Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 328 med V8 - TAnu Unlimited | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 13, 14, 15 >> 30 besök senaste veckan (152422 totalt) |
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Känns som det är dags för en riktig uppdatering, sent om sido.
Efter smällen på Kullen förra året så behövde bilen riktas lite. Efter många turer fram och tillbaks, med många som lovade mycket men aldrig ville göra någonting, så kom bilen till slut iväg till en riktigt duktig herre som satt bilen i riktbänk och bytte ena rambenet. Vi sprang på ett mindre problem med det nya begagnade rambenet som jag hade skaffat fram, visade sig att det finns mer än en version av dessa beroende på årsmodell, där det skiljer några millimeter här och där på vissa mått. Lite kapande och svetsande så löste han även de problemen. _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
Skönt att det löste sig med riktning!
Jag satt och sträckläste tråden sen när jag såg din första donatorbil efter smällen så slog det mig att det var dig jag köpte min kaross av! Tänkte dela med mig av en bild på hur den ser ut idag _________________ David Lindqvist |
||||||
Tycker det är lite synd att du valt att kapa bort torpedväggen, det begränsar ganska mycket vad bilen klassar in i för klasser när torpeden inte är original längre. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
|
||||||
Förstå mig rätt, jag älskar flippade byggen Menade mer att det begränsar vad man kan köra med bilen framöver. En kompis sålde nyss sin Skyline R32GTR med Viper V10, den gick till Danmark och skulle nu användas till drifting då torpeden var ombyggd och inte klassade in i någon racingklass. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
+1 _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
Känner ingen ånger alls att den är sönderkapad. Jag har ju ändå gett den en 2a chans (eller 3e chans faktiskt) genom att rikta karossen istället för att skrota den. Jag har ingen SBF vagnbok på bilen och den är redan rätt mycket kapad i bak, så lite mer kapad gör ingen skada på denna. Värdemässigt är det inte heller någon nackdel, de är sakerna på en sån här bil som är värda pengar, E36 karosser finns det tusentals av. Och fördelarna är många att göra detta, ska inte gå händelserna i förväg, men det kommer bli episkt. Jag kommer hålla tråden uppdaterad.
_________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
_________________ Peter Lindberg i Grästorp Fotograf och video-/filmnisse. http://www.peterlindberg.com |
||||||
Inte om du ska ha den bakom framvagnsbalken _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||||||
Okey ja det trodde jag inte att jag skulle göra, i alla fall inte mappad och klar Tack så mycket _________________ David Lindqvist |
||||||
En anledning till att jag ville kapa bort fjädertornen var för att jag vill gå över till 18" däck (ingen racingserie kör ju 17" längre, så det är mycket större utbud på 18" som är standard inom GT racing). Dock får inte så stora däck plats riktigt i hjulhusen på en E36, framförallt fram, om man vill åka den höjd jag vill göra. Däcken tar emot i överkant.
Byggde därför en fixtur från en rak kaross så jag vet i förhållande till framvagnsbalken vart de ska sitta och började sedan bocka rör. Ett annat problem med original fjäderbenstorn är att det går inte att justera på så mycket caster som jag ville ha. Grundproblemet ligger i att topplagringen har 3 bultar, börjar man flytta den för att få mer caster kommer ju ena bulten att "försvinna i hålet". En 4-bultad topplagring skulle vara mycket lättare att göra justerbar, så att så fick det bli. Sågade ut nya plattor som ska bli själva fjädertornet Mycket mer justerbart Provinpassning och ser ut att lira. Väldigt mycket mätande senare visade det sig att ett par mått av olika anledningar inte blivit helt hundra så småjusteringar behöver göras innan det helsvetsas. Och eftersom fjädertornen är fäst primärt i buren så fick den styvas upp en aning. Det saknas fortfarande en del rör, och en del rör som jag inte hundra har bestämt mig hur de ska sitta än, men det går framåt _________________ Torbjörn Nyberg |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E36 328 med V8 - TAnu Unlimited | << 1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 13, 14, 15 >> 30 besök senaste veckan (152422 totalt) |