Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 304, 305, 306 ... 501, 502, 503 >> 269 besök idag (2505996 totalt) |
_________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||
Ha Ha, ja om du inte visste vilken bil du själv körde så skulle det vara illa
Och nu när du avslöjat tiden så ser alla andra att tiden är nästan 10sek långsammare än vad du körde med GT-R och GT3:an men ändå tyckte du denna bil var roligare? Så slutsatsen jag vill komma till är att en snabb tid är inte allt. Utan vi kör ju för att det är kul.. sen kan ju dock en bra tid göra att det blir ännu roligare _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Sen e ju en 1.33 tid i en gt3:a inte så bra egentligen men 1.41 i den roliga bilen e ruggigt bra!
Det som gör körningen roligt också är om man har någon mer bil på banan som går precis lika så man får kämpa för att hänga på, då spelar tiden ingen roll alls!! _________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||
Micke Svens har ju lämnat sin 911 turbo hemma senaste gångerna och istället delat på körningen i denna bil, men ändå har han varit så här glad när han kört:
Bild från förra året: Och här har vi dräparen och se hur glad Peter är när han går förbi bilen: En gammal rostig bubbla från 1967 Trimmad till ca 160hk (bra effekt för att vara en gammal bubbla men löjligt låg effekt på en ban-racing bil idag som dessutom klarar av 1.41 tid!) _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Inte nog med det, när ägaren skulle göra en hjulinställning några dagar innan så undrade han varför det var -4grader camber höger fram och det gick inte att få mindre?
Sen såg han att bilen är ju ram sned Här ser man Cambern på höger fram, synd att det inte var vänster fram istället som behöver mycket negativ camber på Gotland. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Först körde Peter sedan var det "snabbt" förarbyte till Håkan Backlund.
Tyvärr stannade Peter lite utanför kameran men man ser ändå vad som händer och Micke som försökte skynda på förarbytet Tyvärr filmade jag inte bakom när Peter körde utan bara när Håkan körde som syns i denna film: Dessvärre som hörs i filmen så hände något när Håkan körde, det visade sig sedan vara en vipparm som gick av så 4:ans avgasventil fick väldigt stort spel Men så har ju bilen 4 gånger så mycket effekt nu mot vad den hade original och den är 50år gammal, så lite haverier får man nog räkna med. Kommer upp film i morgon med bägges körningar filmade inifrån bilen. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Sjukt cool Bubbla!
Så rätt med patinan mm. Lägg gärna upp lite info om spec på chassi, motor mm. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||
Trevlig film Bubblan går ju grymt bra för att vara så gammal. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||
Fick lite info om Bubblan nu:
"Bilen har ett standarchassi som är sänkt och upp styvat. Justerbara stötdämpare runt om, ventilerade skivor fram och trummor bak. Hjulvinkarna ställs mycket enkelt efter att man har läst däcken. Sugmotorn på 1585cc (standard borr och standard vev) är bygd och designad av Micke Svens för att varva 7200 vilket den varvar vid vmax på rakan genom en optimerad och diffad sving axel låda. Torrsump är ett måste. Motorn har gått 3 säsonger nu." _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Då går vi vidare med filmer från min körning.
Här tidigt på lördagen hade jag tur att jag han bromsa för en Lotus som snurrade framför, hade varit tråkigt och antagligen även väldigt ovanligt med en frontalkrock på banan eller hur ofta händer det? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
En film då jag ligger bakom en vän i hans GT3
Fasiken jag tycker att jag ligger tillräckligt nära men sen i filmen så blir bilen framför som en liten prick långt bort i horisonten Samma sak när jag filmade bubblan. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
I sista filmen ovan så kändes däcken fram hala och nu hade den slitet hårt i ytterkant på vänster fram och samtidigt på innerkant höger fram.
Vad skulle ni göra med hjulinställningen för att ändra på detta? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Du får köra vänstervarv ett tag frågan om man kan göra något åt det där ,det är väl en kombination av banans layout och vikten på bilen. Pröva lite mer caster borde hjälpa till på bägge sidorna
_________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||
Ja det skulle vara kul att få prova och köra alla banor åt andra hållet
Men känns som att när det sliter insida på höger sida så är det för mycket toe-out Och för lite camber när det sliter utsidan vänster däck. Så det och sen mer caster. Hade ju samma problem när jag körde med slicks 2014 Då kom corden fram på ytterkant vänster däck och innerkant höger däck. Då hade jag dessa inställningar med slicks 2014: _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Bilens krängning ihop med att ackerman är vad den är ger ju insideslitage på innerhjulet. Ett evigt problem på mina gamla M3or. Som du säger så kan man försöka optimera toe för att minska det men jag löste det aldrig. Men riktigt intressant är att det här slitaget på skuldrorna, både inner och ytter, är jättemycket olika med olika däckmodeller med samma hjulvinklar.
_________________ Magnus Thomé |
||
Ju mer negativ camber du ställer in för att det skall bli jämnt slitage på ytterhjulet desto mer "fel" camber blir det på innerhjulet. Med 2-3 grader statiskt plus krängningen är det inte konstigt att det sliter innerkant på innerhjulet.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||
Förra gången 2014 när vi pratade om det så sas det att mycket Camber sliter inte så mycket utan det är toe inställningen som sliter däck, så därför jag funderade nu på att öka camber/caster och minska toe-out. Jag undrade då och även nu om någon testat att köra med över 1 grad skillnad i camber mellan framdäcken? Alltså hur uppför sig bilen med det på vägen? Skulle ju vilja ha mer camber vänster fram och mindre höger fram. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 304, 305, 306 ... 501, 502, 503 >> 269 besök idag (2505996 totalt) |