Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 328 med V8 - TAnu Unlimited
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 13, 14, 15   >>
51 besök senaste veckan (152299 totalt)
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Newberg skrev:
Fredagsfilm del 1!



_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
När det inte finns något annat vettigt att uppdatera er med så postar vi en fredagsfilm del 2.



Återigen är stilen på videon ärligt snodd från Västerås-legend. Ta det med en nypa salt.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Ja....ett sånt avgassystem skulle man ha...

Är det från vår gamla e30 ?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Ja....ett sånt avgassystem skulle man ha...

Är det från vår gamla e30 ?


Ska visst vara de, ja

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1961



Är den gamle reservmaskinen en m54b30?

/AL

_________________
A1exander Wi1borg

M2F87 Competition +
iX3 M-Sport
i3 Sport
Sodi DD2
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
M52B28 det också. Kommer nog leta sig in i en isbil nån vacker dag

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Känns som det är dags för en riktig uppdatering, sent om sido.

Efter smällen på Kullen förra året så behövde bilen riktas lite. Efter många turer fram och tillbaks, med många som lovade mycket men aldrig ville göra någonting, så kom bilen till slut iväg till en riktigt duktig herre som satt bilen i riktbänk och bytte ena rambenet.

Vi sprang på ett mindre problem med det nya begagnade rambenet som jag hade skaffat fram, visade sig att det finns mer än en version av dessa beroende på årsmodell, där det skiljer några millimeter här och där på vissa mått. Lite kapande och svetsande så löste han även de problemen.




_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
jägerjanne
ölme kristinehamn
Här sen Jul 2016
Inlägg: 532



gött,kul med duktig hantverkare

_________________
janne pettersson
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare




Sen råkade det visst spåra ur lite... woops

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Pavva
Skinnsktteberg
Här sen Okt 2017
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Skönt att det löste sig med riktning!

Jag satt och sträckläste tråden sen när jag såg din första donatorbil efter smällen så slog det mig att det var dig jag köpte min kaross av!

Tänkte dela med mig av en bild på hur den ser ut idag




_________________
David Lindqvist
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Tjenare! Haris visade mig en bild på den där för ett par veckor sen, riktigt coolt att du fick ihop den under sommaren. Snygg färg också! thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Newberg skrev:
https://rejsa.nu/im/user/14916/2017-10-18-14-28-04_22662616_10154786538810684_1502004823_o.jpg

Sen råkade det visst spåra ur lite... woops


Tycker det är lite synd att du valt att kapa bort torpedväggen, det begränsar ganska mycket vad bilen klassar in i för klasser när torpeden inte är original längre.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
ripper
Växjö
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1314



Wärhner skrev:
Newberg skrev:
https://rejsa.nu/im/user/14916/2017-10-18-14-28-04_22662616_10154786538810684_1502004823_o.jpg

Sen råkade det visst spåra ur lite... woops


Tycker det är lite synd att du valt att kapa bort torpedväggen, det begränsar ganska mycket vad bilen klassar in i för klasser när torpeden inte är original längre.
Medans jag tvärtom älskar att han spårar ur

_________________
Christian Sundqvist - www.racegear.cc -
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3437



Ripper skrev:
Wärhner skrev:
Newberg skrev:
https://rejsa.nu/im/user/14916/2017-10-18-14-28-04_22662616_10154786538810684_1502004823_o.jpg

Sen råkade det visst spåra ur lite... woops


Tycker det är lite synd att du valt att kapa bort torpedväggen, det begränsar ganska mycket vad bilen klassar in i för klasser när torpeden inte är original längre.
Medans jag tvärtom älskar att han spårar ur


Förstå mig rätt, jag älskar flippade byggen

Menade mer att det begränsar vad man kan köra med bilen framöver.

En kompis sålde nyss sin Skyline R32GTR med Viper V10, den gick till Danmark och skulle nu användas till drifting då torpeden var ombyggd och inte klassade in i någon racingklass.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



Wärhner skrev:
Newberg skrev:
https://rejsa.nu/im/user/14916/2017-10-18-14-28-04_22662616_10154786538810684_1502004823_o.jpg

Sen råkade det visst spåra ur lite... woops


Tycker det är lite synd att du valt att kapa bort torpedväggen, det begränsar ganska mycket vad bilen klassar in i för klasser när torpeden inte är original längre.


+1

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
Känner ingen ånger alls att den är sönderkapad. Jag har ju ändå gett den en 2a chans (eller 3e chans faktiskt) genom att rikta karossen istället för att skrota den. Jag har ingen SBF vagnbok på bilen och den är redan rätt mycket kapad i bak, så lite mer kapad gör ingen skada på denna. Värdemässigt är det inte heller någon nackdel, de är sakerna på en sån här bil som är värda pengar, E36 karosser finns det tusentals av. Och fördelarna är många att göra detta, ska inte gå händelserna i förväg, men det kommer bli episkt. Jag kommer hålla tråden uppdaterad.

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
ezroller
Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006
Inlägg: 564



LS6 med turbo? 8-)

_________________
Peter Lindberg i Grästorp

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
ezroller skrev:
LS6 med turbo? 8-)


Det passar ju utan att ta bort torpeden

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
wiking72
Malmö
Här sen Aug 2004
Inlägg: 677



Newberg skrev:
ezroller skrev:
LS6 med turbo? 8-)


Det passar ju utan att ta bort torpeden


Inte om du ska ha den bakom framvagnsbalken

_________________
Stefan Lindh

Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC
Bygger Manta B med 3.0 TIC

https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts
Citera
Pavva
Skinnsktteberg
Här sen Okt 2017
Inlägg: 2

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Newberg skrev:
Tjenare! Haris visade mig en bild på den där för ett par veckor sen, riktigt coolt att du fick ihop den under sommaren. Snygg färg också! thumbs up thumbs up thumbs up


Okey ja det trodde jag inte att jag skulle göra, i alla fall inte mappad och klar Tack så mycket

_________________
David Lindqvist
Citera
Newberg
Sala
Här sen Nov 2007
Inlägg: 851


Trådstartare
En anledning till att jag ville kapa bort fjädertornen var för att jag vill gå över till 18" däck (ingen racingserie kör ju 17" längre, så det är mycket större utbud på 18" som är standard inom GT racing). Dock får inte så stora däck plats riktigt i hjulhusen på en E36, framförallt fram, om man vill åka den höjd jag vill göra. Däcken tar emot i överkant.
Byggde därför en fixtur från en rak kaross så jag vet i förhållande till framvagnsbalken vart de ska sitta och började sedan bocka rör.


Ett annat problem med original fjäderbenstorn är att det går inte att justera på så mycket caster som jag ville ha. Grundproblemet ligger i att topplagringen har 3 bultar, börjar man flytta den för att få mer caster kommer ju ena bulten att "försvinna i hålet". En 4-bultad topplagring skulle vara mycket lättare att göra justerbar, så att så fick det bli.


Sågade ut nya plattor som ska bli själva fjädertornet


Mycket mer justerbart thumbs up


Provinpassning och ser ut att lira. Väldigt mycket mätande senare visade det sig att ett par mått av olika anledningar inte blivit helt hundra så småjusteringar behöver göras innan det helsvetsas.


Och eftersom fjädertornen är fäst primärt i buren så fick den styvas upp en aning.


Det saknas fortfarande en del rör, och en del rör som jag inte hundra har bestämt mig hur de ska sitta än, men det går framåt

_________________
Torbjörn Nyberg
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E36 328 med V8 - TAnu Unlimited
<<   1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 13, 14, 15   >>
51 besök senaste veckan (152299 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande