN om vikten är den samma vill man ha så liten diameter som möjligt.

Fungerar det utan värmeproblem skulle jag utan tvekan köra på så lite skiva som möjligt.

Den "lilla" skivan är ju bredare också. Borde vara fördelaktigt för kylningen.
Men behöver man mer bromskraft, så är det fördel med större skiva......

Mats

_________________
Mats Lind
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 352


Trådstartare
Babbe skrev:
tjockare skiva. risken med smala skivor är att de sprickor lättare


De argumentet är en klar fördel med tjockare skivan och kan vara kvar med en tunnare fast större dia.
Det känns som den tjockare med mera massa mellan klossarna bör få en jämnare temp över tiden eller?

_________________
Peter Franzén
Nissan 200SX V6
SSK-racing klass3
MB SLK230 Kompressor sommarbil
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 352


Trådstartare
mats757 skrev:
Det går åt mer effekt att accelerera en stor skiva. Stor Radie/Diameter. Pga att tröghetemomentet ökar.
ÄVEN om vikten är den samma vill man ha så liten diameter som möjligt.

Fungerar det utan värmeproblem skulle jag utan tvekan köra på så lite skiva som möjligt.

Den "lilla" skivan är ju bredare också. Borde vara fördelaktigt för kylningen.
Men behöver man mer bromskraft, så är det fördel med större skiva......

Mats

Man vill ju hålla nere vikten och inte överdriva storlekn.

_________________
Peter Franzén
Nissan 200SX V6
SSK-racing klass3
MB SLK230 Kompressor sommarbil
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



PFR skrev:
Ska uppgradera frambromsarna (300/20 mm), vad är att föredra 340/20 eller 300/32 mm?
jag kör sprintrace så de är max 15 varv.


Med större diameter får du bättre känsla och kontroll, tänk när du ska lossa en skruv eller mutter som sitter fast.
Med en lång hävarm så behöver du inte ta i väldigt mycket och muttern lossar. Med liten hävarm får du ta i rejält och sedan har du blodiga knogar

Nu känns ju 340*20mm som kanske väl smala, men det hänger en del på bilens vikt och effekt också. Skulle troligen fungera utmärkt.

_________________
Roland Johansson
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



med de alternativen som föreslås så ser jag det som pest eller kolera beroende på resten av bilen såklart.

340/20 tänker jag är för smalt för en så stor skiva på bana därav föreslog jag 300/32

och gissar 340/20 inte är en racing skiva men den andra kan vara det.

kör själv 330/32 pfc skivor

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
PFR
Bandhagen
Här sen Jul 2006
Inlägg: 352


Trådstartare
tror att de får bli en kompromiss 310/32 1,4 kg mer massa 5,7 kg mot 4,3

_________________
Peter Franzén
Nissan 200SX V6
SSK-racing klass3
MB SLK230 Kompressor sommarbil
Citera
Skruva banåkabil
Stora eller tjocka skivor?
2421 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande