Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
TVR 1800S (Mk IV) 2-litre, 1967
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
20 besök senaste veckan (88299 totalt)
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



Har små pillat ser jag...
Ska blir intressant när jag ska göra exakt samma sak hur det går för mej

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Du kan kanske passa på att testa din temperaturgivare i kokande vatten innan du sätter ihop systemet och fyller på vatten så vet du var 100º är på den. Det borde jag ha gjort .
Din maskin är ju betydligt känsligare mot att koka jämfört med min.

Är min mätare felaktig har jag ytterligare ett argument för att jag ska kosta på mig att byta ut instrumenten mot nya Smiths kanske....

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Är termokontakten märkt 92/87 betyder det att den slår till vid 92 och från vid 87 grader, stämmer det med din märkning? Genomgående fästen av den där typen har jag ofta hört att man skall sky som pesten. Själv har jag aldrig provat metoden, jag har fäst fläktarna utanför cellpaketet.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



Wankelsport skrev:
Du kan kanske passa på att testa din temperaturgivare i kokande vatten innan du sätter ihop systemet och fyller på vatten så vet du var 100º är på den. Det borde jag ha gjort .
Din maskin är ju betydligt känsligare mot att koka jämfört med min.

Är min mätare felaktig har jag ytterligare ett argument för att jag ska kosta på mig att byta ut instrumenten mot nya Smiths kanske....


Jag får väl skruva bort allt igen
Men låter sunt att testa innan...
Ska börja sparka på bilen efter min skoter semester som börjar imorn

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Ska kolla vad det står på kontakten. Det bör ju vara en sån som du beskriver Guson. Annars får jag nog byta.

Vad föväntas vara problemet med de genomgående pinnarna? Antar att det är att fläkten kan skava på cellpaketet, eller?
Den gamla fläkten satt på samma sätt (fast med andra fästelement) och där gick det bra i alla fall. Dock kan man nog med fördel lägga någon form av mellanlägg i kontaktytorna.
Jag vill ha fläkten sittande så nära cellpaketet som möjligt så att luften verkligen trycks (eller sugs om den sitter på andra sidan) genom kylaren. Är det en spalt mellan blåser mycket luft vid sidan av. Helst skulle det ju vara en riktig kåpa som täcker allt men det har jag ingen och jag tänker inte göra någon heller.


Galaxi,
Det räcker ju med att du testar temperaturgivaren (den som är kopplad till instrumentet inne i bilen) så du vet vad den visar när vattnet håller 100º. Sen kan du varmköra och testa fläktstyrningen utan att vara orolig för att maskinen överhettar. I och med att vattnet är trycksatt så kan det gå lite över 100º, dock är jag tveksam till att de 115º som min mätare visade är rimliga.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1250



Det folk verkar mest ängsliga för är pinnarna som går mellan rören. Det är ett väldigt ogynnsamt belastningsfall med en fläkt som hänger i de pinnarna, det bryter mot rören och med tiden går något sönder. Om fläkten hamnar en bit ut kan man enkelt göra tätningar av tex liggunderlag runt kanten. Jag tror dock att det är ett större problem att du inte har något som tätar runt kylaren ut mot karossen. Det skulle hjälpa kylningen både när fläkten gör jobbet och när fartvinden är inblandad.

Guson

_________________
Tomas Gunnarsson
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Förhoppningsvis är pinnarna ett mindre problem än vad folk befarar. Det är absolut inte stor belastning i vikt och jag kör inte bilen på ojämna vägar särskilt ofta. Det är ju dessutom lätt att lägga ett "stöd" under fläkten mot chassiet som bär det mesta av massan. På t ex en rally eller rallycrossbil hade det nog däremot kunnat vara ett större bekymmer.

Nej det är absolut inte optimalt att kylen sitter helt öppet som den gör. Fast när man väl har rull på bilen räcker faktiskt fartvinden till så fläkten behövs inte alls då. Troligen skulle det kunna vara ett problem i riktigt varmt klimat men i Sverige funkar det. Däremot är Griffithmodellen känd för att överhetta lätt. Fast den har ju en V8 på 4,7 liter som utvecklar betydligt mer värme också. Kopplat till en kylare som dessutom är mindre än min Volvo-kyl. Har dock övervägt att göra avskärmningar på sidorna och ovan men det finns inget lämpligt att fästa något i och jag vill faktiskt inte borra och modifiera innerskärmarna. I och med att det fungerar så får det vara tills vidare.


Sen har ju TVR gjort andra intressanta generalfel ur kylningssynpunkt genom att placera fyra ganska stora luftintag baktill på huven, vid vindrutan, som går rakt in i motorrummet. Troligen hade man inte insett att det blir övertryck där utan tänkte sig att luft skulle evakueras ur motorrummet den vägen. Som bekant funkar det inte riktigt så i verkligheten. Ytterligare en nackdel med hålen är att vatten rinner in genom hålen och ner på batteri, säkringar, pedalställ mm när det regnar eller om man tvättar den. Fast som bekant läcker ju allt som är engelskt så de såg väl ite det som ett problem kanske

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Insåg just vad som skulle kunna förklara att temperaturmätaren visar för hög temperatur (om det nu är så, jag får testa den med kokande vatten först). Troligen ska den mätare som sitter i bilen matas via en spänningsregulator som ger 10 V. Detta är vanligt på bilar från mitten av 60-talet och framåt. Frågan är om det ens finns någon regulator i bilen eller om den i så fall fungerar. Elsystemet är hemgjort och kan nog ha vissa tekniska brister kanske...
Ytterligare en sak att kolla upp!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Efter att ha varit på tjänsteresa i två veckor samt ägnat mig åt lite annat så var det dags igen att fixa lite med bilen.
Portade upp insuget så det passade till förgasarna och gjorde fästen för gasreglage och choke. Vi får väl se om det fungerar i praktiken. Måste skaffa en ny gaswire innan jag kan testa. Dessutom återstår dragning av bränsleslangar och inkoppling av vacuum till bromsservot. Plus givetvis att synka och ställa in förgasarna.... Ja, det finns att göra
Ska bli intressant att testa hur motorn går. Kan ju bli så att jag får byta nålar både en och två gånger innan det blir bra.

Nåväl, när insuget var klart och allt var monterat var det dags. Plockade bort weber 36/36an som satt på motorn. Den fungerar utmärkt men är ju inte alls lika snygg som dubbla SU!



Sådär nu sitter de på plats. Mycket snyggare än Weber eller hur!? Luftfiltren är egentligen avsedda för Aston MArtin DB4 men de fungerar ju bra även på TVR.





_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1547



Riktigt Snyggt ! thumbs up

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Citera
Måns Puur
Asmundtorp
Här sen Okt 2004
Inlägg: 199



Håller med! Mycket tjusigt!

_________________
Måns Puur
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



Nån som har putsat lite

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Fyllde i olja i dämpkolvarna, stoppade i bredbandslambdasonden i avgasröret och kopplade upp mätaren igår. Efter lite justering av munstycken samt synkning av spjällen så gick den fint på tomgång. När man gasade på så magrade den dock väsentligt. Jag testade att byta till andra nålar (BCC från Jaguar 4.2 liter) och då blev det bättre. Lambda var väl kanske inte precis helt stabil men det var skapliga värden.
Jag tog en sväng med bilen och den gick ju inte allt för illa. Bra gassvar, den känns rapp. Dock tycktes den gå lite magert ibland. Får ta med mig någon i bilen som kan hålla koll på mätaren medan jag kör.
Har även hårdare fjädrar till dämpkolvarna som jag kanske ska prova. Då bör dock responsen försämras något.

Passade på att ta en bild i vårsolen. Lite dammig bil men så blir det när den stått stilla hela vintern i garaget. Den observante noterar sladdarna till bredbandslamdan som sticker ut ur skärmen och går in genom passagerardörren


Numera har den mindre däck än på de tidigare bilderna också. 165-15 istället för 205/50-15. Inte samma känsla av ballongdäck.


Efter en lyckad tur övergick jag till att byta olja och filter i min Yamaha WR400. Plus kolla ventilspelet som var i bra ordning. Så nu är det väl bara att köra!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
giuseppe
Öckerö
Här sen Feb 2012
Inlägg: 32



Snyggt Göran!

Dessvärre lite långt till Gbg annars hade jag gärna följt med och kollat mätaren

_________________
Pehr Norström
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Vi får ta en tur i sommar när du är hemma!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Hvordan går det med Grantura'n?


_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Man kan väl säga att det står ganska still
En dotter på tre år, hus, båt osv som tar tid samtidigt som jag inte har garage vid huset utan måste köra en bit. Så bilen har inte varit körd sen 2012.
Dock är allt i ordning med förgasare och annat så det är bara att köra (fast först får jag väl köra till bilprovningen)

Hur går det själv? Har du bytt växellådan än?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Sonus
Trondheim, Norge
Här sen Dec 2007
Inlägg: 178



Jeg kjenner situasjonen med en sonn på 8 og datter på 1år

Växellådan er byttet til BorgWarner T5 fra en TVR Griffith 500. Har brukt bilen i sommer og må få balansert kardang og drivaksler i vinter. Må ordne speedometer også

_________________
Niels Christian Nielsen
'17 BMW 340i M-Sport
'67 TVR Vixen med Daimler Hemi V8
`04 TVR T350
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979


Trådstartare
Eftersom Sonus har gjort en liten uppdatering om sin TVR så får väl jag skriva något om min.
Har haft ett långt uppehåll med att arbeta på bilen pga andra prioriteringar (barn, hus, båt, garagebygge osv). Nu har jag börjat att långsamt förbättra bilen.


Styrningen har alltid varit ett problem. Massor av bump steer. Kuggstängerna på dessa bilar är samma modell som sitter i t ex Triumph Spitfire och Herald men även t ex Lotus Elan. Enligt en massa experter på internet så kortade TVR kuggstängerna för att få rätt mått till sitt chassie.
Jag plockade av front och innerskärmar och mätte upp framvagnens geometri.




Ritade upp det i full skala på ett papper och testade med olika position och bredder. Lite förvånade fann jag att det som fungerade bäst var att använda original Triumph bredd men sänka den ca 45 mm från den position den satt i nu.
Fick hjälp av en vänlig TVR ägare från UK som letade flera olika TVR originalkuggstänger och började kolla. Det visade sig att själva kuggstången inte alls är kortad, däremot hade de kapat ner husets längd. Dessutom bara på tidiga modeller, de senare verkade ha okortade hus.

Att min dessutom behövde sänkas 45 mm var ingen större överraskning egentligen. Jag visste ju redan att någon tidigare ägare hade höjt den just så mycket genom att svetsa dit en fyrkantsprofil vid vardera fästet. Se nedan






Jag kapade helt sonika bort profilerna och la på lite ny lack. Original fästhål fanns kvar under och i dem passade en okortad stång perfekt! Att fästet på bilden ser ut att sitta för långt in från flänsen beror på att det är ett solitt eftermarknadsfäste. Original är stål med gummibussning som hamnar mot flänsen.




Har inte provkört ännu men hissar man fjädringen upp/ner så verkar bump vara mer eller mindre noll.
Varför den höjts kan man fråga sig. I efterhand minns jag att tidigare ägaren pratade om det men exakt vad han sa har fallit i glömska.

Eftersom broms och kopplingshydraulik inte är rört sen tidigt 90-tal så visade det sig vara dags för renovering. Kopplingens slav läckte och pedalen gick i botten. Har dessutom uppgraderat till 2-krets bromsar men kvar är att byta ok och hjulcylindrar mot nytt.
Vidare så har jag påbörjat att byta kylaren mot en storleksmässigt mer passande aluminiumkyl. Ser lite bättre ut också än den tidigare med sina gavlar av plast. Dessutom behövde ändå ett jobb göras på kylslangar och installation eftersom styrväxeln numera sitter där nedre slangen gick tidigare. I samma veva har jag bytt termostathuset på motorn mot ett vinklat från någon slags Ford vilket passade perfekt efter lite fräsning. Förhoppningsvis gör det att luft inte längre samlas i övre kylslangen. Den taffligt installerade (kupé)värmaren av universalmodell var tänkt att bytas mot en av originaltyp från engelska Smiths men eftersom den hamnar så dumt som högsta punkt i kylsystemet så blir det en annan lösning. Universalvärmaren får vara kvar men kommer att sitta bredvid motorn i ett hus av plåt istället.
Tyvärr har jag inga bilder att bjuda på av detta men det kommer väl förr eller senare. Är ju inte helt klar med det heller förresten och i den takt jag haft hittills så tar det nog hela vintern

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
giuseppe
Öckerö
Här sen Feb 2012
Inlägg: 32



Kul Göran att du kommit igång thumbs up

_________________
Pehr Norström
Citera
galaxi
Vrena
Här sen Aug 2005
Inlägg: 369



thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
Erik Johansson
Sommar: Mazda RX-7 -84
Vinter: Yamaha Viper M-TX -16
http://nosc.worlddisease.net
Citera
Våra race- och banåkarbilar
TVR 1800S (Mk IV) 2-litre, 1967
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
20 besök senaste veckan (88299 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande