Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW 318 -88
tråden läst  
851 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

 
   
richo
Staffanstorp



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 06 Okt 2017
Inlägg: 7
Tipsa Facebook   Inlägg  09 Okt 2017 20:41     BMW 318 -88 Citera

Dax att presentera mitt första bilprojekt men som jag funderat på länge att göra. Bilen är en BMW 318 e30 -88 113hk, som för tillfället är helt orginal. Tanken är dock att ändra på det snart:)

Bilen skall användas som banbil/busbil, köras länge och vara hyffsat snabb på banan och helst jaga en och annan porsche.

Det som bla ska göras är:
* Byte av motor till s62b50
* Översyn av motor
* Byte av bakvagn till 323 compact
* K-sport gatkit coilovers
* Millway bussningar i bakvagn och framvagn
* M3 e36 bromsar och 330 bromsskivor fram
* Ombyggnad till 5 bults fram
* 17 Fälgar

Tidschemat är att försöka förberedda så mycket som möjligt de närmsta veckorna och sedan försöka starta motorn på garagegolvet senast innan Julafton 2017! Sedan river jag bilen och hoppas att den är klar så jag kan köra till våren 2018! Ja jag är optimist med tanke på två småbarn, heltidsjobb och hus;) Det blir inget supersnabbt bygge och det blir klart när det blir klart!

Jag tar gärna emot tips under resans gång. Ambitionen är inte att det ska blänka och kosta en massa pengar, utan funktion går före. Samt den begränsade tiden kommer göra att allt inte blästras och målas som man skulle vilja göra.

Så här ser bilen ut idag:






_________________
Richard Karlsson


Senast ändrad av richo, 10 Okt 2017 11:30, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Christian Jansson
Borås





Här sedan: 11 Jan 2003
Inlägg: 268
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2017 06:57     Citera

Välkommen!

Ser ju ut att vara ett mycket fint utgångsobjekt du har! Fin färg också
Blir en rolig bil av ditt projekt!

Vi är ju "några" stycken här på Rejsa som pulat med E30, fråga bara på om
du undrar något!


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364

BMW 332is E30
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
richo
Staffanstorp



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 06 Okt 2017
Inlägg: 7
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2017 10:05     Citera

Tack, jo den är i skapligt bra skick!

Jag har tjuvstartat lite och detta är vad som gjorts hittills:

Inköp av krockad s62b50. Motorn är köpt som grisen i säcken, mycket tveksam historik så det ska bli intressant och se om man får igång den och hur den funkar:


Brorsans 316 e30 motor bredvid min, man måste ju vara värst när man är storebror:):


Knäckt övre och undre sump samt oljepump:



Oljepumpen har demolerat ett oljemunstycke:


Kontroll av alla vevlager, sämsta vevlagret:


Ikväll ska förhoppningsvis sumpen monteras. När motorn är ihop blir det att fylla olja och koppla lite el och sedan försöka dra runt startmotorn. Verkar allt bra så kommer jag skicka iväg styrenhet inom några veckor för omprogrammering hos Fekzen, där diverse signaler samt EWS kommer programmeras bort.


_________________
Richard Karlsson


Senast ändrad av richo, 10 Okt 2017 13:54, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AL
Göteborg





Här sedan: 21 Mar 2006
Inlägg: 1236
Tipsa Facebook   Inlägg  10 Okt 2017 13:13     Citera

S62B50 är en fin maskin!

När du ändå har den lös, se till att gå över kamkedjorna och deras spännare samt kedjeguider. Allmänt känt att plasten separerar ifrån aluminiumet och kedjan går emot aluminiumet istället.

Kostar ett par tusenlappar i delar men är väl värt det. Sök på "timing chain guide replacement s62b50"

//AL


_________________
Alexander Wilborg

Z3 M Coupe x 2
M5 e39
X5 e53
V70N 2.5T
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
richo
Staffanstorp



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 06 Okt 2017
Inlägg: 7
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Okt 2017 09:59     Citera

AL: tackar för tipset. Beslutat mig för att sätta ihop motorn som den är eftersom det är så pass ovisst om status på motorn. Jag får helt enkelt starta upp den och se om det är något som strular. Blir snabbt 10 tusen om jag ska byta det som kan vara slitet. Inget emot det egentligen men om motorn är sämre än väntat så kommer jag nog köpa en annan motor, nog om detta.

Nu har jag kapat vänster orginal motorfäste där olja in och ut till filtret passerar:


Övre sump monterad. Man ser även X5 grenrör:



Någon som vet hur man justerar en oljepump på en s62? Pos. 8 borde spännas på något vis? Ser ut så här:


_________________
Richard Karlsson


Senast ändrad av richo, 11 Okt 2017 10:11, ändrad totalt 1 gång
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
richo
Staffanstorp



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 06 Okt 2017
Inlägg: 7
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Okt 2017 09:59     Citera

Dubbel post.


_________________
Richard Karlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AL
Göteborg





Här sedan: 21 Mar 2006
Inlägg: 1236
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Okt 2017 10:09     Citera

Du gör som du vill men jag hade definitivt kollat/bytt kamkedjesläporna.

Position nr 8 sitter ihop med ett bleck som trycker ut kedjespännaren mot kedjan. Se bild (notera att detta är till nåt annat fabrikat men principen är densamma)



//AL


_________________
Alexander Wilborg

Z3 M Coupe x 2
M5 e39
X5 e53
V70N 2.5T
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
richo
Staffanstorp



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 06 Okt 2017
Inlägg: 7
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Okt 2017 10:34     Citera

Tror du pos. 8 innehåller det blecket/fjädern? Kan inte se denna fjäder på några bilder på vare sig realoem eller ebay. Behövs det justeras eller bara monteras med fjädern?

Jag hittade en fjäder i sumpen men eftersom det är demolerat och saknas delar så är det svårt att förstå hur det ska sitta, ser ut så här, plasten är sönder på pos 8:


Fjäder:


_________________
Richard Karlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
richo
Staffanstorp



Ny på att skriva
inlägg i forumet


Här sedan: 06 Okt 2017
Inlägg: 7
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Okt 2017 12:47     Citera

Tror det löst sig med spännaren. Ringde BMW och det sitter tydligen en fjäder på baksidan av spännaren:) Beställt en ny spännare som förmodligen kommer på fredag.


_________________
Richard Karlsson
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
AL
Göteborg





Här sedan: 21 Mar 2006
Inlägg: 1236
Tipsa Facebook   Inlägg  11 Okt 2017 20:30     Re: Citera

richo skrev:
Tror det löst sig med spännaren. Ringde BMW och det sitter tydligen en fjäder på baksidan av spännaren:) Beställt en ny spännare som förmodligen kommer på fredag.


Precis, blecket sitter på spännaren när den kommer.

/AL


_________________
Alexander Wilborg

Z3 M Coupe x 2
M5 e39
X5 e53
V70N 2.5T
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW 318 -88
tråden läst  
851 ggr 


  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Server render time: 0.8111   |||   Client render time:
 




o