Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo V70 SSK klass 3! Slicks!
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (27410 totalt)
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
VolvoCupens första V70 är redo för action!

Efter en hel den slit och sena kvällar så hade vi lyckats få klart bilen i tid till ett test på Gelleråsen.
Vi hade tänkt åka några varv bara för att känna på matrialet men det blev närmare 30 varv med en bil som kändes helt annorlunda mot den gamla, för första gången kände jag verkligen att jag hade ett bra chassi..

Jag hade lite strul med en bränslepump men det hoppas jag är åtgärdat nu och på fredag lastar vi och åker till Kinnekulle och SSKs testhelg, nu hoppas jag bara att det tar ett tag innan jag behöver bygga nåt nytt igen..

Lite bilder kommer med rapporten efter testhelgen!

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Testhelgen på Kinnekulle är avklarad!

Körde bar lördagen pga strul med bilen..

Första passet, gick helt okej och bilen gick som den skulle med ny bränslepump osv

Andra passet började misständningarna komma tillbaka men inte så allvarliga.

Tredje passet kändes bilen riktigt knepig och efteråt i depån såg vi att det var en massa växellådsolja på presseningen, visade sig att drivknuten åkt ur lite ur lådan då vi tagit bort låsringen på drivaxeln för att underlätta urtagning av drivaxeln så man inte riskerar att förstöra drivknuten så låsring lånades och monterades. Upptäckte även att nästan allting i hjulupphängningen vänster fram satt löst vilket förklarade det knepiga beteendet.

Fjärde passet började bra men med lite trafik så blev det inga fria varv därmot ramlade handskfacksluckan ner på golvet då den bara satt med 2st skruv och dubbelhäftande tejp. När passet nästan var över blev den orkeslös och jag tappade effekt samt fick en del misständningar, visade sig sedan att det var bränslepumpen i tanken som kastat in handduken, den jag bytt innan sitter efter catchtanken i reservhjulsbaljan...

Så innan premiären på mantorp om 1,5 vecka skall följande göras:
Byta bränslepump
Fixa låsring på drivaxeln
Montera vinge
Sätta på alla dekaler
Se till så rätt däck sitter på rätt fälgar
Byta bromsbelägg


_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41501

Forumägare
Forumägare

Kämpa på thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Premiären är avklarad sedan 1 vecka tillbaka och det är snart dags igen.
Mantorp Park tävlingen var ungefär lika rörig som befarat men jag är ändå nöjd med min körning och det är ju trots allt huvudsaken, första testet på fredagen gick åt till att lära sig banan och se om det vi fixat efter testhelgen hade hjälpt (visade sig att det inte gjort det men efter nya stift/tändkablar osv så var bilen som ny) så till andra testet var det dags att ladda på lite.

Såklart tog jag det lite lugnt då det är för mig en ny bana och med en ny bil vill man inte chansa.
Andra testet gick bra, hade lite problem med att jag överhettade bromsarna men med ny värre bromsvätska och en luftning så var det mesta löst men vi kom fram till att vi ska bygga ihop någon form av bromskylning fram.

Kvalet som var satt på fredagen vilket jag tycker är ganska dåligt men det var som det var, gick bra och jag kvalade in på en nionde plats inför race 1.

Race 1 hade stående start och på Mantorp Park lutar startrakan lite neråt vilket innebär att man har stor risk att rulla i starten och därmed åka på tjuvstart, nästan alla har handbroms kvar men inte vi så jag fick chansa och det fungerade och jag sköt iväg upp genom fältet men för att undvika skador tappade jag ner till åttonde och efter en del fina fighter gick jag tillslut imål på en nionde plats.

Race 2 var det rullande start i som jag är ganska van vid, därmot ansåg tydligen tävlingsledningen att man helt plötsligt kunde starta tidigare än bestämt vilket medförde att jag var försenad fram till Line-Up och fick starta på sista plats. Surt men jag kämpade mig upp på en sjunde plats in imål så inte mycket att deppa över, därmot efter mitt möte med tävlingsledningen var jag inte lika nöjd...

Allt som allt är jag nöjd men jag har noterat att jag behöver chansa lite mer i fighter och våga lite mer.
Nästa race är på Kinnekulle om 1,5 vecka då vi lämnar garaget under torsdagen för att köra test på fredagen, efter tävlingen får vi se hur vi lägger upp resten av säsongen då det finns visa bitar jag inte är nöjd med, inte med bilen dock utan lite runt ikring grejer..

Hoppas vi ses på Kinnekulle sista helgen i Maj!




_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Ojoj... Längesen jag skrev här...

Slutade med att jag körde nästan full säsong i VolvoCupen trots att jag var nära på att sälja bilen redan efter tävling 2. Körde tillslut alla utom falkenbergstävlingen då pengarna var slut.

Säsongen gick ungefär som förväntat, kubbades i mittfältet under säsongen i racen men jag är tydligen sämst på att kvala då jag startat i sista led dom 3 sista tävlingshelgerna Har dock kört upp mig och visat skaplig race pace iallafall...

Nu är det dock såhär att jag tröttnat på dels Yokohama som däckleverantör (dom strular till det så förbannat) och dels tröttnat på att åka 1:03 tider på Kinnekulle

Köpte en donator bil i lördags så nu finns det ingen återvändo...

Hädanefter blir det SSK Klass 3 med min bil istället, det kommer hamna en 2,3L T5 maskin under huven på strax över 300 häst, diffad 4.45 växellåda, slicks, hårda bussningar osv osv jag tror ni förstår vart bygget är på väg

Tyvärr är ju inte min kaross riktigt optimal att bygga detta på dock... den är inte svetsad/förstärkt i skarver osv till exempel och har även inte rören från buren fram till fjäderbenstornen fram...

Råkar ju dock ha lite reservdelsbilar varav en är en riktigt fin XC70 så det blir att bygga en bil till trots att jag nyligen gjort det dock kommer jag göra prova allt på min redan körbara bil och vem vet sen kanske jag har 2 fullt dugliga Klass 3 bilar så pappa kan ta den ena och därmed pensionera hans trogna volvo 142...

Vi funderar även på att i ett längre skedde göra bil 2 rwd så tror vi kan få se ett snabbt volvoskåp i SSK framöver

Målet är att samla delar nu under vintern och sen försöka ha bilen körbar lagom till typ mekracet 2018 för att kunna känna på allt innan vintern och sedan tävla 2019 med en förhoppningsvis driftsäker volvokombi.


_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
ssg
Östergötland
Här sen Apr 2016
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Intressant, men du får nedslag på för lite bilder i tråden så upp med lite bilder, byggbilder mm
hare gött

_________________
PerJohan Fred
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Blir mer bilder de lovar jag, ska göra en rejäl uppdatering bara jag hittat alla bilder 👍[/u]

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
TURBO-Fredde
Lövestad
Här sen Maj 2005
Inlägg: 173



Låter bra, kommer följa tråden.

_________________
Fredrik Sunnemalm
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Kommer förhoppningsvis en update imorgon med bilder osv på hur bilen byggdes osv och sedan mer på vad som kommer hända med den framöver när den byggs om

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
peter_racingteam
Kumla
Här sen Jan 2012
Inlägg: 86



snyggt bygge vad för snap off

_________________
Peter Johansson
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Osäkert på den frågan. satt i min gamla 855 och har inte läst nåt vidare vad det står på det

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
pillee
kalmar
Här sen Aug 2006
Inlägg: 133



Vad händer?såg dig på Kinnekulle thumbs up Blev det några tider under minuten?

Mvh Peter

_________________
Peter Infang
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Det händer massor

Just nu står bilen mer eller mindre isärskruvad i garaget...

Detta ska göras:
T5 motor
sprut Ecu Master Classic
Quife diff
alu/powerflex bussningar
glasfiber
kaross/bur arbete
Makrolon framruta

och säkert en massa saker till som jag inte har i huvudet nu

Tyvärr hade jag ingen tidtagning på Kinnekulle senast men jag hoppas jag var nere under 1:01 åtminstone då PB från i sommar låg på 1:01:218.

Tyvärr är motorn som sitter i typ helt slut och tanken var att bygga en sugmotor men turbo effekt blir billigare.

Ska fixa lite mer bilder och en komplettering av tråden så fort jag hinner med

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Dags för en rejäl uppdatering!

2017 körde jag nästan full säsong i SSK seriens VolvoCupen, blandade resultat och en sjätte plats som bäst under finalhelgen förra säsongen. Lyckades klämma till med 1:03:8 som bästa tid på Kinnekulle inom sekunden från snabbaste bilen i fältet så det var jag ändå hyffsat nöjd med.

Till 2018 var de tänkt att fortsätta i VolvoCupen men Yokohama som levererar våra däck hade blivit orimligt dyra för min del som betalar racingen ur egen ficka. Förra säsongen körde vi på deras AD008R vilket i mitt tycke är bland det sämsta jag kört på under mina snart 10 år på banan... Nu skulle vi köra på A052R vilket skulle vara top of the line däck och visst dom var grymma enligt dom som testade men för 2200kr/st var de inte ekonomiskt för min del längre! I denna veva började jag fundera på slicks...

I Januari var jag med om en rejäl bil olycka där jag kraschade tre kotor i ländryggen och jag trodde säsongen var över redan innan den startat, läkarna lovade full rörelse igen men att jag bör ta det lugnt resten av året = ingen racingbil... I april la jag närmare 40 varv bakom ratten i V70n men de var inte smärtfritt, därmot motiverande.

Pappa hade gett mig tävlingsförbud åtminstone fram till slutet på Juli, så sagt och gjort jag fick 6st slicks av en god vän och anmälde mig till Raceweek och SSK Klass 3B, dels för att få åka och dels för att testa om slicks var nåt att fortsätta med!

Sjukt lärorikt och en rejäl nytändning blev det, bilen var äntligen rolig att köra igen. Målsättningen var att ha en hel bil hem och önsketänkandet var att sätta 1:01:xxx på Kinnekulle med en typ helt standard V70 GLT, jag klarade alla målen och lämnade Kinnekulle med hel bil och ett nytt PB med 1:01:218!

Michelin slicksen jag fått var nu helt slutkörda så jag jagade ifatt mer däck för de skulle fortaättas i Klass 3, fick tag på ett helt gäng Yokohama och det körde jag tävlingen efter på, klart bättre däck än michelin slicksen i mina ögon.

På Gelleråsen som även blev säsongens sista race för min del blev det 2 3e platser med hem och nu var de inte längre en gnista utan nu var det en vilt brinnande låga! Klass 3 det är där jag vill köra.

Avslutade året med att skjutsa folk på SSKs mekrace helg och testade då även Dunlop slicks och vilka däck, jag trivdes på dom direkt!

Därmot hade GLT motorn som satt i gjort sitt då det är några kolvringar som inte mår bra längre.
Detta är ju ett gyllene tillfälle att byta till en T5a så det har införskaffats ett gäng T5or.

Nu står bllen i garaget och motorn är ur...

Lång lista på saker som ska köpas och bytas osv.
Bland annat har jag köpt ett ECU Master sprut, motornord grenrör, quife diff, 2,3L T5or 2st samt en 2,4L T5.

Köpas listan är tyvärr mycket längre

Går inte att ladda upp bilder via telefonen....!!!!!
Iallafall inte fler åt gången...

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
henrikm
Färila
Här sen Maj 2016
Inlägg: 133



Köp sellholm ramplamelldiffen istället för quaife

_________________
Henrik Markusson

Volvo 850 T-5R
Renault Megane RS
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Jo jag vet alla tjatar om den men hittar den inte på hemsidan och dom svarar inte på mail/telefon så fick bli en quife till att börja med... blir en ny låda vid tillfälle och då blir de nog en sån om jag får tag på nån...

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



jimmy p skrev:



Jag har hållit på ett par kvällar och dragit maskeringstejp i i vår bur....... för att komma på var jag ska sätta nya rören.

Du hade lösningen.

Att dra ett V i bak och ett V i taket, blir ju perfekt.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Ja jag valde den typen av bur för de var den som verkade enklast att bygga

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Fram tills nu har bara modifieringarna varit såpass att bilen kunde gå tillbaka i VolvoCupen.

Mao för att få plats med de 17" fälgar jag kom över så var jag tvungen att åka med en rejäl spacer, kapade ur en huv och lättade lite under instrumentbrädan.




Sen blev det lite åka utanför banan så det fick bli en rejäl tvätt väl hemma efter första slickstävlingen.



Sista körningen för året blev ssks mekhelg med en massa glada passagerare, nu verkar dock den möjligheten försvinna men det löser sig


Och mina efterlängtade S60R bromsar har dykt upp med och på bilden sitter bakvagnen kvar med fullt utfjädrat hjul


_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare
Har hänt en hel del senaste månaderna!

Hela karossen är lättad så mycket jag kan av det min ekonomi tillåter

Har köpt på mig ett set team dynamics 17x9" fälgar till fram, fick ändå fila bort närmare 2mm på bromsoken för att få frigång... men är man envis och ska åka 17" på 354mm skiva med 4kolvs S60R ok så blir det så 😂

I fredags kväll fick jag för första gången sedan i november ställa ner bilen på hjul äntligen!!
På lördagen fick insidan lite ny färg, jag har kört ljusgrå chassi färg insida/fram/hjulhus och under men nu blev det visst märkgrått istället. Såklart tog nya färgen slut så idag ska det göras klart med färgen.

Varför går det inte att ladda upp bilder!!!!!!???
Väljer bilder och trycker på ladda upp och de händer ingenting :/
(Iphone 8 om de nu påverkar nåt) [/img]

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
jimmy p
Hallsberg
Här sen Feb 2009
Inlägg: 409


Trådstartare



Börjat sakta få ihop insidan av bilen igen

Lite el har börjat hitta in med och motor har börjat rivas

_________________
Jimmy Pettersson
www.emersonracetech.se
Racingbil: Volvo V70 SSK Klass 3
Tidigare Racingbil: Renault 5 TS Gr2
Tidigare Racingbil: Volvo 855
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo V70 SSK klass 3! Slicks!
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (27410 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande