Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462294 totalt)
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Magnus Thomé skrev:
dvorak skrev:
Tycker du att M2an känns mer balanserad?

Jag tycker den känns mer levande. Agil. Båda har bra balans IMHO. M4'an var iof aningens snabbare att falla i understyrning när man provocerade lite.

Kul!

Jag tycker verkligen att M4an har en bra balans, jag har inte direkt stört mig på understyrning. Jag kör allt original förutom Cup2.

Kul att det är sådan skillnad på dem ändå, på pappret ser de väldigt lika ut: Hjulbas, vikt osv

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



dvorak skrev:
MaZ skrev:
Trevlig läsning, nu blev jag sugen på Bilster berg...


Som bara den. Hitta en bra trackday Maz så drar vi dit!


Magnus, kul att läsa hela berättelsen. Kul att få lite jämförelser mot M4a också. Nu är jag så van vid M4an så det är svårt att vara objektiv helt, men jag kan bara hålla med om att den har väldigt svårt att få ner effekten. Det hade varit kul att köra en M2 på bana någon gång, det är en väldigt fin bil.


Återkommer när jag amorterat av lite mer på huslånet..

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066



Hej jag skrev några rader om Blister berg i den tråden för den som vill läsa.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1498591#1498591
Kanske även skriver något om resan och laddar upp några pinsamma filmer om jag vågar ::

_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Gjort avsteg idag och provkört lite Porsche istället. Nu gick den inte för fullt eftersom vi var på väg till SMR för turbofix. Men fascinerande vad mycket gammelelvakänsla det är i styr- och vägkänsla i till och med en 2010 års turbo! M2'an känns som en bil medans dagens testade turbo verkligen känns som en elva! Om ni fattar hur jag menar Som allroundbil vinner däremot M2'an för mig. Otroligt bra på både det ena och det andra liksom thumbs up


_________________
Magnus Thomé
Citera
David E
Adenau, AW
Här sen Apr 2004
Inlägg: 1134



Magnus Thomé skrev:
Gjort avsteg idag och provkört lite Porsche istället. Nu gick den inte för fullt eftersom vi var på väg till SMR för turbofix. Men fascinerande vad mycket gammelelvakänsla det är i styr- och vägkänsla i till och med en 2010 års turbo! M2'an känns som en bil medans dagens testade turbo verkligen känns som en elva! Om ni fattar hur jag menar Som allroundbil vinner däremot M2'an för mig. Otroligt bra på både det ena och det andra liksom thumbs up


997:an är för mig den sista eller förhoppningsfis senaste 911:an som verkligen känns som en 911:a.
991 är inte alls samma sak utan mer som en "vanlig" sportbil.
Som rolig bruksbil är 997 turbo helt outstanding. Funkar väldigt bra även på vintern iaf. här söderöver. thumbs up

_________________
Mvh David Ek lu nd

BTG 7,16.9 TD

Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Tusen tack för en bra rapport thumbs up
Verkar vara en helt underbar bana
Kul att få lite inblick i denna typ av event också. Tror nog inte jag kommer få tillfället till något liknande så det är tacksamt att du delar

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag kollade på min video från varven runt hela banan och det ser ut att gå sååååååå långsamt så de kommer jag inte bjussa på


Så ni får hålla tillgodo med den här videon istället som Janne hittat, här är fartkänslan kanon men höjd/backekänslan urusel som alltid på video. Det är en 360-graders video, så dra i bilden med musen för att titta runt!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jahaja. Så har jag anmält mig till drifting på Lunda på lördag Bara att plocka med slängdäcken och försöka så gott det går Ska bli riktigt kul men jag kommer nog känna mig helt bortgjord bland alla som gjort det förr

https://www.facebook.com/events/125305624750642/

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Här bilder från BMWs egen fotograf från dagen. Jo det är jag o Janne i bil nr1

Vår bil var just denna #1


Jag först i kön Jodå... det syntes på originalbilden om jag zoomade in


Janne kört slalom precis


Alles


Alla skulle ställas upp vid en bil o fotas

_________________
Magnus Thomé
Citera
3DBlaster
Stockholm
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1066




Gud va lediga och avslappnade vi ser ut

_________________
Janne Ström
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Pröva det här:

Sätt din mobiltelefons nav-karta med uppåt = färdriktningen. Och sätt bilens nav-karta med uppåt = norr.

Jösses vad förvirrande det är

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
SJUKT trevliga småvägar!!!!


_________________
Magnus Thomé
Citera
Alex H
Farhult
Här sen Feb 2009
Inlägg: 349



Magnus Thomé skrev:
Pröva det här:

Sätt din mobiltelefons nav-karta med uppåt = färdriktningen. Och sätt bilens nav-karta med uppåt = norr.

Jösses vad förvirrande det är


Så kör jag med navin till vardags i BMWn.
Split screen med färdriktning till vänster och norr-orienterad till höger

_________________
Alex H-e-d-s-t-r-ö-m

Tesla Model Y Performance -22
Peugeot 306 GTi -97
195hk@7900 195Nm@6500
VW 1500 baja -69 ( www.instagram.com/alexbajabug/ )
Citera
9-3 Mike
Verkstaden i Växjö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 64



Läste precis igenom hela din tråd. Fin bil du har och trevlig läsning

Hämtade precis min egna M2 för en vecka sedan.

Sitter och planerar inför nästa säsong och din tråd har gett mig lite att fundera kring.

_________________
Mikael Tornberg , Växjö
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag var ju och körde drifting för ett tag sen, jag har bara inte kommit till skott att skriva om det förrän nu. Först var jag på Malmby med MX5-gänget där Tobias hade planerat att hjälpa till med lite nybörjardriftingtipsotest för de som var nyfikna. Det blev inte så mycket mer än att köra i cirkel en stund den gången, Tobias bil gick sönder och jag körde banslingan och slalomen mest istället. Men det gav mersmak. Hursomhelst så hade Tobias och Nelzon fixat fram ett par kasserade bakdäck som fanns mönster kvar att köra på någon gång till. Så jag var redo för mera!

Så i slutet på augusti så var det dags för ett riktigt driftingevent med S.T.A. drifting ( https://www.facebook.com/Stadrifting ) på Lunda, på driftingbanan som ligger till höger när man kommer fram. Det var ett komboevent med stor dragracingtävling på flygrakan arrangerat av Landracing. Så inte nog med att det var mitt första försök på drifting på riktigt, det var MASSA publik som var och kollade på alla feta dragracingbilar... och driftingen också. Hjääälp Driftingbanan på Lunda är numera riktigt genomarbetad med målade curbs och allt.

Lite kul var att när jag kom dit så var det flera som sa "ska du köra drifting med DEN bilen!??!" Och nog kände jag mig lite som katten bland hermelinerna med en sprillans originalbil bland alla specialbyggda bilar med ombyggda framvagnar och extraturbosar. Det var verkligen trevlig stämning, jätteglada miner hos alla som var där. Intressant var också att extremt många hade med sig hela familjen, det var både barnvagnar och tummetottar som knatade runt bland depåtälten. Stor skillnad mot ban- och slalomträffar där det mest är snubbar och gubbar. Och få andra

Inte nog med att det var massa(!) publik som stod längs driftingbanan, S.T.A. hade även ordnat en högtalaranläggning med entusiastisk och mycket rolig speaker också! Vilket härligt lyft för åskådarna! Jag skulle bra gärna vilja veta vad han sa när jag körde, hahaha! Tydligen så tyckte han att jag blev bättre alltefter dagen gick iaf. Alltid något Hursomhelst, ut på första repan, hur skulle det här gå? Jag har ju ingen koppling som jag kan kicka för att provocera ut rumpan. Och handbromsen är ju ingen fet en som rycker loss shyssta däck på torr varm asfalt sådär jätteklockrent. Handbromsen fick vara reserv, jag började med att stampa till allt jag kunde på gasen Och det räckte gott när man låg på tvåan. Och otroligt nog så klarade jag några svängar utan att snurra. Jag vet inte hur det gick till men jag upptäckte att jag körde en kombo av att vrida lite på ratten och stampa fullt, sen dutta på bromsen när det blev lagom vinkel (för en nybörjare). Då stabiliserade sig bilen i den vinkeln och det var bara att ratta för fulla muggar och hålla på och tokjustera på gasen mellan fullt och inget. Mest fullt. Jag tror inte jag lyckades köra en enda repa felfritt. Men det blev många skitroliga låååånga bredställ genom kurvorna ändå. Det tog ett tag att få till en av kurvorna som nöp lite mot slutet. Där var det lätt att snurra i slutet men jag lärde mig successivt hur jag kunde justera spåret och vinkeln så det flöt igenom där också. Oooooootroligt skoj. Jag höll på och körde i flera timmar Hade absolut inte tid till att käka lunch Men det straffade sig senare på eftermiddagen, jag märkte då att jag inte var lika skarp i fokus vilket direkt påverkade resultatet i körningen. Snurrningarna blev lite fler mot slutet. Så till slut gav jag mig för dagen.

En sak står helt klart för mig som kört bana och slalom i massa år. Drifting är extremt nyttigt. EXTREMT nyttigt. Det är dessutom svårt. Alla snurrade ibland, helt oberoende på nivån av erfarenhet och skicklighet. Så det var absolut inget att skämmas för. Och att få jobba med att hålla kvar balansen i bilen genom olika partier med bibehållen kontroll av vart man är på väg är galet roligt. Sa jag att det var extremt givande och nyttigt? Får du chansen att köra på något välorganiserat genomtänkt event så haka absolut på! Snacka med din lokale gummigubbe om några bakdäck att lägga på.


_________________
Magnus Thomé
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1091



Haha härlig summering av driftingpremiären! Vore kul att prova vid tillfälle helt klart! Har väl passat på att åka liiiiiiiite brett på konbana och det är som du säger nyttig träning. En extra uppsättning fälgar kanske inte är en sån dum idé ändå för lite fler däck.

_________________
Joh@n M@hlst3dt
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag har med dubbelkopplingslådan haft lite svårt att ha überperfekt koll på hur många växlar jag ska kogga ner om jag kör landsväg på lite halvvarvtal och vill hamna i sweetspot omedelbums. Saknar en STOR växellägesindikator a'la rallybil. I CSL'en var det lättare för där hördes mycket tydligare vilket varvtal jag låg på även i lägre register utan pådrag. Att växla upp utan växellägesindikator är däremot är inga problem Jag skrev såhär på ett ytländskt M2-forum:


-------


I drive a M2 -16 DCT. When on track I don't need a gear indicator. And I definitely don't need a gear indicator while accelerating. But on the road doing down shifts at semi lower rpms I sometimes get confused on how many gears I should go down if I want to get into the engines sweetspot right away.

That's when I'd like a BIG gear indicator that I can see in the corner of my eye, because when approaching a corner to push through I really don't want to take my eyes of the road.

So... there's hardware you can buy, a LED indicator hooked up to the OBD2 port, for decent money. But I found the perfect thing (for me!) A plugin to the Android Torque Pro app. It's called RacingMeter for Torque Pro. At a first glance it seems to be a fancy flashy Shift Light app. Which I have no need for whatsoever. But I bought it and fiddled with the settings and got exactly what I wanted!

It even shows the water temp.

(yeah, no oil temp yet, I've contacted the maker to see what he can do :-)

I've made a very clean interface for myself with a huge gear indicator that I can see in the corner of my eye. I also added speed and water temp but you can of course tweak it the way you want it.

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.sensadigit.racingmeterfortorque

You can also have text on the screen showing that the upper right number is speed and the lower right is water temp but I wanted an uncluttered screen and hid that.

PS: I did a search and couldn't find that this app was posted already. If it is I appologize.






_________________
Magnus Thomé
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2079



Synd att man inte kan få HUD på M2an!

Det löser hela problemet


_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, BMW M2
297 varv på Nordschleife
Citera
Gustav_H78
Lerum
Här sen Feb 2009
Inlägg: 1666



Bra tips ang appen! I Alfa Giulian är det rätt lätt att se vilken växel man har i iofs. Dock har jag åtta växlar att hålla reda på. Blev lätt rörigt när jag körde på Kinnekulle i somras. I praktiken är det dock inte så många växlar man använder när man väl är ute på banan. På kullen är det bara 3 växlar som används, om jag minns rätt. Typ 3, 4 och 5.

_________________
Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil
Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld*
BMW E30 328 långlopps bil *Såld*
VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja på kullen kör nog många bilar bara på två växlar, på fyran en bit på rakan och trean hela resten av varvet. En uppväxling och en nerväxling Men i vissa situationer är den jättenajs den här:



_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
dvorak skrev:
Synd att man inte kan få HUD på M2an!

Det löser hela problemet



Klockrent thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M2 -16
<<   1, 2, 3 ... 20, 21, 22 ... 111, 112, 113   >>
18 besök senaste veckan (462294 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande