Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 142, 143, 144 ... 218, 219, 220   >>
211 besök idag (1111722 totalt)
RallyQuattro
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 8962



Saker kan ju faktiskt röra på sig mer än man tror, även om jag tror ditt bromsrör kommer hålla bra.

Se denna film från bakhjulet på finska Audi R8 1:1 när dom kör WTAC
Man tror att däcket ska släppa från fälgen
Synd att det inte var vinklar från fler håll så man såg om hjulet rör sig fram och tillbaka också.

https://youtu.be/CPrIlsAqqgM

Men du lär ju nog inte köra så extremt gissar jag och du har ju annan typ av bakvagn, men bara ett exempel på hur det kan se ut under körning.
Finns säkert fler bättre filmer på en stel bakaxel på youtube hur dom ser ut under körning.


Men han som klagade har han själv råkat ut för att bromsröret spruckit eller kan visa bilder på sådana? så kanske du ska fundera på att byta till slang i framtiden..

_________________
Martin Ehrsson RS8

Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Jag tycker det bör funka. Du har tillräckligt med flex i böjen och i klammren.
Om du vill lossa bromsoket utan att ta loss röret är det väl bara att lossa klammorna?

Snyggt jobbat!
Alltid kul med dina fina uppdateringar!

thumbs up

_________________
SO Johansson
Citera
Klingan75
Frillesåstrakten
Här sen Mar 2009
Inlägg: 1128



And ersJepp sson skrev:
And ersJepp sson skrev:

...massa amerikaner med tips och råd...


Hur ser det ut på en vanlig stel bakaxel? Är det slangar vid oken om det sitter rör på axeln? Hur mycket flex blir det i bromsrören som sitter på hela undersidan av en sladdrig amerikansk originalare?

Jag TYCKER att det ser jättebra ut med din lösning. (versaler för att betona brist på vetenskaplighet)

Det enda som inte ser bra ut är att vipporna till coilsen är dammiga, det är även uprightsen fram. Det finns en mängd teorier om damm och dess på verkan på körupplevelsen och här kan man tydligt se ett samband mellan dammet och närvaron av pallbockar (bilar blir som bekant dammiga när dom står på pallbockar) och pallbockar har en direkt påverkan på körupplevelsen

_________________
A.n.d.e.r.s.:-:.K.l.i.n.g.b.e.r.g

AC Cobra 427 S/C Replica
Mazda MX-5 NBFL

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92529
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3540



Det är inga glidande ok, då behövs det väl ingen slang i det här fallet med DeDionaxel? Cambern ändras väl inte på den utan när det är inställt på den vinkel man vill ha så sitter spindeln där den sitter=som en vanlig stel bakaxel.

Jag hade korta slangar vid oken på mitt förra bygge eftersom grundtanken där var att använda glidande ok med inbyggd handbroms.
Senare bytte jag till fasta ok utan handbroms men eftersom slangarna passade lika bra i de oken så fick de sitta kvar.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1747



får för mig att det sitter bara rör på en 240, så det ska inte vara några problem

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 11188



Porsche 944 har också rör - slang - rör - bromsok.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Sitter som sagt rör på 240 mfl, och helt sjukt hur man brukar plåga dom bromsrören när man tar loss ok och skivan utan att lossa rören

_________________
S Örnberg
Citera
erki87
Eskilstuna
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1363



Klart du ska ha centralsmörjning på detta påkostade bygge

Ang bromsröret kommer det funka utmärkt. Antar att du har slang mellan axel o kaross iallafall?

mvh

_________________
Bygger: Ferrari F40 LM

Pausad: Lotus ExigeM42R

Byggde: VW polo WRC replica -10

Eric Johansson
Eskilstuna
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Skulle du på nåt vis vara orolig över rören, är det kopparrör så blir de spröda vid vibrationer.
Så klampa dem tätt bara =)

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838


Trådstartare
Tack för input. Det får vara rör i fortsättningen också. thumbs up

Har meckat lite till:
Eftersom ingen klagar på för stora bilder, fortsätter jag köra det. thumbs up






Måste fixa ett spånskydd sen någon gång...





Lite andra delar;
Axlarna är gjorda i Impax Supreme, för den som undrar...








Högra brickan är polerad. Tyckte det kändes lite mer tidstypiskt än svarteloxerad. thumbs up


Opolerad ovan
Polerad nedan.
Fälgkanten behöver poleras lite märker jag...
Citera
Halvordsson
Long valley
Här sen Nov 2005
Inlägg: 719



Nu har jag svårt att tro att dina bromsrör kommer att ge dig huvudbry men såhär löste dem det på mc förr i världen när de hade kopparrör mellan tank/förgasare för att tillåta att det rör sig - en grisknorr på röret

_________________
Alexander Halvordsson
Chevrolet BelAir 57 --> http://www.garaget.org/?car=366622
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838


Trådstartare
Behöver motivera mig lite, så jag spammar för er andra också...


Lite gamla bilder från sommaren 2015 (för det är ganska få bilder av projektet de senaste åren där den är utanför garaget )





Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838


Trådstartare
Lite dålig bild, och jag hittar ingen annan just nu. Är det någon som vet vad kopplingen heter?
överfallsmutter och en liten kona inuti som inte syns på bilden.

Misstänker KOR
http://www.hydroscand.se/sokresultat?q=kor

Men tycker inte riktigt det matchar...

Behöver skarvkopplingar för 6mm slang och 6mm rör...
EDIT: Eller är det 8mm tro?

Citera
St3v3
Lycksele
Här sen Feb 2005
Inlägg: 265



Är det 6mm så använder man sånt till t.ex. Lincoln centralsmörjningar

_________________
S Örnberg
Citera
Michael Th
kallinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 2163



Är det den lilla klämringen som man sätter runt röret man sticker i kopplingen du behöver eller vad?
Vi använder dylikt till en sorts bil på jobbet..
Iofs har vi pressade hydraulledningar med en rörlippel frampå.... Som monteras dock pressar vi inte dom själv. Men en hydraulfirma borde kunna hjälpa.

_________________
Michael Thulesius
Citera
Kadett4wd
Ludvika
Här sen Dec 2005
Inlägg: 1744



Byt annars hela grunkan och kör snygga stålomspunna slangar.

_________________
Patrick Wetterskog
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838


Trådstartare
Dags att komma ikapp med uppdateringarna här också...

Först och främst; Ny hemsida! Lika snygg på datorn som på mobilen thumbs up
Den gamla har varit med sedan 2007, och det har ju hänt lite sedan dess... Sociala medier, folk surfar på mobilen istället för datorn osv. Gäller ju att hänga med!



Remprylar... De svarta stagen är elförzinkade först, för att få bra rostskydd... lite overkill, men lämnade en massa annat samtidigt, så det var lika bra att dessa åkte med. thumbs up





Remmar också. Har en alternativ remdragning med längre rem för att få större ingrepp på AC och generator, men tänkte börja så här och se om det räcker.



Oljeavskiljaren mellan oljetank och insug visade sig vara helt tom. Helt klart därför insuget var ganska svart och kladdigt inuti. Gjorde ett eget försök att göra någorlunda vettig avskiljare...
Mässingsrör som ingång från oljetanken. Därefter sugs det genom ett rostfritt nät (och en plåt, mest för att hålla nätet på plats) och sen in i insuget. Hoppas det funkar bättre än tidigare. Borde kanske tagit till lite mer på höjden med nätet, men får börja så här.


Svarvade såklart plåten för bra passform. Lite snits får det ju vara på det hela.


Tryckte i ytterligare nät efter fotot togs för att packa det hårdare.


3D-printad infästning skymtar mellan oljetank och avskiljare. Isolerade avskiljaren också, för att undvika för mycket skit som någon skrev här innan.


Börjar bli ganska klart nu

Utzoomad bild från när jag slog på huvudströmbrytaren första gången:



Nja riktigt så blev det inte. Det blev så här istället;


Bränslepumpar kopplade, vattenpumpen kopplad, några givare kvar att kalibrera. -7 ute idag, så fasen vet om jag inte är för bekväm för eventuella startförsök de kommande veckorna. skjuter det nog till maj/juni när det är varmare ute.
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



-7 ute, men inte har du väll kall garage??

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Nu gör du oss oroliga det känns som du kommer bli klar nångång & lämna pallbockarna trygga värld

Grymt fint bygge

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5560



And ersJepp sson skrev:



Remmar också. Har en alternativ remdragning med längre rem för att få större ingrepp på AC

Men asså det är väl ingen bruksbil du håller på med....AC

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12838


Trådstartare
Kan alla klasser i Le Mans köra AC, så kan väl jag göra det.
Hellre ringengris, än svettgris.

Michael Bäck skrev:
Nu gör du oss oroliga det känns som du kommer bli klar nångång & lämna pallbockarna trygga värld

Många har gjort sig lustiga över projektet under dessa år. Många är det som ska få höra det sen eftersom deras egna byggen har stannat av...
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Pontiac Firebird -74 --- vintersäsong ---
<<   1, 2, 3 ... 142, 143, 144 ... 218, 219, 220   >>
211 besök idag (1111722 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande