Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 43, 44, 45   >>
19 besök senaste veckan (176802 totalt)
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Dennis Kullman skrev:

Körde på Sturup igår; bilen kändes ungefär som innan, kanske en aning mindre förtroendegivande - men det beror nog (hoppas jag) på att däcken är gamla (2011) och inte får det där riktiga bettet. Vi får se när mina nya däck kommer... förhoppningsvis innan KM4!


Kära postnord/DHL/UPS-gudar, skänk edra bilar slöa motorer och GPS-navigatorerna felaktiga koordinater. Låtom Dennis köra på långsamma däck så vi andra har en chans.

Amen


_________________
Pontus Fyhr
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Pontus Fyhr skrev:
Dennis Kullman skrev:

Körde på Sturup igår; bilen kändes ungefär som innan, kanske en aning mindre förtroendegivande - men det beror nog (hoppas jag) på att däcken är gamla (2011) och inte får det där riktiga bettet. Vi får se när mina nya däck kommer... förhoppningsvis innan KM4!


Kära postnord/DHL/UPS-gudar, skänk edra bilar slöa motorer och GPS-navigatorerna felaktiga koordinater. Låtom Dennis köra på långsamma däck så vi andra har en chans.

Amen




_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Norlin
Vänersborg ich
Här sen Sep 2005
Inlägg: 376



Dennis Kullman skrev:
Norlin skrev:
Fråga från vetgirig (och lat) på temat 13" & miata.(då svaren säkert står tidigare i tråden)
Hur stora bromsar kan man åka med? 1.8 originalen?
Utväxling, lägre tippfart gissar jag men hur blir övriga växlar? (Ja hur don stämmer runt banan)
Däck. Hur ser tillgången ut? Billigare?


Hur stora bromsar kan nog variera lite mellan fälgmodeller och om du behåller originalok eller monterar slimmare ok - t ex Wilwood Powerlite radial mount som jag precis köpt.
Jag kommer att köra med original 1.6 skivor tillsvidare men 13-tummarna du ser på bilderna ska funka även med 1.8, men inte 1.8 sport.
Force-racing 13" verkar funka även med sport-skivorna (270 mm) och Powerlite-oken.
Utväxling... mer om det senare...


Lite mera frågor såhär när medans snön faller och tankar går till hjulen,
Vad för fälgar är det på bilden & däckdimension, ser ut att vara Kumho v70A

_________________
Martin W. Norlin

"For a moment, nothing happened. Then, after a second or so, nothing continued to happen."
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Norlin skrev:
Dennis Kullman skrev:
Norlin skrev:
Fråga från vetgirig (och lat) på temat 13" & miata.(då svaren säkert står tidigare i tråden)
Hur stora bromsar kan man åka med? 1.8 originalen?
Utväxling, lägre tippfart gissar jag men hur blir övriga växlar? (Ja hur don stämmer runt banan)
Däck. Hur ser tillgången ut? Billigare?


Hur stora bromsar kan nog variera lite mellan fälgmodeller och om du behåller originalok eller monterar slimmare ok - t ex Wilwood Powerlite radial mount som jag precis köpt.
Jag kommer att köra med original 1.6 skivor tillsvidare men 13-tummarna du ser på bilderna ska funka även med 1.8, men inte 1.8 sport.
Force-racing 13" verkar funka även med sport-skivorna (270 mm) och Powerlite-oken.
Utväxling... mer om det senare...


Lite mera frågor såhär när medans snön faller och tankar går till hjulen,
Vad för fälgar är det på bilden & däckdimension, ser ut att vara Kumho v70A

Fälgarna är compomotive cxr och däcken 235/45.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
cirs
Göteborg
Här sen Jan 2009
Inlägg: 841



Får du upp temp i så breda däck?
Vi körde 195or på vår honda civic på mantorp i typ 10 grader. (90hk och 900kgish) Tror vi toppade på 40 grader fram och knappt 30 bak
De va lite pinsamt att jag höll på snurra på väg ut till lineup

_________________
Chriss Rice
Mazda MX-5 Roadsport C #61
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270
Opel speedster
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1283



Det här blir väldigt intressant att följa. Fick också höra att mina 245:or bak var alldeles för breda för C men det gick ju bra på den tiden och med det jag vet inag hade det gått ännu bättre (jag hade ju alldeles för vekt chassie och alldeles knasigt mjuka krängare så med dagens mått mätt så gick det ju inte jättesnabbt, typ strax under 1.10 på Knutan). 13" - väldigt intressant!!!

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



SevenEight skrev:
Det här blir väldigt intressant att följa. Fick också höra att mina 245:or bak var alldeles för breda för C men det gick ju bra på den tiden och med det jag vet inag hade det gått ännu bättre (jag hade ju alldeles för vekt chassie och alldeles knasigt mjuka krängare så med dagens mått mätt så gick det ju inte jättesnabbt, typ strax under 1.10 på Knutan). 13" - väldigt intressant!!!


Mina bakdäck är också 245.

Har inte mätt så mycket temperatur på sistone, men de blir minst lika varma som fram

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Det är 2018 och kanske dags att skriva ett par rader här...

Nu har jag kört två ggr med den 6-växlade lådan och 13"-hjulen (nu med 215/50-13).
Det går rätt OK, men många felväxlingar har det blivit (inte helt klart varför).

I fredags på GRC trackday på Ring Knutstorp lyckades jag i alla fall nå ett av mina mål - att komma under 1:10 med en 1,6-liters miata. 1:09.86 närmare bestämt.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Dennis Kullman skrev:
Det är 2018 och kanske dags att skriva ett par rader här...

Nu har jag kört två ggr med den 6-växlade lådan och 13"-hjulen (nu med 215/50-13).
Det går rätt OK, men många felväxlingar har det blivit (inte helt klart varför).

I fredags på GRC trackday på Ring Knutstorp lyckades jag i alla fall nå ett av mina mål - att komma under 1:10 med en 1,6-liters miata. 1:09.86 närmare bestämt.


Shit vad Miatorna imponerar. Var längs banan var det svårast att kapa det sista?

_________________
Magnus Thomé
Citera
carl.josefsson
Göteborg
Här sen Jul 2008
Inlägg: 1223



Dennis Kullman skrev:
Det är 2018 och kanske dags att skriva ett par rader här...

Nu har jag kört två ggr med den 6-växlade lådan och 13"-hjulen (nu med 215/50-13).
Det går rätt OK, men många felväxlingar har det blivit (inte helt klart varför).

I fredags på GRC trackday på Ring Knutstorp lyckades jag i alla fall nå ett av mina mål - att komma under 1:10 med en 1,6-liters miata. 1:09.86 närmare bestämt.


bra jobbat!
8 sekunder snabbare än vad jag gjort med min på NB 1,8 på gatdäck.....

/C

_________________
Carl Josefsson

Porsche Cayman S 2011
Mazda MX-5 2002 - Såld
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1763213#1763213
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Dennis Kullman skrev:
Det är 2018 och kanske dags att skriva ett par rader här...

Nu har jag kört två ggr med den 6-växlade lådan och 13"-hjulen (nu med 215/50-13).
Det går rätt OK, men många felväxlingar har det blivit (inte helt klart varför).

I fredags på GRC trackday på Ring Knutstorp lyckades jag i alla fall nå ett av mina mål - att komma under 1:10 med en 1,6-liters miata. 1:09.86 närmare bestämt.


Shit vad Miatorna imponerar. Var längs banan var det svårast att kapa det sista?


Jag vet faktiskt inte riktigt; det handlar kanske mest om att inte göra någon miss; en eller ett par tiondelar försvinner ju direkt.
Detta var första gången jag körde med datalogger och när jag jämför det bästa varvet med andra som är nästan lika bra ser jag dels tydliga skillnader,
dels att jag i vissa sektorer kört snabbare på de sämre varven. Det senare är iofs inte nödvändigtvis så konstigt; strunta i att bromsa i sektor 1 så får du ju en bra tid där, men en betydligt sämre (om någon alls) i sektor 2.

Jag tror att jag kan plocka åtminstone en halv sekund till. Det mesta förmodligen från idioten till start/mål.
I MX-5 Cup hjälper det ju tyvärr inte mycket eftersom jag tappar runt 2 sekunder på rakan mot de motorstarkare bilarna, men det är ändå kul att se hur snabb en 1,6:a kan bli.

Jag får kanske starta en egen klass i TA.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
carl.josefsson skrev:
Dennis Kullman skrev:
Det är 2018 och kanske dags att skriva ett par rader här...

Nu har jag kört två ggr med den 6-växlade lådan och 13"-hjulen (nu med 215/50-13).
Det går rätt OK, men många felväxlingar har det blivit (inte helt klart varför).

I fredags på GRC trackday på Ring Knutstorp lyckades jag i alla fall nå ett av mina mål - att komma under 1:10 med en 1,6-liters miata. 1:09.86 närmare bestämt.


bra jobbat!
8 sekunder snabbare än vad jag gjort med min på NB 1,8 på gatdäck.....

/C


Tack för det!
Gatdäck är en utmaning att köra fort med... kommer fortfarande ihåg när jag körde slut på ett set helt nya S03 på Kinnekulle...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Dennis Kullman skrev:
Gatdäck är en utmaning att köra fort med... kommer fortfarande ihåg när jag körde slut på ett set helt nya S03 på Kinnekulle...
Var inte det 04 med cyckelpumpar till bakdämpare?
Oskuldsfulla tider...

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Wow, under 10 med small- block thumbs up Grattis

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Dennis Kullman skrev:
Gatdäck är en utmaning att köra fort med... kommer fortfarande ihåg när jag körde slut på ett set helt nya S03 på Kinnekulle...
Var inte det 04 med cyckelpumpar till bakdämpare?
Oskuldsfulla tider...

Det kan nog stämma.
Bilen är lite stabilare nu.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Eddie Varvstopp skrev:
Wow, under 10 med small- block thumbs up Grattis

Tackar och bockar.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751





Ligger lite för långt efter dig men man ser när du lämnar banan och snurrar

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Babbe skrev:
https://www.youtube.com/watch?v=KVzgJaZUzQU&list=PLwGJspFmKwiffrxWHDHmn8l1JBhfWOMUA&index=3&t=0s

Ligger lite för långt efter dig men man ser när du lämnar banan och snurrar


Ajdå - bildbevis!

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Fina bilder från GRC trackday på Ring Knutstorp 2018-06-01.





_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19495



Det börjar bli lite "50 shades of red", men det går ju fort

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Det börjar bli lite "50 shades of red", men det går ju fort

Jo... mina löften om finishhöjning har jag inte infriat än...
MEN... nya fina fälgar är på gång!
OCH... mitt garage har fått ett fint golv.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Mazda Miata -93 Roadsport C
<<   1, 2, 3 ... 37, 38, 39 ... 43, 44, 45   >>
19 besök senaste veckan (176802 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande