Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Egna bärarmar, hjälp med spindelleder
1 besök senaste veckan (3409 totalt)
Enzo Molinari
Gävle
Här sen Dec 2004
Inlägg: 246


Trådstartare
Jag håller på och knåpar med bakvagnen på mitt Alfa X1/9 Dallara-bygge och behöver lite hjälp!





Jag kommer att bygga egna bakre bärarmar för att klara frigången mot 164 Q4-lådan. Planen just nu är att använda X1/9 1500-spindlar för att kunna åka med 13"-fälgarna och ändå kunna få dit kraftiga knutar/drivaxlar.

Kruxet är att hitta en alternativ spindelled då orginalet (på bilderna nedan) är svårt att få tag på/dyrt! Jag har tittat igenom Biltemas sortiment men hittar ingenting med rätt vinkel på.

Spindeltappen monteras alltså uppifrån i spindeln så spindelleden behöver åtminstone vara "rak" och inte vinklad åt fel håll, som leder som monteras underifrån är.

Är det någon här som vet nått som kan passa?




_________________
Michael Lindh
leg. bildåre
projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo"
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2741



Sitter den konade delen av leden fast i bärarmen? I så fall är det "valfritt" som passar i spindeln med pressfattning gjord för belastning åt rätt håll som behövs? (Ser ut så på bilderna)

Om leden sitter i bärarmen och du har koningen i spindeln så är det svårt att bidra utan att veta vilken koning du har (vinkeln på koningnen), djupet samt en av diametrarna.

Finns det tillräckligt med gods för att brothca till annan koning?

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Enzo Molinari
Gävle
Här sen Dec 2004
Inlägg: 246


Trådstartare
Koningen är i spindeln. På bilderna saknas själva kulleden, bara "huset" finns kvar. Jag ska mäta lite på spindeln. Återkommer!

_________________
Michael Lindh
leg. bildåre
projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo"
Citera
Enzo Molinari
Gävle
Här sen Dec 2004
Inlägg: 246


Trådstartare
Storändan på hålet i spindeln är 17 mm, lilländan 14mm. Godstjockleken är 24,5 mm. Allt mätt med skjutmått så nån tiondel kan det säkert diffa.

_________________
Michael Lindh
leg. bildåre
projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo"
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



Så du ska också byta ut delen som är nitad i bärarmen?

Spontant sett skulle jag titta på Saab 99/900 (OG) övre spindelled. Passar inte rakt på men bärarmen verkar ju vara svetsad/pressad plåt så den är förmodligen ganska enkel att anpassa. Om inte konan stämmer kanske man kan brotscha/svarva om.

Tidigare hade MOOG en del ritningar på sina grejer och även en del sökmöjligheter, kolla deras katalog kanske om du kan hitta något.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12855



Jag valde 900 som övre led och Miata som nedre. Har du coilovern/fjädern på nedre, så är det en bra kombo.

900 är cylindrisk tapp på. Det kan nog vara svårt att hitta en spindelled med exakt rätt kona, om du tex inte fiat haft den genom alla år.
Citera
Enzo Molinari
Gävle
Här sen Dec 2004
Inlägg: 246


Trådstartare
Bärarmen på bilden är X1/9 orginal. Fiat tyckte inte det var någon bra ide att låta folk byta spindelleder bak. De är därför både nitade och svetsade i bärarmarna. 😕 När spindelleden var dålig fick man snällt byta hela bärarmen komplett. 😖
Eftersom jag ändå måste bygga egna bärarmar skulle jag gärna ha en mindre exotisk spindelled. Saab 900 OG kanske kan vara nått. Bakvagnen på x1/9 är McPärson så det blir ingen jättelast på spindelleden.

_________________
Michael Lindh
leg. bildåre
projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo"
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7288



Jag kan inte tänka riktigt klart nu, men är det så att en sån här led kan vändas uppåner? Eller är det tvärtom?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Chassidelar/Fram-och- . . . .

Konan passade i mina Peugeotspindlar iaf om det säger nåt. Du kan låna en sån av mig om du vill.


EDIT (länken innehåller):
SPINDELLED
Artikel: 723030 Hyllplats: KUNDSERVICE 3 I lager 159 SEKInköpslistan
Passar till

NISSAN: KUBISTAR
RENAULT: 11, 19, 21, CLIO, EXPRESS, KANGOO, MEGANE, SUPER, THALIA, TWINGO

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Kolja
08
Här sen Apr 2005
Inlägg: 6187



Jag har renoverat en sådan bärarm. Skar en gänga i den gamla leden mha en svarv och skruva i en biltema spindelled med rätt kona. Möjligen ngt franskt.

kan ha varit denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Chassidelar/Fram-och- . . . .

_________________
Tony Jonsson

¤-------------------------------¤
Gracefully understated
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5740



För att vara säker på hur spindelleden är konstruerad bör man öppna den. Storleken på lagerskålen skiljer också mellan leverantörer, när SFRO har dragprovat spindelleder så har det i vissa fall varit skillnader på uppåt faktor 2 på vilken last de klarar (pirat klarade cirka halva originaldelens last åt "fel" håll).

Normalt sett så är det av mindre betydelse med McPherson då spindelleden egentligen inte tar någon betydande tryck- eller dragkraft, men med A-armar eller liknande då fjäder/dämpare vilar på bärarmen behöver man ha mer koll på det.

Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Enzo Molinari
Gävle
Här sen Dec 2004
Inlägg: 246


Trådstartare
Tack för all bra input! Det får bli ytterligare en vända till Biltema tror jag.

_________________
Michael Lindh
leg. bildåre
projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo"
Citera
Enzo Molinari
Gävle
Här sen Dec 2004
Inlägg: 246


Trådstartare
Jag hittade ett lite bättre kort på spindeln om det kan hjälpa...



_________________
Michael Lindh
leg. bildåre
projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo"
Citera
Enzo Molinari
Gävle
Här sen Dec 2004
Inlägg: 246


Trådstartare
Den här Biltema spindelleden har rätt kona men är lite för grov för att gå ned ordentligt i hålet i spindeln. Är till Volvo 740 bl.a. Kanske någon vet vilken vinkel Volvo 740 har? Och kanske vilka fler modeller som har samma vinkel?



_________________
Michael Lindh
leg. bildåre
projekt mittmotormonster: Dallara X1/9 "Il Bastardo"
Citera
kjelleö
lycksele
Här sen Nov 2017
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Hoppas det har löst sig redan, men tänkte ändå tala om att väldigt många konor på spindelleder och p-ändar är 1:10,så bygger man "specialare" nu och då är en sådan brotsch bra att ha. Har haft stor nytta av min.
Mvh Kjelle

_________________
kjelle ödling
Citera
Skruva banåkabil
Egna bärarmar, hjälp med spindelleder
1 besök senaste veckan (3409 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande