Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
smal styrväxel med servo EJ centrumstyrning/a-arms frågor
2338 besök totalt
harder22
svanesund
Här sen Okt 2017
Inlägg: 40


Trådstartare
ska använda mig av 140 spindlar, egna bärarmar. och som hag förståt det ska övre vara ca 0,75 gånger undre i längd.

colicoverfästet så nära spindeln som möjlig.

på mitt tidigare bygge krånglade jag med en centrumstyrd styrväxel från en högerstyrd opel astra med el servo. är väll inte helnöjd med det. dålig svängradie, lite halvdålig känsla i ratten med den elekriska servon osv. dock var det olika vinkel på rattstång och ingående axel i styrväxel för och få ihop det.

tänkte lite mer hålla det enkelt

240 styrväxel med tillhörande pump är väll 680 mellan lederna bra svängradie. skulle bli halvkorta unde bärarmar.(ner åt 300mm) vet inte vad gränsen för godtagbart går. 80 in 40 ut gatracer.

e36 vad är den läst att den ska bara väldigt snabb. vad är den i cc inre lederna någon som vet ?

andra förslag motages gjärna. men vill ha bra svändradie samt gjärna så kort som möjligt. "äta och ha kakan samtidigt" tänkte ca 7 grader caster. 0,5 grad camber. samt 1 grad camgain på 25 mm infjädring. om ni inte rekomenderar något annat. borde jag förbereda fästen på a-armarna för krängare ?

_________________
Christoffer Gustavsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Styrarmen på spindeln bestämmer ju lika mycket som kuggstången hur snabb (antal rattvarv) styrningen är. Förhållandet mellan dom två spelar också in på styrradien.

Bärarms längden är det inget fel på, Kadett C, Manta A/B m.fl. svängglada gamla oplar har bärarmar som är runt 300 (nedre armar då). Längre skadar aldrig men.. Kadett C är rätt smal också, finns korta kuggstångar till dom med, tror den är i närheten av 530-550mm bred

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
harder22
svanesund
Här sen Okt 2017
Inlägg: 40


Trådstartare
Cassius skrev:
Styrarmen på spindeln bestämmer ju lika mycket som kuggstången hur snabb (antal rattvarv) styrningen är. Förhållandet mellan dom två spelar också in på styrradien.

Bärarms längden är det inget fel på, Kadett C, Manta A/B m.fl. svängglada gamla oplar har bärarmar som är runt 300 (nedre armar då). Längre skadar aldrig men.. Kadett C är rätt smal också, finns korta kuggstångar till dom med, tror den är i närheten av 530-550mm bred


mätte både på 140 samt 240 (vilket i mina mått svänger helt okej) hade 140 mm från centrum till centrum ytre styrled. finns det någon gamal opel som hade smalare samt servo ?

_________________
Christoffer Gustavsson
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Med servo blir de svårare.. Ingen av dom äldre små oplarna hade de vad jag vet. Samtidigt har jag aldrig tyckt de behövts heller..

Kortare arm = färre rattvarv och totalt sett mer styrutslag med samma kuggstång. Varje varv på stången ger ju X mm ute vid hjulet. Så kommer du inte optimalt med kuggstången så går de lösa med styrarmen också.

Ang. elservo sen så har jag själv aldrig provat en bil med det, men det finns väl justerbara elservos med så man kan få den "lagom" trög?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
harder22
svanesund
Här sen Okt 2017
Inlägg: 40


Trådstartare
Cassius skrev:
Med servo blir de svårare.. Ingen av dom äldre små oplarna hade de vad jag vet. Samtidigt har jag aldrig tyckt de behövts heller..

Kortare arm = färre rattvarv och totalt sett mer styrutslag med samma kuggstång. Varje varv på stången ger ju X mm ute vid hjulet. Så kommer du inte optimalt med kuggstången så går de lösa med styrarmen också.

Ang. elservo sen så har jag själv aldrig provat en bil med det, men det finns väl justerbara elservos med så man kan få den "lagom" trög?


Tänkte köra med såpass mycket caster så det blir onödigt tungstyrt annars, elservo på rattstången har jag faktiskt kikat på. avskräcker mig lite då jag vill hålla det på ett någolunda enkelt plan. ska mäta lite på kompisens bmw om ett par dagar. är den bara smalare än 240 = kan ja ha något längre a-armar. och i sin tur snabb växel samt bra svängradie om den har det slaget vid inre p-ändarna jag hoppas på alla "montagetips" motogaes oxå glatt.

_________________
Christoffer Gustavsson
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Jag har samlat lite obekräftade uppgifter om kuggstänger:

Escort MkII 585-595-620 mm (mellan ledpunkterna, olika tillverkare, den bredaste enligt uppgift nytillverkad som Rally Design säljer)

Capri 675 mm (finns med servo)

Sierra 762 mm

BMW E30 573 mm (kuggstångens längd så lägg på kanske 10-20 mm för att få mått mellan ledpunkter)
BMW E36 som ovan

Stämmer måtten på E30/E36 är det ju kanske bra kandidater.

Jag kör själv med MGF elservo på Caprin och tycker att det funkar bra.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
harder22
svanesund
Här sen Okt 2017
Inlägg: 40


Trådstartare
therealpinto skrev:
Jag har samlat lite obekräftade uppgifter om kuggstänger:

Escort MkII 585-595-620 mm (mellan ledpunkterna, olika tillverkare, den bredaste enligt uppgift nytillverkad som Rally Design säljer)

Capri 675 mm (finns med servo)

Sierra 762 mm

BMW E30 573 mm (kuggstångens längd så lägg på kanske 10-20 mm för att få mått mellan ledpunkter)
BMW E36 som ovan

Stämmer måtten på E30/E36 är det ju kanske bra kandidater.

Jag kör själv med MGF elservo på Caprin och tycker att det funkar bra.

Gustaf


tack för tipsen. underlättar och ha några altenativ och kolla på, lätt och snöa in och ha tunnelseende

_________________
Christoffer Gustavsson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12841



Den manuella sierraväxeln är busenkel att korta. Jag har för mig att min är kortad ca 250mm.
Finns dessutom snabbare växlar från quaife att sätta i den.

Använder man originalrattstången från vorsan så har den DD-infästning. Dvs man slipper hålla på med adaptrar och annat för att få bra övergångar mellan de olika komponenterna. thumbs up


Glöm att försöka korta en servostång. Been there Done that
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4326



Porsche 944 med servo har ca 534 mm lång kuggstång med gängade ändar.
Tillägg: med 40 mm slag per varv.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
harder22
svanesund
Här sen Okt 2017
Inlägg: 40


Trådstartare
And ersJepp sson skrev:
Den manuella sierraväxeln är busenkel att korta. Jag har för mig att min är kortad ca 250mm.
Finns dessutom snabbare växlar från quaife att sätta i den.

Använder man originalrattstången från vorsan så har den DD-infästning. Dvs man slipper hålla på med adaptrar och annat för att få bra övergångar mellan de olika komponenterna. thumbs up


Glöm att försöka korta en servostång. Been there Done that


har inte bestämmt cc måttet varken på undre balkarna ifram eller undre a-armarna än. så har som sagt lite spelrum. man vill ha så långa som möjligt samtidigt som man vill kunna svänga med bilen. tråkigt och ligga på ställ när ratten tar stopp.

_________________
Christoffer Gustavsson
Citera
harder22
svanesund
Här sen Okt 2017
Inlägg: 40


Trådstartare
GustafB skrev:
Porsche 944 med servo har ca 534 mm lång kuggstång med gängade ändar.
Tillägg: med 40 mm slag per varv.


har du koll vad det totala slaget är ? så då tillkommer ca 10-15mm på varje sida till den inre leden ? samt sitter styrväxen framför framaxel centrum ?

_________________
Christoffer Gustavsson
Citera
harder22
svanesund
Här sen Okt 2017
Inlägg: 40


Trådstartare
therealpinto skrev:
Jag har samlat lite obekräftade uppgifter om kuggstänger:

Escort MkII 585-595-620 mm (mellan ledpunkterna, olika tillverkare, den bredaste enligt uppgift nytillverkad som Rally Design säljer)

Capri 675 mm (finns med servo)

Sierra 762 mm

BMW E30 573 mm (kuggstångens längd så lägg på kanske 10-20 mm för att få mått mellan ledpunkter)
BMW E36 som ovan

Stämmer måtten på E30/E36 är det ju kanske bra kandidater.

Jag kör själv med MGF elservo på Caprin och tycker att det funkar bra.

Gustaf

måttade på en E36 igår ganska exakt 600 cc lederna, 150 mm i slag 55mm på ett rattvarv så gankska snabb

_________________
Christoffer Gustavsson
Citera
FSRacing
Umeå
Här sen Dec 2007
Inlägg: 500



Corsa är ca 480mm, åtminstonde dom äldre typ B.

_________________
Fredrik Skog
BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5735



Om man ska lista data om styrväxlar, så är det ganska bra att ange åt vilket håll de svänger - i praktiken, om styrväxeln sitter framför eller bakom framaxeln (eller, om styrarmarna på spindeln pekar bakåt eller framåt).

Jag vet mer än en (1) byggare som tagit styrväxel för bakåtriktade styrarmar, och monterad med framåtriktade, med spännande resultat (vrid ratten åt höger, bilen svänger vänster).

Alla jag nämnt är för styrarm framåt.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2738



Corsa B ska ligga bakom hjulcentrum om jag inte missminner mig.

Däremot kan man väl importera en från England och sätta den framför?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
harder22
svanesund
Här sen Okt 2017
Inlägg: 40


Trådstartare
Cassius skrev:
Corsa B ska ligga bakom hjulcentrum om jag inte missminner mig.

Däremot kan man väl importera en från England och sätta den framför?


Mitt förra bygge impoterade jag en högerstyrd opel astra med centrumstyrning och vände på den 180 grader för den skulle svänga åt rätt håll..

_________________
Christoffer Gustavsson
Citera
Skruva banåkabil
smal styrväxel med servo EJ centrumstyrning/a-arms frågor
2338 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande