Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Att äga en "riktig" sportbil?
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (16744 totalt)
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
PerKr skrev:
Förvånad att ingen nämnt corvette än? Fjärde generationen ligger rätt i pris och finns ju som skattebefriad om så önskas.

Själv har jag ju en pontiac fiero. Visst är det en automat med för lite effekt men när man väl är ute på småvägarna och har kommit upp i fart så... Kör till och från jobbet utan problem, värdet är lågt så behöver inte vara orolig för det och döttrarna gillar att den sticker ut. Inget för frekventa långresor dock, ljudet i kupén blir jobbigt i högre farter.


243hk @ 1600kg och bladfjädrar känns inte så sportigt i min värld.
Trimma motor och byta allt i väghållningsväg samt lätta blir den nog rolig.
Hur kan de få ett glasfibermonster att bli så tungt?

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



robber skrev:
PerKr skrev:
Förvånad att ingen nämnt corvette än? Fjärde generationen ligger rätt i pris och finns ju som skattebefriad om så önskas.

Själv har jag ju en pontiac fiero. Visst är det en automat med för lite effekt men när man väl är ute på småvägarna och har kommit upp i fart så... Kör till och från jobbet utan problem, värdet är lågt så behöver inte vara orolig för det och döttrarna gillar att den sticker ut. Inget för frekventa långresor dock, ljudet i kupén blir jobbigt i högre farter.


243hk @ 1600kg och bladfjädrar känns inte så sportigt i min värld.
Trimma motor och byta allt i väghållningsväg samt lätta blir den nog rolig.
Hur kan de få ett glasfibermonster att bli så tungt?


Här har du en C5:a för 150": https://www.blocket.se/gavleborg/Chevrolet_Corvette_C5_FRC_75265303.ht . . . .

350Hk och 1550kg.

Har åkt med på GR i en lätt trackdaymoddad sådan och vridet var imponerarende.

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
Wärhner skrev:
robber skrev:
PerKr skrev:
Förvånad att ingen nämnt corvette än? Fjärde generationen ligger rätt i pris och finns ju som skattebefriad om så önskas.

Själv har jag ju en pontiac fiero. Visst är det en automat med för lite effekt men när man väl är ute på småvägarna och har kommit upp i fart så... Kör till och från jobbet utan problem, värdet är lågt så behöver inte vara orolig för det och döttrarna gillar att den sticker ut. Inget för frekventa långresor dock, ljudet i kupén blir jobbigt i högre farter.


243hk @ 1600kg och bladfjädrar känns inte så sportigt i min värld.
Trimma motor och byta allt i väghållningsväg samt lätta blir den nog rolig.
Hur kan de få ett glasfibermonster att bli så tungt?


Här har du en C5:a för 150": https://www.blocket.se/gavleborg/Chevrolet_Corvette_C5_FRC_75265303.ht . . . .

350Hk och 1550kg.

Har åkt med på GR i en lätt trackdaymoddad sådan och vridet var imponerarende.


Tack!

Dock kommit fram till att en sportbil för mig är en liten lätt bil typ Miata, Boxster, Elise etc.

Ska dock köra min Civic ett tag nu och få upp driverskillsen innan jag byter upp mig.

Tack för alla förslag!

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5565



Boxstern väger väl ca 90% av Corvetten, så lätt kan man väl knappast kalla den.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
2fast4u skrev:
Boxstern väger väl ca 90% av Corvetten, så lätt kan man väl knappast kalla den.


Oj såg nu, läst helt fel siffror. 1200-1300kg för boxstern. Tung liten rackare.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Mange K
stockholm/järfälla
Här sen Apr 2005
Inlägg: 3195



Wärhner skrev:
robber skrev:
PerKr skrev:
Förvånad att ingen nämnt corvette än? Fjärde generationen ligger rätt i pris och finns ju som skattebefriad om så önskas.

Själv har jag ju en pontiac fiero. Visst är det en automat med för lite effekt men när man väl är ute på småvägarna och har kommit upp i fart så... Kör till och från jobbet utan problem, värdet är lågt så behöver inte vara orolig för det och döttrarna gillar att den sticker ut. Inget för frekventa långresor dock, ljudet i kupén blir jobbigt i högre farter.


243hk @ 1600kg och bladfjädrar känns inte så sportigt i min värld.
Trimma motor och byta allt i väghållningsväg samt lätta blir den nog rolig.
Hur kan de få ett glasfibermonster att bli så tungt?


Här har du en C5:a för 150": https://www.blocket.se/gavleborg/Chevrolet_Corvette_C5_FRC_75265303.ht . . . .

350Hk och 1550kg.

Har åkt med på GR i en lätt trackdaymoddad sådan och vridet var imponerarende.


C5 vette är nåt jag själv helt klar skulle kunna tänka mej, finns ju hur mkt prylar som helst till dessa

_________________
M @ g n u s k @ l i n

Golf sportscombi
vw passat gtr 280
RS4 4.2 raggarbil
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



The answer is always...

Ska man få någorlunda vettig ekonomi i det hela när man kombinerar ban- och barnkörning så är det verkligen svårt att hitta något bättre. Särskilt om man ska hamna under 100k i inköp. Japp, den är undermotoriserad, det är en hårfrisörskebil och det finns bilar som imponerar mer vid korvmojjen, men det får man helt enkelt leva med om man inte ska multiplicera kalkylen för inköp och/eller driftkostnader med en siffra norr om två.

/Från en som kör sin MX5:a 600 mil/år där 400 av dem är med bilbarnstol i passagerarsätet som ungarna turas om att använda


_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
Claes Haglund skrev:
The answer is always...

Ska man få någorlunda vettig ekonomi i det hela när man kombinerar ban- och barnkörning så är det verkligen svårt att hitta något bättre. Särskilt om man ska hamna under 100k i inköp. Japp, den är undermotoriserad, det är en hårfrisörskebil och det finns bilar som imponerar mer vid korvmojjen, men det får man helt enkelt leva med om man inte ska multiplicera kalkylen för inköp och/eller driftkostnader med en siffra norr om två.

/Från en som kör sin MX5:a 600 mil/år där 400 av dem är med bilbarnstol i passagerarsätet som ungarna turas om att använda



Mer eller mindre kommit tillbaka till MX5 i 10år snart.
Aldrig ägt dock men allt pekar alltid dit.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 470



robber skrev:
PerKr skrev:
Förvånad att ingen nämnt corvette än? Fjärde generationen ligger rätt i pris och finns ju som skattebefriad om så önskas.

Själv har jag ju en pontiac fiero. Visst är det en automat med för lite effekt men när man väl är ute på småvägarna och har kommit upp i fart så... Kör till och från jobbet utan problem, värdet är lågt så behöver inte vara orolig för det och döttrarna gillar att den sticker ut. Inget för frekventa långresor dock, ljudet i kupén blir jobbigt i högre farter.


243hk @ 1600kg och bladfjädrar känns inte så sportigt i min värld.
Trimma motor och byta allt i väghållningsväg samt lätta blir den nog rolig.
Hur kan de få ett glasfibermonster att bli så tungt?


på den tiden var det ingen som klagade, våra uppfattningar förskjuts konstant. Vridet gör nog mer för körupplevelsen än vad siffrorna ger sken av. Och vill du inte ha med L98 kan du släppa tanken om skattebefrielse ett tag och välja en bil med LT1 (300hk) eller LT4 (330hk).

Bladfjädrar har för övrigt oförtjänt dåligt rykte, fungerar alldeles utmärkt i t.ex. sjätte generationen av Corvette. Skruvfjäder kontra bladfjäder, laborerar du inte med inställningar som påverkar fjädern (och de flesta gör nog ärligt talat inte det) spelar det ingen större roll. Dämparbyte ska man nog räkna med oavsett vilken bil man väljer. Vill minnas att corvetten hade bra väghållning för sin tid.

Glasfibern har de ju inte för att det ska bli lätt. Tar man bakluckan/motorhuven på min bil t.ex. så är den gjord med en sådan struktur och framförallt tjocklek att vikten nog väl matchar en normal plåtlucka och långt överskrider vad en plåtlucka kan komma ner till.

Men Mazda Miata är ju också ett alternativ. Den är åtminstone gullig...

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

robber skrev:
...Mer eller mindre kommit tillbaka till MX5 i 10år snart.
Aldrig ägt dock men allt pekar alltid dit.

Miatan har ju inget tak... thumbs down

GT86/BRZ thumbs up


_________________

Rice and shine
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
Lars Falk skrev:
robber skrev:
...Mer eller mindre kommit tillbaka till MX5 i 10år snart.
Aldrig ägt dock men allt pekar alltid dit.

Miatan har ju inget tak... thumbs down

GT86/BRZ thumbs up



Just därför jag aldrig blivit ägare till en just pga att den inte har tak

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17349



Jag har blivit tillräckligt gammal för att uppskatta att åka utan tak ibland.
Min uppfattning om Corvette vs Miata är att den ena har bra väghållning och den andra bra "handling". Det jag gillar med att köra bil är G-kraftsändringar. Att få en klump att byta riktning är enklare med en lätt klump.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1646



Det blev en GT3-kittad 996a för mig. Kul att köra och hyfsat komfortabel
tots Bilstein coilovers och stora hjul. Billig försäkring också.

Har kört 20-30 mil och ungarna och frun älskar att åka med. Nu blir det vinterförvaring
och renovering av fälgar mm.

Nu ska jag bara hitta en riktig racebil också så är garaget komplett för stunden



_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Westfield Seven Roadsport A
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Jag tycker inte om denna tråden ... Tror detta är den tanken som som jag har mest på skallen. Man har en trevlig bruxbil och en räserbil men nog skulle man kunna hålla med en till bil. Då gärna en sportbil.. gärna inte så dyr i inköp.. gärna lite pulver... och så håller det på utan ände . När man väl kommit fram till att man ändå inte är i köpläge så kan äntligen lägga undan de tankarna. Men så ser man denna tråden som vanligt mycket bra info från den samlade kunskapen . Då drar tankarna igång igen i den eviga loopen .

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10628



PerKr skrev:
Förvånad att ingen nämnt corvette än?


När kom LS-motorerna i Vetten?
Är faktiskt lit sugen på muller. Om man kan få minst 500 häst, och sen banta lite, så. Har för mig jag sett tunnare plastbitar att köpa som lär hjälpa en hel del. T.ex. huv/front. Enkel "bolt-on" mod som är lätt att återställa om man är rädd om andrahandsvärdet. Lite lacksprickor kan man ju stå ut med.

Boxstern jag har saknar typ 150 hk och väger 200kg för mycket. Kanske är mer prisvärt att få till det på en Vette.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
robber
08
Här sen Mar 2003
Inlägg: 5283


Trådstartare
DJ skrev:
PerKr skrev:
Förvånad att ingen nämnt corvette än?


När kom LS-motorerna i Vetten?
Är faktiskt lit sugen på muller. Om man kan få minst 500 häst, och sen banta lite, så. Har för mig jag sett tunnare plastbitar att köpa som lär hjälpa en hel del. T.ex. huv/front. Enkel "bolt-on" mod som är lätt att återställa om man är rädd om andrahandsvärdet. Lite lacksprickor kan man ju stå ut med.

Boxstern jag har saknar typ 150 hk och väger 200kg för mycket. Kanske är mer prisvärt att få till det på en Vette.


LS1 kom 1997 till Corvetten dvs C5.

Camaron ligger bättre till i pris och kom också med en LS1.

_________________
R0b1n F0rsb3rg
______________________
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



robber skrev:
DJ skrev:
PerKr skrev:
Förvånad att ingen nämnt corvette än?


När kom LS-motorerna i Vetten?
Är faktiskt lit sugen på muller. Om man kan få minst 500 häst, och sen banta lite, så. Har för mig jag sett tunnare plastbitar att köpa som lär hjälpa en hel del. T.ex. huv/front. Enkel "bolt-on" mod som är lätt att återställa om man är rädd om andrahandsvärdet. Lite lacksprickor kan man ju stå ut med.

Boxstern jag har saknar typ 150 hk och väger 200kg för mycket. Kanske är mer prisvärt att få till det på en Vette.


LS1 kom 1997 till Corvetten dvs C5.

Camaron ligger bättre till i pris och kom också med en LS1.

Har för mig att det skiljer lite i effekt mellan LS motorerna beroende på i vilken bil de ursprungligen var avsedd för.
C5 är en utmärkt bil att bygga vidare på, mängder med eftermarknadsprylar och reservdelar har en väldigt bra prisbild.

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1826



Magnus Bengtsson skrev:
LS1 kom 1997 till Corvetten dvs C5.

Camaron ligger bättre till i pris och kom också med en LS1.

Har för mig att det skiljer lite i effekt mellan LS motorerna beroende på i vilken bil de ursprungligen var avsedd för.
C5 är en utmärkt bil att bygga vidare på, mängder med eftermarknadsprylar och reservdelar har en väldigt bra prisbild.

Stämmer bra, LS1 kom 1998 i Camaro generation 4 (den kaross som var 1993-2002), 305 hp hade den då (345 hp i Corvette). Fanns även 2001-2002 i Z28-utförande med 310 hp och SS-utförande med 325 hp.

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getters: MB C220D -20, VW Golf 1,6 -06
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



Fast sa inte de flesta dyno papprena att de alla gav runt 300whp de åren?

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
gluffis
Köping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 512



Patrik Rydh skrev:
Det blev en GT3-kittad 996a för mig. Kul att köra och hyfsat komfortabel
tots Bilstein coilovers och stora hjul. Billig försäkring också.

Har kört 20-30 mil och ungarna och frun älskar att åka med. Nu blir det vinterförvaring
och renovering av fälgar mm.

Nu ska jag bara hitta en riktig racebil också så är garaget komplett för stunden



Jag ska äga en 911 nån dag GT3 Clubsport är mitt mål, skulle kunna stå ut med en turbo av nån sort.
Har fått för mig att 911or är nån form av optimal bil, funkar till vardags o till att harva bana med.

Bara göra plats i garaget som gäller nu. Evon och P1800an borde ge en hyfsad del av pengar till en GT3'a

_________________
Mika Morell
-------------
Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel,
Tesla Model 3
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 2742



Saknar ett par förslag i den här tråden, men dom kanske saknas av en anledning?

Är poängen att ha skoj, eller köra fort? Om skojfaktorn är viktigare än att vara snabbast så varför inte byta ut Passaten?

Audi RS4/RS6 t ex? Farsgubben (som är motorintresserad men aldrig kört ens konbana innan detta) fick i 60-års present att provköra nya RS6an. Innan dess fick han först köra en S1a som väl får anses vara en ganska pigg och körglad bil? På den konbana som var satt åkte han sen flera sekunder snabbare med RS6an, och hade rejält mycke högre kurvhastighet med den än S1an! (Nu pratar vi modern S1, inte den vi motorinstresserade kallar den Riktiga S1an!)

Sen har du ju Mercedes C eller E klass AMG. C63 från typ 09 har väl 400-450hk? E63 från samma år över 500hk vill jag minnas?

Inga tvärbilliga bilar, men om dom kan ersätta förstabilen samtidigt så? (Samtidigt diskuteras det 911or som inte är billiga oavsett modell eller årgång så jag vet inte.. )

Med lite väghållningsuppdatering tror jag ovanstående förslag är sjukt roliga och samtidigt relativt snabba trots sin vikt (för det är trots allt rätt tunga fordon). Samtidigt får du plats med hela familjen och barnvagnar

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Allmänt banåkaforum
Att äga en "riktig" sportbil?
<<   1, 2, 3, 4   >>
6 besök senaste veckan (16744 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande