Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 350i -88 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 9 besök senaste veckan (32601 totalt) |
Dax att presentera mitt första bilprojekt men som jag funderat på länge att göra. Bilen är en BMW 318 e30 -88 113hk, som för tillfället är helt orginal. Tanken är dock att ändra på det snart:)
Bilen skall användas som banbil/busbil, köras länge och vara hyffsat snabb på banan och helst jaga en och annan Porsche. Det som bla ska göras är: * Byte av motor till s62b50 * Översyn av motor * Byte av bakvagn till 323 compact * K-sport gatkit coilovers * Millway bussningar i bakvagn och framvagn * M3 e36 bromsok och M3 e46 bromsskivor fram * Ombyggnad till 5 bults fram * 17 Fälgar Tidschemat är att försöka förberedda så mycket som möjligt de närmsta veckorna och sedan försöka starta motorn på garagegolvet senast innan Julafton 2017! Sedan river jag bilen och hoppas att den är klar så jag kan köra till våren 2018! Ja jag är optimist med tanke på två småbarn, heltidsjobb och hus;) Det blir inget supersnabbt bygge och det blir klart när det blir klart! Jag tar gärna emot tips under resans gång. Ambitionen är inte att det ska blänka och kosta en massa pengar, utan funktion går före. Samt den begränsade tiden kommer göra att allt inte blästras och målas som man skulle vilja göra. Så här ser bilen ut idag: _________________ Richard Jönsson |
||
Välkommen!
Ser ju ut att vara ett mycket fint utgångsobjekt du har! Fin färg också Blir en rolig bil av ditt projekt! Vi är ju "några" stycken här på Rejsa som pulat med E30, fråga bara på om du undrar något! _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Tack, jo den är i skapligt bra skick!
Jag har tjuvstartat lite och detta är vad som gjorts hittills: Inköp av krockad s62b50. Motorn är köpt som grisen i säcken, mycket tveksam historik så det ska bli intressant och se om man får igång den och hur den funkar: Brorsans 316 e30 motor bredvid min, man måste ju vara värst när man är storebror:): Knäckt övre och undre sump samt oljepump: Oljepumpen har demolerat ett oljemunstycke: Kontroll av alla vevlager, sämsta vevlagret: Ikväll ska förhoppningsvis sumpen monteras. När motorn är ihop blir det att fylla olja och koppla lite el och sedan försöka dra runt startmotorn. Verkar allt bra så kommer jag skicka iväg styrenhet inom några veckor för omprogrammering hos Fekzen, där diverse signaler samt EWS kommer programmeras bort. _________________ Richard Jönsson |
||
S62B50 är en fin maskin!
När du ändå har den lös, se till att gå över kamkedjorna och deras spännare samt kedjeguider. Allmänt känt att plasten separerar ifrån aluminiumet och kedjan går emot aluminiumet istället. Kostar ett par tusenlappar i delar men är väl värt det. Sök på "timing chain guide replacement s62b50" //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||
AL: tackar för tipset. Beslutat mig för att sätta ihop motorn som den är eftersom det är så pass ovisst om status på motorn. Jag får helt enkelt starta upp den och se om det är något som strular. Blir snabbt 10 tusen om jag ska byta det som kan vara slitet. Inget emot det egentligen men om motorn är sämre än väntat så kommer jag nog köpa en annan motor, nog om detta.
Nu har jag kapat vänster orginal motorfäste där olja in och ut till filtret passerar: Övre sump monterad. Man ser även X5 grenrör: Någon som vet hur man justerar en oljepump på en s62? Pos. 8 borde spännas på något vis? Ser ut så här: _________________ Richard Jönsson |
||
Du gör som du vill men jag hade definitivt kollat/bytt kamkedjesläporna.
Position nr 8 sitter ihop med ett bleck som trycker ut kedjespännaren mot kedjan. Se bild (notera att detta är till nåt annat fabrikat men principen är densamma) //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||
Tror du pos. 8 innehåller det blecket/fjädern? Kan inte se denna fjäder på några bilder på vare sig realoem eller ebay. Behövs det justeras eller bara monteras med fjädern?
Jag hittade en fjäder i sumpen men eftersom det är demolerat och saknas delar så är det svårt att förstå hur det ska sitta, ser ut så här, plasten är sönder på pos 8: Fjäder: _________________ Richard Jönsson |
||
Precis, blecket sitter på spännaren när den kommer. /AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + iX3 M-Sport i3 Sport Sodi DD2 |
||
Okej då var spännaren på plats, sumpen monterad, olja påfylld och kompprov gjort. Tyvärr så verkar komp värdena inte så bra. Sämsta cylindern har 8,5 bar och bästa 16 bar vid torr körning dvs utan olja i cylindern. Är det bara till att ge upp denna motorn eller vad tycker ni?
T=Torrt V=Lite olja i cylindern _________________ Richard Jönsson |
||
Bruksbilen servad med ny olja samt fick fick lite hjälp av dottern:)
Och det rullar sakta på med projektet. Bestämt mig för att starta upp motorn och se hur den går trots halvdåligt kompprov. Har monterat stift, tändspolar och kablage till dessa. Tillverkat en längre brygga till motoroket för att lättare kunna lyfta motorn utan att skada den. Får se om jag modifierar ytterligare eller låter den vara som den är... Börjat så smått med elen, spännade och ganska roligt:) Tydligen så behövs i princip bara e-gaspedalen för att kunna starta upp motorn, vi får väl se:) Skickar nog snart boxen till Fekzen. _________________ Richard Jönsson |
||
Kvällen har ägnats åt att plocka ur det kablage som jag behöver ur orginal kabelhärva. Tog ca 3 timmar att få ur dom få kablar jag behöver:)
Tanken är att bygga något liknande detta som kostar 300EUR på ebay: _________________ Richard Jönsson |
||
En liten fundering bara, hur mycket tyngre är v8an mot den gamla 4an ? Tänkte att det kanske blir lite väl framtungt ? Min gamla e30 med 6'a hade inte särskilt bra fäste bak...
_________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||
Kollade vikten snabbt på nätet och S62 ska väga 158kg, och en m42 98 kg (jag har en m40 men är nog likvärdig en m42 i vikt) Dvs. 60 kg på fel ställe men sen tillkommer en tung växellåda och stödigare bakaxel så tippar på att det är mindre än 60 kg i skillnad när den är klar.
_________________ Richard Jönsson |
||
Nu har det hänt en hel del sen sist:)
Motorn är uppstartad😁😁😁😁 https://youtu.be/zt9Go3E0-hM Försökte starta motorn utan vxl men det gick inget bra eftersom det sitter en svänghjulssensor i sprängkåpan på vxl. Efter montering av vxl och sensor så startade motorn direkt😁 Nu har jag börjat på att demontera orginal motor och göra demonteringsbar front för att underlätta i och urtagning av S62 motorn. Hoppas den löstagbara fronten inte försämrar vridstyvheten i chassiet allt för mycket. Brorsan bygger bur i sin banbil🙂. Full aktivitet i garaget.... _________________ Richard Jönsson |
||
Ja det var mycket smidigt att lämna bort boxen till Fekzen, fick samtidigt boxen ommappad för 95 bensin, så nu ska den ge 437hk, men jag tror det blir mindre eftersom jag ska köra med X5 grenrör
Kapade fronten igår: _________________ Richard Jönsson |
||
Kämpa på! Med lite möda på bultförbands-lösningen mellan front och kaross bör du nog inte få några problem med vridstyvheten, är ju inte första bilen det görs på. _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 |
||
Är det Richard och Victor som var inne på Celciusgatan förut? Tycker mig känna igen den gråa E30in och det var ju en 316 om jag inte minns fel
I vilket fall så är det ett ball bygge, bara att kämpa på så den kommer ut på banorna till våren! |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 350i -88 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 9 besök senaste veckan (32601 totalt) |