Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Att äga en "riktig" sportbil? | << 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (16744 totalt) |
243hk @ 1600kg och bladfjädrar känns inte så sportigt i min värld. Trimma motor och byta allt i väghållningsväg samt lätta blir den nog rolig. Hur kan de få ett glasfibermonster att bli så tungt? _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Här har du en C5:a för 150": https://www.blocket.se/gavleborg/Che 350Hk och 1550kg. Har åkt med på GR i en lätt trackdaymoddad sådan och vridet var imponerarende. _________________ /Peter Wärhner Nu: 968CS -93 PCSR 8B Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
Tack! Dock kommit fram till att en sportbil för mig är en liten lätt bil typ Miata, Boxster, Elise etc. Ska dock köra min Civic ett tag nu och få upp driverskillsen innan jag byter upp mig. Tack för alla förslag! _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Oj såg nu, läst helt fel siffror. 1200-1300kg för boxstern. Tung liten rackare. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
C5 vette är nåt jag själv helt klar skulle kunna tänka mej, finns ju hur mkt prylar som helst till dessa _________________ M @ g n u s k @ l i n Golf sportscombi vw passat gtr 280 RS4 4.2 raggarbil |
||||||
The answer is always...
Ska man få någorlunda vettig ekonomi i det hela när man kombinerar ban- och barnkörning så är det verkligen svårt att hitta något bättre. Särskilt om man ska hamna under 100k i inköp. Japp, den är undermotoriserad, det är en hårfrisörskebil och det finns bilar som imponerar mer vid korvmojjen, men det får man helt enkelt leva med om man inte ska multiplicera kalkylen för inköp och/eller driftkostnader med en siffra norr om två. /Från en som kör sin MX5:a 600 mil/år där 400 av dem är med bilbarnstol i passagerarsätet som ungarna turas om att använda _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||||
Mer eller mindre kommit tillbaka till MX5 i 10år snart. Aldrig ägt dock men allt pekar alltid dit. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
på den tiden var det ingen som klagade, våra uppfattningar förskjuts konstant. Vridet gör nog mer för körupplevelsen än vad siffrorna ger sken av. Och vill du inte ha med L98 kan du släppa tanken om skattebefrielse ett tag och välja en bil med LT1 (300hk) eller LT4 (330hk). Bladfjädrar har för övrigt oförtjänt dåligt rykte, fungerar alldeles utmärkt i t.ex. sjätte generationen av Corvette. Skruvfjäder kontra bladfjäder, laborerar du inte med inställningar som påverkar fjädern (och de flesta gör nog ärligt talat inte det) spelar det ingen större roll. Dämparbyte ska man nog räkna med oavsett vilken bil man väljer. Vill minnas att corvetten hade bra väghållning för sin tid. Glasfibern har de ju inte för att det ska bli lätt. Tar man bakluckan/motorhuven på min bil t.ex. så är den gjord med en sådan struktur och framförallt tjocklek att vikten nog väl matchar en normal plåtlucka och långt överskrider vad en plåtlucka kan komma ner till. Men Mazda Miata är ju också ett alternativ. Den är åtminstone gullig... _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||
Miatan har ju inget tak... GT86/BRZ |
||||||
Just därför jag aldrig blivit ägare till en just pga att den inte har tak _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Jag har blivit tillräckligt gammal för att uppskatta att åka utan tak ibland.
Min uppfattning om Corvette vs Miata är att den ena har bra väghållning och den andra bra "handling". Det jag gillar med att köra bil är G-kraftsändringar. Att få en klump att byta riktning är enklare med en lätt klump. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Det blev en GT3-kittad 996a för mig. Kul att köra och hyfsat komfortabel
tots Bilstein coilovers och stora hjul. Billig försäkring också. Har kört 20-30 mil och ungarna och frun älskar att åka med. Nu blir det vinterförvaring och renovering av fälgar mm. Nu ska jag bara hitta en riktig racebil också så är garaget komplett för stunden _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||||
Jag tycker inte om denna tråden ... Tror detta är den tanken som som jag har mest på skallen. Man har en trevlig bruxbil och en räserbil men nog skulle man kunna hålla med en till bil. Då gärna en sportbil.. gärna inte så dyr i inköp.. gärna lite pulver... och så håller det på utan ände . När man väl kommit fram till att man ändå inte är i köpläge så kan äntligen lägga undan de tankarna. Men så ser man denna tråden som vanligt mycket bra info från den samlade kunskapen . Då drar tankarna igång igen i den eviga loopen .
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
När kom LS-motorerna i Vetten? Är faktiskt lit sugen på muller. Om man kan få minst 500 häst, och sen banta lite, så. Har för mig jag sett tunnare plastbitar att köpa som lär hjälpa en hel del. T.ex. huv/front. Enkel "bolt-on" mod som är lätt att återställa om man är rädd om andrahandsvärdet. Lite lacksprickor kan man ju stå ut med. Boxstern jag har saknar typ 150 hk och väger 200kg för mycket. Kanske är mer prisvärt att få till det på en Vette. _________________ Ny kulbil i garaget. |
||||||
LS1 kom 1997 till Corvetten dvs C5. Camaron ligger bättre till i pris och kom också med en LS1. _________________ R0b1n F0rsb3rg ______________________ |
||||||
Har för mig att det skiljer lite i effekt mellan LS motorerna beroende på i vilken bil de ursprungligen var avsedd för. C5 är en utmärkt bil att bygga vidare på, mängder med eftermarknadsprylar och reservdelar har en väldigt bra prisbild. |
||||||
Stämmer bra, LS1 kom 1998 i Camaro generation 4 (den kaross som var 1993-2002), 305 hp hade den då (345 hp i Corvette). Fanns även 2001-2002 i Z28-utförande med 310 hp och SS-utförande med 325 hp. _________________ Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06 |
||||||
_________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||||
Jag ska äga en 911 nån dag GT3 Clubsport är mitt mål, skulle kunna stå ut med en turbo av nån sort. Har fått för mig att 911or är nån form av optimal bil, funkar till vardags o till att harva bana med. Bara göra plats i garaget som gäller nu. Evon och P1800an borde ge en hyfsad del av pengar till en GT3'a _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||||
Saknar ett par förslag i den här tråden, men dom kanske saknas av en anledning?
Är poängen att ha skoj, eller köra fort? Om skojfaktorn är viktigare än att vara snabbast så varför inte byta ut Passaten? Audi RS4/RS6 t ex? Farsgubben (som är motorintresserad men aldrig kört ens konbana innan detta) fick i 60-års present att provköra nya RS6an. Innan dess fick han först köra en S1a som väl får anses vara en ganska pigg och körglad bil? På den konbana som var satt åkte han sen flera sekunder snabbare med RS6an, och hade rejält mycke högre kurvhastighet med den än S1an! (Nu pratar vi modern S1, inte den vi motorinstresserade kallar den Riktiga S1an!) Sen har du ju Mercedes C eller E klass AMG. C63 från typ 09 har väl 400-450hk? E63 från samma år över 500hk vill jag minnas? Inga tvärbilliga bilar, men om dom kan ersätta förstabilen samtidigt så? (Samtidigt diskuteras det 911or som inte är billiga oavsett modell eller årgång så jag vet inte.. ) Med lite väghållningsuppdatering tror jag ovanstående förslag är sjukt roliga och samtidigt relativt snabba trots sin vikt (för det är trots allt rätt tunga fordon). Samtidigt får du plats med hela familjen och barnvagnar _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||
Allmänt banåkaforum Att äga en "riktig" sportbil? | << 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (16744 totalt) |