Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo -86, vinterpyssel.
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (19741 totalt)
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54


Trådstartare
Sjukt mycket jobb senare så är det faktiskt en bil som sitter ihop och går att köra. Planen var ju att vara klar i slutet av april men det är redan mitten av augusti. Fyra månader sent men det är ju i alla fall rätt år fortfarande Jämfört med originalplanen som i princip gick ut på att skruva ihop grejerna och köra har vi renoverat otroligt mycket mer, men det känns som att det var nödvändigt och att vi nu har en bra grund att fortsätta med.



Trots att det mesta är genomgått dyker det upp mer småsaker som kanske inte riktigt är på den nivå som man skulle önska. Satte dit avgasdelarna som de var, utan att ta av avgasbandaget som var lindat på dem. Efter att ha kört ett tag tyckte vi att det verkade läcka avgaser men begrep inte varifrån. Flänsen mot turbon har någon gång svetsats om för att få dit en annan turbo och trots gott om svets skulle det ju gärna kunna vara tätare. Orkar inte bygga om utan fyller i det värsta med tig:en så det blir tätt. Måste ju ha något att göra i vinter också




Bryter av alla bilbilder med en selfie! Gjorde efter allt för mycket funderande på vad som egentligen är flamsäkert, godkänt, bra, bekvämt, etc. etc. det enda rätta och köpte riktiga prylar. Kommer väl egentligen inte behöva allt på ett tag om man bara ser till regler, men om det nu mot förmodan skulle hända något behöver man aldrig känna "tänk om jag bara hade...".


Till slut är det äntligen dags. Lastad och klar för den första riktiga testningen!

_________________
Niclas Eriksson
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54


Trådstartare
Mitten av augusti och efter ett par försök att komma iväg som aldrig riktigt blev av på grund av strul med lastbilar, elfel och annat drygt så tog vi oss till slut iväg för ett test. Blev en tur till Gröndal eftersom det var lagom kort att åka och rätt prisnivå när man inte alls vet om grejerna kommer fungera. Grymt kul att efter allt slit få testa hur bilen fungerade i praktiken.

Det gick ganska snart att konstatera att vi ställt den på tok för mjukt i dämpningen, tanken var att börja så mjukt det gick och sedan styva upp tills det kändes "rätt". I mjukaste läget slutade bilen aldrig gunga efter att man växlat, mer båtkänsla än racebil Inte heller däcken som satt på var någon höjdare. Inte hjälpte det nog heller att hjulvinklarna var inmåttade med yxa (typ) och visade sig vara på tok för aggressiva. Det tog inte många minuter innan det blev "tvålkänsla" med upptuggade framdäck som resultat. Att däcken var någon bensinspararmodell, typ "Michelin Energy" märktes också det ganska väl.

Trots detta, helt sjukt kul att det fungerade!



Tills det inte gjorde det längre Rullar av banan i ett moln av rök och det blir lite stressat att komma ur. Kändes inte kul på plats innan vi hade en aning om vad som var problemet. Väl hemma igen gick det dock snabbt att konstatera vad som var fel. Slangen till oljereturen från turbon hade helt enkelt spruckit vid slängklämman och släppt ut en rätt generös dos olja i motorrummet. Visade sig att slangen som vi trodde var original inte alls hörde hemma där även om den var formpressad och såg perfekt ut för jobbet. Den var en gammal vakuumslang från en Saab så inte konstigt att det gick som det gjorde och tur det inte blev värre.

_________________
Niclas Eriksson
Citera
claes t
Söråker
Här sen Maj 2006
Inlägg: 829



Bra jobbat! Inte illa att förvandla en massa skrot (ta inte illa upp men bilen såg ganska risig ut ett tag) till en färdig racebil på ett år.....
Blir väl R-däck nästa år? 255 fram och 285 bak funkar rätt bra.
Mvh /Claes
Kul med ännu en snabb 944:a på svenska banor!

_________________
Claes Tykosson
Porsche 944 trackdayracer
Porsche RSK replica
Subaru Impreza STI Type-R
VW Transporter 1966
BMW 318i cabriolet
mm.
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54


Trådstartare
Tack! När man är mitt i det känns det ju som att allt tar så sjukt lång tid men ändå rätt nöjd att den kom ut lite under 2017.

Skrot är väl en ganska bra beskrivning på vad det var när vi började

R-däck blev det faktiskt nästan på en gång, de som satt blev helt oanvändbara så fort man pressade lite. Yokohama Advan Neova föll valet på. Vet inte hur det står sig i konkuransen men däckskillen rekomenderade dem och sa att de tålde fler värmecykler än liknadnde däck, vet inte om det stämmer än men låter ju bra om det blir mycket korta testsessioner i början



Aldrig kört på R-däck tidigare och förstod ju såklart att det skulle vara skillnad, men att ett par däck och lite hjulvinklar kunde göra sån otrolig skillnad hade jag nog inte gissat. Bilen gick från att vara odistinkt och oberäknelig när det började släppa till att kännas helt fantastisk. Nu är jag en nybörjare men med nya däck så gick det att läsa bilen på ett helt annat sätt och när det väl började släppa gick det att hämta hem igen på ett sätt som absolut inte gick tidigare.

Ni som har bättre koll, vad ska man ha för däck om man nu råkar skaffa en uppsättning i reserv under vintern? Blir nog 17 tum 225 breda eftersom vi hoppas på att köra i en klass som sätter gränsen där. Gillar verkligen dessa däck men har ju bara en datapunkt

_________________
Niclas Eriksson
Citera
Kristofer Å
Södertälje
Här sen Sep 2012
Inlägg: 153



Är Neova verkligen ett "riktigt R-däck"? Hade för mig att det var mer ett sportbetonat gatdäck?

Råkar ni skaffa en uppsättning till i vinter så skulle jag rekommendera Kumho V70A. Snabbt och snällt däck som torde ge ännu en datapunkt ytterligare en bit upp på greppskalan

_________________
Kristofer Åhlin
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54


Trådstartare
Naaej, vet inte riktigt hur man räknar det där. De har ett "R" i benämningen iaf (AD08R), men det är ju relativt högt TW så kanske inte gills. Fördelen med att inte ha så mycket att jämföra mot är ju att det är lätt att bli nöjd

Som jag har förstått det skall fördelarna med AD08R vara att de tål fler värmecykler samt att de faktiskt är okej i vått vilket vi testat och det gick helt okej, men som sagt inte så mycket att jämföra med. Ska försöka få ihop en video på den körningen också.

Att de tål fler värmecykler kan man kanske rakt av översätta till att de är hårdare och därmed bör ha lite sämre torrgrepp? Finns det någon bra källa för tester på R-däck? Vore kul att läsa på lite..

_________________
Niclas Eriksson
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54


Trådstartare
Hade ju tänkt sätta ihop lite fler filmer på de olika tester som blev under slutet på säsongen, men eftersom det mest regnade o jäklades med kameror, vinklar, batterier och annat såntdär tråk så har jag inte orkat fixa med det så mycket som jag hade tänkt. Sista gången vi var iväg funkade allt i alla fall bra. Båda kamerorna lirade, vinklarna var "inkalibrerade" så det gick att se något annat än motorhuven och bilen skötte sig exemplariskt.

Vet inte hur mycket det är att se egentligen, men här kommer iaf en kort snutt från vad jag tror var årets sista körning på Gröndal. Bilen funkar fruktansvärt bra, känns välbalanserad och med de nya däcken håller den i på ett helt annat sätt än tidigare. Tyvärr innebär ju detta också att det inte finns några ursäkter nu, största bristen är nog föraren Bara att nöta på och försöka få ner tiderna. Ska man klaga på något är det kanske att effekten kommer lite väl sent för en så pass liten bana som Gröndal


_________________
Niclas Eriksson
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54


Trådstartare
Det blev ett långt höstlov här men en del pågår även om aktiviteten varit rätt begränsad. Det stora som behöver göras i vinter blir att riva motorn och renovera lite och samtidigt snygga upp motorrummet. Troligen blir det en ny turbo då den som sitter inte riktigt känns rätt för hur bilen används. Laddtrycket kommer för sent och effektkurvan upplevs som på tok för spetsig. Motorn är redan ur, men precis vad som skall göras är inte riktigt bestämt än. Börjar minst sagt bli hög tid. Tack och lov finns ju många färdiga "recept" som verkar fungera bra.



Hybrid-stroker med större borr och lösa foder samt off-center slipad vevaxel verkar vara ett trevligt sätt att till "låg" kostnad få en motor som håller för +400hk om man vill. Svårigheten ligger kanske i att hitta en bra firma som har tiden och kunskapen för att göra bearbetningsjobben men möjligheten att använda billiga standardkomponenter lockar (kolvar från Chevy small block samt stakar från en Mitshubishi 4G63 motor och därmed modernare vevstakslager). Alternativet är att plocka isär, balansera och renovera men i övrigt behålla en ganska standardbetonad motor sett till både komponenter och effektuttag. Antagligen billigast just nu, men frågan blir hur det håller i längden när ladtrycksdjävulen slår till.

Under tiden filosoferandet pågår kan man alltid shoppa saker som dyker upp i säljes. Ett fjäderbensstag behövdes verkligen då bilen är ganska mjuk framtill och en extra front kan ju aldrig vara fel. Framför allt när den verkar ha samma ursprung som vår ordinarie front och var bara att klicka dit. En liten skvätt lack bara så är den ready to race


_________________
Niclas Eriksson
Citera
Johns
Huddinge
Här sen Nov 2016
Inlägg: 158



Kul tråd att följa när jag har ett liknande projekt.
Lycka till med allt i vinter!

_________________
John sedin
Porsche 944 Turbo (RSR) -1985
Porsche 997 S Trackday -2005 -Såld
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54


Trådstartare
Tack detsamma! Tydligen kollar jag bara in här när jag samlat ihop till att skriva något själv så lite sent svar kanske Kikar på din tråd också och lite avundsjuk på din grymt snygga instrumentbräda, skulle gärna kasta ut originalklustret men det kommer hela tiden något annat som bara måste köpas först


Överlag har det varit lite segt med att ta sig till garaget nu under vintern. Har rivit ut allt i motorrummet och ska väl lacka där så småningom. Ser inte vackert ut nu men det blir nog bra till slut! Mest har det lästs och shoppats en del prylar som är på väg in med posten. Jämfört med jättejobbet under förra vintern att få fason på bilen till att börja med så är det ju bara småpyssel nu och därför känns väl allt man gör lite smått.

På den berömda listan finns det så klart hur många drömmar som helst, men just nu jobbas det på några väl utvalda:

* Bygg ny motor och renovera motorrum. Motorrummet blir lackat i samma färg som bilen är invändigt, exakt vad som ska hända med motorn är inte helt klart än. Mer om det en annan gång!

* Uppdatera styrsystemet. Kör nu Meqasquirt 1 som funkat riktigt bra, bygger om till MS2 främst för att få stödet för CAN-bus. Möjlighet att logga all data + extra sensorer och GPS med en Arduino eller liknande lockar

* Fixa en ställbar reducerventil för bakbromsarna. Balansen känns just nu helt fel så vi diskuterade först att gå hela vägen med bromsvåg direkt när motorn ändå är ur, men bromsarna är ju original och de flesta verkar nöjda med bara en ställbar ventil så tar den enkla vägen denna gång..

* Renovera styrningen. Finns ett väldigt litet glapp i de inre styrlederna. Det känns absolut inte på en lös led och knappt heller när man känner monterat på bilen med fälgen som hävarm. Över cirka 150km/h börjar bilen dock kännas odistinkt i styrningen på ett svårbeskrivbart men ganska obehagligt sätt. För att krångla till vad som borde vara en enkel operation så har vi ett manuellt styrrack för tidig ET, men bärarmar för sen ET. Förutom att det manuella racket har lite väl låg utväxling så är de inre styrleder (med styrstag inbyggt) som finns att köpa dyra och måste desutom förlängas så kanske blir det ombyggnation till modern elservo istället..

* Utöka logningen. Just nu finns bara basic saker för att ha koll på att motorn mår okej, skulle vilja utöka med loggning av saker som bromstryck, styrutslag, dämparutslag, GPS, accelerometer med mera. Tyvärr så hamnar ju detta verkligen på "lyxlistan" så får väl se vad som hinns med.




I väntan på delar småpysslas det med lite kabelomdragningar och annat småfix som egentligen inte är så viktigt men trevligt att åtgärda där man upptäcker att tänket inte var helt hundra första gången.


_________________
Niclas Eriksson
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54


Trådstartare
Ramlar in lite bra att ha prylar emellanåt. Senast det som behövs för uppgraderingarna i eldragningen samt styrsystemet. Ett dotterkort för uppgraderingen till MegaSquirt 2, solenoid för laddtrycksreglering, EGT-givare, huvudsäkring av automatmodell och sist men inte minst ordentliga kontakter för brandväggsgenomförningen.

Nu ska styrsystemet fixas klart och sen ska det beställas någon microcontroller för att kunna prata Canbus. En Teenesy 3.2 (https://www.pjrc.com/teensy/teensy31.html) verkar vara ett vettigt alternativ så blir nog ett par såna. Tycker det var larvigt dyrt med CAN-extenders för att kunna koppla in EGT:n, så kommer bygga en egen variant på det. Samtidigt när jag ändå måste få till Canbus-kommunikationen med MS tänkte jag passa på att bygga ett litet instrument med en ring med NeoPixel lysdioder samt en liten LCD i mitten. Kopplas så klart till MS:et via Canbus och kan sen visa upp vilka som helst värden från sprutet. Blir ett roligt litet projekt


_________________
Niclas Eriksson
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54


Trådstartare
Gör bara roliga saker som går att göra från ett skrivbord just nu

Uppgraderar sprutet till MS2 och bygger på en boost-control krets för att få styrbart laddtryck. Missade tyvärr att MS2 bara stöder en laddtrycksmap så kommer inte kunna byta map med en switch som planerat. Så går det när man snålar Får se om det helt enkelt får duga eller om jag ska orka ge mig in i Megasquirtkoden och se om det går att haxxa in en extra tabell.


Billig kinesisk blåtandsadapter (HC06, 85 kronor med frakt) plus lite labbande och man slipper den irriterande kabeln som alltid är borta



Eftersom jag inte kunde hålla mig var jag också tvungen att börja på ett projekt som kan utnyttja CAN-bus:en i det uppgraderade sprutet. En OLED-display, GPS, accelerometer, EGT förstärkare och ett gäng lysdioder ska förhoppningsvis bli ett "multiinstrument" som inte bara kan visa värden från sprutet utan också koppla upp lite extra givare som till exempel EGT, bränsletryck, bromstryck och annat som inte är så tidskritiskt.

_________________
Niclas Eriksson
Citera
Kim Peek
Sthlm/Boden
Här sen Dec 2007
Inlägg: 12



Elektronikpysslet gillas hårt! Hoppas du uppdaterar ofta 🙂

_________________
Christer Karlsson
Citera
goliat_43
Uppsala
Här sen Sep 2006
Inlägg: 54


Trådstartare
Uppdatera ofta blev det ju inte direkt

Helt plötsligt var det sommar (i april kändes det som??) och "heltidsjobb" i garaget för att få ordning på bilen kändes sådär attraktivt när man dessutom har andra viktiga projekt som kräver massor av tid. Antar att alla här vet hur det är med den saken




Hum. Blev lite konstigt med bilden där, men helt säker på att jag gjorde nått viktigt iaf..

Hur som helst, trots nytt jobb och nästan total avsaknad av motivation har bilen precis flyttat till ett nytt garage som är betydlig närmare, så kanske går det att få lite tid på kvällarna nu igen. Tyvärr så inreder sig ju inte ett garage på egen hand, utan även det kräver lite fix..





Men till slut kändes det good enough och bilarna fick flytta in, impulsade MX5:an i början av säsongen och det har jag verkligen inte ångrat! Kanske får bli en tråd på den också snart. Lite pyssel med garaget är det så klart kvar för att få allt som man önskar, sätta upp lite sladdvindor, bättre belysning, få upp verktygstavlor där det behövs och fixa lite nya hyllor - men det är ändå pyssel som är ganska roligt



Pricken över i blev en helt ny uppsättning pallbockar, var ju bortskämmd med lyft tidigare. Förstått att de allra snabbaste bilarna står på såna så mycket som möjligt, då vill ju inte jag vara sämre

_________________
Niclas Eriksson
Citera
sebo
lomma
Här sen Okt 2007
Inlägg: 86



hej 944 ven
gillar skarpt denna rolige tråd.....rock on
synd der er så långt up til uuppsssala
men ikke så langt til whiskyland for jer (fast hernede har vi jo nyhavn i kbh.

rock on her til vinter...håpas ni kommer en svang til knutstorp nasta sommer.

mvh niels

_________________
niels hansen
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 944 Turbo -86, vinterpyssel.
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (19741 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande