Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 305, 306, 307 ... 504, 505, 506 >> 1662 besök senaste veckan (2514882 totalt) |
Jag minns inte om jag följde den debatten men det resonemanget gäller väl i princip landsvägs-/transportkörning? Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
Det skrevs dessa 2 inlägg nedan och ingen annan sa emot det som då skrevs, trots att det var flera olika som skrev inlägg i tråden då: (hittar dock inget inlägg från dig så du kanske inte läste då)
Slitaget beror till viss del på camber, men oftast går det att komma till rätta med om man kör rätt toe. Camber lär du behöva för att däcken ska fungera någorlunda, den behöver du förmodligen öka. ... Camber i sig sliter inte däck på det viset som bilden visar. Ganska säker på att det beror på toe (i kombination med den ackerman som bilen är designad för) men toe är ju enklare att ställa. Och då var det efter att jag kört på Gotland Ring med slicks som blev slitna på samma sätt som mina R-däck nu blev. Men jag ser nu att den gången hade jag toe-in fram ? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Åk till Sturup varannan banträff - den banan går i vänstervarv.
En annan superavancerad lösning, vi som tävlar i racing har, är att rotera hjulen på bilen. Man kan liksom inte göra så mycket mer när det svänger mest åt ett håll _________________ Christer Folkesson |
||||||
Jo jag brukar rotera däck efteråt när jag kommit hem. Gjorde det nu på lördag kväll så bytte jag plats mellan höger och vänster fram och på första körningen på söndagen fick jag mitt snabbaste varv under hela helgen. Men vill ändå försöka minska på sne slitaget. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Ja något jag skulle vilja minska på är bilens krängning genom att få ditt fetare krängningshämmare och då gärna kniv kränghämmare så jag kan justera dom. Det kanske skulle minska en hel del av slitaget. Problemet är att jag hittar ingen som kan göra en sats kniv krängningshämmare som är anpassat för min bil. Alltså det verkar bara vara universal satser som alla säljer, inte ens Sellholm räknar fram hårdheter efter mina värden på bilen utan när jag pratade med dom fick jag bara svar att dom gör en lagom hård variant Vet någon om någon firma som kan gå på mina mått osv. och sedan räkna fram lämpliga dimensioner på kränghämmar rör? Den enda seriösa jag pratat med var Lindskog Engineering, men han har tyvärr slutat med detta då han inte har tid längre för sin egna firma eftersom han jobbat över 100% åt Öhlins senaste åren. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
På knivkrängare är det ju kniven/knivarna som bestämmer hårdheten, röret är ju bara en axel som länkar dom samman... Så ta en bit bur rör i rejäla lagerbockar å sen köp sellholmknivar.... Med dom rakt ställda blir det grymt hårt... Troligen mer än du behöver... Men då kan du ju ställa ner bara!
_________________ Peter Bollnert Kör skoda pickup Kör Audi S1 replika Audi S3 -02 såld Har byggt replikor av: Audi sport quattro-såld Audi 90 imsa gto-såld Audi S1 H1 |
||||||
När fuling och jag räknade en del på knivar till min 944 kom vi till att sellholms knivar hade ungefär dessa värden.
240 kniven = 62-170 N/mm 280 kniven = 32-112 N/mm 320 kniven = 12-63 N/mm Sen har visst röret i mellan stor påverkan om hur den slutliga styvheten blir (om nu inte röret överdimensioneras till överdrift) och även vinkeln på knivarna i förhållande till röret såklart. Här finns Fulings excel för beräkningarna. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Här vad vi räknade på min. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||||
Men man borde få mer positiv camber på innerhjulet om man lägger på lite mer caster eftersom innerhjulet fjädrar ut ?? eller tänker jag fel.beror väl kanske på hur framvagnen ser ut.
_________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Fuling har räknat lite åt mig också för 2år sedan,
vi blev dock inte helt klara där med allt. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Jag har nu dock glömt hur man gjorde detta så måste sätta mig in i alla uträkningar igen..
Var det Sellhoms standard eller race knivar? Race: 240mm 135Nm 280mm 110Nm 320mm 60Nm Standard: 240mm 110Nm 280mm 80Nm 320mm 45Nm http://www.sellholmshop.se/chassiede Är Sellholm knivar bra nu för tiden? Från början när dom började med egna knivar så gick dom ju av.. (eller dom kanske köper dom från en annan tillverkare nu för tiden?) _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Vet inte om det är race eller std. kommer inte ihåg om det var specificerat när jag köpte men av har de inte gått fast jag har ganska mjuk fjädring så bilen kränger ju en del.. Jag har ju 30mm rör emellan så en stor del av vridningen far ju dit så kanske knivarna i sig själva inte tar hela belastningen.
_________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||||
Jag har inte mätt detta och inte tänkt på hur det blir när man hissar upp bilen vid hjul inställning. alla armar pekar dock uppåt nu vid ride height. Det jag vet är att det blir 1mm extra toe-out vid max ut fjädring från ride height och 2mm på hela fjädringsvägen per sida. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Går igenom lite av mina gamla uträkningar för krängningshämmare för 1.5år sedan detta hade jag räknat fram då..
Hela framkrängaren bör ligga på runt 195N/mm i mitten läget på knivarna. Fram rör ca 900mm, knivar 210mm och 25grader fäst på länkarm Bak blir det rör 1100mm, knivar 210mm och 25grader fäst på spindeln Med Sellholm knivar blir då deras Race: 240mm 135Nm Sen deras grövsta 35mm rör fram, bak vet jag ej dim. kanske samma? Sen bara hoppas det kommer fungera.. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Betyder inte det att du inte får cambergain vid infjädring då ?? borde inte det innebära att du får mindre camber på ytterhjulet och mer på innerhjulet när bilen kränger i en kurva.?? _________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
En valig krängre är i prinsip bara trär röret/stången som ger styvheten/fjäderkonstanten.
Med knivar är det en kombination mellan röret/stången och knivarna. Som ligger i serier. se mr.b länkar. Och sen Sellholms betäcking på styvheten i Nm är för mig godagyxskaft. Borde vara typ N/mm i 2 lägen, stånde och liggade. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Ja det vore bra om flera mailade och ringde till Sellholm och bad dom mäta upp sina knivar i N/mm
Jag gjorde det för något år sedan, men inget har hänt.. Har ni tips på några andra som säljer kniv krängningshämmare i Sverige eller utomlands? _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Tog sista turen för i år idag och ställt in den i garaget nu för lite uppdateringar i vinter.
Gjorde lite snabb koll på cambern när jag hissade den, mer om det när jag sitter vid datorn. Kunde inte ladda upp filen 12768 2017-11-04-20-47-46_20171104_163122.jpg till bildservern! Uppladdad med Rejsas Android-app. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Japp med den mätningen jag gjorde i januari 2016 Då pekade styr armen uppåt och bakåt, jag har nu minskat bakåtlutningen lite. (Men då mätte jag inte ute vid däcken utan bara ytterkant på skivan = 365mm, så blir lite mer ute vid däcken) Se bild här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Kanske gör en ny mätning i vinter. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Du har inte tillgång till nån 4-hjulsinställning och kan vara där och mäta? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||
Tyvärr inte längre.
Han jag tidigare kunnat justera själv hos och testat olika inställningar har sålt sin bilverkstad. Så nu måste jag boka och betala dyrt samt kan då inte heller hålla på och testa och mäta vad jag vill. _________________ Martin Ehrsson RS8 Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||||
Våra race- och banåkarbilar AUDI RS8 !? 2023 | << 1, 2, 3 ... 305, 306, 307 ... 504, 505, 506 >> 1662 besök senaste veckan (2514882 totalt) |