Nyheter      Kalender      Banor      Nürburgring      Arrangörer      R-Däck      Forum      Varvtider/Loggar
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 Coupe Art Car -99
tråden läst  
12775 ggr 
<< Föreg. ämne | Nästa ämne >>

<<Föreg  1, 2, 3
 
   
Z3 M
Älmhult





Här sedan: 13 Aug 2004
Inlägg: 423
Tipsa Facebook   Inlägg  20 Maj 2017 13:19     Citera

Här en bild på hur det ser ut på min bil. Jag har satt strapps i kränghämmaren så slangen hålls på plats.
Som synes, har jag gjort ett uttag i innerskärmen i innerkant, innanför det ordinarie luftutsläppet.



_________________
Torbjörn Ellesson

BMW Z3 2,8 Coupe -00
BMW Z3 M coupé -99
BMW Z3 M roadster -98
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Westersund
Hallstahammar





Här sedan: 15 Jul 2011
Inlägg: 137
Tipsa Facebook   Inlägg  23 Maj 2017 19:01     Citera

Nu är båda grenrören borta, blocket och växellådan slipades lite samt att det främre grenröret bankades till på 2 ställen där det tog i. Lyckades få bort alla pinnbultarna utan att förstöra någon. thumbs up Dock följde de med muttrarna ur. Blir att återanvända dom för tillfället, alla blir nya sen när det blir turbo. M-Bilar hade 11 pinnbultar hemma på lager så jag hade sjuk flyt då jag glömt beställa extra när jag köpte nya muttrar.

Kvar att göra innan BoS på lördag:

- Montera grenrör
- Värmeplåt till grenrör
- Avgassystem
- Lufta bromsar (Blev inte 100% senast för jag behövde få ner bilen från lyften)
- Byta växellådsolja
- Byta diffolja
- Montera slang till bromskylning
- Sätta dit dörrsidor
- Fixa golvplåtar
- Ställa in camber/caster fram
- Besiktiga

Kämpa!


_________________
André Westersund
BMW 520dA M-Sport
BMW Z4 M Coupe
BMW Z3 Coupe (Banbil)
BMW 740i/6
BMW M5 3.8
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Westersund
Hallstahammar





Här sedan: 15 Jul 2011
Inlägg: 137
Tipsa Facebook   Inlägg  24 Maj 2017 21:32     Citera

Grenröret på plats, vilket skitgöra! Fick t.o.m. ta en kortare bult till övre bakre hålet till motorfästet för att grenröret var i vägen. Får hoppas att det håller ändå. Aldrig mer byta grenrör med motorn i iaf.


_________________
André Westersund
BMW 520dA M-Sport
BMW Z4 M Coupe
BMW Z3 Coupe (Banbil)
BMW 740i/6
BMW M5 3.8
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Westersund
Hallstahammar





Här sedan: 15 Jul 2011
Inlägg: 137
Tipsa Facebook   Inlägg  26 Maj 2017 21:05     Citera

Det sket sig. Såg ljuset i tunneln och skulle hinna till besiktningen, startar bilen och det läcker från samtliga grenrörspackningar. Klantigt av mig att montera dom åt fel håll.


_________________
André Westersund
BMW 520dA M-Sport
BMW Z4 M Coupe
BMW Z3 Coupe (Banbil)
BMW 740i/6
BMW M5 3.8
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Westersund
Hallstahammar





Här sedan: 15 Jul 2011
Inlägg: 137
Tipsa Facebook   Inlägg  04 Jun 2017 18:21     Citera

Nu är grenrör och avgassystem med 200-cells sportkatalysator på plats, även bromskylningen är klar. Ny mjukvara är fixad så nu är de bakre lambdorna bortkodade samt att den är anpassad för M3-grenröret och avgassystemet, motorn borde ge runt 230 hk nu. Besiktning på onsdag!





Avgassytemet såg centrerat och fint ut när vi hade monterat upp det tillfälligt och punktat det, sen blev det lite snett. Får fixa till det sen. 5 cm markfrigång vid katalysatorn!


Mätte även camber och caster. Det var ca 4 grader camber runt om, bak kan jag ju inte ändra och fram är det väl okej. Sen var castern ca 15 grader fram, hur mycket är lämpligt? Jag kör med Millways excentriska bärarmsbussningar samt deras camber-/casterplattor.


_________________
André Westersund
BMW 520dA M-Sport
BMW Z4 M Coupe
BMW Z3 Coupe (Banbil)
BMW 740i/6
BMW M5 3.8
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Z3 M
Älmhult





Här sedan: 13 Aug 2004
Inlägg: 423
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Jun 2017 11:45     Citera

Är du säker på 15 grader caster?
Normalt brukar man få ut max 8-9 grader.
Oftast inte mer än 8 med 3-4 grader camber.
Vilka bärarmar har du?
Hur är excenter bussningen monterad?
Kan du ta ett foto över topplagringen?


_________________
Torbjörn Ellesson

BMW Z3 2,8 Coupe -00
BMW Z3 M coupé -99
BMW Z3 M roadster -98
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Westersund
Hallstahammar





Här sedan: 15 Jul 2011
Inlägg: 137
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Jun 2017 12:38     Citera

Jag har en camber-/castermätare likt ett vattenpass och den bottnar ur vid 12 grader och den räckte inte till. Så fick köra med vattenpass och ögonmått mot fjäderbenet och då blev det ca 15 grader. Bilen var på lyften men jag hade en domkraft under bärarmen för att få den så nära normalläge som möjligt. Jag kör med original bärarmar och hålen i de excentriska bussningarna är utåt. Topplagringarna är ställda så långt bak det bara gick och 10 mm inåt. Däcken skrapar i lite i fronten vid belastning så jag fick slipa bort lite material i fronten. Innerskärmarna är urkapade ganska ordentligt sen har jag ersatt en bit med gummiduk så det sluter tät mot motorhuven för att det inte ska komma in alltför mycket skit i motorutrymmet.


_________________
André Westersund
BMW 520dA M-Sport
BMW Z4 M Coupe
BMW Z3 Coupe (Banbil)
BMW 740i/6
BMW M5 3.8
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Z3 M
Älmhult





Här sedan: 13 Aug 2004
Inlägg: 423
Tipsa Facebook   Inlägg  06 Jun 2017 13:28     Citera

Jag har aldrig mätt caster själv, bara i maskin vid hjulinställning.
Så här ser det ut på vänster sida, uppifrån.



Då är det knappt 8 grader caster och knappt 4 grader camber.
Jag har oxå excentern utåt.
Men jag har M spindlar.


_________________
Torbjörn Ellesson

BMW Z3 2,8 Coupe -00
BMW Z3 M coupé -99
BMW Z3 M roadster -98
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Westersund
Hallstahammar





Här sedan: 15 Jul 2011
Inlägg: 137
Tipsa Facebook   Inlägg  07 Jun 2017 12:33     Citera

Får mäta det ordentligt sen när framvagnen ska ställas in.

Nu är bilen besiktigad utan problem, förutom markfrigången som det suckades lite över. HC var 27 men det kanske är p.g.a. sportkatalysatorrn? CO var 0 på båda och lambdan låg på 1,01, riktigt bra.


_________________
André Westersund
BMW 520dA M-Sport
BMW Z4 M Coupe
BMW Z3 Coupe (Banbil)
BMW 740i/6
BMW M5 3.8
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Westersund
Hallstahammar





Här sedan: 15 Jul 2011
Inlägg: 137
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Okt 2017 18:04     Citera

Det har inte blivit nå banåka i år, men imorgon bär det av mot Mantorp för att ta racinglicens. Hoppas jag klarar bullernivån på 95 db bara.


_________________
André Westersund
BMW 520dA M-Sport
BMW Z4 M Coupe
BMW Z3 Coupe (Banbil)
BMW 740i/6
BMW M5 3.8
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Christian Jansson
Borås





Här sedan: 11 Jan 2003
Inlägg: 268
Tipsa Facebook   Inlägg  12 Okt 2017 22:15     Citera

Alla dina bilder har ätits upp av Photobucket....

Lycka till på licens-kursen! När jag tog min licens för 100 år sedan hade vi en riktigt trevlig dag
på Anderstorp med halva dagen teori och efter lunch praktiska spårvals- och raceövningar.
Rejsade en långlopps 240 mot bl a veteran Mini Cooper, skitkul!
Hur läggs det upp nu för tiden?


_________________
Christian Jansson

BMWCS #10364

BMW 332is E30
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Westersund
Hallstahammar





Här sedan: 15 Jul 2011
Inlägg: 137
Tipsa Facebook   Inlägg  14 Okt 2017 08:08     Citera

Jag har märkt att bilderna har försvunnit, har inte orkat fixa dom än.

Vi har först teori med de gemensamma reglerna och flaggorna fram till 11, sen gick vi ut och körde på bana med lite spårval och race-övningar med instruktörer för att sen fortsätta med grenspecifika regler vid 16. Det var kul men det är svårt med spårval och det märks väldigt tydligt när man göra rätt eller fel på utgångshastigheten ut ur kurvorna. Bilen skötte sig bra men får nog köra utan antispinn i fortsättningen, den var alldeles för känslig. Nya frambromsar kommer behövas också!


_________________
André Westersund
BMW 520dA M-Sport
BMW Z4 M Coupe
BMW Z3 Coupe (Banbil)
BMW 740i/6
BMW M5 3.8
Våra race- och banåkarbilar
Meny       Upp       Tillbaka
Visa användarens profil Skicka personligt meddelande
Svara på inlägget  Forumlista  ->  Våra race- och banåkarbilar
BMW Z3 Coupe Art Car -99
tråden läst  
12775 ggr 
<<Föreg  1, 2, 3

  << Föreg. ämne | Nästa ämne >>

Server render time: 0.0442   |||   Client render time:
 




o