Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport "minibaguetten" Au revoir!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (33966 totalt)
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Tack Edvin!

Ja jag gillar galenskapen i detta. Tanken var att idag se om kamremmen satt rätt men nu blir det först imorrn kväll. Först efter det kan jag agera vidare och "spåra ur" men dock återhållsamt

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3674



Såg annonsen på bilen och började gå i samma tankar som du. Men då jag har semester var du snabbare (och det är kanske tur det).
När du fått bort oljudet (lägger min peng på att kamdrev vevaxel inte går jämnt med kamaxeldreven) så rekommenderar jag att du investerar i extern oljekylare. Finns färdiga kit med termostat som man sätter innan filtret och slangar i rätt längder. Då håller sig tempen helt ok trots att man pressar hårt på bana.

Lycka till. Jag kommer följa tråden då liknar min gamla Clio (som faktiskt är saknad).

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Daniel Engström skrev:
Såg annonsen på bilen och började gå i samma tankar som du. Men då jag har semester var du snabbare (och det är kanske tur det).
När du fått bort oljudet (lägger min peng på att kamdrev vevaxel inte går jämnt med kamaxeldreven) så rekommenderar jag att du investerar i extern oljekylare. Finns färdiga kit med termostat som man sätter innan filtret och slangar i rätt längder. Då håller sig tempen helt ok trots att man pressar hårt på bana.

Lycka till. Jag kommer följa tråden då liknar min gamla Clio (som faktiskt är saknad).


Tja!

Du får gärna utveckla din teori om missljudet så att en femåring förstår. Själv sätter jag en femma på VVT drevet.

Vi får väl se om bilen skall plågas hårt på bana men en sak i taget. Är dom för övrigt lätta att överhetta?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
En ny dag i minibaguettens nya liv har passerat. Jag tror minibaguetten uppskattade denna dag.
Vi började med ett besök i Svedala för inköp av lite olja till låda/diff. Tydligen är lådorna lite känsliga och det enda som skall duga är ELF NRJ. Nu fick jag tag på en identisk olja från samma band men som döps till Fina Topofino. Då Fina som märke är nerlagt säljes dessa till ett skamligt lågt pris vilket passade detta projekt perfekt.

Lite senare åkte jag hem och pulade med en bråkande panel som var mer än lovligt svårt att få på plats men till slut satt den där den skulle. Posten passade på att dyka upp i tid bara sådär utan att förvarna och där låg minsann en ny växelspaksdamask dagen till ära.

Framemot kvällningen åkte jag till jobb för att se om vi kunde beta av lite saker på bilen. Jag har en mycket duktig vän som gör lite mer hardcoreprylar (läs allt utöver fylla på spolarvätska o sparka däck hahaha,.,) Vi började med handbromsen och tanken var att byta vajrarna då en var kass. Nu visade det sig att dom var för korta konstigt nog och trots att det verkar vara rätt artikelnummer. Det blir en liten undersökning på området imorgon så ser vi vad vi hittar.

Nästa sak var bränslefiltret som jag ville byta ut, men konstigt nog hittade vi inget bränslefilter och jag fick även lite tips från andra men jag hittade då inget bränslefilter så det får snällt vänta tills jag hittar det rätta stället att montera det.

Så nu började det bli lite tråkigt men allt löser sig det vet jag om. Så istället tog vi tag i att tömma bilen på oljan i låda/diff vilket flöt på bra. Den gamla oljan fick lämna bilen och den nya oljan kom på plats. Det känns helt rätt att ge den lite ny olja. Lådorna känns inte i närheten av en ZF eller dylikt och nog kände jag hur lådan knorrade om man var lite för snabb med växlingarna. Nu var oljan dessutom väldigt prisvärd så varför ens tveka.

Missljudet i motorn orsakas TROLIGTVIS av kamremmen eller VVT drevet och idag var det dags att se om kamremmen sitter som den skall. Det var väl inte helt lättmekat men till slut verkade vi få kläm på det hela. Efter lite olika tester och svordomar kom vi fram till att kamremmen inte verkade sitta helt rätt. Det kan vara så att den sitter något kugg fel på en kammen så att säga ( den inre framifrån sett vilken det nu är) Detta är såklart inte bra. Och jag tog i alla fall beslut på stående fot att både kamrem och VVT kugg skall bytas så vi förhoppningsvis blir av med dessa trista symptom som hämmar mig ordentligt. Jag vill få detta gjort så fort som möjligt med handbroms och motor så jag kan besiktiga skiten.

När jag kom hem hade min gode vän levererat lite godis till bilen från Herr Hård här på forumet som valt att bosätta sig på Gotland. Turligt nog för mig var min vän blixten på en "blixtvisit" på GR och lekte med dom andra pågarna. Så där hemma låg golvmattor, hatthylla lite andra mattor och en stereo. Stereon som är original kunde jag inte testa fullt ut då någon lyckats klippa rätt rejält i originalkablaget men inget ser ut att saknas men behöver lite kärlek av någon med lite lödkunskaper. EDIT: var ute o kopplade lite frisk och där finns funktion i stereon men en del behöver fixas o trixas.

Antagligen blir bilen lite tystare och mer ombonad nu och det är kanske så jag vill ha det ett lite tag till för Compacten är allt annat än tyst och bekväm numera..

Nåja mer om bilen så fort jag bara hinner och får in cash, det sistnämnda är nog det största problemet just nu.

Bon Voyagé eller nåt..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Johan Sjöström skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det blir nog svängbil av den där thumbs up Men... vad ska du ha den till? Du har ju redan en finfin svängbil


Jag tyckte dialogen jag hade med min själafrände inom detta fråga

"har du pengarna?" Näe..
"Har du behov av bilen?" Näe..
"Bra, köp den!"

Jag vet inte alls vad jag skall ha den till men jag har dragits till denna minibaguette ett tag och jag var tvungen att fånga möjligheten. Och compacten börjar bli lite väl kompromisslös nu, denna funkar än så länge och lång tid framöver UTMÄRKT att köra till jobbet med.

Vi får se vad det blir av den, först skall motorn gå bra innan jag gör några större investeringar. på söndag vet jag nog lite mer.


Jag behöver inte den heller men du kan ju sälja den till mig när du tröttnar.

_________________
Anders Hansson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
sweanders skrev:
Jag behöver inte den heller men du kan ju sälja den till mig när du tröttnar.


Jepp du skall få en chans att fånga den om och när tillfälle ges men första skall jag slänga ner massa pengar på den så den blir vettig och när jag är klar med det är den inte lika billig längre men ROLIG!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Johan Sjöström skrev:
sweanders skrev:
Jag behöver inte den heller men du kan ju sälja den till mig när du tröttnar.


Jepp du skall få en chans att fånga den om och när tillfälle ges men första skall jag slänga ner massa pengar på den så den blir vettig och när jag är klar med det är den inte lika billig längre men ROLIG!



_________________
Anders Hansson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ännu några dagar med minibaguetten har passerat förbi och framsteg har gjorts på visa plan men dock kvarstår det lite mer avgörande problemet med motorn. Det kan bli Himmel eller pannkaka framtiden får utvisa. Så länge löser jag massa andra problem vilket kanske inte är SÅ smart om nu spisen är FUBAR men så tänker jag hahaha..

lådan/diffen har fått ny olja och det blev klart trevligt kan jag konstatera efter några dagars körning. En mer distinkt känsla och lite som att den gamla olja varit väldigt mjölkig liksom. Klart lyft! En ny växelspaksdamask åkte på för att höja placebokänslan ett snäpp också :-)

Inredningsdetaljerna från Fredrik hård är på plats och det blev toppen. Golvmattor, hatthylla och till råga på allt en stereo då mitt stereohål gapade tomt. Nu hade någon glad amatör lyckats klippa i sönder kablaget i bilen men jag fick i alla fall stereon att fungera hjälpligt och det känns skönt får jag säga. Efter att ha åkt till Biltema och köpt ett antennspröt så fick jag även in lite annat än P2 vilket uppskattades . Även verktygssatsen blev kompletterad och det är ju bra när man kör Renault tänker jag hahaha.. Det är nu beställt ett nytt VVT drev, kamrem och handbromsvajrar (förhoppningsvis av rätt längd) Jag fick lite trista input av en som verkade ha skruvat lite med dessa om att det kunde vara betydligt allvarligare än så här och då är det inte skoj. De snackades om att NÄR jag sätter kammarna rätt blir det kanske ventilsallad och det pratades om vevlager o skit. Som om jag inte fick nog av vevlager i min Spis till compacten. Nåja vi lever på hoppet att det inte är SÅ illa.

Låsen i bilen var stendöda, alla låscylindrarna gick bara runt hur mkt jag än vred utan att bilen låstes och fjärren verkade inte fungera iheller. Efter ett allvarligt samtal med Herr Google hittade jag ett tips om hur man initiera fjärren och vips hade jag en fungerande fjärr vilket var ett stort lyft. Jag har demonterat ena dörrsidan för att se varför det skramlar från rutan men ser inget och funderar på att sätta ihop det igen, såna små störiga ljud kan göra mig tokig, ett alternativ är att höja ljudet på stereon för den funkar ju!

Jag tror jag kommer att montera en mockaratt idag eller i alla fall göra ett försök så får vi se om rattnavet jag fick med funkar. Originalratten är i mkt dåligt skick och är enligt mig lite onödigt stor så en lite mindre mockratt kommer att göra gott för känslan. Lite småsaker jag noterat är att airbaglampan blinkat till ett antal gånger men nu har den varit snäll nån dag, igår noterade jag under färd att hastighetsmätaren lagt av, jag stannade och startade om bilen och vips var den igång igen, jag sorterar det under "Fransk charm" ;-)

Igår byttes tändstiften här hemma på gården och visst insuget skall av men det var inte speciellt mekkigt faktiskt och jag tror inte det är svårare än på en BMW när man gjort det en gång. Bilens oroliga tomgång är kvar vilket jag var ganska säker på innan jag gjorde detta men det såg ut som det var länge sedan det gjorts och jag vill veta att alla viktiga servicepunkter är utförda. Även kylvätska, bromsvätska och servooljan skall bytas när tid finns.


Byta bromsvätska, servoolja och kylvätska.
Fixa handbromsen
Besiktiga bilen
Köpa nya däck med mönster (semi-R?)
På sikt kanske en luftfilterbox och ett riktigt luftfilter
Gå över bilen rent allmänt och notera brister
Byta VVT och Kamrem
Kolla varför den inte får full arbetstemperatur
Byta ratt då den är väldigt muggig den som sitter där
Nya belägg bak och fram
Nya hjullager fram
Nya skivor/hjullager bak

Olja och oljefilter CHECK!
Diagnos CHECK!
Släcka airbaglampan CHECK!
Tvätta bilen och putsa alla rutor invändigt CHECK!
Nytt bränslefilter, tändstift samt kupefilter CHECK!
Nytt torkarblad på bakrutan CHECK!
Byte olja i diff och låda. CHECK!
Byte av Hatthylla, plastbit till bältet i baksätet ,matta i skuffen mm mm. CHECK!
Fixa originalstereo CHECK!




centrallåset up and running!


Kamremmen verkar sitta lite tokigt.


Stereon fixad


Även displayen till stereon funkar.


Fina golvmattor på plats!


Tändstiften som kom på plats!


Operation byta tändstift påbörjad!


Ny växelspaksdamask på plats!


Suddig antennbild

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Andersk
EU
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1133

Namndispens
Namndispens

Har haft en sån där, underskattade och grymt roliga.
Monstermotor i diskret kostym.
Bruxar nu en Twingo RS, den första brux jag haft med shiftlight och G-mätare.
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Ja jag måste erkänna att dom är roliga, nu är inte min i bästa skick ÄN men den tar sig lite för varje dag tycker jag. Men det är ingen tvekan om att den är rolig att svänga med, det märks att den är lätt och det är så jäkla skoj. Den verkar ligga tryggt o fint i svängarna men visst jag kör runt på kanske 10 år gamla torrspruckna Kleberdäck so farten är väl inte SÅ hög än hahah..

Dagens upgrade gör kanske inget på varvtiderna men är väl första upgraden av bilen som passar in i denna underavdelnings namn :-) Personligen är jag jättenöjd då originalratten var skabbig och lite väl stor.







Det blev förstås även en skvätt dekaltrim!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Vi lever och frodas, inom nån vecka kommer nån liten update..





_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Tja alla vänner!

Ja då var det jul och ingen har väl tid att läsa om en gammal baguette men jag skriver iallafall sen är resten upp till er!

Min Clio har nu levt tillsammans med mig ett bra tag och vi trivs riktigt bra ihop det är en sak som är säker. Visst jag är väl ingen direkt fan av ryck i ratten och den något högljudda kupén men samtidigt gillar jag motorkaraktären och den körglädje bilen levererar som helhet!

En Diagnos fick mig att byta en lambdasond på bilen och efter det så började den plötsligt reglera lambda värdet vilket brukar vara bra inför besiktningen, jag noterade också att avgaserna plötsligt luktade mindre vilket brukar vara bra. Lite senare bytes det sedan länge planerade VVT drevet och kamremmen. Den oroliga tomgången och det skärande nästan metalliska oljudet i bilen är som bortblåst sedan dess vilket jag var övertygad om att så skulle det bli.

Igår var jag och besiktigade bilen och jag var nervös över avgasvärden och handbroms då vi gjort vi den men huruvuda den tar tillräckligt ibland är svårt att avgöra. Alla avgasvärden var perfekta, bromsarna jämna och fina så även handbromsen.

Dock fick jag backning på min mockaratt vilket jag löste på en timme och utan tjafs. Hem och hämta originalet, på med den och in och besiktiga vilket gick utmärkt. Ratt och verktyg låg bredvid så direkt efteråt åkte jag och montera tillbaka grejorna. Originalratten är både ganska bulkig men framförallt i så uselt skick så den går bara inte att ha på plats.

Nu är iallafall bilen besiktigad och jag tänker påbörja att göra vid bilen inom rimlighetens tecken.

Bromsar ink skivor
Hjullager
Framvagn
Motorfästen
Hjulvinklar
Däck

Det är väl lite så jag tänkte nu och här får ni som kan och vet gärna komma med input.

Det kommer inte att bli något utsvävat projekt men det skall gå att nöta några varv på Knutan eller ringen och det skall gå att bruksa till jobbet varje dag. Bilen skall bli en svängglad bruksbusbanbilsbaguette och därmed basta!

Idag åker jag nog ner till jobbet och byter ut mitt torkarreglage om det begagnade jag köpt passar, glappet där är när man använder torkarna är milt sagt imponerande och gnisslandet skulle impa på vilken symfoniorkester som helst!

Jag ser framemot många och långa hejarop och fiffiga tips, jag är totalt oduglig med verktyg i handen så skall ni tala teknik så prata som till en sjuåring är ni snälla

Må väl därute och ha nu en sjukt skön julhelg och avslutnign på 2017 så ses vi 2018!







_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare

Cool att motorn som ju var det stora frågetecknet nu är helt i ordnüng! Håller definitivt med att Renault fått till en väldigt trevlig motorkaraktär, kul med lite vrid i botten och samtidigt hyffsat varvvillig thumbs up

Varför fick du inta ha mockaratten? Gissar helbilsgodkännandet?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Cool att motorn som ju var det stora frågetecknet nu är helt i ordnüng! Håller definitivt med att Renault fått till en väldigt trevlig motorkaraktär, kul med lite vrid i botten och samtidigt hyffsat varvvillig thumbs up

Varför fick du inta ha mockaratten? Gissar helbilsgodkännandet?


Det var där här med Airbag, lite kombinerat med att dom vill ha in en ombesiktning (känns lite som det nu när det är privatiserat) Jag ser på jobb att det är sällan dom numera hjälper till med justering av ett lågt halvljus osv.

Men jag är glad och det är inget jag gnäller om!

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Jag mötte dig häromdagen i Slottsstaden när du körde med rejsa-märket i bra fart precis när det svängde.

_________________
Anders Hansson
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Det låter som jag, rejsa märke, bra fart och att det svängde.

Med andra ord det svänger om mig

Med ett helt kuvert av rejsaklibbor hemskickade från soffägaren så måste man ju agera ambassadör för världens snabbaste soffgrupp

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10136



Johan Sjöström skrev:
Det låter som jag, rejsa märke, bra fart och att det svängde.

Med andra ord det svänger om mig

Med ett helt kuvert av rejsaklibbor hemskickade från soffägaren så måste man ju agera ambassadör för världens snabbaste soffgrupp


Jag är lite ambivalent att sätta märket på min superanonyma hybridtjänstebil. Men den har fått svänga den med. Till och med tagit några varv på Anderstorp med den.

_________________
Anders Hansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41500

Forumägare
Forumägare

Rejsamärket har ju inte alls samma hårda krav kring applicering som Ringenmärken, snarare tvärtom

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Magnus Thomé skrev:
Rejsamärket har ju inte alls samma hårda krav kring applicering som Ringenmärken, snarare tvärtom
Va, måste man inte ha tagit precis det spåret i den kurvan för att kvalificera, va, va?


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Rejsamärket har ju inte alls samma hårda krav kring applicering som Ringenmärken, snarare tvärtom
Va, måste man inte ha tagit precis det spåret i den kurvan för att kvalificera, va, va?



Som om du inte har det då, va? Va?

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19476



Johan Sjöström skrev:
Som om du inte har det då, va? Va?
Jo


_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport "minibaguetten" Au revoir!
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9 besök senaste veckan (33966 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande