Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar ROXGT V8, Bilsport nr:6 + Elmia | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 29, 30, 31 >> 256 besök senaste veckan (345172 totalt) |
Den ser ju riktigt bra ut!
Grattis till (nästan) färdigt projekt Där är något över strålkastarna som gör att de ser lite modernare ut än resten av bilen, men jag kan inte sätta fingret på vad. Det är inte att det är projektionslinser utan något annat. Hur gick det med kolfiltret? Luktar garaget bensin? |
||
Tackar
Vet inte om kolfiltret funkar för det luktar bensin ändå av minst två andra anledningar just nu. Dels har jag en mikroskopisk läcka i varje tank (inget dropp men det fuktar lite) och dels verkar mina grova 90 graders gummi-böjar (som som förbinder tankarna med varandra) ej vara diffusionstäta. Därför håller jag nu på att tömma tankarna på bensin och skall sedan spruta in tanktätningsmedel. Dessutom bygger jag bort mina gummiböjar mellan tankarna till AN12 kopplingar och stålomspunnen teflon slang. Kategori barnsjukdom kan man väl säga, har fixat några andra småfel också + att jag har några kvar att lösa. |
||
I "vanliga" bilar så spolar man aktivt kanistern baklänges genom en purge-ventil till insuget för att tömma den. Ditt kol kommer att mättas ganska fort om det inte spolas ur och sedan fyller inte burken längre nån funktion, tyvärr. Kolväten avges snabbare än man suger ut volym ur tanken även i svenskt klimat eller t.om. om bilen står i garage utan temp-cykling..
_________________ Victor Hofmeijer |
||
|
||
Soundcheck
https://www.youtube.com/watch?v=O_XbR2o4Dos&feature=youtu.be[/youtube] |
||
Håller på med en massa småuppdateringar. Här kommer några av dom:
Gammal lösning. Den grova 90 graders slangen med tillhörande rör var förbindelsen mellan tankarna. Kändes inte bra att i motorrummet ha en så grov gummislang med soppa (85liter i tankarna) om det skulle börja fara metalldelar här. Dessutom visade det sig att det inte alls behövdes så grov dimension för att bägge tankarna skall fyllas utan fördröjning. Svarvade ett par adaptrar och skaffade lite AN12 kopplingar. Så här blev det. Har som synes också kladdat en hel del med tanktätningsmedel både invändigt och utvändigt på tankarna eftersom jag haft lite problem med små små mikro läckor som bara fuktade lite. Men nu verkar det tätt och allt detta kommer sedan döljas av alu-plåtar. Säkringsboxen färdig |
||
Absolut! Har en lång Excel lista med punkter som skall åtgärdas i vinter varav innerskärmar är den tyngsta.
|
||
Har nu börjat med hjulhusen fram. Första steget blev att skydda lamporna från stensprut. Silvertejpsform, lite glasfiber och svart body färg får duga i hjulhuset. Lätt att plocka av när man skall ställa in lamporna.
|
||
Då var hjulhusen fram klara. Det blev en ganska enkel lösning som dock ej skyddar uppåt så där får det bli lite body eller liknande för att skydda glasfibern. Fortfarande ganska mekarvänligt vilket var viktigt. Har ni något annat tips istället för body så tipsa gärna.
|
||
Blir ju skitbra med lite innerskärmar.
Nu slipper du ta med vädret in i bilen 👍 Jag skulke nog ha testat o limma högtalarmatta i hjulhuset istället för body. Det lär skydda och dessutom ta bort det rasslande ljudet från grus. Se till att det är nylon bara, annars lär det absorbera fukt. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||
Ja, det skulle man kanske kunna göra. Vad skall man ha för lim i så fall? Man vill ju ha möjlighet att byta eller ta bort utan att förstöra för mycket
|
||
Vill du kunna byta så vore det kanske på sin plats med dubbelhäftande kardborreband? Så syr du fast den sida som sitter i mattan. Kanske finns bättre metoder, men det var den idé som dlog mig iaf. _________________ Daniel Lorenz Bygger Ford GT40 replika Gatlegal klassiker |
||
Efter en 30 år med Corevetter undrar jag om inte någon är på väg över ån efter vatten här....
Why?? I övrigt är det lika fint som hela bygget vart..... Keep up the good work! _________________ mvh Stockholms snabbaste speedhopägare ________________________________ Robert Hoffman |
||
Blöta mattor väger...
Tillverka skärmarna i aluminium (eller glasfiber), pulverlacka dem, skit i och köra på vintern och spraylimma med något 3M-lim avsett för ändamålet om du nu vill ha matta. Matta är inte dumt, men biltillverkarna löser det med att tillverka en lös innerskärm fram och bak och montera mattan på. Blöt matta väger många kilon, så den behöver sitta fast ordentligt. Jag hade själv velat ha det, men det känns som väldigt mycket komforttillbehör och ligger inte högst på priolistan... |
||
Uppåt får jag inte plats med alu eftersom karossen är utformad efter hjulets rörelse = inte mycket marginal. Hade jag haft ett engelskt hjul kanske jag skulle kunna rullat en bit (dubbelkrökta ytor) och just nu orkar jag inte bygga något i glasfiber. Tror jag börjar med lite body spray i alla fall så får vi se om det funkar. Om det rasslar och låter illa från sten mot alu i hjulhuset spelar mej inte så stor roll. Men jag vill inte få märken i lacken från stensprut inne i hjulhuset. Karossen är inte jättetjock precis över hjulet.
|
||
Dum tanke:
Cyckelskärm som följer hjulet, tillverkad av trailerskärmsplast eller annat offermaterial. Det kanske inte får plats överallt, men det kanske inte behöver vara samma lösning hela varvet/bredden. |
||
Våra race- och banåkarbilar ROXGT V8, Bilsport nr:6 + Elmia | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 29, 30, 31 >> 256 besök senaste veckan (345172 totalt) |