Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 K20 -2002
1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (19374 totalt)
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 240


Trådstartare
Hej!

Äntligen har man en bil som med tiden kanske kan platsa på detta forum och på bana



Bilen är en 2002a, det första året som den modellen av Elise som kallas S2 byggdes.
Utrustningen är därför precis som jag ville ha den - sparsam
Ingen AC, ingen ABS, ingen styrservo eller bromsservo, inga elspeglar eller elhissar och bäst av allt - inget centrallås (!)

Vikten ligger på 760 kg utan förare/soppa
Motorn är en 4a från Rover på våldsamma 87 kw vilket är nånstans kring 120hk

Specen på bilen ser ut såhär just nu:

* Utvändigt
Exige side-scoop i kolfiber
Elise 111S diffusor i svart, från EliseParts
Frontsplitter i glasfiber
Nät i fronten istället för galler, från EliseParts
Röd bogseringsögla

* Invändigt
Borttagen stereo + borttagna högtalare
Borttagen mitten-konsol
Harness bar + 4p bälte på förarsidan av märke LUKE

* Hjulupphängning + Däck
Original, vilket innebär Bilstein dämpare och krängare endast fram. Hjulen är 16" fram och 17" bak

* Motor
Original förutom "Pressure Relief Thermostat" och öppet luftfilter + annan ljuddämpare

Några bilder från inköpet:







***************************

Planerna är till en början ganska blygsamma, tanken är att skapa en skaplig trackday bil som är driftsäker

Saker att göra till vintern 2017/2018 handlar mest om små optimeringar:

* Se över växlingarna. Har köpt nya "motorsport-kablar" + nya delar till länkagen. Även försöka få konstruktionen inne i bilen att bli lite mer stum, nu flexar det hej vilt ..
Länk: [url] http://www.elise-shop.com/motorsport-gearchange-cables-pair-elise-s1-e . . . . [/url]

* Byta länkage till gaspedalen, detta är en känd svag punkt på modellen och detta är också nå fruktansvärt glappt i dagsläget
[url] https://www.eliseparts.com/products/show/56/370/improved-throttle-link . . . . [/url]

* Motormässigt blir det:
Nytt grenrör, kat-ersättningsrör, ny ljuddämpare.
Nytt större spjällhus, nytt luftfilter.
Luftkyld oljekylare, ny SPAL-fläkt till vattenkylaren
MAXXECU styrsystem med Google Nexus platta med hållare inne i bilen.
Uppstädning av elhärva och rensning av larm/immobilizer när jag ändå håller på ..
Samtliga motorfästen ska bytas, även detta en svag punkt på denna modell.
Nytt lättviktsbatteri

* Utvändigt blir det som i dagsläget förutom en bakvinge modell stor från EliseParts + kolfiber backspeglar

* Bromsmässigt blir det stålomspunna slangar och nya belägg (tips önskas) + motul vätska

* R-däck och nya fälgar bör jag väll ha också Tänker mig 15"/16" - tar gärna tips där också på vad som gäller i dimension

* Hjulupphängningen - Nya Toe-stag från EliseParts. Nya dämpare vore trevligt också. Gaz eller Nitron tror jag? Öppen för tips där också


Uppdaterar mera under resans gång, bilen ställdes av igår så nu är det dags att börja

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829



Snygg Elise Otto.

Spännande uppdateringar på gång. Jag kommer följa ditt val av stötdämpare,
skall själv uppdatera från S2 Bilstein till något mer trackday orienterat inför nästa
säsong.

Körning på Eskilstuna banan nu på Torsdag? Jag skall dit och köra om
det blir bra väder. Öppet 15.00- till det blir mörkt.

//Micael

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 240


Trådstartare
Micael Johannssen skrev:
Snygg Elise Otto.

Spännande uppdateringar på gång. Jag kommer följa ditt val av stötdämpare,
skall själv uppdatera från S2 Bilstein till något mer trackday orienterat inför nästa
säsong.

Körning på Eskilstuna banan nu på Torsdag? Jag skall dit och köra om
det blir bra väder. Öppet 15.00- till det blir mörkt.

//Micael


Hej Micael! Tack! Kul med Elise-folk här, gillar S1an också!

Hur går dina tankar kring dämpare? Följdfrågan blir väll också vilken prisgrupp du kikar i? Min smärtgräns känns som 15, och då är det nog GAZ eller Nitron som gäller ...

Hade varit kul att köra på torsdag men tyvärr har jag gjort "bokslut" för året och ställt av bilen samt börjat riva den lite. Men Eskilstuna blir det definitivt många gånger nästa år, det känns som en bana som borde passa bilen ypperligt!

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 240


Trådstartare
Lite detaljbilder på en bil som iallafall jag tycker är ganska cool och "rätt" i uppbyggnaden

Såhär ser den ut om man lyfter bort "Access-panelerna" samt hela "Front-clamen"





Jag som är lite petig med detaljer bytte till vita blinkerslampor (blinkar orange) - här ser man skillnaden:


Såhär ser bilen ut invändigt utan säten. Ska väll kanske ge mig på att måla plastytorna (svart eller silver?)


Bagageutrymmet är stort nog för tennisväskan men inte mycket mer


Såhär "rejsig" kommer den ser ut nästa år med surfplattan som visar lite data från motorn


_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 240


Trådstartare
Konstiga upptäckter har gjorts när jag börjat kika på vad som sitter på bilen i form av eftermarknadsdelar, vad säger ni om detta ?

Luftfilter av modell "napp" med nån slags virvel-teori .... tror det kallas "hurricane" i Elise-världen och är ganska poppis ?!



... och slutröret fortsätter i samma stuk! Detta sitter alltså mellan ljuddämparen och slutpipan Satt en liknande lite mindre virvel i utblåset också, ditpressat ....




Lite delar till soptippen alltså ...

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Dr_J
Tumba
Här sen Sep 2010
Inlägg: 17



Grattis till Elise:n! Införskaffade själv en S1:a i somras och är hur nöjd som helst.

Lite nyfiken på vad du ska göra med maxxecu:n?

_________________
Jörgen Engström
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 240


Trådstartare
Dr_J skrev:
Grattis till Elise:n! Införskaffade själv en S1:a i somras och är hur nöjd som helst.

Lite nyfiken på vad du ska göra med maxxecu:n?


Hej Jörgen! Kul att du också är nöjd, jag har haft hur roligt som helst med bilen sen jag köpte den. Trots att jag inte varit ute på bana än

Kommer under vintern byta till maxxecu styrsystem i bilen, modell "RACE". Har en kompis i garaget som är riktigt vass på systemet och supporten känns också väldigt bra.
Helt klart lite overkill till en så klen motor i dagsläget, men jag tänker som så att det är en uppdatering för framtiden som jag lika gärna kan göra nu. Och det finns ju väldigt många bra funktioner i det som kan rädda/larma om motorn inte riktigt orkar (t.e.x går varm nånstans) på banan vilket är trevligt. Och man kan få loggning. Och den kan driva fläkt, soppapump osv. Så jag kommer kunna tjäna en del likt också då den har inbyggd mapsensor + bredbandlambda, så jag kan slänga bort endel skrot och städa upp lite
Så enda nackdelen jag ser är att det är en del pengar att investera...

Blir en trevlig vy i bilen där man kommer kunna märka om något larmar från Maxxecu


Nästa vinter kommer det blir en värre motor i bilen. Antingen om jag bygger på Rover-snurran med överladdning eller om det blir Honda-motor ...

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Micael Johannssen
Malmby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 829



Otto Leffler skrev:
Micael Johannssen skrev:
Snygg Elise Otto.

Spännande uppdateringar på gång. Jag kommer följa ditt val av stötdämpare,
skall själv uppdatera från S2 Bilstein till något mer trackday orienterat inför nästa
säsong.

Körning på Eskilstuna banan nu på Torsdag? Jag skall dit och köra om
det blir bra väder. Öppet 15.00- till det blir mörkt.

//Micael


Hej Micael! Tack! Kul med Elise-folk här, gillar S1an också!

Hur går dina tankar kring dämpare? Följdfrågan blir väll också vilken prisgrupp du kikar i? Min smärtgräns känns som 15, och då är det nog GAZ eller Nitron som gäller ...


Jag håller på och sonderar marknaden lite. Prismässigt hade jag nog tänkt hamna liknande
dig, dvs inte gärna över 15tusen. Nitron, Quantum, GAZ mfl har ju alla road/trackday kitt pengarna räcker till. Även H&R har ett jag kikat på, säljs av bilmodecenter.se

Att sedan rangordna dem är ju en annan femma. Vad är bäst, hållbarhet, körbarhet, snabb på bana osv...
Ju mer forum man läser, deto mindre vet man Jag hittar folk som är nöjda/missnöjda med samtliga.
Jag försöker även hålla ögonen öppna för ett begagnat sett. Det är långt kvar till våren, så vi får se.

//Micael

_________________
Micael Johannssen
Lotus Exige Cup240
Lotus Elise 111s -99
Westfield SE
Citera
Mikael Stråhle
Luxemburg
Här sen Nov 2003
Inlägg: 42



Rörande dämpare så hade jag tidigare en uppsättning GAZ mono 40mm och nu en uppsättning Nitrons 40mm (båda hade track day setup).
Jag var nöjd med Gaz och de fungerade väldigt bra men de var svåra att ställa in med fjäderhöjden eftersom det verktyget man får med inte får plats att justera med dämparen på plats (jag fick ta av dämparen för varje liten inställning). Med Nitrons sätter man bara in justeringsverktyget och skruvar bit för bit.
Dessutom saknar Gaz hjälpfjädrar bak (Nitrons kanske inte har det på Rover-modellen dock) och de är mer lämapde för riktigt låg ride height; jag var tvungen att spänna fjädrarna väldigt hårt för att komma över 115 mm bak.
Summa summarum skulle jag beställa Nitrons om jag var du. De kostar mer men det är en mer genomtänkt produkt.

_________________
Mikael Stråhle
Lotus Exige S
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 240


Trådstartare
Mikael Stråhle skrev:
Rörande dämpare så hade jag tidigare en uppsättning GAZ mono 40mm och nu en uppsättning Nitrons 40mm (båda hade track day setup).
Jag var nöjd med Gaz och de fungerade väldigt bra men de var svåra att ställa in med fjäderhöjden eftersom det verktyget man får med inte får plats att justera med dämparen på plats (jag fick ta av dämparen för varje liten inställning). Med Nitrons sätter man bara in justeringsverktyget och skruvar bit för bit.
Dessutom saknar Gaz hjälpfjädrar bak (Nitrons kanske inte har det på Rover-modellen dock) och de är mer lämapde för riktigt låg ride height; jag var tvungen att spänna fjädrarna väldigt hårt för att komma över 115 mm bak.
Summa summarum skulle jag beställa Nitrons om jag var du. De kostar mer men det är en mer genomtänkt produkt.


Hej! Tack för jättebra tips! Att behöva plocka av dämparna för justering låter ju otroligt drygt, då skippar jag nog gaz mono isåfall !

Ang Nitron, är det dessa du åker med?
https://www.eliseparts.com/products/show/73/386/nitron-ntr40-single-ad . . . .

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Otto Leffler skrev:
Mikael Stråhle skrev:
Rörande dämpare så hade jag tidigare en uppsättning GAZ mono 40mm och nu en uppsättning Nitrons 40mm (båda hade track day setup).
Jag var nöjd med Gaz och de fungerade väldigt bra men de var svåra att ställa in med fjäderhöjden eftersom det verktyget man får med inte får plats att justera med dämparen på plats (jag fick ta av dämparen för varje liten inställning). Med Nitrons sätter man bara in justeringsverktyget och skruvar bit för bit.
Dessutom saknar Gaz hjälpfjädrar bak (Nitrons kanske inte har det på Rover-modellen dock) och de är mer lämapde för riktigt låg ride height; jag var tvungen att spänna fjädrarna väldigt hårt för att komma över 115 mm bak.
Summa summarum skulle jag beställa Nitrons om jag var du. De kostar mer men det är en mer genomtänkt produkt.


Hej! Tack för jättebra tips! Att behöva plocka av dämparna för justering låter ju otroligt drygt, då skippar jag nog gaz mono isåfall !

Ang Nitron, är det dessa du åker med?

Som s1 och Gaz monos ägare kan jag konstatera
Hjälpfjädrar i bak är bra
Spänna till rätt läge görs med http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Olja . . . . ( Vilken jag tror är bra att ha oavsett vilken dämpare man väljer) Att spänna med hjulet upphissat är en förutsättning.
Om man vill ha ett ok droop så blir rideheight låg
Gaz är mycket bra att ha och göra med om något går fel.
Gaz Monos ger en första dämpning som är förhållandevis mjuk

HTH
https://www.eliseparts.com/products/show/73/386/nitron-ntr40-single-ad . . . .

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
tommy karlsson
Bengtsfors
Här sen Feb 2008
Inlägg: 251



Om du går på Honda spåret kan det nog vara ide att kolla upp hondata ecu.
Du finner full support hos Malkolm i Västerås.
jag tror att det blir en genväg för dig i stället för att försöka få ett annat system att fungera tillsammans med Honda snurran.

MVH Tommy, WOT-Racing
https://www.facebook.com/wotracingteam/timeline?ref=page_internal

_________________
Tommy Karlsson
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 240


Trådstartare
tommy karlsson skrev:
Om du går på Honda spåret kan det nog vara ide att kolla upp hondata ecu.
Du finner full support hos Malkolm i Västerås.
jag tror att det blir en genväg för dig i stället för att försöka få ett annat system att fungera tillsammans med Honda snurran.

MVH Tommy, WOT-Racing
https://www.facebook.com/wotracingteam/timeline?ref=page_internal


Hej! Känner till Hondata men det är osäkert om jag kommer gå på Honda-spåret. I dagsläget har vi ingen möjlighet att svetsa i garaget så då blir det så jäkla bökigt med större ingrepp .... så förmodligen går jag vidare med Rover-motorn. Hursom kan maxxecu styra en Honda-motor också så jag "sitter inte i sjön" hur det än blir

Cool bil ni har!

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1129

Namndispens
Namndispens

Kul med en Elise i Hagalund.
Brorsan såg min Elise, blev inspirerad och köpte den svarta.
Beroendeframkallande bilar :-)


Mvh
Anders
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 240


Trådstartare
AndersK skrev:
Kul med en Elise i Hagalund.
Brorsan såg min Elise, blev inspirerad och köpte den svarta.
Beroendeframkallande bilar :-)


Mvh
Anders


Hehehe... och jag såg Olofs helt plötsligt i vårat garage och tappade totalt hakan, sålde Supran 1 månad senare och köpte en Elise :-)) Ska bli kul när Olofs bil kommer in i garaget igen, du kanske kommer förbi nångång och sparkar däck?

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2363



Dr_J skrev:
Grattis till Elise:n! Införskaffade själv en S1:a i somras och är hur nöjd som helst.

Lite nyfiken på vad du ska göra med maxxecu:n?

För s1 finns emerald som är pnp Nja lite mer jobb blir det

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1129

Namndispens
Namndispens

Otto Leffler skrev:
AndersK skrev:
Kul med en Elise i Hagalund.
Brorsan såg min Elise, blev inspirerad och köpte den svarta.
Beroendeframkallande bilar :-)


Mvh
Anders


Hehehe... och jag såg Olofs helt plötsligt i vårat garage och tappade totalt hakan, sålde Supran 1 månad senare och köpte en Elise :-)) Ska bli kul när Olofs bil kommer in i garaget igen, du kanske kommer förbi nångång och sparkar däck?


Spontana beslut som styrs av hjärtat blir bäst
Det som återstår på Olofs Elise är mappning, den borde snart komma till garaget.
Jag fick inspiration, tog en sväng på några kurviga vägar, så skoj.
Däckspark är skoj, det måste vi få till.

Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Du behöver inte svetsa något för att sätta in Honda k20. Allt är bolt on när man köper färdiga motorfästen.

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 240


Trådstartare
JBT skrev:
Du behöver inte svetsa något för att sätta in Honda k20. Allt är bolt on när man köper färdiga motorfästen.


Tjena Jacob. Det är sant, jag kanske överdriver oron att behöva kunna konstruera delar kring att gå för Honda-motorn.

Man blev ju minst sagt imponerad av prestandan i din bil, så vi får se .....

_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
JBT
Solna
Här sen Nov 2004
Inlägg: 431



Otto Leffler skrev:
JBT skrev:
Du behöver inte svetsa något för att sätta in Honda k20. Allt är bolt on när man köper färdiga motorfästen.


Tjena Jacob. Det är sant, jag kanske överdriver oron att behöva kunna konstruera delar kring att gå för Honda-motorn.

Man blev ju minst sagt imponerad av prestandan i din bil, så vi får se .....


Och nu går den ändå bättre

Att satsa pengar på att trimma Roverspisen är bara kasta pengar i sjön i det långa loppet.

Liten reklam film för Honda motor.
https://www.youtube.com/watch?v=5q1jSlNEUzw&t=113s

_________________
Jacob Blomqvist

Honda SC CC Elise S2
Citera
Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 240


Trådstartare
JBT skrev:

Och nu går den ändå bättre

Att satsa pengar på att trimma Roverspisen är bara kasta pengar i sjön i det långa loppet.

Liten reklam film för Honda motor.
https://www.youtube.com/watch?v=5q1jSlNEUzw&t=113s


Jasså kör du den fortfarande i år? Jag ställde av för jag tyckte det blev så jäkla halt
Helvete vad bilen på filmen går, är det en original k20 eller vässad? Bra förare också, bilen måste vara redig lätt för en sån körstil, han bromsar ju knappt känns det som

Problemet för mig - med hondabytet - är att jag utgår från en originalbil och göra "allt annat" också i vinter. Så hardtop, dämpare, r-däck, vinge, speglar, ratt osv blir endel pengar .... så då känns 50-80k (??) för honda-bytet rätt jobbigt.

Å andra sidan är det ju bara mitten av oktober och jag har redan rivit ner hela bilen och ska typ börja skruva ihop igen ... känns lite fel

Lite bilder från ikväll.
Det som jag verkligen gillar med Elisen är hur otroligt smidigt det är att plocka isär den. 4st 10mm skruvar och så är huven av:


Ett par skruvar till så lyfter man av hela baken och får detta:


Rejält grisigt i insuget, får nog plocka av det.. någon som vet om VVC-insuget i alu passar på denna motor? Läst något om att det är större portar i det så det inte passar mot en ej portal topp?



_________________
Otto Leffler
Lotus Elise S2 K20
Instagram: elisek20turbo
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S2 K20 -2002
1, 2, 3, 4, 5   >>
4 besök senaste veckan (19374 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande